În vara anului 2003, când noul regim din România ajungea la vârsta legală pentru emiterea buletinului de identitate, un grup de consultanți fiscali (sau mai bine spus pasionați de fiscalitate întrucât profesia de consultant fiscal urma sa fie reglementată 4 ani mai târziu :-) ), era invitat în premieră absolută să ia parte la un proces pe care îndrăznesc să-l numesc istoric: analiza, articol cu articol, unui proiect de lege care urma să revoluționeze domeniul impozitelor și taxelor din România: Codul Fiscal. Scopul propus al acestui act normativ era să facă ordine în hățișul legislativ existent până la acel moment, când fiecare obligație fiscală era reglementată printr-o lege / ordonanță specifică, fiecare cu normele sale de aplicare, cu terminologie și reguli proprii, cu excepții și derogări, cu amenzi și penalități, o junglă absolută! Privind în urmă, aș spune că a fost printre puținele dăți când a existat un dialog, în adevăratul sens al cuvântului, între reprezentanții Ministerului de Finanțe și cei ai mediului de afaceri, când vocile noastre au fost ascultate iar propunerile făcute și-au găsit locul în textul de lege aprobat ulterior de Parlament.

Gabriel Sincu, Executive Director- Tax Advisory Services, Ernst & Young SRLFoto: Arhiva personala

La 11 ani distanță, autoritățile dau semnalul că ar fi momentul unei actualizări care să rezolve problemele și să aducă aplicația numită Cod Fiscal la nivelul cerințelor utilizatorilor anului 2014. Reprezentanții Ministerului Finanțelor au publicat pe website (aici) proiectul de Cod Fiscal actualizat ce urmează a fi supus dezbaterii publice. O inițiativă lăudabilă, având în vedere că are în spate un volum de muncă uriaș, pentru a se ajunge la această formă fiind nevoie ca fiecare articol să fie analizat, citit, numerotat si renumerotat, refăcute corelațiile dintre articole și avute în vedere sugestiile de modificare propuse de-a lungul timpului de mediul de afaceri și inspectorii fiscali deopotrivă. Urmează o lungă vară fierbinte în care vom relua exercițiul de analiză critică a materialului respectiv. Având în vedere că la Ministerul Finanțelor s-a cristalizat o echipă de profesioniști care au atât o viziune de ansamblu cât și simțul detaliului, sper ca discuțiile să fie constructive iar problemele pe care le vom identifica să poată fi înțelese, acceptate și corectate.

La o prima lectura se poate vedea ca au fost operate o serie de modificări importante, dintre care (doar cu privire la definițiile generale și titlul de impozit pe profit) amintim: - clarificări cu privire la încadrarea activitate dependentă – activitate independentă care ar trebui să lamurească problema salariilor camuflate în PFA-uri, microîntreprinderi sau alte forme de remunerare. Pentru asta e nevoie desigur ca legea să fie și aplicată;

- apariția noțiunii de entitate transparentă fiscal, un pas înainte în taxele românești, care va clarifica multe probleme și va scuti consultanții și contribuabilii de multe bătăi de cap;

- reglementarea clară și cuprinzătoare a structurilor de ”stock options plan”, care va oferi angajatorilor un instrument suplimentar de fidelizare a angajaților (și de de nu, un instrument elegant de optimizare fiscală pe care îl putem oferi străinilor ce aleg să muncească aici);

- rescrierea din temelii a articolului 11 referitor la tranzacțiile artificiale și care reglementează practic întreg domeniul prețurilor de transfer în România (efectele acestei schimbări sunt greu de cuantificat pentru moment, cel puțin pentru mine);

- se clarifică faptul că impozitarea persoanelor juridice străine se face în România atâta vreme cât au conducerea efectivă în România (alt mare pas înainte!)

- în final dar nu în cele din urmă schimbarea de paradigmă în ceea ce privește deductibilitatea cheltuielilor, în sensul că inspectorii vor fi obligați să gândească mai mult si să aplice legea ”ad literam” mai puțin (aici intrăm într-o zonă delicată, aceea a administrării fiscale, unde România încă suferă de pe urma faptului că ANAF-ul se chinuie de ceva vreme să se reinventeze.). Sunt desigur și destule modificări care ne sperie sau ridică semne de întrebare mai mari sau mai mici, nu le voi aminti aici deocamdata pentru că vor face obiectul discuțiilor cu reprezentanții autorității. Sper să le clarificăm, una câte una.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro