Razboiul impotriva terorismului trebuie reluat in forta
Comunitatea internationala a fost si ramane constant preocupata de amenintarea terorismului. Statele au adoptat legi in domeniul securitatii nationale si au infiintat unitati speciale de culegere de informatii si de politie pentru a-i opri pe faptuitori si pentru a descuraja actele teroriste. De asemenea, au completat aceste eforturi prin incheierea de tratate internationale si regionale, precum si de acorduri bilaterale.
Si totusi nu exista pana in prezent niciun organism juridic universal prin care terorismul sa fie combatut la nivel international, cu toate numeroasele incercari in acest sens. A venit timpul sa schimbam aceasta stare de fapt!
Demersurile in directia combaterii terorismului la nivel international au inceput in urma cu aproape 90 de ani. Inca din 1926, Romania - prima tara din lume care a introdus in Codul Penal infractiunea de terorism - a cerut Societatii Natiunilor sa "aiba in vedere elaborarea unei conventii prin care terorismul sa fie incriminat la nivel international".
Insa abia in 1934, in urma asasinarii regelui Alexandru I al Iugoslaviei si a ministrului de externe francez Louis Barthou, Societatea Natiunilor a facut primul pas in vederea crearii unui mecanism judiciar international de combatere a terorismului. Un grup de experti a elaborat Conventia cu privire la pedepsirea si prevenirea terorismului si Conventia pentru crearea unei Curti Penale Internationale. Ambele Conventii au fost semnate de catre 24 de state si ratificate de unul singur, dar izbucnirea celui de-al Doilea Razboi Mondial a facut ca niciuna dintre cele doua Conventii sa nu intre in vigoare.
Pana in prezent, au fost semnate 19 conventii "sectoriale" privind terorismul, care acopera, printre altele, atentatele teroriste cu bomba, terorismul nuclear, finantarea terorismului, actele teroriste impotriva securitatii aeriene si maritime, precum si actele teroriste impotriva persoanelor care beneficiaza de protectie la nivel international. Dar nu exista un mecanism international de combatere a terorismului sub toate formele sale.
Eforturile de a crea un astfel de mecanism legal s-au lovit de dezacordurile dintre state, mai ales cu privire la definirea terorismului si cu privire la includerea faptelor comise de fortele armate si de miscarile de eliberare nationala. Mai recent, o incercare de includere a infractiunii de terorism in competenta Curtii Penale Internationale (CPI) de la Haga a fost abandonata ca urmare a lipsei unei definitii universal acceptate si a volumului de munca suplimentar pe care cazurile de terorism l-ar fi generat pentru Curte.
In acest context, in care atentatele teroriste au devenit tot mai frecvente, crearea unei instante internationale pentru combaterea terorismului este mai importanta ca niciodata. In februarie 2015, Romania a propus infiintarea unei Curti Internationale impotriva Terorismului (CIT) si, impreuna cu Spania, a demarat un proces comun de consultari, care speram ca va avea ca rezultat final crearea unei astfel de Curti. O astfel de instanta ar avea competenta sa aduca in fata justitiei orice act de terorism savarsit dupa infiintarea sa, oferind astfel asistenta extrem de necesara pentru statele cu sisteme juridice mai putin performante si reprezentand totodata un factor de descurajare pentru potentialii teroristi.
CIT ar avea competenta complementara atat instantelor nationale, cat si CPI, intervenind numai atunci cand autoritatile nationale nu pot sau nu doresc sa judece un astfel de dosar referitor la acte de terorism sau atunci cand crimele comise nu intra in competenta CPI. Curtea ar avea un procuror si un numar rezonabil de judecatori, reflectand o reprezentare echilibrata a principalelor sisteme juridice ale lumii, o reprezentare geografica echitabila si egalitatea de gen. De asemenea, Curtea ar putea beneficia si de o forta multinationala de politie sau securitate in masura sa actioneze daca un stat nu poate sau nu doreste sa coopereze pentru strangerea probelor impotriva acuzatilor.
Infiintarea Curtii s-ar putea realiza pe baza unui tratat international sau a unui act cu caracter obligatoriu al Organizatiei Natiunilor Unite, pentru a asigura caracterul universal al jurisdictiei sale. Ar putea fi, cel mai bine, creata printr-o rezolutie obligatorie a Consiliului de Securitate al ONU, infiintarea Tribunalelor Penale Internationale pentru Iugoslavia si Ruanda, precum si a Tribunalului Special pentru Liban putand servi ca precedente in acest sens.
