Cum vor sa ia serviciile mai multa putere

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Luni, 26 ianuarie 2015, 14:05 Actualitate | Opinii


Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
Cu totii am inteles dupa 9/11, dupa atentatele de la Londra si Madrid, dupa cele de la Paris sau dupa lunga serie de acte barbare comise de asa numitul Stat Islamic in interiorul Europei sau in afara ei, ca regulile lumii vechi se vor schimba dramatic. Nimeni nu contesta nevoia statelor de a capata instrumente noi pentru a se apara. Este legitima dorinta serviciilor secrete de a tine pasul cu tehnologia, de a se adapta legislativ si de a  lupta cu arme egale impotriva noilor amenintari: terorism, cybercrime, etc. Nu punem in discutie ca serviciile reclama mai multa putere, prin asa numitele legi Big- Brother, ci cum vor sa ajunga la ea.

Serviciul Roman de Informatii a grabit dupa atentatele de la Paris, cu totul justificat, clarificarea unor legi cheie: retinerea datelor personale, cartele pre-pay, siguranta cibernetica. De fiecare data, a venit cu proiecte de legi proaste. Acestea au picat in mod previzibil la Curtea Constitutionala. In esenta, judecatorii au sanctionat absenta unor garantii (cum ar fi mandatul judecatoresc) ca o serie de drepturi fundamentale nu vor fi nu afectate de accesul masiv la o serie de date cu caracter personal, unele extrem de relevante pentru viata intima a cetatenilor, ca aceste date nu vor fi utilizate abuziv, ca legile sunt neclare, insuficient de predictibile etc.

Pe scurt, cei noua judecatori ai Curtii au stabilit fie in unanimitate, fie cu majoritate larga faptul ca asa numitele legi Big-Brother incalca legea fundamentala. Nu e loc aici sa intram in prea multe detalii de ordin tehnic. De retinut totusi un detaliu care a amplificat la maxim nervozitatea serviciilor: intr-una din deciziile ei, Curtea Constitutionala a interzis operatoratorilor de telefonie si internet sa mai poata retine timp de sase luni orice date de trafic, in consecinta nici autoritatile nu le mai pot accesa.

Altfel spus, daca serviciile afla ca un terorist din statul islamic a sunat in Romania doi cetateni in urma cu o saptamana pentru a pregati un atentat, azi nu mai au posibilitatea legala de a afla cu cine a intrat in contact accesand date de trafic din simplu motiv ca ele nu mai sunt disponibile (sau sunt dar nu mai pot fi accesate in lipsa oricaror reglementari, inca nu e foarte clar). In tot cazul, posibilitatile de a preintampina un eventual atentat s-ar fi limitat drastic.

Orice serviciu bate in lemn la gandul ca pe teritoriul tarii se poate intampla oricand o nenorocire fara sa aiba la indemana toata instrumentele legale pentru a actiona in incercarea de a o evita. Din pacate, in incercarea de a rezolva aceasta problema reala, SRI a ales de fiecare data solutia care arata foarte putin respect pentru democratie si institutiile ei. A fortat nota la maxim, iar dupa fiecare esec a raspuns prin presiuni si acuzatii la adresa Curtii. In ultima perioada, a ridicat un lobby fara precedent in spatiu public cu scopul de a-si asigura sustinerea legilor in varianta dorita de serviciu.

Am vazut cu totii ingrozitor de multa lume - politicieni, jurnalisti (ce tristete), societate civila - tipand dupa mai multa securitate. E frumos ca in mintea lor apara statul, dar parca ar fi mai util sa inceapa cu ei insisi, cu drepturile si liberatile noastre, ale tuturor. Odata pierdute, ele nu se mai intorc. Serviciile, ca orice alta autoritate, isi iau cata putere pot si nu mai dau nimic inapoi. Ajunsi in acest punct mai trebuie spus ceva apasat: putem accepta ca sub actuala conducere nu am avut scandaluri generate de abuzuri savarsite in exercitarea puterii (nici nu prea avea cine sa le constate, fie vorba intre noi). Dar daca viitorii sefi ai SRI nu se vor dovedi de buna credinta, nu vom regreta cu totii ca nu ne-am batut la timp pentru legi clare, cu garantii care sa limiteze marja de arbirar si abuz ?

Din pacate, multi dintre sublocotenentii SRI iesiti la defilare in aceste zile in spatiul public nu ne spun ca intarirea autoritatii statului vine inevitabil la pachet cu afectarea drepturilor si libertatilor individuale. De pilda, legea securitatii cibernetice nu prevade cenzura instantei la accesarea datelor de trafic. Ele pot fi consultate de o groaza de institutii in baza unei simple "cereri motivate". Cam trist sa constati, dupa 25 de ani de la caderea comunismului, ca unii nu au invatat mai nimic din ororile trecutului, au uitat prea usor la ce excese se poate ajunge treptat in materie de control si supraveghere.  

Asistam azi la un conflict dur, la vedere, intre SRI si Curtea Constitutionala, fara precedent in istoria numeroaselor razboaie institutionale din Romania. Presedintele Curtii, Augustin Zegrean, s-a plans public de amenintari si presiuni din partea unor institutii, nominalizand in clar SRI. Acesta a mentionat ca judecatorii Curtii au reclamat incluisv la expertii europeni, in cadrul MCV, presiunile la care ar fi supusi.

Ceea ce ridica mari semne de intrebare este, subliniez,  modul cum SRI doreste sa-si impuna punctul de vedere: in forta, batand cu pumnul in masa, cu multa aroganta. Adevarul suprem este la noi, cine critica legile Big Brother pune automat in pericol siguranta nationala si sunt dusmanii statului - asta ne comunica in esenta seful SRI George Maior in interviul acordat EVZ/ B1TV. In acest interviu, seful SRI manifesta o ingrozitoare lipsa de respect  fata de institutii democratice, fata de Curtea Constitutionala si presa. Asta spune multe despre modul in care prea multa putere corupe - inclusiv gandirea sanatoasa democratica.

