Presedintele Iohannis la primul test major. Ce probleme ridica demisia lui Maior 

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Marţi, 27 ianuarie 2015, 18:59 Actualitate | Opinii


Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
George Maior a demisionat, marti, 27 ianuarie, de la sefia SRI din cauza unor iesiri, atacuri si amenintari inacceptabile impotriva Curtii Constitutionale, dupa ce judecatorii au picat pe rand asa-numitele "Legi Big Brother". A incheiat prost opt ani de mandat reusit, cu reforme insitutionale dificile, cu performanta si aprecieri exprimate deschis din partea partenerilor externi, culminand cu desemnarea Romaniei de catre NATO ca leading state pe cyber defence in Ucraina.

Sub conducerea sa, SRI si-a castigat increderea in plan intern si extern, si-a construit reputatia de serviciu profesionist iesit de sub controlul politicienilor. A avut si umbre, dar in esenta a fost un mandat luminos. Asta trebuia subliniat, deoarece pare putin nedrept sa incheie atat de urat, printr-un gest sinucigas.

N-a fost nici un derapaj controlat, cum insinueaza unii comentatori. Nu cautati cabale, planuri absconse in spatele unei demisii pe care nici Maior, nici presedintele Iohannis nu si-au dorit-o acum, repet, nu acum. E absurd, complet ilogic sa crezi ca cineva exulta de fericire dupa opt ani de munca grea sa iasa din scena cu un scandal, cand ar putea incheia elegant, in aplauzele publicului. La ce i-ar folosi o demisie cu tambalau? Imi scapa complet subtilitatile unui astfel de scenariu. Orice sef intreg la cap isi doreste sa plece triumfal sau macar fara tinichele de coada.

Or, George Maior a reusit sa intoarca imaginea Serviciului cu zece-douazeci de ani in urma, prin comportamentul discretionar si abuziv impotriva Curtii Constitutionale, prin aroganta extrema de tip securist manifestata de seful SRI in ultimul sau interviu. Reiau principala observatie din textul publicat ieri despre Cum vor serviciile sa ia mai multa putere, in care am vorbit inclusiv despre nevoia unei demisii.
  • "Ceea ce ridica mari semne de intrebare este, subliniez, modul cum SRI doreste sa-si impuna punctul de vedere: in forta, batand cu pumnul in masa, cu multa aroganta. Adevarul suprem este la noi, cine critica legile Big Brother pune automat in pericol siguranta nationala si sunt dusmanii statului - asta ne comunica in esenta seful SRI George Maior in interviul acordat EVZ/ B1TV. In acest interviu, seful SRI manifesta o ingrozitoare lipsa de respect fata de institutii democratice, fata de Curtea Constitutionala si presa. Asta spune multe despre modul in care prea multa putere corupe - inclusiv gandirea sanatoasa democratica. In plus, a te lauda ca ai ofiteri sub acoperire in presa mi se pare un bun motiv de demisie in orice tara civilizata."
Alti experti in securitate consultati de HotNews.ro interpreteaza demisia ca un posibil semnal de alarma, o incercare de a atrage atentia ca, in lipsa instrumentelor oferite de legea retentiei datelor, de legea cartelelor pre platite si de legea securitatii cibernetice, serviciile sunt legate de maini si de picioare. Dupa atentatele de la Paris, nimeni nu doreste sa-si asume o responsabilitate uriasa - lupta impotriva terorismului - fara arme suplimentare si legi aduse la zi. Nu prea sta in picioare o asemenea varianta din simplul motiv ca Maior nu a demisionat, ci i s-a cerut sa plece. Iar realitatea e ca a facut legi proaste si a dat vina pe altii ca le-au picat. Aici nu avem prea multe dubii.

Toate informatiile - extrem de putine - disponibile pana in acest moment indica faptul ca presedintele Klaus Iohannis i-a solicitat demisia sefului SRI, George Maior. Acest lucru s-a intamplat dupa ce in mediile diplomatice comportamentul lui Maior a starnit uimire, perplexitate si o intrebarea ingrijorata: pana unde va merge ofensiva sa impotriva Curtii? Ce l-a apucat pe seful SRI? Aceste semnale au ajuns probabil si la Maior. Era insa prea tarziu sa mai repare ceva, intrase deja pe un drum cu sens unic.

Iohannis a intervenit corect in acest conflict fara precedent dintre SRI si Curtea Constitutionala, in baza atributiilor sale constitutionale. Discretia cu care a actionat a fost in aceasta situatie un lucru foarte bun. Chiar nu ar fi folosit la nimic inflamari suplimentare la Cotroceni.

Nu cred ca seful statului s-ar fi atins prea curand de seful SRI, neavand motive serioase sa-l schimbe. De ce s-ar fi grabit sa-l schimbe pe Maior in absenta iesirii catastrofale impotriva Curtii? In primul rand, seful statului nu dispune inca de o majoritate parlamentara care sa-i permita numirea unui nou sef. A determina o criza in sistemul de securitate fara un motiv temeinic nu ar fi fost bine primita in plan extern. Partenerii Romaniei spera ca macar aici sa aiba parte de ceva stabilitate intr-un Est dezlantuit. Nu schimbi un sef de servicii secrete aiurea si fara sansa de a trece prin parlament altul in locul lui.

Situatia se schimba insa radical cand seful SRI se transforma peste noapte intr-un inamic al institutiilor democratice, ameninta judecatorii Curtii ca vor raspunde pentru eventuale atacuri teroriste, aseaza incorect responsabilitati pentru a scapa la randul sau de acuzatia ca a girat un pachet de legi extrem de proaste. Asa ceva nu poate fi tolerat, nici iertat. Maior s-a plasat, prin tot comportamentul sau din ultimele doua saptamani, la limita exercitarii abuzive a puterii de temut de care beneficiaza orice serviciu secret. In consecinta, seful statului nu se mai putea face ca ploua, cum a procedat la legea bugetului sau ordonanta lui Ponta.

Cu sau fara majoritate in Parlament, Klaus Iohannis s-a vazut obligat de realitate sa-i ceara demisia sefului SRI.
Acesta i-a oferit toate motivele. Desigur, unii vor spune ca le-a oferit inca din campanie, cand era clar ca joaca in tandem cu Ponta, cand s-a aratat dispus sa accepta o eventuala functie de premier daca liderul PSD l-ar propune, cand a facut curatenie in partidul baronilor. Dar acestea sunt speculatii, nimic clar. Doar cu atat nu s-ar fi justificat fortarea unei demisii. In treacat fie spus, planurile lui Maior de a ajunge prim-ministru s-au naruit pentru ani buni de aici incolo. S-a compromis in mod stupid.

Una peste alta, Klaus Iohannis are acum doua servicii de informatii conduse interimar de prim-adjuncti. La comanda SIE interimar e Silviu Predoiu de patru luni, la SRI Florian Coldea de astazi. Seful statului nu dispune inca de majoritate parlamentara, prin urmare s-ar putea sa nu se grabeasca. Ar putea tine interimari si sa numeasca sef plin dupa ce va pica guvernul Ponta, daca va pica. Dintre apropiatii presedintelui Iohannis, aud ca Edie Hellvig isi doreste mult sefia SRI, iar George Scutaru sefia SIE. Poate ceva idei s-au nascut si in capul lui Dan Mihalache, la cat e de ambitios. Ajunsi in acest punct, merita discutat daca nu cumva a sosit momentul ca serviciile sa fie conduse de profesionisti, cum sugera fostul presedinte Basescu pe final de mandat.

Din pacate, cu politicienii ne-am cam lamurit. S-au dovedit nesiguri, au diverse planuri in viata pe termen lung, ambitii de putere, afaceri, dependente de tot felul unde nu te astepti, vulnerabilitati etc. Ideea unui control civil, cu politicieni marioneta pusi in fruntea serviciilor s-a nascut dupa 89, dupa trauma securismului ceausist. Acesti sefi proveniti din partide au functionat in toti acesti ani ca un fel de tampon intre servicii si clasa politica, ca un fel de amortizor care a mai atenunat din frustrarile sau spaimele politicienilor si ca o garantie ca peste activitatea unor servicii secrete vegheaza si un ochi din afara lor.

