Incepand de la 1 ianuarie 2016, sanctiunile aplicate in cazul majoritatii contraventiilor se reduc pentru persoanele juridice care nu se incadreaza in categoria contribuabililor mijlocii si mari, la nivelul celor aplicabile persoanelor fizice, potrivit Noului Cod de procedura fiscala, publicat in Monitorul Oficial. Vedeti mai jos o sinteza a principalelor modificari pe care noi le-am considerat a fi cele mai semnificative fata de legislatia curenta.

Cristian RapcencuFoto: Hotnews
  • a)    nivelul dobanzii scade de la 0,03% la 0,02%/zi de intarziere;
  • b)    nivelul penalitatii de intarziere scade de la 0,02% la 0,01%/zi de intarziere;
  • c)    pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de entitate si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, se va datora o penalitate de nedeclarare de 0,08/zi;
  • d)    aplicarea penalitatii de nedeclarare nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor, ci doar a penalitatii de intarziere;
  • e)    in situatia in care obligatiile fiscale principale sunt stabilite de organul de inspectie fiscala ca urmare a nedepunerii declaratiei de impunere, se va aplica doar penalitatea de nedeclarare, fara a se mai impune si sanctiunea contraventionala pentru nedepunerea declaratiei;
  • f)    in cazul obligatiilor datorate si neachitate bugetelor locale se datoreaza majorari de intarziere, nivelul acestora scazand de la 2% la 1%/luna sau fractiune de luna;
  • g)    introducerea principiului "in dubio contra fiscum", conform caruia daca dupa aplicarea regulilor de interpretare prevazute mai sus, prevederile legislatiei fiscale raman neclare, acestea se interpreteaza in favoarea contribuabilului;
  • h)    introducerea unor termene de 2, 4 sau 6 luni pentru solutionarea cererilor contribuabililor (se aplica inclusiv rambursarilor de TVA);
  • i)    extinderea situatiilor in care un contribuabil poate fi declarat inactiv, ceea ce inseamna ca ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii, respectiv nu pot fi deduse cheltuielile si TVA aferenta achizitiile;
  • j)    modificarea termenului de prescriptie, in sensul ca acesta incepe sa curga de la data de 1 iulie (in loc de 1 ianuarie) a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, ceea ce duce la o extindere a perioadei in care organul fiscal poate efectua o inspectie fiscala;
  • k)    perioada supusa inspectiei fiscale incepe de la sfarsitul perioadei controlate anterior, in conditiile incadrarii in termenul de prescriptie, pentru toti contribuabilii, nu doar pentru cei mari; prevederea conform careia la contribuabilii care nu intra in categoria celor mari inspectia fiscala se efectueaza asupra creantelor nascute in ultimii 3 ani fiscali a fost abrogata;
  • l)    durata efectuarii inspectiei fiscale este stabilita de organul de inspectie fiscala si poate fi de 180, 90 sau 45 de zile, in functie de categoria de contribuabil la care se refera;
  • m)    contribuabilul are dreptul sa isi prezinte, in scris, punctul de vedere cu privire la constatarile organului de inspectie fiscala, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data incheierii inspectiei fiscale (anterior, termenul era de 3 zile lucratoare);
  • n)    durata efectuarii controlului inopinat este stabilita de conducatorul organului de control, in functie de obiectivele controlului, si nu poate fi mai mare de 30 de zile;
  • o)    contestatia formulata se depune in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ fiscal, sub sanctiunea decaderii (anterior, termenul era de 30 de zile), iar contestatorul poate solicita organului de solutionare competent sustinerea orala a contestatiei;
  • p)    suspendarea executarii actului administrativ fiscal inceteaza de drept si fara nicio formalitate daca actiunea in anularea actului administrativ fiscal nu a fost introdusa in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de solutionare a contestatiei;
  • q)    in situatia nesolutionarii contestatiei in termen de 6 luni de la data depunerii contestatiei, contestatorul se poate adresa instantei de contencios administrativ competenta pentru anularea actului. La calculul acestui termen nu sunt incluse perioadele in care procedura de solutionare a contestatiei este suspendata;
  • r)    reducerea amenzilor aplicabile persoanelor juridice care nu se incadreaza in categoria contribuabililor mijlocii si mari la nivelul celor aplicabile persoanelor fizice pentru majoritatea contraventiilor; de exemplu, nedepunerea declaratiilor fiscale va fi sanctionata astfel: pentru contribuabilii mijlocii si mari, amenda va fi intre 1.000 lei si 5.000 lei;, iar pentru persoane fizice si alte persoane juridice, amenda va fi intre 500 lei si 1.000 lei;
  • s)    certificatul de atestare fiscala se emite in maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii, fata de 5 zile lucratoare cat se prevedea anterior;
  • t)    se introduc prevederi suplimentare privind stabilirea raspunderii in solidar:

- atragerea raspunderii in solidar cu debitorul pentru anumite persoane, prevazute la art 25, priveste obligatiile fiscale principale si accesorii ale perioadei pentru care acestea au avut calitatea ce a stat la baza atragerii raspunderii solidare;

- raspunderea acestor persoane se stabileste prin decizie emisa de organul fiscal competent pentru fiecare persoana fizica sau juridica in parte, insa inaintea emiterii deciziei, organul fiscal trebuie sa efectueze audierea persoanei, aceasta avand dreptul sa isi prezinte in scris punctul de vedere, in termen de 5 zile lucratoare de la data audierii. Decizia de atragere a raspunderii solidare emisa fara audierea persoanei careia i s-a atras raspunderea este nula;

  • u)    modificarea tarifelor de emitere a Solutiilor fiscale individuale anticipate de la echivalentul in lei al sumei de 1.000 de euro, la cursul comunicat de BNR in ziua efectuarii platii, astfel:

- tariful este de 5.000 euro, la cursul comunicat de BNR pentru ziua efectuarii platii, pentru contribuabilii mari;

- tariful este de 3.000 euro, la cursul comunicat de BNR pentru ziua efectuarii platii, pentru celelalte categorii de contribuabili/platitori.

  • v)    organul fiscal central renunta la stabilirea creantei fiscale si nu emite decizie de impunere in situatia in care creanta fiscala principala este mai mica de 20 de lei; in situatia in care decizia are ca obiect mai multe tipuri de creante fiscale principale, plafonul se aplica totalului acestor creante;
  • w)    regulile de compensare se aplica si sumei negative a TVA solicitata la rambursare de reprezentantul unui grup fiscal; astfel, aceasta se poate compensa cu obligatiile fiscale ale membrilor grupului fiscal, in urmatoarea ordine:

- obligatiile fiscale ale reprezentantului grupului fiscal;

- obligatiile fiscale ale celorlalti membri ai grupului fiscal, la alegerea organului fiscal central.

  • x)    introducerea unor prevederi cu privire la modalitatea de stabilire a dobanzilor datorate in cazul impozitelor administrate de organul fiscal central pentru care perioada fiscala este anuala;
  • y)    masurile asiguratorii pot fi luate si inainte de emiterea titlului de creanta, insa daca titlul de creanta nu a fost emis si comunicat in termen de cel mult 6 luni de la data la care au fost dispuse masurile asiguratorii, acestea inceteaza de drept; in cazuri exceptionale, acest termen poate fi prelungit pana la un an, de organul fiscal competent, prin decizie. Organul fiscal are obligatia sa emita decizia de ridicare a masurilor asiguratorii in termen de cel mult 2 zile de la implinirea termenului de 6 luni sau un an, dupa caz, iar in cazul popririi asiguratorii sa elibereze garantia;
  • z)    precizarea faptului ca stabilirea cuantumului tranzactiilor pentru care contribuabilul are obligatia intocmirii dosarului preturilor de transfer, a termenelor pentru intocmirea acestuia, a continutului dosarului preturilor de transfer, precum si a conditiilor in care se solicita acesta vor fi aprobate prin ordin al presedintelui ANAF.

N.red: Cristian Rapcencu estelector universitar la Departamentul de Contabilitate si Audit din cadrul ASE Bucuresti. De asemenea, este lector CECCAR si preda disciplinele Contabilitate si IFRS expertilor contabili din peste 20 de filiale CECCAR. Este expert contabil autorizat CECCAR si expert contabil judiciar. De asemenea, este consultant fiscal activ, membru CCF. Cristi are titlul de doctor, absolvind Scoala Doctorala, specializarea Contabilitate. El a publicat o serie semnificativa de studii, proiecte si articole si a participat la numeroase sesiuni de comunicari stiintifice nationale si internationale axate pe domeniul Contabilitate. Rapcencu v organiza la sfarsitul acestei luni o serie de intalniri in tara, cu tema "Noul Cod Fiscal 2016, de la A la Z", in care va prezenta explicatii ale prevederilor Noilor Coduri, diferentele fata de legislatia aplicata in prezent si exemple practice aplicabile pe noul cod fiscal. Detalii, aici.