A te lauda ca ai ofiteri sub acoperire in presa mi se pare un bun motiv de demisie in orice tara civilizata.  Cinic vorbind, poti sa recrutezi ziaristi, dar nu te lauzi cu ei. Asta inseamna sa-ti pacalesti si sa-ti manipulezi proprii cetateni, nu vom stii niciodata cand acesti pseudo-ziaristi apara interesul public si cand executa ordinele superiorilor. Si mai e ceva: obsesia asta blonavicioasa de a-ti planta oameni peste tot, de a controla tot ce misca - presa, comisia parlamentara care ar trebui sa te controleze - nu anunta nimic bun pe termen lung.

Dar nu putem trece prea usor peste cea mai nedreapta acuzatie lansata de seful SRI in spatiul public. "La momentul în care se va întâmpla o catastrofă, voi sti spre cine să arăt cu degetul", a spus Maior, cu trimitere explicita la Curtea Constitutionala. Nu-mi amintesc ca vreun comisar european sa fi indraznit sa critice Curtea Europeana de Justitie dupa ce Directiva europeana privind retinerea datelor de trafic a picat testul justitiei. Directiva a iesit prin 2006, intr-un context similar cu cel de acum, la doi ani dupa atentatele teroriste din Londra si Madrid. Nu stiu sa-si fi permis cineva sa acuze judecatorii Curtii ca pun in pericol securitatea Europei dupa ce au trantit directiva Comisiei referitoare la retinerea datelor de trafic.

Cand judecatorii Curtii Constitutionale germane au blocat in 2012  Masurile de Stabilitate Financiara propuse de Angela Merkel (aprobate destul de tarziu) nimeni n-a indraznit sa acuze curtea de la Karlsruhe ca arunca in aer economia europeana, desi era foarte posibil sa se intample si asa ceva. Dimpotriva, presa germana a publicat caricaturi infatisand Germania (masina) condusa de Angela Merkel cu girofarul pachetelor de urgenta pentru “salvarea Euro”, calca acvila germana (stema germaniei, simbolul constitutiei si democratiei germane), si este oprita de judecatorul in roba rosie a Curtii Constitutionale, politistul care o amendeaza. Angela Merkel zice: “Ah, trebuia sa va intreb mai intai?"

Din pacate pentru institutiile de forta, asa functioneaza democratiile. Nimeni nu-si poate lua cata putere doreste, oricum, oricand, sub orice pretext. In Romania, asa schioapa cum este democratia ei, un minim echilibru intre puterile statului se tine totusi - la fel ca in vara lui 2012, la fel ca la numirea politica a procurorilor - multumita unor oameni, tot mai putini, care inteleg sa-si faca datoria pana la capat. Pe de alta parte, o multime de institutii, cohorte de jurnalisti, care ar trebui sa-si exercite rolul de "verificare si control", s-au incolonat in discursul oficial. A te urca cu tancul pest tot si toate inseamna a impune unilateral vointa unei puteri despre care fostul presedinte Traian Basescu a spus public spre final de mandat ca dispune deja de prea multa putere. (Am averitzat asupra acestui pericol in textul Tara democratiei cu epoleti)

Poate ca era mai util  pentru servicii sa organizeze o dezbatere publica unde sa invite experti, analisti, politicieni, ziaristi si sa discute cu cartile pe masa - atat cat se poate - despre nevoile lor reale. Ar fi dat un semnal de maxima deschidere si ar fi spulberat ideea ca ele, serviciile, si-au negociat netransparent sprijinul acestor vectori de influenta.

Cred ca in acest moment - am spus-o si duminica seara in emisiuinea lui Sabin Orcan de la B1 TV - se impune medierea presedintelui Klaus Iohannis. Legile Big Brother reprezinta un subiect de maxima importanta si actualitate, dar ele nu pot fi elaborate in logica razboiului institutional, sub amenintari si acuzatii reciproce. Au derapat serviciile, poate a exagerat si Curtea Constitutionala, intrata in logica asediului. Presedintele are obligatia, prin Constitutie, sa vegheze la buna functionare a autoritatilor publice si medieze intre puterile statului. Nu-mi pot imagina o situatia mai potrivita decat conflictul institutional SRI - CCR pe tema legilor Big Brother pentru ca seful statului sa-si intre, in sfarsit, in rol.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















19239 vizualizari

  • +11 (19 voturi)    
    Bine zis! (Luni, 26 ianuarie 2015, 14:16)

    Excelsior [utilizator]

    ...
    • +4 (10 voturi)    
      Statistica confirma (Luni, 26 ianuarie 2015, 14:48)

      cato [utilizator] i-a raspuns lui Excelsior

      Romania are cea mai mica probabilitate de atac din Europa, conform Indicelui Mondial al Terorismului http://www.visionofhumanity.org/sites/default/files/Global%20Terrorism%20Index%20Report%202014_0.pdf
      • +4 (6 voturi)    
        Documentul corect (Luni, 26 ianuarie 2015, 15:21)

        cato [utilizator] i-a raspuns lui cato

        Adresa completa
        http://www.visionofhumanity.org/sites/default/files/Global%20Terrorism%20Index%20Report%202014_0.pdf
        • +5 (9 voturi)    
          sunt mai multe aspecte (Luni, 26 ianuarie 2015, 16:46)

          alin [anonim] i-a raspuns lui cato

          1 - accesul fara ingradiri la comunicatiile electronice din ultimele 6 luni va naste abuzuri
          2 - pe de alta parte, modul de access neingradit poate intari securitatea tarii iar daca este utilizat corect poate avea un caracter preventiv decisiv.
          3 - cum se pot alinea cele 2 puncte de vedere antagonice? destul de simplu daca stim de fapt ce ar putea urmari serviciile in mod legitim, si anume date statistice pe de o parte si date detaliate pentru extremele statisticilor. Asadar se poate stabili un cadru de lucru care sa beneficieze de o supraveghre judecatoreasca atat a datelor generele cat si a celor individuale pentru perioade bine determinate de timp ( perioade mari pentru datele generale si ferestre de timp de pana la maxim cateva luni pentru persoane particulare ). Totodata acest cadru poate sa aiba specificate foarte clar timpii de raspuns al fiecarei institutii in parte pentru a putea acomoda si situatiile de urgenta dar si rutina zilnica.
          Deci solutii exista dar trebuie putina intelegere si o colaborare permanenta intre institutii. Pzitia actuala a sri-ului este tipica unui elev lenes, poate sa invete si sa treaca clasa (adica de ccr) dar nu vrea.
      • +4 (6 voturi)    
        Dat fiind riscul foarte mare (Luni, 26 ianuarie 2015, 21:11)

        Gigi Kent [utilizator] i-a raspuns lui cato

        Proportional cu riscul si numarul "securistilor":

        http://www.gandul.info/stiri/exclusiv-am-ajuns-lideri-ai-spionajului-mondial-tara-tuturor-serviciilor-cati-agenti-secreti-are-romania-5482995

        Acum daca tot i-au angajat pe oamenii aia nu trebuie si ei sa aiba o lege sa poata munci? :D

        Banc:
        "Care sunt cei mai fideli ascultatori? Cei ai PRO FM, ai Radio Zu sau ai Kiss FM? Cei ai SRI desigur!"
        • 0 (2 voturi)    
          Tara nepotismelor, a locurilor caldute (Luni, 26 ianuarie 2015, 21:32)

          Clop [utilizator] i-a raspuns lui Gigi Kent

          In administratie.

          Da, "sistemul".
  • -7 (29 voturi)    
    oriunde (Luni, 26 ianuarie 2015, 14:21)

    dum_i [utilizator]

    oriunde cartelele pre-pay sunt legate cu numele utilizatorului. este normal. cine nu sustine asta sustine teroristii / mafiotii.
    • -2 (10 voturi)    
      asa e (Luni, 26 ianuarie 2015, 15:01)

      traian [anonim] i-a raspuns lui dum_i

      Sunt de acord sa-ti dai datele la prepaid, nu vad nicio problema aici, atata timp cat cei cu abonament si le dau. Dar probabil legile contin mai multe restrictii decat atat, n-am apucat sa le citesc pentru ca toata lumea vorbeste discutii, nimeni nu-ti citeste la TV legea, sau sa te trimita la un link cu continutul ei.
      Adevaratele probleme ar putea fi din supravegherea traficului internet. Pana unde se poate merge? Poate sa vina oricine cu o legitimatie la usa, si sa-ti confiste calculatorul, cu toate parolele de internet banking salvate pe desktop, spre exemplu? Sau cu alte detalii de viata privata stocate pe acel device? Aici avem o mare problema, si consider ca se pot face legi atat pt siguranta nationala cat si pt un minim de intimitate.

      De ce nu se dau legi ca orice cetatean strain care intra pe teritoriul romaniei si cumpara o cartela sa-si dea numele, spre exemplu? Sa trimita agenti sa vada unde se cazeaza, ce conexiune internet are, si asa mai departe. Adica, interventii punctuale pe suspecti, nu asa, hai sa supraveghem pe toata lumea ca poate ii prindem si pe teroristi. Astea sunt prostii
    • +1 (7 voturi)    
      ahahaha (Luni, 26 ianuarie 2015, 15:17)

      Point [utilizator] i-a raspuns lui dum_i

      esti ironic.
  • +4 (26 voturi)    
    trei (Luni, 26 ianuarie 2015, 14:33)

    Mazeta [utilizator]

    De trei ori SRI a modificat legea Big Brother, de trei ori CCR a invalidat-o. Acum însă le-a picat fisa: nu legea trebuie modificată, ci Curtea.
    • +7 (11 voturi)    
      si daca plopii bat in geam, taiem plopul .Nu? (Luni, 26 ianuarie 2015, 14:44)

      mnicku [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      ..
      • -3 (7 voturi)    
        sigur ca Nu, (Luni, 26 ianuarie 2015, 16:59)

        barbilian [utilizator] i-a raspuns lui mnicku

        Lasam plopul sa darame casa!
    • -7 (9 voturi)    
      Corect (Luni, 26 ianuarie 2015, 16:53)

      barbilian [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Nu legea trebuie modificata, ci Curtea un pic greblata...
    • -6 (8 voturi)    
      Corect (Luni, 26 ianuarie 2015, 17:04)

      barbilian [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Ca legea sa devina constitutionala nu trebuie modificata de n ori, ci trebuie greblata un pic Curtea.
  • +9 (17 voturi)    
    pt. astia cu cartelele (Luni, 26 ianuarie 2015, 14:36)

    mariushn [utilizator]

    Nu mergi sa spargi banca folosind masina personala.

    Voi chiar nu intelegeti ce vor baietii!? Putere discretionara asupra vietii voastre private ma!
    Orice securist frustrat are voie sa vada ce vorbesti tu cu nevasta cand sunteti la distanta.

    Nici nu s-a uscat bine sangele pe strada la Paris ca baietii din Romania au iesit sa ceara putere asupra pulimii.

    Eu am cartela prepay pe numele meu. Ca sa nu o poata folosi teroristul dupa ce mi-o fura vre-o cioara. Simplu.
    • +2 (2 voturi)    
      Si capra si varza (Marţi, 27 ianuarie 2015, 9:50)

      MenInBlack [utilizator] i-a raspuns lui mariushn

      1. Cartela prepay e bine sa redevina nominala.
      2. Strainii aflati temporar, rezidenti sau in tranzit in Ro sa poata fi la dispozitia SRI oricand, oricat, daca e cazul, ca in UK sau SUA. Fara restrictii la interceptari, fara mandat !
      3. Pentru cetatenii romani, orice imixtiune in viata privata sa se faca DOAR pe baza unui MANDAT judecatoresc !

