​Resetarea relatiilor cu Ucraina. Ce cistiga Romania?

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Miercuri, 18 martie 2015, 14:00 Actualitate | Opinii


Cristian Pantazi
Foto: Hotnews
Probabil ca in scurta sa sedere de marti, Klaus Iohannis s-a simtit bine intr-un Kiev curat plin de cladiri vechi cu influente arhitecturale germane sau austriece. E cert ca s-a simtit bine si la intilnirea cu omologul sau, Petro Porosenko, unde a avut ce pune pe masa negocierilor. Dar ce vrea sa cistige Romania din aceasta "resetare" a relatiilor cu Ucraina, intr-un moment de maxima vulnerabilitate pentru marele vecin de la Est?

In primul rind, Romania isi doreste (nu pentru prima oara) un vecin stabil din punct de vedere politic si al securitatii, care sa ne garanteze existenta unui buffer geografic fata de o Rusie cu evidenta vocatie expansionista.

In al doilea rind, Romania vrea o Ucraina mai stabila economic, pentru ca asta ar insemna un partener real din acest punct de vedere, cu o piata interesanta de desfacere (populatia oficiala a Ucrainei fara Crimeea este de circa 43 milioane - sursa)

In al treilea rind, Romania vrea sa rezolve citeva dosare bilaterale spinoase cu Ucraina, care au minat relatiile dintre cele doua tari in ultimii 20 de ani: canalul Bistroe, datoriile de la combinatul Krivoi Rog, drepturile minoritatii romane din Ucraina.

In al patrulea rind, Romania vrea ca Ucraina sa joace cartea Moldovei in formatul de negocieri 5+2 privind Transnistria, astfel incit Rusia sa fie izolata politic in acest dosar.

Cu aceste patru obiective majore s-a dus Klaus Iohannis la Kiev, dar si cu citeva atuuri in mineca:
  • pozitia solida a Romaniei in interiorul UE din punct de vedere politic
  • vizita recenta in Polonia, cu care Romania incearca sa creeze un binom puternic in flancul estic al NATO si UE
  • reforma in Justitie care face victime printre marii rechini de la Bucuresti si creeaza asteptari mari in state precum Ucraina, Moldova ori Bulgaria, unde coruptia distruge fibra statului

Dar Iohannis a mai avut un atu major: terenul resetarii relatiilor cu Ucraina a fost pregatit de fostul presedinte, Traian Basescu. In cazul anexarii Crimeei si al conflictului din estul Ucrainei a imprimat politicii externe romanesti o linie ferma de condamnare a actiunilor Rusiei si de sustinere a principiului inviolabilitatii teritoriului suveran, chiar si atunci cind guvernul Ponta si ministrul de Externe Titus Corlatean aveau reactii intirziate in aceasta chestiune.

Asadar, cu aceste obiective si atuuri s-a dus Iohannis in Ucraina, o vizita pregatita demult (inclusiv pe cind MR Ungureanu se ocupa de agenda externa a presedintelui) intr-o secventialitate simbolica: Chisinau, Varsovia, Kiev.

La Kiev, Porosenko il astepta cu un mare obiectiv de bifat: asigurarea sprijinului Romaniei in bataliile diplomatice din UE si de la ONU, acolo unde aliatii traditionali sau conjuncturali ai Rusiei incearca sa blocheze sau sa indulceasca sanctiunile la adresa Kremlinului. In plus, Ucraina vrea ca Romania (eventual in tandem cu Polinia) sa tina pe agenda subiectul aderarii la UE, oricit de indepartat ca perspectiva ar fi. Ca obiective secundare pentru Porosenko erau cooperarea energetica (unde Kievul are nevoie disperata sa-si micsoreze dependenta totala fata de Rusia) si cea economica.

Practic, la Kiev s-a intilnit cererea cu oferta: Romania a oferit ce isi dorea Ucraina, Ucraina a promis lucrurile pe care si le dorea Romania. Porosenko a si plusat: a anuntat in declaratia publica ca vrea sa rezolve o linie aeriana directa Kiev - Bucuresti si a enuntat Canalul Bistroe ca o problema delicata.

