Daca nu acum, atunci cand? (de Tudor Giurgiu)

de Tudor Giurgiu     HotNews.ro
Duminică, 2 decembrie 2007, 16:04 Actualitate | Opinii


Tudor Giurgiu
Foto: Hotnews
Romania traieste un moment de gratie, unic in istorie. Un film romanesc a cistigat aseara Oscarul european si deocamdata cinema-ul romanesc e cel mai “vorbit” si aplaudat din lume. Fiind in sala, eram deopotriva mindru si furios. Mindru ca sint roman (ceea ce nu mi se intimpla foarte des) si furios pentru ca am realizat ca nu stim sau nu vrem sa ne apreciem cum trebuie eroii.

Cristi, Anamaria, Maia stateau la o masa relativ stingheri alaturi de alti necunoscuti, presa si televiziunile din Romania erau cvasiabsente si asta in conditiile in care un film romanesc concura la cele mai importante categorii ale Academiei Europene de Film.

Mi s-a facut rusine cind am vazut ca pina si televiziunea croata sau poloneza si-au trimis echipe la Berlin (fara a avea filme in concurs); m-am uitat cu invidie la echipa filmului din Israel care ocupa o masa intreaga, se bucura si fluiera pentru cele doua premii primite, alaturi de cei din conducerea CNC-ului lor. La noi, pina si bucuria parca trebuie cenzurata sau dramuita.

M-am saturat sa imi spun ca asa sintem noi, romanii, si ca trebuie sa primim toate astea cu umilinta, sa fim modesti. Dupa un asa succes, ce-ar mai trebui sa facem pentru a fi bagati serios in seama de media sau autoritati? Cite premii ar mai trebui sa ia Mungiu, Puiu, Porumboiu & co pentru a fi tratati ca niste invingatori si pe cine oare mai trebuie sa convingem ca e momentul sa se intimple ceva?

Sa apara o alta atitudine, iar success story-ul acestui grup de oameni talentati sa schimbe o mentalitate invechita despre cum stim sa folosim si sa fructificam astfel de momente istorice.

Stateam ieri cu Cristi intr-un hol de hotel, pe linga noi treceau agale Liv Ulmann, Jeanne Moreau, producatori de top sau alti aspiranti la glorie. Cu totii, detasati si senini. Noi combateam, faceam iar planuri impreuna despre cum trebuie schimbate legi, regulamente, despre ce sa facem sa readucem lumea in salile de cinema si cum sa cerem mai multi bani pentru filme in general.

Aseara tirziu mi-am dat seama ca aberam si ca practica jumatatilor de masura nu mai are sens, pentru ca vom ramine in continuare ignorati, izolati si marginali. A venit momentul sa spunem ca filmul romanesc e pe val si trebuie tratat in consecinta.

Mi-as dori sa vad ca de miine Primul Ministru, Ministrul Culturii si cel al Finantelor vor gasi solutii pentru finantari suplimentare pentru productia de noi filme si vor acorda facilitati fiscale celor care cheltuie bani in film pe teritoriul tarii, ca vor aparea fundatii si investitori care sa sprijine noile talente, ca nu vor mai exista filme proaste sprijinite generos de CNC, ca se vor gasi bani pentru dotarea tehnica a salilor de cinema, ca vor apare directori de scoli sau de licee interesati sa propuna ore de educatie cinematografica si audiovizuala, ca se va gasi vreun consiliu local interesat sa faca un prim fond regional de sprijinire a productiei de film sau ca CNC-ul gaseste solutii sa sprijine in mod real coproductiile Romaniei cu alte tari.

Nu stiu de ce, dar mi-e teama ca fac scenarii de science-fiction. Si ca, de fapt, o sa ne trezim in trei luni ca Mungiu o sa ia si Oscarul (cu la fel de multa modestie), in tara il vom acoperi de laude, aceiasi jurnalisti superficiali o sa-i ridice osanale, o sa-i dam vreo decoratie si cu asta basta.. Vom fi singura tara a unui mare paradox: o cinematografie premiata si apreciata pe tot globul, dar care la ea acasa se zbate intr-o saracie si indolenta crunta. Timpul incepe sa nu mai aiba rabdare.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1055 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    pe teletext (Duminică, 2 decembrie 2007, 16:48)

    mara [anonim]

    Duminica (2 decembrie) stirea noilor premii primite de Mungiu era pe teletextul TV5 Monde, la principalele stiri. Dar nu era pe teletextul televiziunii romane, nici la stiri, nici la rubrica de cultura. Si apoi se mira ca pierd din audienta. Noroc ca spectatorii sint mai destepti decit ei.
  • +1 (3 voturi)    
    pe teletext (Duminică, 2 decembrie 2007, 16:48)

    mara [anonim]

    Duminica (2 decembrie) stirea noilor premii primite de Mungiu era pe teletextul TV5 Monde, la principalele stiri. Dar nu era pe teletextul televiziunii romane, nici la stiri, nici la rubrica de cultura. Si apoi se mira ca pierd din audienta. Noroc ca spectatorii sint mai destepti decit ei.
  • +2 (2 voturi)    
    aveti dreptate (Duminică, 2 decembrie 2007, 17:17)

    Sempere [anonim]

    Avem o presa imatura si prost organizata. Imi pare rau ca nici macar pentru Mungiu nu s-au sinchisit televiziunile sa-si trimita un jurnalist, doi, care sa prezinte publicului roman acest eveniment.<br/>La noi, singurul eveniment cinematografic care e cat de cat urmarit este ceremonia premiilor Oscar.<br/>Premiile de la nivelul european nu le prezinta interes pentru ca habar n-au despre ce e vorba.<br/>Trist.
    • +1 (1 vot)    
      prioritati (Luni, 3 decembrie 2007, 11:46)

      st3f [anonim] i-a raspuns lui Sempere

      mi-a fost e-a dreptul imposibil sa aflu sambata seara ce s-a intamplat la Berlin. Cu chiu cu vai, am gasit ceva pe Mediafax...<br/>Pentru cine a avut curiozitatea sa observe, marile stiri din weekend au fost in ordine: 1.bradul mileniului; 2. grupa mortii la europene si 3. eliberarea luceafarului huilei.<br/>That says it all... avem un fantastic simt al valorilor!
  • -1 (3 voturi)    
    Re: Daca nu acum, atunci cand? (Duminică, 2 decembrie 2007, 17:18)

    Luc1an [anonim]

    Cred ca avem nevoie de o relaxare a spiritului mai mult decat orice. Se va intampla curand oricum. Visul colorat va inlocui insomnia: senin, reconfortant, cateodata simbolistic iar pentru norocosi izvor de idei. :)
  • +2 (4 voturi)    
    distractie cu sila nu se poate (Duminică, 2 decembrie 2007, 17:42)

    telespectator [anonim]

    Autorul apierdut masura sau nu intelege realitatea in mijlocul careia traieste. Romania este o tara traumatizata si un film nu-i pate schimba starea de spirit. Nu se poate distra cum ar vrea dl Giurgiu, care s-a distrat bine pe banii Televiziunii publice, pana i-a facut praf si inca nu i s-a cerut decontul. Apoi, mai e subiectul. Iar Ceausecu, iar comunism, iar suferinta. Asta pe care o traim cum s-o numi oare? De ce trebue sa ne intoarcem in trecut, cand avem atat mizerie si astazi? iAR, UNA-DOUA, GADILATUL COARDEI PATRIOTICE ESTE CHIAR O DEMAGOGIE FARA LEAC?
    • 0 (0 voturi)    
      Corect... (Luni, 3 decembrie 2007, 1:42)

      MC [anonim] i-a raspuns lui telespectator

      Subscriu in totalitate...si sincer cred ca este unul din cele mai bune comentarii.
  • +1 (1 vot)    
    filmul (Duminică, 2 decembrie 2007, 17:44)

    armanda [anonim]

    Aveti dreptate, dle Giurgiu. Dar pentru ca lucrurile sa se schimbe, ar fi necesara mai multa implicare. Nu e suficient sa ne dam cu parerea. Nu e musai sa ne doara sau sa ne mandrim. E necesar efort consistent, zilnic daca e cazul.<br/>Cine mai lupta azi pentru filmul romanesc? Cei care nu-l dau la TV? Cei care, colegi din presa fiind, nu stiu ce-i acela un documentar serios? Cei care nu merg la cinema? Cei care au distrus cinematografele romanesti?... Lista e prea lunga, nu crede&#355;i?
  • 0 (2 voturi)    
    !!! (Duminică, 2 decembrie 2007, 19:13)

    liv [anonim]

    Draga d-le Giurgiu banuesc ca nu va simtiti un bun roman dupa ce ati fost mare sef la consumatoare de pomana publica numita TVR,rusine sa va fie.
  • +1 (1 vot)    
    filme de arta vs box office (Duminică, 2 decembrie 2007, 22:44)

    Cris [anonim]

    Dincolo de toate premiile, sa fim cinstiti si sa recunoastem ca filmul european de arta e facut de creatori pt creatori. Nimeni nu se imbulzeste sa il vada, toti striga dupa subventii.<br/><br/>Cite filme europe incoronate de premii nationale (provinciale) au avut succes la public?<br/><br/>Cinematografia e si ea un business.
  • -1 (1 vot)    
    Romania, trezeste-te! (Luni, 3 decembrie 2007, 0:21)

    sameasyou [utilizator]

    Ce are faptul ca Tudor Giurgiu a fost presedintele TVR cu faptul ca si-a exprimat o opinie asupra unei situatii in care e bine informat? Sunt multe domenii in care ceea ce spune dansul s-ar putea aplica. Nu se va intampla prea curand in Romania. Pentru ca din pacate are politicienii pe care ii are si, in plus, are si populatia pe care o are.
    • +1 (1 vot)    
      Corect (Marţi, 4 decembrie 2007, 12:05)

      EcoBravoLima [utilizator] i-a raspuns lui sameasyou

      Romanii stau, iarasi, prost la capitolul retea asociativa. Daca oamenii cu idei si determinare nu se aduna sa impuna alt mers al lucrurilor (nu neaparat la urna de vot - pentru ca acolo noi, bizonii, alegem din oferta de pe galantare, fara alternative) si ne vom lamenta ca autoritatile nu fac si nu dreg, nu ajungem nicaieri !
  • 0 (0 voturi)    
    In Romania presa e prost crescuta! (Luni, 3 decembrie 2007, 1:18)

    John Romano [anonim]

    In Romania presa e prost crescuta! Caci altfel cum se poate ca astazi, duminica 2 dec 2007, sa se vorbeasca doar despre iesirea lui Cozma din parnaie si despre &quot;cotonogelile&quot; dintre politicieni ... Dar asta e cand aproape toti ziaristii sunt doar niste &quot;ilustrii&quot; lingai de politicieni si despicatori de fire in patru, oameni care se cred mari, dar care nu fac altceva decat sa se imparta in gasti si sa urmareasca obtinerea de audienta, pentru bani, desigur ... Domnilor fiti atenti ca se apropie clipa cand veti fi maturati de istorie ... Romania si romanii nu trebuie sa se mai uite in gura papagalilor din politica si din presa si sa caute doar faptele si nu vorbele.
  • 0 (0 voturi)    
    Cu o floare nu se face primavara (Luni, 3 decembrie 2007, 1:33)

    Ovidiu Radulescu [anonim]

    ... Si dupa decenii de filme cu brigadieri si ingineri stagieri care aleg santiere prin Baragn, acum intram in cinematografia europeana cu fruntea sus. Dar:<br/>1. Ca sa fim relevanti trebuie sa se auda de noi la Hollywood. Cinematografia europeana este in cadere libera, strivita de uriasul de peste ocean.<br/>2. Sa nu facem greseala sa alergam dupa subiecte la polul opus celor din anii &#39;80, gen &quot;aurolaci-avorturi-tzigani milionari-securitate...&quot; - clisee ultra-speculate. Astept acum de la dl.Mungiu si de la Dl.Cristi Puiu, sa confirme lansarea lor spectaculoasa. <br/>Ovidiu Radulescu
  • +2 (2 voturi)    
    Atunci ... la anu si la multi ani... (Luni, 3 decembrie 2007, 1:37)

    supertrid [anonim]

    Dupa zicala: <br/><br/>Nimeni nu este proroc in satul lui !<br/>Deci -&gt; raspunsul este &quot;Nici o data!&quot;<br/><br/>Pe de alta parte cred ca asemenea flmelor &quot;Moartea D-lui Lazarescu&quot;, &quot;De ce trag clopotele Mitica&quot; si altele ...filmele romanesti sunt incarcate de tragismul autohton, disperant, al societatii romanesti (gropi pe strada, noroi, spitale mizere, oameni incruntati si stresati ...).<br/><br/>Majoritatea romanii nu sunt interesati de astfel de filme care seamana leit cu viata de zi cu zi...insa pentru straini ele sunt &quot;pitoresti&quot; de ne crezut....dar din pacate adevarate.<br/><br/>Pe scurt:<br/>Sa traiti Bine Uninominal !
  • 0 (0 voturi)    
    Nu prea curind Dle Giurgiu! (Luni, 3 decembrie 2007, 6:17)

    Aron Deleanu [anonim]

    Pentru televiziunile noastre sint mai importante filmele artistice cu Miron Cozma,Columbeanu,Jiji,Pepe-Zavoranu,Laura Andresan,Bahmuteanu-Prigoana,Elodia,..
    • 0 (0 voturi)    
      Filmul european de aseara (Marţi, 4 decembrie 2007, 12:09)

      EcoBravoLima [utilizator] i-a raspuns lui Aron Deleanu

      V-ati uitat la &quot;Va gasesc fermecator&quot; de aseara de pe TVR ? Un film european, in care apare si Romania cu oamenii ei, un film simplu si curat. Asta e un exemplu ca se poate si altfel, iar TVR, cu toate bubele ei, insista pe tipul asta de filme. Elodia aduce rating mai mare pentru telenovelisti, dar asta nu inseamna ca trebuie sa luam numai reteta imbecilizarii.
  • -1 (1 vot)    
    giurgiu hotul (Luni, 3 decembrie 2007, 16:17)

    gogu [anonim]

    la cit ai furat de la tvr, dom&#39; giurgiu, cred ca vei putea sa-ti finantezi singur urmatoarele 10 filme. si daca vor fi la fel de proaste precum legaturi caraghioase macar financiar se va face dreptate
  • 0 (0 voturi)    
    hehe (Marţi, 4 decembrie 2007, 2:18)

    Dragomir [anonim]

    E absurd ca un val de filme bune sa modifice perceptia culturala internationala a romaniei... asta inseamna sa ceri respect in numele intregului popor roman, ceea ce nu se poate acorda. Vrei sa ai renume in Europa, produ filme care in primul rand schimba mentalitatea romanilor si ii emancipeaza, si atunci o sa vezi ca organizatiile culturale europene incep sa fie mai atente. Tot ce fac filmele acestea premiate este sa demonstreze ce cultura retardata e in romania... aici au fost observatiile corecte - un strain vede in romania cum oamenii talentati si premiati sunt pusi in umbra... si probabil ca se asteapta ca acesti oameni talentati sa migreze afara din acel context. Iar situatia nu se va schimba asa usor, pentru ca nu poti sa faci din 20 de milioane de indivizi egoisti si primitivi o societate functionala. In fine, eu am o intrebare simpla: ar mai fi productiile romanesti asa bune daca ar avea finantare? (nu uitati cine a avut intotdeauna finatare... Hollywood, iar cat gunoi iese de acolo pe an nu ar iesi nici daca ai plati regele tiganilor sa faca filme cu vrea el). Lipsa de suport cere solutii inventive !
  • 0 (0 voturi)    
    mungiu (Marţi, 4 decembrie 2007, 18:43)