      Si astfel se poate considera rezolvata PROBLEMA amenintarii teroriste (si controlul tranzitului prin Ro a celor suspecti de activitati teroriste).

      Orice generalizare a unei Legi tip BB aplicata Cetatenilor romani, fara folosirea in mod expres a unui mandat judecatoresc nominal, inseamna inceputul sfarsitului democratiei.
  • +13 (15 voturi)    
    Democratia (Luni, 26 ianuarie 2015, 14:39)

    Grasul [utilizator]

    Pentru serviciile de informatii e greu sa reziste tentatiei de a castiga mai multa putere!
    Sa fie oare ofiteri acoperiti oti jurnalistii care se incoloneaza in spatele lui George Maior?
    • +4 (6 voturi)    
      Dl. Maior (Luni, 26 ianuarie 2015, 21:40)

      Clop [utilizator] i-a raspuns lui Grasul

      Pestele de la cap se-mpute... Ne amintim de manevrele de dinainte de alegerile prezidentiale.

      Seful SRI trebuie schimbat, este inadmisibil sa fie in cumetrie cu cineva dintr-un partid mare si tare.

      Dl. Johannis are dreptul castigat sa numeasca un sef ireprosabil, al lucrului bine-facut.
  • +14 (16 voturi)    
    Tupeu (Luni, 26 ianuarie 2015, 14:43)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    S-a vazut cu prilejul capaniei prezidentiale, cind Mele a candidat. Sunt si alte servicii, nu numai SRI, si multe au conducere politic. In tara asta unde coruptia si mafia conduce, a da prea multa putere unor servicii secrete e periculos. Cit despre nesimitirea de a cere ORICIND si ORICUM ca un neo-securist sa-mi urmareasca corespondenta (pe calculator), ce sa mai spun? Mai rau ca pe vremea lui Ceausescu.
    • -1 (1 vot)    
      SRI ul sa aiba puteri fff limitate (Marţi, 27 ianuarie 2015, 9:36)

      OlgaLazin1 [anonim] i-a raspuns lui Ochii_pe_voi

      este chiar recomandat sa ii tina populatia in lesa, pe securisti bineinteles..
      Se de ce nu emigreaza nemerncii acestia sa isi caute de lucru in alte tari, ca si majoritatea romanilor onesti, cu moralitate si cumsecade? Reciclati-i D-le!
  • +8 (12 voturi)    
    Se impune (Luni, 26 ianuarie 2015, 14:43)

    M.aura [utilizator]

    Un control civil adevarat asupra serviciilor secrete. Acum avem o parodie, toti din comisia parlamentara sint in subordinea celor pe care ar trebui sa-i controleze. Maior trebuia de mult timp demis, de-a lungul celor aproape 10 ani de mandat a avut destule derapaje si actiuni dubioase. Chiar daca se pare ca e sprijinit de administratia SUA, Maior are de raspuns la tot mai multe intrebari.
  • +14 (18 voturi)    
    Ce facem cu convorbirile dintre Ponta si Dragnea? (Luni, 26 ianuarie 2015, 14:59)

    DEMA GOGU' [utilizator]

    Pe tema organizarii alegerilor in diaspora?! De pozitia CCR s-a folosit Maior ,la refuzul de a trimite transcrierile convorbirilor la DNA. Nu a vrut sa-si infunde finul ,pt. care ,s-a implicat in campania electorala...
  • +10 (14 voturi)    
    nu cred ca... (Luni, 26 ianuarie 2015, 15:07)

    liviu_ [utilizator]

    o astfel de lege ajuta la ceva...
    daca vrei sa faci un atentat nu esti retardat mintal sa vb la telefon... sau pe net... daca esti oricum nu vei fi in stare sa faci atentatul respectiv...

    si apropos... francezii au deja legi de control mult mai stricte decat romanii.... si s-a vazut acum cateva saptamani cat i-au ajutat...

    trebuie sa se ceara permisiunea de a asculta telefonul sau ceva al unei persoane... chiar daca asta inseamna sa suni un avocat si atat dar trebuie sa se ceara o permisiune pentru a nu se face abuzuri!
    din cate stiu pe parcursul istoriei oamenii au renuntat la viata pentru libertate si nu invers! sa nu fim noi primii care facem greseala asta...
    • +4 (6 voturi)    
      100% (Luni, 26 ianuarie 2015, 18:47)

      VictorS [utilizator] i-a raspuns lui liviu_

      corect.

      M-ai scutit de alte comentarii, foarte bine zis.
  • -1 (7 voturi)    
    cine face legile? (Luni, 26 ianuarie 2015, 15:09)

    Dan [anonim]

    Totusi, nu inteleg unde e conflictul intre CCR si SRI din moment ce puterea legislativa, cea care stabileste legislatia, e Parlamentul. Parlamentarii sa-si faca treaba pentru care sunt platiti si sa faca legi (cat se poate de) constitutionale!
    • +1 (3 voturi)    
      Cine sa faca legea? (Luni, 26 ianuarie 2015, 21:57)

      Clop [utilizator] i-a raspuns lui Dan

      Care parlamentari? 3/4, daca nu mai mult, sunt analfabeti juridic.

      Grupurile parlamentare aflate la drumul mare?!

      500+ de mafioti aflati la butoane?!
  • +2 (12 voturi)    
    docamdata meciul este egal (Luni, 26 ianuarie 2015, 15:19)

    Gobelin [utilizator]

    sigur, oficial SRI a pierdut cu 2-0, insa din punctul meu de vedere, pe cat de corecta este decizia CCR pe legea securitatii cibernetice, pe atat de exagerat gresita a fost cea legata de cartelele prepay.
    schimbi 100 euro la chiosc, iti cere buletinul, curat constitutional.
    cumperi o cartela prepay, iti cere buletinul, curat neconstitutional monser, spune CCR.
    • +2 (6 voturi)    
      N-ai inteles ce a spus CCR (Luni, 26 ianuarie 2015, 17:26)

      Excelsior [utilizator] i-a raspuns lui Gobelin

      ...
    • +1 (3 voturi)    
      etapizat (Luni, 26 ianuarie 2015, 23:43)

      VladBerliba [anonim] i-a raspuns lui Gobelin

      Asta e legea Big Brother etapizata.