Si Iohannis a plusat, la rindul sau: in lapidara sa declaratie a vorbit despre reformele interne pe care Ucraina trebuie sa le faca pentru a ramine pe cursul european. Iohannis a mentionat - e drept, voalat - si aceste domenii sensibile pentru o clasa politica ucraineana reticenta inca la reforme dure: consolidarea democratiei si intarirea statului de drept. Cuvintele acestea suna amenintator pentru o clasa politica nereformata si deloc dornica sa vada o justitie puternica la Kiev, dar au ecou maxim in rindul ucrainenilor care au iesit in Maidan in 2013-2014 sa lupte pentru dreptate. Ramine sa vedem daca Ucraina va face pasi in aceasta directie si va cere know-how romanesc in reformarea justitiei, sau se va multumi cu cooperarea politica, diplomatica si pe teme de securitate cu Romania.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















19260 vizualizari

  • -16 (48 voturi)    
    Si, in al cincilea rand (Miercuri, 18 martie 2015, 14:05)

    newlook [utilizator]

    Si, in al cincilea rand, suna ca Romania a renuntat total la vreo pretentie pe teritoriile romanesti din Ukraina, dar va continua, bineinteles, sa injura Rusia pentru ele.
    Bun "deal", n-am ce sa zic !
    • +24 (38 voturi)    
      Realitatea privind pretentiile teritoriale (Miercuri, 18 martie 2015, 17:23)

      Mihai-G [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      Romania a recunoscut pierderile teritoriale in favoarea URSS prin tratatul de pace de la Paris din 1947 si prin tratatele ulterioare semnate cu URSS in perioada comunista.

      Dupa 1989, Romania renuntat la pretentiile asupra fostelor teritorii romanesti din Ucraina prin "Tratatul privind relațiile de cooperare și bună vecinătate dintre România și Ucraina" semnat la Constanta la 2 iunie 1997.

      Batalia pentru aceste teritorii trebuia purtata in 1940, cand URSS le-a luat fara sa traga un foc de arma. Pana la urma batalia a fost purtata in 1941-1944 si Romania a pierdut acea batalie.

      Romania nu ar fi putut intra in NATO si UE avand pretentii teritoriale fata de vecini. Apoi, dupa ce ai renuntat la pretentii teritoriale, nu poti sa revii si sa zici ca de fapt vrei teritoriile inapoi.

      Decizia aceasta nu este a lui Iohannis ci a fost luata de mai multi lideri ai Romaniei din ultimii 70 de ani.
      Ca romani, cu siguranta nu ne convine dar de la un moment dat realitatea trebuie acceptata, trebuie facut tot ce se poate ca acei romani sa aiba drepturi si trebuie dezvoltate relatiile cu vecinii, ca si romani, si ucraineni, tot pe pamanturile astea o sa traim.
      • -16 (28 voturi)    
        singurul lucru (Miercuri, 18 martie 2015, 18:15)

        chiuariu [utilizator] i-a raspuns lui Mihai-G

        care tebuie acceptat este dreptatea. un act de rapt teritorial nu poate dainui la infinit. dar te pui cu prostii hraniti la tzitza nevolnicilor din nato sau ue.
      • +7 (13 voturi)    
        Ai dreptate (Miercuri, 18 martie 2015, 21:04)

        fane_grija [utilizator] i-a raspuns lui Mihai-G

        Asta e realitatea.

        Prin tratatul de la Constanta Romania a platit o parte din pretul aderarii, si anume sa renunte la orice pretentii teritoriale.

        Acest tip de tratat a trebuit sa fie semnat cu toti vecinii ca si conditie pre-aderare, nu numai cu Ucraina.
      • +3 (3 voturi)    
        Bucovina (Joi, 19 martie 2015, 8:19)

        Eu [anonim] i-a raspuns lui Mihai-G

        Romania de asta a si intrat in al doilea razboi mondial, sa ne amintim ca cel din cauza caruia am pierdut respectivele teritorii au fost Carol al II-lea. Romania a fost obligata la plata unor despagubiri uriase catre Rusia, iar problema tezaurului a ramas in aer. Daca niste "lideri" politici corupti au semnat respectivele acte, nu inseamna ca nu trebuie prin diplomatie sa primim ce-i al nostru. Vezi ultima situatie dintre Polonia si Cehia, ambele membre ale UE. Nordul Bucovinei si Basarabia au fost inglobate in URSS la fel cum a fost inglobata Crimeea acum. Romania trebuia sa-si afirme clar statutul in zona, dar si dreptul istoric, sa nu uitam cand s-a format Ucraina.
      • +1 (5 voturi)    
        inca o greseala diplomatica severa....pct.3 (Joi, 19 martie 2015, 9:42)

        oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui Mihai-G

        numai lasii si prostanacii o inghit.....

        Tratatul semnat de pres. constantinescu, are valabilitate 10 ani,deci poate fi oricand , denuntat si anulat, NATO si UE, au fost de acord cu el in aceasta forma......ca atare cu abilitate diplomatica treb. precizate metode pol-economice de retrasare a frontierelor, in mod amiabil cu garantii de libertate cetateneasca pt. fiecare etnie.

        p.s. Nu Romania are nevoie de Ucraina ,ci invers, ....trebuie sa fim pragmatici, adevarul si dreptatea sunt de partea noastra..
    • +1 (5 voturi)    
      Avem nevoie imperioasa de un tampon in fata Rusiei (Joi, 19 martie 2015, 10:01)

      ddutz [utilizator] i-a raspuns lui newlook

      Asta-i principalul. Restul sunt povesti si raci de tzatze.
      Riscam sa nu vedem padurea de copaci.
      Dati-va 5 pasi innapoi, ca sa aveti privirea de ansamblu.
      • 0 (0 voturi)    
        Ansamblu (Joi, 19 martie 2015, 14:44)

        Qu [utilizator] i-a raspuns lui ddutz

        In ansamblu, capitalistii ne ruineaza tara. Punct.
  • -13 (29 voturi)    
    Cine bre ? (Miercuri, 18 martie 2015, 14:48)

    Qu [utilizator]

    Romania isi doreste, Romania vrea, Romania se declara. I-auzi.
    De fapt, niste incapabili de politicieni bagareti in seama, ne tot baga in gura lupilor din toate directiile.

    Atata timp cat nu exista politician necorupt, nu consider ca delcaratiile lor au valoare. Nu au dreptul sa declare nimic in numele tarii. Sunt niste maimutoi care se duc dupa cum bate vantul.
    Nu cred ca romanii de rand au vrut sa se duca in Afganistan cum nici americanii de rand n-au cerut ca armata lor sa bobmardeze zeci de tari pe timp de 'pace'.
    Niste politicieni sunt de vina pentru asta, chiar daca la controlul maimutoilor sunt altii de mai sus si nu e normal sa vorbeasca in numele tarii.

    O sa pateasca multi ce au patit aia in Islanda. Datoriile externe ale Islandei li s-au imputat lor, maimutoilor corupti, nu tarii.
    • -2 (30 voturi)    
      Perfect adevarat (Miercuri, 18 martie 2015, 15:27)

      mopsu [utilizator] i-a raspuns lui Qu

      unii din useri tin cu ucrainienii, uita cum sunt tratati romanii ocupati de acesti rusi...
  • +1 (43 voturi)    
    Uau!! Linie aeriana directa Kiev-BuCurEsti (Miercuri, 18 martie 2015, 15:09)

    zambara [utilizator]

    Uaaauuu!!!
    Porosenko a plusat: Ne ofera linie aeriana directa Kiev-Bucuresti.
    Asta da realizare de mentionat in istorie.
    Si aia cu Bastroe la fel: nu a promis nimic doar a zis ca e o problema. De parca nu se stia asta si inainte, Si il durea gura sa zica.
    Realitatea e ca si in conditiile in care Ucraina e in genunchi noi n-am obtinut nimic.
    Nu tu ceva concret despre minoritati, drepturi, insula serpilor, bucovina, etc.,
    Marea realizare cu care ne mandrim e cea a unei curse aeriene. De parca nu pot sa o deschida acum si peste 2 luni sa o inchida.
  • +4 (26 voturi)    
    Mda... (Miercuri, 18 martie 2015, 15:31)

    lis.nc [utilizator]

    si mai sunt doua puncte sensibile:

    1. Insula Serpilor si delta bratului Chilia apartin Romaniei prin Tratatul de pace de la Paris din 1947. Cedarea lor s-a facut printr-o minuta semnata de adjunctul ministrului de externe (Ana Pauker) in 1949, act care in nici un caz nu are valoare juridica internationala. Nu am auzit nimic in directia asta!

    2. In situatia (probabila) ca Rusia va dori sa-si anexeze si regiunea Odessa, de care tine si Bugeacul, care va fi pozitia Romaniei, tinand cont ca, nu foarte mult timp in urma ne-au invitat sa fim parte la faramitarea Ucrainei?
    • -3 (3 voturi)    
      Vot (Joi, 19 martie 2015, 8:45)

      Qu [utilizator] i-a raspuns lui lis.nc

      De ce nu se face referendum la lucurile cu adevarat importante ?

      Cu ce drept un bou sau vaca de politician dicteaza care e parerea Romaniei cu privire la vecinii sai ?
  • +8 (30 voturi)    
    Ucrainienii au fost cozi de topor in mana rusilor (Miercuri, 18 martie 2015, 15:36)

    andreesanu [utilizator]

    S-au adunat multe de-a lungul timpului pe rabojul romanului ,iar ca si coada de topor in mana rusilor au fost mereu ucrainienii.
    De Krivoirog unde romanii au ingropat aproape un miliard de $ s-a ales praful,s-a furat tot,romanii din Bucovina si tinutul Hertei n-au nici un drept,la fel cei din Buceag. In razboiul din Basarabia din 1992 ucrainienii s-au dat de partea rusilor ,sa nu uitam nava Rostok scufundata intentionat pe senalul navigabil al bratului Sulina ,nava plina cu fier beton,
    .Oare este capabila Ucraina si ucrainienii sa se schibe sa devina un vecin de nadejde ???,se pot schimba mentalitatile ???
  • -2 (18 voturi)    
    ucraina (Miercuri, 18 martie 2015, 16:22)

    rv [anonim]

    Adunati comentariile precedente = marele adevar
  • +2 (26 voturi)    
    Ucraina (Miercuri, 18 martie 2015, 18:09)

    Kiril [anonim]

    Paranoia se defineste ca o falsificare a realitatii prin neglijarea premizelor si exacerbarea dezvoltarilor. In acest articol se pleaca de la prezumtia ca Ucraina este un stat cu acte in regula.
    Ei bine nu este adevarat! Inainte de toate Ucraina, ca realitate statala, este suma tuturor samavolniciilor sovietice de la terminarea Celui De al Doilea Razboi Mondial! Toata fosta frontiera de vest a URSS este o suma de agresiuni, de cotropiri, de furturi si nedreptati. Ucraina este construita pe aceasta mizerie istorica si o face nefrecventabila. Presedintele Romaniei n-avea ce cauta la Kiev! Daca totusi a fost obligat de imprejurari era obligat sa se fereasca de toxinele emise de cei care in mod temporar si abuziv sunt lideri la Kiev. Nu s-a ferit si a compromis interesele Romaniei. Articolul inceara sa dreaga busuiocul. Efort inutil. Sper ca in zilele urmatoare acest subiect sa nu mai fie deschis iar presedintele Romanei sa gaseasca formule prin care pierderile de imagine ale Romaniei sa fie cat mai mici.
    • +3 (13 voturi)    
      Aici este adevarul... (Miercuri, 18 martie 2015, 21:22)

      solar [utilizator] i-a raspuns lui Kiril

      Aici este adevarul despre UKRAINA. !Ai dreptate Kiril. Cred ca incurand aceste adevaruri dure pe care trebuie sa le suporte UKRAINA, volens -nolens,vor avansa . Este piatra de incercare a intregii Europe prezente si viitoare.Fireste ca si a Rusiei.
    • 0 (0 voturi)    
      Mda... (Joi, 19 martie 2015, 14:06)