Cu siguranta ca o astfel de initiativa trebuie sa depaseasca anumite dificultati juridice, poate cea mai importanta fiind aceea de a ajunge la un consens asupra definitiei infractiunii de terorism. In acest scop, propunem o abordare care sa se concentreze pe "numitorul comun". In afara de includerea actelor de terorism asupra carora deja s-a ajuns la un acord in conventiile sectoriale existente, competenta CIT se va putea baza pe dreptul international cutumiar, luand in considerare intentia de a comite o infractiune (intentia specifica de a raspandi frica sau de a constrange autoritatile), precum si gravitatea crimei si caracterul international al acesteia.
Infiintarea Curtii Internationale impotriva Terorismului si legitimarea acesteia va necesita sprijinul societatii civile, al mediului universitar, precum si al publicului larg. Obtinerea acestui sprijin nu reprezinta o misiune usoara, cu atat mai mult cu cat decidentii politici se confrunta in prezent cu atat de multe alte provocari economice si strategice. Dar suntem convinsi ca un astfel de instrument juridic puternic in lupta globala impotriva terorismului se va dovedi rapid indispensabil - justificand astfel elocvent eforturile depuse pentru crearea acestei Curti.
Dr. Bogdan Aurescu este ministrul afacerilor externe al Romaniei. Jose Garcia-Margallo y Marfil este ministrul afacerilor externe al Spaniei.

Când marketingul ne păcălește să cădem în capcana consumului irațional/ Sunt diamantele valoroase sau nu?
Medicii de familie admit că unii dintre ei au refuzat să își programeze pacienții la vaccinarea împotriva COVID-19 și recomandă "utilizarea celorlalte 6 modalități de programare"
VIDEO Autostrada A1 Sibiu - Pitești: Cum arată acum lucrările avansate de pe prima secțiune
VIDEO. A lăsat jobul din City-ul londonez pentru a cumpăra o clădire monumentală părăsită de pe o insulă grecească, pe care a transformat-o în hotel de lux
VIDEO REPORTAJ Libearty Sanctuary, cel mai mare sanctuar de urși bruni din Europa/ Care este populația reală de urși? Cât de mare ar trebui să fie ea?
La celalalt capat se afla sistemul ONG urilor finantate pe teritoriul altor state
Razboiul impotriva terorismului trebuie reluat in forta ...
poate ne spuneți și ciine l-a oprit de trebuie reluat?
Tribunalul international penal creat prin tratat international e un esec (e ineficient si are probleme mari de impartialitate). Are un staff de peste 700 de persoane, buget de peste 100 mil$/an si in 13 ani s-au finalizat cate, doua cauze?
E o aiureala si ce ati facut cu acceptarea jurisdictiei obligatorii a Curtii Internationale de Justitie de catre Romania. Acum putem fi dati in judecata de celelalte state semnatare. Nu inteleg de ce ne scarpinam acolo unde nu ne mananca. Ne-a cerut cineva chestia asta? Nu. Au fost presiuni externe venite din partea cuiva? Nu. Este cineva impresionat de acest heirupism al Romaniei? Nu! China si Rusia nu au acceptat niciodata jurisdictia obligatorie a Curtii Internationale, Franta si SUA s-au retras, si toate sunt membre permanente ale Consiliului de Securitate. De ce trebuie sa ne aflam noi in treaba daca nu e cazul?
Si inca ceva: nu mai tot insistati cu exceptionalismul poporului roman in dreptul international (V.Pella, Romania - primul stat care incrimineaza terorismul!!), ca pareti provincial si fara viziune. Nimanui in afara catedrei de dr. international de la univ Bucuresti nu-i pasa de figuri minore si de curiozitati locale. Poate ca e cazul sa nu mai ctitorim atatea institutii marete "continuand" traditii fabricate ca in istoriografia comunista. Sa avem curajul sa fim noi insine, astia din prezent, si sa gandim mai pragmatic.
Mai lasatima in pace cu terorismul vostru... azi il creati apoi va luptati sa il opriti doar sa aratatii lumii ca voi faceti defapt ceva cand tot ce faceti e sa aprindeti focuri in diferite locuri din lume pentru a avea ce stinge.
Cei care nu inteleg sa imi spuna cum de Presedintele Frantei la cot cu Merkel (care acum tace!) invitau mai cu covor rosu "refugiatii in Europa" fara nici cel mai mic control, toate astea nu la mult timp dupa episodul Charlie Hebdo....
Cineva sa imi explice logica aici...?!?!?!
Dece nu iese nici unul sa spuna tare si apasat ca de maine daca vrei sa traiesti in Europa trebuie sa urmezi regulile Europei?...din cauza unor contracte cu Sauditii poate?