      Se incearca ambele variante: calup sau pe etape.

      Legea cu cartelele pre-pay si retele wi-fi reprezinta tot o incalcare a vietii private.
  • +11 (13 voturi)    
    daca (Luni, 26 ianuarie 2015, 15:23)

    Point [utilizator]

    cineva crede ca sri/sie si cele inca o mie de servicii de la noi,are nevoie de legea BB ca sa-si faca treaba,se inseala.adevaratii profesionisti nu au nevoie de acoperis de vreme rea.mai usor cu legile astea pe scarile parlamentului
    • +12 (18 voturi)    
      păi (Luni, 26 ianuarie 2015, 15:58)

      Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui Point

      SRI nu are nevoie de lege ca să-și facă treaba, ci are nevoie de lege ca să se legalizeze treaba pe care o fac.
      • -1 (7 voturi)    
        Profesionistii (Luni, 26 ianuarie 2015, 16:38)

        barbilian [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

        vor sa lucreze cu instrumente acceptate de lege, cu care sa produca probe. Altfel nu vor produce decat subiecte vandute presei, fara putere legala.
        Daca o lege BB este bine facuta atunci pot fi si serviciile tinute mai bine in frau. Dar CCR nu vrea nici o lege pe acest subiect...aici e problema.
      • 0 (6 voturi)    
        Parca (Luni, 26 ianuarie 2015, 17:24)

        barbilian [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

        Seamana cu legalizarea prostitutiei...mai bine legala si controlata decat facuta oricum.
  • -11 (15 voturi)    
    Eroare (Luni, 26 ianuarie 2015, 15:44)

    verid [utilizator]

    Sunteti in eroare domnule Tapalaga.Ne spuneti de "jurnalisti si institutii" care vor solicita date,dar nu vad de ce le-ar primi.Aceste date vor ramane secrete si nu vor putea fi cosultate decat de un numar extrem de restrans de persoane.Ne mai spuneti ca ar trebui sa se implice presedintele in controversa dintre SRI si CCR.Dar credeti ca presedintele se pricepe mai bine ,chiar daca are o armata de consilieri(Mihalache,Stan,Bran,etc.)?Personal sunt pentru acest pachet de legi si cred ca doar hotii ar trebui sa se teams.
  • -7 (9 voturi)    
    Legea BB (Luni, 26 ianuarie 2015, 16:09)

    barbilian [anonim]

    Probabil ca la aceasta etapa nici judecatorii nu vor legea BB, ca au si ei uscaturi destule. Si cei din CCR sunt si ei judecatori si au multi colegi de protejat. Poate ca trebuie data o directiva EU pentru aceasta lege BB si controlul sa se faca intr-un sistem integrat, incat sa nu ne temem de derapaje privind dreptul la intimitate. Oricum, putem lua modelele de la tarile cu stat de drept care au aceasta lege. Consider ca oamenii onesti nu au a se teme de o lege BB.
    • +8 (10 voturi)    
      Gresit (Luni, 26 ianuarie 2015, 16:54)

      Desmond [utilizator] i-a raspuns lui barbilian

      De fiecare data cand statul va incerca sa restranga liberatatile oamenilor, o va face sub pretextul binelui comun.
      Adesea se invoca protejarea majoritatii impotriva unei minoritati periculoase, careia nimeni sa nu ii ia apararea (si pe buna dreptate in general).
      In anii '30 erau evreii, in timpul razboiului rece - comunistii/capitalistii/tradatorii, iar astazi minoritatea respectiva sunt teroristii, mafiotii, pedofilii etc.
      Legea nu are nicio legatura cu "oamenii onesti". Legea se face pentru toata lumea. Odata trecuta, ea poate fi folosita impotriva oricui.
      Pentru inceput recomand putina lectura din Orwell...
      • -4 (6 voturi)    
        Orwell... (Luni, 26 ianuarie 2015, 17:18)

        barbilian [utilizator] i-a raspuns lui Desmond

        Daca este atata temere, atunci sa fie limitate prin lege, sa zicem la zece mii pe an, numarul interceptarilor, plus si cu mandat judecatoresc. Cred ca ar fi de acord si Orwell...si nu ar mai baga spaima-n oameni.
        • +2 (2 voturi)    
          Tocmai (Luni, 26 ianuarie 2015, 22:25)

          Desmond [utilizator] i-a raspuns lui barbilian

          Conform noii legi, nu ar mai fi nevoie de mandat judecatoresc. De asta si este vorba de incalcari ale vietii private.
          Acesta este caracterul ultimelor propuneri de legi BB. Cat mai multa putere fara supraveghere si tragere la raspundere.
          Vezi scandalul serviciilor secrete americane, englezesti etc.
      • 0 (2 voturi)    
        1984 (Marţi, 27 ianuarie 2015, 9:48)

        OlgaLazin1 [anonim] i-a raspuns lui Desmond

        Fiti foarte vigilenti, si nu lasati SRI sa si deschida tentaculele in toate depaartamentele vietii noastre. Exact, ca si in filmul 1984, lumea Orweliana reapare din nou in RO. Ca si istoric analist, va zic ca e mare nemernicie in ceea ce se intimpla mai ales aici in Statele Unite, unde deja legile restrang drepturile cetatenilor.
        Abia am scapat acum 22 de ani de securistii care ne mancau sanatatea, si otraveau relatiile de famili; unde fiecare trebuia sa informeze secu' in mod fortat.
    • +4 (6 voturi)    
      In Romania? Eu ma tem de fiecare lege noua! (Luni, 26 ianuarie 2015, 17:28)