      Caligula [utilizator] i-a raspuns lui Kiril

      Neglijarea premizelor: respectarea unor granite care permit convietuirea pasnica. E interesant ca URSS-ul bolsevic a respectat acest principiu atat pe plan extern cat si pe plan intern. Asta a facut ca dezintegrarea URSS sa se faca fara varsare de sange. Asa sa ajuns la Ucraina si de aceia Ucraina e recunoscuta de toti si trebuie respectata. Asta e regula. Astea sunt actele Ucrainei conform regulilor. Rusia lui Putin neglijeaza asta si nimeni nu se mai poate baza pe Rusia.

      Iar in ce priveste liderii ajunsi "temporar si abuziv" la Kiev, ei au fost alesi in alegeri libere iar neglijarea acestei premize face parte din aceiasi paranoia care nu vede granitele statelor si se pregateste de razboi.
  • +4 (18 voturi)    
    UNDE SUNT TROLII ? (Miercuri, 18 martie 2015, 18:39)

    arheopterix [utilizator]

    La un subiect atit de sensibil lipsesc postacii FSB . Aloo mazeta, newlook ,colonelu ,mopsu quvertquiop , eledas ,samd . Inclin sa cred ca ieri au serbat ceva la serviciu , cu icre si votca si acum sunt mahmuri
    • +5 (15 voturi)    
      bineînțeles (Miercuri, 18 martie 2015, 21:41)

      Mariicaialbastri [utilizator] i-a raspuns lui arheopterix

      tu nu ai serba (fie și cu icre și votcă) dacă ar apărea sponsorul voios și roșu-n obrăjori după 11 zile de dispariție...
      Dacă se cădea și își rupea gâtul pe scările Kremlinului...
      • -4 (4 voturi)    
        Uite (Joi, 19 martie 2015, 8:46)

        Qu [utilizator] i-a raspuns lui Mariicaialbastri

        Vad ca tu esti troll-ul din toti care au raspuns p-aici.
    • +3 (9 voturi)    
      da (Miercuri, 18 martie 2015, 21:43)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui arheopterix

      niuluc, mopsu, qu sint prezenti la datorie. Ei si?
    • +3 (13 voturi)    
      Trolii ? (Miercuri, 18 martie 2015, 22:03)

      adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui arheopterix

      Sunt aici dar si-au schimbat identitatea. Citeste ce scrie " chiuariu" ,"Qu" ," Kiril", etc.
      • -1 (3 voturi)    
        Nu stiu unde sunt ei (Joi, 19 martie 2015, 13:38)

        Vali [anonim] i-a raspuns lui adrian88000

        dar este clar ca voi sunteti toti prezenti si tineti evidenta :))
  • +4 (12 voturi)    
    stare temporara artificiala (Miercuri, 18 martie 2015, 20:03)

    coposu [anonim]

    Eu cred ca inevitabil Romania se va apropia economic de Rusia deoarece Romania se afla pe ruta naturala de transport a petrolului din zona de nord a Marii Caspice spre Europa. Bosforul si Dardanelele devin tot mai aglomerate, costisitoare si dificile din punct de vedere ecologic si politic. Asta face ca o parte din petrolul kazah si rusesc din Marea Caspica sa se orienteze spre rafinaria Midia-Navodari, Portul Constanta si Dunare. In acest fel pot fi servite Serbia, Ungaria, Slovacia, Austria.
  • +6 (16 voturi)    
    Cele trei vizite... (Miercuri, 18 martie 2015, 21:34)

    solar [utilizator]

    Cele trei vizite - r.moldova, Polonia , Ukraina- au fost vizite facute la comannda cuiva.Se vede asta deja... de la o posta. Nu au fost bine pregatite niciuna,altfel nu ar arata .prin rezultate, cum arata. Declaratii sforaitoare , ba chiar vizita din Polonia este o GAFA MONUMENTALA. Asupra careia, surprinzator cu totul, e prea mare tacerea sau dezinteresul presei .Curios ce se intampla, foarte curios.
  • +9 (11 voturi)    
    Stil arhitectural German (Miercuri, 18 martie 2015, 22:03)

