• Articol semnat de Jyrki Katainen, Vicepreședintele Comisiei Europene, responsabil pentru locuri de muncă, creștere, investiții și competitivitate, si Werner Hoyer, Președintele Băncii Europene de Investiții.

Prima prioritate a noii Comisii este, pe bună dreptate, aceea de a realiza agenda ambițioasă referitoare la creștere și locuri de muncă. Conform celor mai recente previziuni, până la sfârșitul anului se prefigurează o slabă creștere economică atât în UE, cât și în zona euro. Redresarea economică continuă să se desfășoare într-un ritm lent, existând puține progrese în privința soluționării șomajului încă ridicat. În plus, ne confruntăm în prezent și cu deteriorarea competitivității Europei într-o lume globalizată.

A sosit momentul să acționăm. Acum, odată cu încheierea crizei datoriilor suverane, este nevoie de un nou impuls axat pe deblocarea investițiilor. Ca o consecință a crizei economice, nivelul investițiilor a scăzut cu aproximativ 430 miliarde de euro în raport cu valoarea maximă atinsă în 2007, așadar o scădere de 15%. În unele state membre, această scădere este chiar și mai dramatică. Deblocarea investițiilor ar putea fi rezultatul unei mobilizări inteligente a mijloacelor financiare publice și private, scenariu conform căruia fiecare euro din fondurile publice este utilizat pentru a genera noi investiții private, fără crearea unei datorii publice.

Această nouă ofensivă în materie de investiții va fi însoțită și de alte măsuri. Este nevoie de măsuri cu caracter politic la toate nivelurile de guvernare, pentru a se obține rezultatele dorite în ceea ce privește creșterea economică și crearea de noi locuri de muncă, utilizând toate pârghiile disponibile atât la nivelul cererii, cât și la nivelul ofertei de pe piața economică. Trebuie să abordăm în continuare deficiențele structurale în materie de cerere agregată, în special în materie de investiții, sporind, în același timp, nivelul nostru de competitivitate, mobilizând potențialul de productivitate și deplasând frontierele productivității în Europa.

Răspunsul la provocările economice actuale nu poate fi dictat de sus. Bruxelles-ul nu este deținătorul vreunei soluții miracol sau al vreunui buton de creștere pe care să putem pur și simplu apăsa. Restabilirea prosperității și încrederii în societățile europene va fi posibilă doar prin îmbinarea politicilor structurale, fiscale și monetare, la nivel național și european, într-un mod favorabil creșterii economice integrate. Planul de investiții va merge mână în mână cu aceste obiective de politică. BCE a luat deja o serie de măsuri importante pentru a relaxa orientarea politicii monetare și pentru a îmbunătăți transmiterea sa către condiții financiare de ansamblu. BCE va continua să joace un rol esențial în sprijinirea activității economice, bineînțeles în limitele mandatului său și într-un mod complet independent.

Condițiile pentru un program de investiții pentru Europa sunt bine stabilite. Nivelurile de investiții în UE sunt cu 270 - 340 de miliarde de euro mai mici decât normele istorice sustenabile. În parte, scăderea investițiilor s-a datorat unei corecții a investițiilor excesive din trecut (îndeosebi, în unele țări, în sectorul imobiliar), dar previziunile economice de toamnă ale Comisiei arată că nivelul scăzut al investițiilor împiedică redresarea, deja suficient de fragilă, a UE, în special în zona euro. Deși există lichidități din abundență, datoriile publice și private rămân ridicate și limitează marja de manevră în domeniul financiar a multor actori. În același timp, există numeroase nevoi în materie de investiții, precum și proiecte viabile din punct de vedere economic în căutare de surse de finanțare.

Incertitudinile și aversiunea față de risc a promotorilor de proiecte sunt un obstacol în calea investițiilor reale. Este nevoie de încredere în sistemul economic global, de previzibilitate și de claritate în ceea ce privește elaborarea politicilor și reglementarea, de încredere în potențialul proiectelor de investiții în curs de elaborare, precum și de capacitatea de asumare a riscurilor, pentru a stimula investițiile și pentru a atrage investitorii privați și promotorii de proiecte. Toate aceste aspecte trebuie abordate de către autoritățile publice la toate nivelurile. Acesta este domeniul în care UE poate juca un rol aparte, cu ajutorul unor instrumente precum cele puse la dispoziție de bugetul UE și cele existente în cadrul BEI, în calitate de bancă a UE.

În acest sens, Comisia, împreună cu BEI, pregătește lansarea unei inițiative de stimulare a investițiilor, care se va întinde pe o perioadă de trei ani și care va valora 300 de miliarde de euro. Obiectivul acestei inițiative este de a debloca investițiile atât de necesare și de a garanta capacitatea de asumare a riscurilor în domenii-cheie cum ar fi infrastructura, educația, cercetarea și inovarea, energia regenerabilă, economia digitală și dezvoltarea IMM-urilor. Și, în fine, acesta este contextul în care obstacolele de reglementare din calea investițiilor trebuie să fie monitorizate îndeaproape și, dacă este necesar, să fie eliminate. În același timp, trebuie să gândim într-o manieră mai inovatoare și să facilităm în continuare elaborarea de instrumente financiare comune.

Această inițiativă trebuie să se înscrie într-o strategie mai vastă de implementare a unor reforme structurale vizând modernizarea unor domenii precum energia, telecomunicațiile și economia digitală cu ajutorul unei agende ambițioase. În plus, această inițiativă trebuie să fie suficient de flexibilă pentru a răspunde necesităților diferite ale sectoarelor și regiunilor statelor membre. Și, nu în ultimul rând, redresarea economică ar trebui să se bucure de sprijinul unor politici fiscale specifice fiecărei țări, fapt care va contribui la recâștigarea încrederii necesare pentru a investi într-un viitor prosper al UE.