      Excelsior [utilizator] i-a raspuns lui barbilian

      LOL
  • +6 (10 voturi)    
    control sri (Luni, 26 ianuarie 2015, 16:23)

    fane [anonim]

    Maior - sa-si de demisia sau sa fie demis.
    Constitutia trebuie aplicata nu negociata.
    Sri sa dea seama cetateanului pt banii pe care-i cheltuie.
  • -4 (8 voturi)    
    da, dar... (Luni, 26 ianuarie 2015, 16:28)

    NewLevel [anonim]

    Nimeni nu da niste exemple concrete.
    Uite ce inseamna legea asta, avantaje si dezavantaje. Cum scrie si in articol, daca un terorist a dat telefon acu' 2 saptamini in Romania nimeni nu stie exact cui. Ok, daca ar exista legea, SRI-ul ar sti, ceea ce e un lucru bun, dar... ce inseamna "abuz"? Ok, imi ia datele, stie ca am vorbit cu nevasta-mea dar si cu amanta, ce o sa faca SRI-ul? Vine sa ma pirasca? La un eventual proces de divort vine cu dovada? Sau constata ca in regiunea X oamenii racesc mai usor si vind informatia asta lanturilor de farmacii? Adica nu prea vad ce inseamna abuz.
    • -1 (7 voturi)    
      nu au voie (Luni, 26 ianuarie 2015, 19:21)

      merlin3 [utilizator] i-a raspuns lui NewLevel

      sa aduca astfel de probe intr-un proces de divort, pentru ca e mandat de securitate nationala. chiar daca nevasta-ta face cumva rost de ele nu le poate prezenta pentru ca nu poate dovedi provenienta lor, deci autenticitatea. oamenii care se bat in piept pt anularea legilor tip big brother sunt de doua categorii: prosti (peste 90%) sau infractori.

      cat ego sa ai sa crezi ca intereseaza pe cineva sus acolo ca te uiti tu la filme porno pe internet, si cat de speriat sa fii sa crezi ca cineva ar vrea sa le foloseasca impotriva ta fara sa riste nimic.

      sunt aceiasi oameni care atunci cand isi gasesc masina zgariata in parcare se uita dupa camere de luat vederi montate in intersectie, lege pe care la fel au huiduit-o
    • +2 (4 voturi)    
      Exemple (Luni, 26 ianuarie 2015, 21:00)

      Aciduzzu [anonim] i-a raspuns lui NewLevel

      In caz de nevoie:
      -poti fi santajat sa faci sau sa spui (sau sa nu faci / spui) anumite lucruri care ti se cer
      -poti fi falimentat / dat afara de la serviciu
      -poti fi acuzat pe nedrept. Se poate sa-ti fie inscenat ceva foarte usor, pentru ca ti se cunoaste exact pe unde ai fost, la ce ore, cu cine ai vorbit etc.
      -ti se vor cunoaste preferintele, slabiciunile, punctele slabe, prietenii, dusmanii, cei carora le datorezi ceva etc.
      • -1 (1 vot)    
        Poti deveni informator :-), daca vor SRI (Marţi, 27 ianuarie 2015, 9:57)

        OlgaLazin1 [anonim] i-a raspuns lui Aciduzzu

        Ti se vor bloca cartile de credit
        - vei fi "profiled"
        - ti se va "forta" mana, cand vrea SRI

        Si alte nemernicii care erau reale acum 22 de ani.
        Si au devenit realitate din nou.
        Un Director SRI in America Hoover, era paranoic in a controla intreaga populatie, de a pune etichete, ori de a eticheta orice individ, a "evapora" anumiti cetateni indezirabili. Istoria se repeta ciclic la fiecare 22 de ani? Sper ca nu.
  • +3 (7 voturi)    
    Sanje de securist abject... (Luni, 26 ianuarie 2015, 16:47)

    Doctor 008 [anonim]

    Se pare ca e ceva genetic la rumani, asta cu '' nimeni nu-i mai egal decat gradatu' '' !
    Ce-ar fi sa iesim in strada sa le dezvaluim tot ce vor, adica partile intime ?
    Totusi sunt de acord sa aiba acces nelimitat la videochat, puate se mai destind un pic, ca-s prea tensionati si aroganti !
  • +5 (7 voturi)    
    Cea mai buna lege, statul de drept! (Luni, 26 ianuarie 2015, 17:36)

    Alexandru Jecu [anonim]

    La cati prosti am vazut in institutiile de forta, in politica, cred ca mai degraba este vorba de inlesniri care sa le faca treaba mai usoara. Nu beleste destul statul roman cetateanul ,cu biruri, cu proasta guvernare cu nesimtire, ii mai trebuie nu stiu ce alte reglementari! Parca am avea nu stiu ce stat de drept! Da Ponta o ordonanta, cand e cazul! Se agita si astia de la SRI ca sa vada lumea ca lucreaza! Si CCR ul nu-i lasa! Cea mai buna aparare este sa faci din cetatean un aliat dovedindu-i ca lupti pentru el! Altminteri, daca omul vede ca-i e mai bine cu dusmanul, se arunca primul in bratele inamicului! Tara de prosti condusa de golani.
  • +4 (6 voturi)    
    Doar naivii (Luni, 26 ianuarie 2015, 17:50)

    Macea [anonim]

    pot crede ca lupti cu teroristii cu cartele telefonice cu buletinul.