A trecut insa un sfert de secol de la disparitia Securitatii comuniste, serviciile s-au reformat din temelii, suntem in NATO si in comunitatea de informatii a lumii occidentale. Greu de spus ce va urma, desi presedintele se afla pentru prima data in fata unei decizii care-i va greva mandatul pe termen lung. Viitoarele numiri sunt cruciale, atat pentru continuarea luptei anticoruptie la turatie maxima, cat si pentru sanatatea sistemului.

In tot cazul, putem zice un singur lucru cat de cat sigur: abia acum Victor Ponta a pierdut o halca buna de putere. Nasul Maior nu mai este la comanda SRI. Vremurile cand finul se putea baza pe el s-au dus.

Acum ar fi insa nevoie si de un audit pe bune al activitatii SRI. Asa-numitul control parlamentar din ultimii opt ani a fost o gluma proasta. Serviciul si-a mai facut curatenie interna, indicii de abuzuri grave sistematice n-am avut, dar tot ar fi cazul sa aflam din alte surse cum este condusa aceasta institutie scapata oricarui control civil real. Pe Sebastian Ghita si comisia lui ridicola de purtatori de cuvant ai SRI nu-i prea putem crede, mai ales ca unii fac afaceri cu institutia pe care ar trebui sa o controleze. 

In loc de concluzie, mai e loc de o mica observatie. Cu totii am vazut in aceste zile un cu totul alt George Maior decat cel obisnuit, rezervat si decent. Desigur, tonul sau iritat poate fi explicat inainte de toate prin caderea legilor Big Brother la Curtea Constitutionala. Dar nu trebuie neglijata dorinta de putere. Maior s-a vazut, dupa plecarea lui Traian Basescu, inconjurat de lideri slabi. Fostul sef al statului a tinut serviciile din frana si ambreiaj, a stiut sa le tempereze amenintandu-i inclusiv cu demiterea. In noul context, Maior s-a crezut, poate, mai puternic decat era ieri, a intins coarda si a cazut in gol. Presedintele Iohannis i-a taiat elanul, pe muteste.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















24021 vizualizari

  • -12 (26 voturi)    
    eh (Marţi, 27 ianuarie 2015, 19:02)

    Mazeta [utilizator]

    Cine l-a văzut vreodată ținând un discurs - și cine nu l-a văzut? - știe că Iohannis nu a cerut nimănui nimic. El doar a citit.
    • 0 (6 voturi)    
      Lucrul bine facut e lucrul de care nimeni nu are (Marţi, 27 ianuarie 2015, 21:58)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      nevoie. Daca vrei sa indrepti relele din societatea noastra invariabil vei produce nemultumiri.
      Iohanis spune cateva cuvinte de Eminescu. Toata lumea a auzit de Eminescu. Putini mai stiu azi cateva versuri de Eminescu. O stire aparuta zilele astea: "Aproape jumatate dintre adolescentii din Romania nu stiu sa citeasca." Daca Iohanis vrea sa indrepte aceasta stare de fapt evident va avea suficienti opozanti. Toti acestia vor striga impotriva lui Iohanis.
      Crezi ca are suficient sange in instalatie sa ia taurul de coarne? Eu nu cred. Asa ca-l vom auzi si la anu vorbind despre Eminescu.
      • -2 (2 voturi)    
        Ty tu ai... (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 2:30)