    dinu decuble [anonim]

    mungiu e important, dar nu asa de important cum tinde sa-l duca acest curent de subita afectivitate nationala. si am sa explic si de ce. spre exemplu, si e doar un exemplu care mi-a venit acum in minte, atunci cand almodovar a castigat Oscarul, in spania nu s-a vorbit atat despre asta (pentru ca apoi sa se taca, ceea ce este oricum un alt subiect). nu. s-a consemnat si atat. dar la noi s-a vorbit, se vorbeste si se va mai vorbi mult de acum incolo despre filmul lui mungiu. toata lumea se aduna in jurul acestui trofeu (premiul regizorului) ca si cum i-ar apartine, il asuma ca si cum ar fi al ei, si nu se lasa pana nu-l devora victorios. &lt;romani! romania!&gt; acestea sunt vorbele, siesi suficiente. in realitate, desigur ca mungiu este important pentru cinematografia romaneasca, ba chiar foarte important, cel mai important samd. dar mungiu, la fel ca si olimpicii romani, la fel ca si IT-istii si altii, sunt importanti pentru ei insisi si pentru cei din jurul lor. atat si nimic mai mult. iar daca cumva s-ar spune ca, spre deosebire de alte domenii, cinematografia apartine culturii, cand vine vorba de parastasuri colective, in care &lt;romanii sunt cei mai buni&gt;, pe noi nu ne intereseaza sa stim asta. ba, la o adica, putem deveni chiar violenti daca se insista sa intelegem diferentele. nu, noi suntem romani! de unde o trista concluzie: toate aceste realizari (probabil ca am ajuns sa contribuim noi insine la asta), sunt subordonate unui discurs eminamente politic. si el priveste compensatia (adica ia mai ia tu de aici un surogat, sa uiti de celelalte). sau: ah, e frig in tara (in calorifere), ba e cald (mama ce frumoasa e Casa Poporului!&#8230;). <br/><br/>si apropos, cine dintre noi s-a uitat la film? eu unul arunc primul piatra&#8230; <br/><br/>www.hairomania.wordpress.com
    • 0 (0 voturi)    
      cine esti? (Marţi, 11 decembrie 2007, 15:43)

      renata [anonim] i-a raspuns lui dinu decuble

      cine esti dinu decuble, care iti este numele real si de ce ai ales sa folosesti tocmai acest pseudonim?
  • 0 (0 voturi)    
    imi doresc sa iubiti mai mult Basarabia (Vineri, 7 decembrie 2007, 10:30)

    Axenia, Chisinau [anonim]

    Imi doresc si eu sa cunosc filmele bune Rom.,dar pina ce nu ni se creaza posibilitatea. Basarabia este destul de bine uitata din punc de vedere al unei invazii culturale. Ca spectator, imi doresc mult sa privesc filmul lui Mungiu, dar o sa am nevoie de un mare efort moral, caci si eu am avortat, indiferent ca in alte conditii, si aceasta tematica imi este destul de dureroasa. Cred ca mai sunt spectatori ca mine. Este adevarat ca occidentalii privesc tematicile cu problemele noastre ca ceva de necrezut si exotic in Europa. Eu am privit filmul &quot;California..&quot; si in acelas timp rideam si plingeam la trista realitate.Cu astfel de tematici ramin doar incintata de talentul celor ce au conceput lucrurile si au reusit la un inalt nivel sa le realizeze.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by