    Florin [anonim]

    Nu exista asa ceva ca Arhitectura Germana sau Austriaca mai caisa....exista stiluri Gotic, Romanesque,etc
  • +9 (13 voturi)    
    mai bine spus ce pierde (Miercuri, 18 martie 2015, 23:04)

    freejack [utilizator]

    si pierderile vor fi mai mari decat castigurile.
    Iohannis putea sa aiba ceva mai multa retinere.
    Ucraina nu merita inca prietenia noastra.
    • -2 (2 voturi)    
      Zeama (Joi, 19 martie 2015, 8:47)

      Qu [utilizator] i-a raspuns lui freejack

      Bagate in seama si pupinc*rism. Aia se face de mult de majoritatea politicienilor.
    • +1 (5 voturi)    
      ucraina trebuie dezmembrata, altfel... (Joi, 19 martie 2015, 9:51)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui freejack

      nu va fi pace cu rusii.
  • +3 (3 voturi)    
    Domnul Mihalache sa fie mai rezervat! (Joi, 19 martie 2015, 9:00)

    hotnewsfil [utilizator]

    Planurile, promisiunile pot fi multe si frumoase.
    Dar, pana una, alta, ca prim pas concret, Ucraina trebue sa rezolve urgent problema dublei cetatenii pentru cei 500.000 de romani din Ucraina, iar Romania sa acorde min. 6000 de burse pentru studentii romani din Ucraina care vor sa studieze in Romania.
    Restul marilor probleme, a caror rezolvare treneaza din cauza indeciziilor marilor puteri, nu pot fi influentate decisiv se catre Romania. Raman dorinte pioase.
  • +2 (4 voturi)    
    Gafă impardonabila a lui Klaus Iohannis (Joi, 19 martie 2015, 9:31)

    Alex [anonim]

    http://www.rgnpress.ro/rgn_14/categorii/politic/16865-klaus-iohannis-merge-in-ucraina-i-nu-se-intalnete-cu-reprezentanii-celor-jumtate-de-milion-de-romani-de-acolo-puternic-afectai-de-conflictul-ruso-ucrainiansange-romanesc-pe-frontul-de-est-domnule-iohannis.html


    http://www.rgnpress.ro/rgn_14/categorii/politic/16884-discuiile-iohanis-poroenko-doar-o-fraz-despre-cei-jumtate-de-milion-de-romani-din-ucraina-in-declaraia-lui-iohannis-poroenko-nici-nu-a-pomenit-de-ei-nimic-despre-ziaritii-romani-interzii-in-ucraina.html
    • +2 (2 voturi)    
      In basca (Joi, 19 martie 2015, 13:34)

      Qu [utilizator] i-a raspuns lui Alex

      In basca il doare pe Oha-nis de romanii din Ucraina.
    • 0 (0 voturi)    
      mare ghinion pt. Romania, (Joi, 19 martie 2015, 15:13)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui Alex

      in asa momente dificile, sa fie condusa de 2 incompetenti,ponta si iohanis....tusea si junghiul....fruncea usl-ista.,politrucii dela grivco.
  • +3 (3 voturi)    
    sa ne aflam in treaba.... (Joi, 19 martie 2015, 12:21)

    sivuca [anonim]

    pentru a deveni si mai spalati pe minte, avand in vedere cat de mare sperante am avut dupa 16.11.2014.
    Cand reprezinti o tara si interesul poporului trebuia cel putin sa se faca referire la "ucrainienii" de origine romana si la viitorul acestora in noua situatie creata.
    Domnul nostru presedinte prefera vizitele fara a informa pe alegatori si asta nu este sanator pentru tara.
  • 0 (2 voturi)    
    Comment sters de user (Joi, 19 martie 2015, 14:55)

    Metec [anonim]



Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by