        MyGame [utilizator] i-a raspuns lui ty

        Ty, tu ai inteles ce ai spus?
        Pe de alta parte un presedinte sta maxim 10 ani la Cotroceni, consider ca un Sef de serviciu trebuie sa stea maxim 6 ani. Un mandat de presedinte si un an in plus. Suficient! Motive sunt diverse. Maior are deja 8.
        • 0 (2 voturi)    
          un profesionist in fruntea sri e o idee gresita (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 8:31)

          alin [anonim] i-a raspuns lui MyGame

          Ideea unui profesionist in fruntea sri a fost scoasa din jobenul lui basescu in ultimele clipe ale mandatului sau alaturi de alte idei nastrusnice precum sustinerea elenei dupa indelungi balbaieli.
          Aceasta idee a unui profesionist in fruntea serviciului este foarte gresita pentru ca nimeni nu are garantia ca acel individ nu are ambitii politice. Si atunci sa te tii cand intra in scena ditamai seful de serviciu secret cu un trecut frumos fabricat in biroul pe care il conduce. Nu doar ca este o idee gresita este monstruoasa.
          Prin urmare domnule Tapalaga degeaba construiesti analize frumoase care sustin curtea constitutionala si societatea in general impotriva unor presupuse abuzuri daca deschizi calea catre un alt presupus abuz.
      • -2 (6 voturi)    
        Numai ca.... (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 8:46)

        Martinezu [utilizator] i-a raspuns lui ty

        Ceea ce zice Mazeta, din pacate , este adevarat.
        Nu poti sa nu remarci ca citeste fiecare discurs fie si de 10 cuvinte. Pare ca nu sunt cuvintele lui.
        Nu ma intelege gresit, l-am votat cu mari sperante spre deosebire de mazeta care si acum il voteaza tot pe Iliescu.
        Dar trebuie sa luam in considerare ca omul, pe linga faptul ca este presedinte, este si scriitor. De best seller. Este adevarat ca acea carte nu are nimic scriitoricesc in ea. Este o insiruire de evenimente, amintiri, spuse fara nici un talent.
        • +3 (3 voturi)    
          Să citească (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 12:37)

          aqualung [utilizator] i-a raspuns lui Martinezu

          Foarte bine, să-și citească discursurile. Înseamnă că le scrie înainte, și le măsoară de două ori, nu spune nimic așa, după cum îi vine pe moment. Știu că un asemenea politician este mai atrăgător, dar nu neapărat mai bun. Dimpotrivă.

          Sau crezi că i le scriu alții? Nu cred, pentru că dacă car fi fost așa, atunci ar fi fost inconsistent și nu e cazul.
  • -1 (13 voturi)    
    parere (Marţi, 27 ianuarie 2015, 19:41)

    traiang [utilizator]

    Nu pot fi de acord cu aceasta abordare Evident Maior a fost o varianta castigatoare a lui Basescu dovedita din plin Daca citesti CV -ul lui nu prea ai multe comentarii pe negativ despre el si in nici un caz nu era un simplu politruc Avea studii solide iar toate aprecierile de la Serviciile externe au fost pozitive Deci daca ai un om de valoare cu expetiza pe domeniu il pastrezi si rolul presedintelui este tocmai de a armoniza pozitii divergente dupa cum a si declarat in campanie Asa este cel mai simplu sa barbieresti pe cineva In concluzie nu se sustine cu nimic afirmatiile din articol decat doar din prisma unui partypry
  • +11 (15 voturi)    
    În completarea... (Marţi, 27 ianuarie 2015, 19:53)

    Paganelis [utilizator]

    ... sau în locul concluziilor, o observație:
    Spuneți dumneavoastră, citez: „serviciile s-au reformat din temelii”. Asta e o glumă bună! „Reformate” pe ce baze??? Legea nr.14/1992 privind organizarea şi funcţionarea Serviciului Român de Informaţii și Legea nr.51/1991 privind siguranța națională a României? Votate pe vremea când FSN/FDSN avea majorități zdrobitoare și peste tot trona „liniștea” Bunicuței bolșevice? Până și Curtea Constituțională a arătat că aceste legi sunt perimate, iar singurul care a avut, o dată, curajul de a spune, cu jumătate de gură, că s-au depus, la Parlament, proiecte de legi pentru reformarea serviciilor a fost Mihai Răzvan Ungureanu (fost șef al SIE)... Altfel, oricine vine șef la „servicii”, beneficiind de aceste legi complet învechite, va ajunge să se creadă mai ceva decât șeful Securității, așa cum a delirat Maior, în ultimele zile!
  • -8 (16 voturi)    
    Il regret pe Maior (Marţi, 27 ianuarie 2015, 20:07)

    maria [anonim]