    A, era sa uit de "naivii" acoperiti care canta in struna SRI si care jelesc de grija "tarisoarei'' ca la un semn, imediat cum cineva observa ca pretentiile SRI n-au de-a face cu securitatea nationala cat mai degraba cu turnatoria abjecta, cu santajul si interceptarile ilegale pe care le-ar vrea legalizate.
  • +2 (6 voturi)    
    Mediere pentru ce?... (Luni, 26 ianuarie 2015, 18:21)

    Paganelis [utilizator]

    Domnule Tăpălagă, cu tot respectul, țin să vă spun că sunteți într-o mare eroare! Ce să mediteze Iohannis? Curtea Constituțională este cea care veghează la respectarea Constituției, în vreme ce SRI este, măcar în teorie, subordonat Parlamentului, care, în mod normal, ar trebui și el să respecte aceeași Constituție! Mai bine ați întreba onor Parlamentul când are de gând să modifice, să aducă în acord cu actuala Constituție, cu legislația europeană și cu cea similară din spațiul NATO, legile referitoare la servicii, care datează din vremea „Bunicuței” Ion Ilici Iliescovici!... Și, înainte de a mai vorbi de această fumigenă numită „mediere” între cineva care veghează la respectarea Constituției și un serviciu care ar trebui să respecte acest act fundamental, ar fi bine să-i reamintiți tovarășului George Maior că a zis ceva, înainte de alegeri de o demisie a sa! A stat deja cam mult, iar la cum se „zborșește” tovărășia sa la Curtea Constituțională, complet fără rost, este cazul „să-și ia zborul”!
  • +4 (6 voturi)    
    Din succesurile americanilor (Luni, 26 ianuarie 2015, 18:24)

    GRadu007 [utilizator]

    In 2013, directorul de atunci al NSA, Keith Alexander (acel nebun care, inchipuindu-se un nou Jean-Luc Picard, si-a amenajat biroul ca in Star Trek), a afirmat ca supravegherea la nivel de "metadata" a tuturor convorbirilor telefonice ar fi oprit 55 de activitati distincte legate de terorism. Ulterior, sub presiunea intrebarilor venite din toate directiile, numarul a fost redus de mai multe ori pina cind tot ce a mai ramas a fost un sofer de taxi somalez care a fost condamnat din cauza ca a trimis niste bani in Somalia.

    vezi:
    https://tinyurl.com/mgec7eh

    p.s. Cite ceva despre nebunia lui Keith Alexander:
    "NSA director modeled war room after Star Trek's Enterprise". The room was christened as part of the "Information Dominance Center":

    "When he was running the Army's Intelligence and Security Command, Alexander brought many of his future allies down to Fort Belvoir for a tour of his base of operations, a facility known as the Information Dominance Center. It had been designed by a Hollywood set designer to mimic the bridge of the starship Enterprise from Star Trek, complete with chrome panels, computer stations, a huge TV monitor on the forward wall, and doors that made a 'whoosh' sound when they slid open and closed. Lawmakers and other important officials took turns sitting in a leather 'captain's chair' in the center of the room and watched as Alexander, a lover of science-fiction movies, showed off his data tools on the big screen.

    "'Everybody wanted to sit in the chair at least once to pretend he was Jean-Luc Picard,' says a retired officer in charge of VIP visits."
  • +7 (11 voturi)    
    PROPAGANDA AND FEAR MONGERING (Luni, 26 ianuarie 2015, 18:26)

    GRadu007 [utilizator]

    Numarul anual de decese in USA (media ultimilor 5 ani) in functie de cauze:
    – terorism: 4,6 decese
    – football: 12,8 decese
    – muscati de ciini: 31,2 decese
    – loviti de traznet: 36,8 decese
    – inecati in cada de la baie: 402,6 decese

    vezi:
    https://tinyurl.com/ld8z2bt

    Citi romani au murit din cauza terorismului in ultimii 5-10 ani de e nevoie de legi neconstitutionale care sa le dea serviciilor puteri mai mari decit avea Securitatea lui Ceausescu si care vor transforma Romania, din nou, intr-un stat politienesc?
  • +1 (9 voturi)    
    Daca maine .... (Luni, 26 ianuarie 2015, 19:37)

    Keyser Soze [anonim]

    Ar fi, Doamne Fereste !!! un eveniment nefericit in statia de metrou Unirii la ora 8, pe tub, ma intreb cati din noi te ar crucifica sau te-ar lauda pentru atitudinea ta.
    Sa fim sinceri ... ce vorbim noi la telefon pe cartela sau mobil? Vrajim o gagica, ne inselam nevasta si vorbim cu amanta? Cei care vor sa se ascunda, nu vor discuta la mobil deschis ci vor vorbi codificat. Pe mine nu ma doare ca ma asculta SRI cum ii povestesc unei tipe ce o sa ii fac diseara... Daca vreau sa discut probleme de afaceri, asta e altceva.
    In marea democratie americana dupa 9/11 totul s-a imputit... si e normal. Ne trebuie si noua un 9/11? sau ne bazam pe faptul ca islamistii au si demnitatea lor si nu se incurca cu amarata de Romania.
    • -2 (4 voturi)    
      Oare (Luni, 26 ianuarie 2015, 21:37)

      barbilian [utilizator] i-a raspuns lui Keyser Soze

      de ce in Ro sunt vandute 12 milioane de cartele PP care circula prin toata RO si EU?
      Pentru ca nu le poate urmari nimeni.
      Oare de ce riscul unui act terorism in Ro este minim ?
      Oare de ce suntem "pretin" cu islamul?
      Pentru ca aici coruptia permite arabului sa faca banul usor si sa-si finanteze formele de jihad.
      Pentru ca aici se pot defrisa padurile fara sa te impiedice legea, aici poti infiinta firme si trage "tzepe", poti cumpara cu 3 lei un combinat pe care sa-l faci fier vechi si sa-l trimit afara, dupa care sa-ti pui valul pe fata si sa dispari fara urma, pentru ca aici este rai pentru ticalosi, hoti, teroristi, descreierati si alte dihanii.
      Pentru asta trebuie sa fie legi de siguranta pentru cetatean si siguranta nationala. Inregistrarea nominala a cartelelor PP cu putere de urmarire si lege BB, bine facute si controlate institutional, sunt de maxima prioritate. Dixit.
      Astept minusurile roshmontanistilor.
  • +3 (5 voturi)    
    nu putem sti (Luni, 26 ianuarie 2015, 21:16)

    VladBerliba [anonim]

    Nu putem sti daca s-au savarsit abuzuri. Problema semnalata de Traian Basescu privind problemele de incompatibilitate referitor la functiile detinute de ofiteri acoperiti a ramas nerezolvata fiind secret de stat.