    Este numai o banuiala a dv ca Iohannis i-a cerut demisia.N-avea niciun interes deocamdata.Iohannis e inca aerian ,echipa e noua din jurul lui,face gafe,nu reactioneaza in niciun fel la actiunile guv,Ponta face ce vrea cu el,nu-i mai trebuia o problema in plus .Pacat de Maior!
    • 0 (2 voturi)    
      "Iohannis e inca aerian" (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 14:57)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui maria

      Cu un sef la SRI dupa modelul Ciorbea ponta se apropie semnificativ de obiectvul sau. Eficienta DNA va scadea semnificativ.
  • +6 (14 voturi)    
    Maior a fost OK la SRI, desi era de la PSD! (Marţi, 27 ianuarie 2015, 20:11)

    Impotriva prostiei din tara [utilizator]

    Problema este ca este un vid legislativ care amputeaza sarcinile DNA datorita CCR, care a dat ca neconstitutionale legi intregi desi s-a referit doar la niste articole de lege.
    Sa-l vedem acum pe Iohannis ce alege pentru SRI. Sper sa nu fie o alta cazatura gen Mihalache sau vreun uselist...
  • +6 (6 voturi)    
    Nu stiu... (Marţi, 27 ianuarie 2015, 20:49)

    Lucky1 [utilizator]

    ...daca ultima fraza a Articolului este valabila ("Maior s-a crezut, poate, mai puternic decat era ieri, a intins coarda si a cazut in gol").
    Este posibil ca responsabilitatile extreme care i-au revenit dlui Maior - in conditiile cunoscute si necunoscute ale potentialului terorism - sa-l fi stresat de asa maniera, pe de-o parte, iar pe de alta parte "usurinta lui Pilat din Pont" cu care, poate, au actionat Judecatorii incat sa reactioneze ca un arc eliberat brusc din tensionare.
    Desigur concluziile articolului prin care se formuleaza necesitatea unui audit competent si impartial al SRI sunt pertinente.
  • +6 (8 voturi)    
    ha ! (Marţi, 27 ianuarie 2015, 21:33)

    nash pandelica [utilizator]

    neamtzu confirma, deci, proverbul cu cainele care nu latra...musca !

    acuma, s'ar putea ca seful informatiilor interne sa fi citit mai bine mintea neamtului, si sa fi facut pasul alaturi, taman pentru a evita muscaturi mai serioase in viitor.

    nu faptul ca l'a ajutat pe maior sa plece e problema, caci, pana la urma, nimeni nu e de neinlocuit.
    problema este ca si'a creat o problema in plus, ca acum tre' sa resolve doua joburi in servicii, la sie si sri.
    de felul cum va rezolva aceste probleme, vom sti cine este herr klauz, ce carte joaca, care e poteca ce o va urma ca sef al statului.

    pana acum a facut numai reprezentare.
    tt's time to make the doughnuts.
  • +5 (5 voturi)    
    Feriti-va de "profesionisti" (Marţi, 27 ianuarie 2015, 22:01)

    Istoric [anonim]

    Este o eroare fatala sa numesti profesionisti la conducerea acestori institutii. Impreuna cu expertiza profesionala, ei vin si cu camarile deja bine structurate in interior, preiau foarte rapid un control total si derapajele grave la libertatile fundamentale sunt garantate.
    Cercetati istoria sa nu o repetati: in pozitiile respective trebuie numite persoane cu un exercitiu indelungat si validat public al responsabilitatii fata de semeni si al onestitatii, care sa nu fie usor de corupt (magistrati, etc). Nu intamplator doar un pastor numit sef al echivalentului german al CNSAS a putut sa infranga si deconspire temuta STASI. Nu ii era frica decat de Dumnezeu si propria constiinta...
    • 0 (2 voturi)    
      In ce perioda v-ati specializat... (Marţi, 27 ianuarie 2015, 23:40)

      Lucky1 [utilizator] i-a raspuns lui Istoric

      ...ca istoric?
      Cred ca in comunism, daca vreti sa puna un specialist cu indelungat exercitiu... caci, nu prea stiu sa fi avut alti specialisti prin Romania de vreo 75 de ani incoace, iiar aia care ar fi putut ajunge la 100 de ani au crapat prin temnitele comuniste.
    • +2 (2 voturi)    
      Putin aiurea (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 1:04)

      Anonymous Coward [anonim] i-a raspuns lui Istoric

      Un profesionist nu vine niciodata cu o camarila in spate. Un profesionist n-are nevoie de o camarila. El isi cunoaste meseria, si se bazeaza doar pe asta cand preia controlul unei institutii. Il duci cu presul pe un politician, nu insa pe un profesionist.

      De acord, serviciile secrete ar trebui supuse unui control real din partea cel putin a executivului - e greu de reglementat corect si in acelasi timp eficient supravegherea/auditul serviciilor secrete de catre legislativ. Dar sa numesti un om din exterior la conducerea unui serviciu secret inseamna sa ajungi la acelasi rezultat ca in cazul STASI - anihilarea completa. Asa ceva, in actuala situatie politica, economica si militara, ne-ar lasa-n (pardon de expresie) curu' gol. Nu-mi dau seama cine si-ar dori asa ceva.
  • 0 (8 voturi)    
    S-ar putea schimba directia... (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 0:01)

    mcv [utilizator]

    Mihalache. Presedinte slab si nepregatit. Plina casa de corupti. Cum naiba sa ai liniste cand seful SRI pleaca? Cine va fi cel care va numi un nou sef? Il vedeti pe Iohannis un tip in stare sa judece cu capul lui? Eu nu-l vad. Si nu poate judeca singur, pentru ca este extraordinar de slab pregatit. Dl. Iohannis a aratat ca nu cunoaste lucruri elementare despre institutii care intra in sfera lui. El recita lucruri. Vorbeste in general. Nu spune nimic concret despre nimic. Cu toate ca si acest nimic pe care-l spune, il citeste... Concluzia: nu-i bai c-a plecat un sef SRI , ci e bai ca nu avem la butoane un LIDER. Sa- l simt eu de-acasa, ca stie ce face!
    • +3 (5 voturi)    
      Aberatii in libertate (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 0:49)

      lucky luck [utilizator] i-a raspuns lui mcv

      Cam astfel s-ar putea mai nimerit intitula comentariul Dvs... " Cum naiba sa ai liniste cand seful SRI pleaca? Cine va fi cel care va numi un nou sef?"
      La prima chestiune, un sfat: go to USSR. Acolo increderea e unanima.
      La a doua... sunt niscaiva prevederi legale. E omul ala de l-au ales romanii. Stiu, democratia e o tampenie, inteleg.
      Curiozitate personala: matele esti responsabil de scara la mata la bloc?.
  • -3 (3 voturi)    
    Sa vedem (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 6:42)

    verid [utilizator]

    Sa vedem pe cine ii vor indica consilierii sa numeasca si ce va mai citi din biletele referitor la aceste numiri.Am vazut ca este vehiculat si numele unuia care are probleme cu justitia,dar nu-i asa,beneficiaza de "prezumtia de nevinovatie".Si uite asa o sa reusasca sa demoleze toate realizarile unui presedinte adevarat.
  • 0 (0 voturi)    
    Vremuri complicate (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 12:40)

    Daniels22026 [utilizator]

    Domnule Dan, daca realitatea actuala nu are nevoie de tuse groase, dumneavoastra de ce insistati sa definiti indefinitul?

    Rabdare domnule Dan! Nu e vreo rusine sa vorbim aproximativ despre o realitate aproximativa.
  • +1 (1 vot)    
    Cartitele din presa... (Miercuri, 28 ianuarie 2015, 13:09)

    lucky luck [utilizator]

    Observ cu (putina) surprindere ca comentariile referitoare la cartitele securisto-sereiste din presa din Romania 2015 sunt oleaca cenzurate. Oare de cine?! Oare de ce?!...


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by