    Gresiti cand spuneti ca presedintele trebuie sa medieze. El are parghiile legale sa se adreseze CC.

    Libertatea si viata privata nu sunt negociabile si nu fac obiectul medierii sau negocierilor.

    Avand in vedere ca problemele semnalate de Traian Basescu nu s-au rezolvat, ba mai mult se vrea si mai multa putere tine de cetateni sa-si afirme ferm dreptul la libertate si la viata privata si sa sanctioneze prin implicare civica derapajele institutiilor statului.
    • -1 (1 vot)    
      Absolut corect. (Marţi, 27 ianuarie 2015, 10:08)

      OlgaLazin1 [anonim] i-a raspuns lui VladBerliba

      Viata privata sa fie sacra. Este cel mai inalienabil drept. Suntem in ciclul de sacralitate. Jos securistii! Porcii la troaca.
  • -1 (1 vot)    
    Schon! (Luni, 26 ianuarie 2015, 21:27)

    Clop [utilizator]

    Se spune ca parlamentarii romani etaleaza cate 15 telefoane pe masa din parlament, pe cartele prepay, pentru afaceri. Ca sa nu stie stanga, ce face dreapta.

    Cu astia ce face SRI-ul?!...

    Cu tiganii, ce fac,cu clanurile tiganesti? Ce propuneri are SRI-ul pentru a contracara mafia tiganeasca din Romania si din EUROPA?!
  • 0 (4 voturi)    
    Studiu de caz recent (Luni, 26 ianuarie 2015, 21:55)

    M.aura [utilizator]

    Daca orice gigel din servicii va avea acces la informatii private folosite in interes personal, astfel de cazuri vor fi la ordinea zilei:

    "Directia Nationala Anticoruptie l-a retinut luni pentru 24 de ore pe locotenent-colonelul in rezerva Daniel Dragomir, fost ofiter in cadrul Serviciului Roman de Informatii, acuzat de trafic de influenta si spalare de bani. Potrivit procurorilor DNA, in perioada octombrie 2012 - octombrie 2013, Daniel Dragomir, care indeplinea la acea vreme functia de sef grupare sectoare informativ-operative in Directia Generala de Prevenire si Combatere Terorism din cadrul Serviciului Roman de Informatii, beneficiind de ajutorul inculpatei Dragomir Marinela Zoica, a pretins si, ulterior, a primit de la un martor denuntator, administrator al unor societati comerciale, suma totala de 2.030.353,32 lei, echivalent a 462.567,61 euro. Daniel Dragomir a pretins aceasta suma pentru a-si folosi influenta, prin prisma functiei detinute, asupra unor functionari publici, factori de decizie in cadrul Ministerului Finantelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Garda Financiara, pentru oprirea unor controale fiscale. "[...]

    Sumele de bani mentionate mai sus au fost pretinse si primite de catre inculpatul Dragomir Daniel, pentru a-si folosi influenta, prin prisma functiei detinute, asupra unor functionari publici, factori de decizie in cadrul Ministerului Finantelor, Agentia Nationala de Administrare Fiscala si Garda Financiara.

    Totodata, inculpatul i-a promis denuntatorului ca-i va determina pe acei functionari publici sa indeplineasca sau sa nu indeplineasca acte ce intrau in sfera atributiilor de serviciu sau erau contrare acestora, in legatura cu rambursarea la timp, de catre firmele martorului denuntator, a unor sume de bani, solicitate cu titlu de TVA de la bugetul de stat, sau stoparea unor controale fiscale."(Hotnews)

    http://anticoruptie.hotnews.ro/stiri-anticoruptie-19082911-dna-retinut-fost-ofiter-sri-acuzat-trafic-influenta-spalare-ban
  • +3 (5 voturi)    
    Suntem terorizati in propria tara (Luni, 26 ianuarie 2015, 22:13)

    Clop [utilizator]

    si nu, nu sunt rasist. Dar ma intereseaza ca tiganul sa nu-mi rada in nas. Sa nu stea, sub nicio forma, pe cocoasa mea de contribuabil. Nici sa nu ma intreabe la magazin cum se citeste o eticheta, sa stie sa citeasca o eticheta de produs, macar atat, nu doar pretul produsului.

    Sa lasam deoparte 9/11, sa revenim la oile noastre.

    Noi suntem terorizati, matematic, de tigani.

    Ce face SRI-ul in chestiunea asta?!
    • -2 (4 voturi)    
      sri-ului nu-i pasa (Marţi, 27 ianuarie 2015, 5:07)

      crisic [utilizator] i-a raspuns lui Clop

      cateaua mea e terorizata matematic de pisica ninja din spatele blocului. e oribil!
  • +1 (1 vot)    
    intrebare (Marţi, 27 ianuarie 2015, 11:02)

    FiloftiaNica [anonim]

    Domnule,in tara aceea democratica, SUA, cum ajunsese Hoover sa controleze tot ce misca?
  • -1 (1 vot)    
    NU sunt de acord cu Tapalaga (Marţi, 27 ianuarie 2015, 12:49)

    urbanie [anonim]

    Am o viata in urma mea, n-am facut niciodata NIMIC rau, impotriva statului sau a oamenilor, nu sunt sunat de teroristi, am acte in regula (inclusiv pasaport Schengen, sic !), NU m-as putea simti "abuzat" deloc daca cineva m-ar monitoriza in vreun fel. Si nu cred ca "serviciile" ar fi interesate de viata mea sexuala, sau de calitatea beuturii mele. Plus : ORICUM - spre CIP mergem, ca prea se inmultesc psihopatii pe pamantul asta, da ?...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by