Transalpina, o investitie absurda si, posibil, penala

de Sorin Ionita     Contributors.ro
Duminică, 1 iunie 2014, 19:03 Actualitate | Opinii


Sorin Ionita
Foto: Arhiva personala

Zis şi drumul ţăranilor care vor să spună că au fost la munte, sau gospodinelor extaziate de “natura patriei”, echipate în adidaşi Mike, zorzoane mov şi cu GPS pe bordul BMW-ului cu număr de Ruse, acest drum inutil şi exorbitant de scump suie în Parâng la 2150m şi coboară apoi în Valea Lotrului pentru un trafic sezonier care, atâta cât e, dăunează puternic mediului; stă închis mai mult de jumătate de an; şi trebuie întreţinut cu costuri imense. În plus, este sub-standard în multe secţiuni ca siguranţă rutieră, lipsindu-i parapeţii şi refugiile. Totul ne-a costat aproape 400 milioane euro de la buget, bani buni cu care făceai două centuri ocolitoare complete în jurul unor municipii lipsite de aşa ceva (Braşov, Bacău, etc), cu beneficii economice incomparabil mai mari, pe o lucrare contractată şi executată fulger, deşi era nejustificată, fiindcă nu figura ca prioritate în nici un plan de investiţii.

Toate aceste lucruri se puteau anticipa fară cine ştie ce evaluări tehnice, după cum am mai scris în trecut noi la EFOR, doar văzând cât de inutil şi scump de întreţinut este celălalt elefant alb, Transfăgărăşanul, lăsat moştenire de Ceauşescu, ultimul dictator european care a mai crezut că drumurile pe creste de munţi au vreo “valoare strategică”. Genul ăsta de şosele se făceau în Austria pe la 1930, mai mult ca schemă anti-criză de a crea joburi (vezi Grossglockner), numai că asta era acum 80 de ani; lecţiile tâmpite de atunci s-au învaţat iar azi în Europa nu le mai repetă nimeni.

Decât guvernele României, se pare. Iată că avem acum confirmarea aprecierii că această investiţie majoră este atât de absurdă, încât devine suspectă: se află în raportul Curţii de Conturi (aici, pp. 23-30), care face franjuri atât oportunitatea proiectului cât şi modul scandalos cum a fost acesta derulat de către CNADNR, menţionând negru pe alb că există toate semnele de presiune politică externă asupra Companiei, posibil ca urmare a unor fapte de mare corupţie.

Lucrarea, complet scoasă din pălărie cum spuneam, a fost contractată de ilustrele competenţe guvernamentale Tăriceanu-Orban în 2008 şi a fost continuată fără sincopă de miniştrii care au urmat, în vreme ce alte lucrări utile au fost întârziate din lipsă de fonduri. Asta deoarece constructorul era Nelu Iordache (omul cu avionul), actualmente la răcoare pentru deturnare de fonduri pe alte lucrări cu fonduri UE (unde supravegherea e totuşi mai strictă, deci au trebuit să-l lege, cu tot regretul). E plauzibil ca dl Iordache, dincolo de ce o mai fi ciupit el în interes personal, să fi funcţionat ca bidon trans-partinic de fonduri, pasat colegial de la unii la alţii. Ca atare, este absolut inacceptabil ca acest scandal să se îngroape în rapoarte: DNA trebuie să intre pe fir, începând chiar de la dl Iordache, care ştie desigur foarte multe şi se află în situaţia de a nu mai avea mare lucru de pierdut în viaţă, deci ar putea fi dispus să vorbească.

De ce s-a făcut acest DN scump şi inutil, care duce de nicăieri, nicăieri? In afară de interesul de a deturna jumate de miliard de euro de la buget către mega-asfaltatorul Iordache, o mai fi contat şi lobby-ul local al celor cu vile-pensiune la Rânca, unul din cele mai oribil construite locuri din România, un fel de Pipera la 1800 metri unde nu e recomandabil să călcaţi, vile începute înainte de criză pe Sapard şi falimentare imediat după, deci disperate după tranzit comercial. Cine ştie ce baronet local o fi turnat pe acolo fundaţii şi a rămas cu ele de izbelişte după 2009?

Altminteri, pentru orice om teafăr la cap cu o hartă în mână şi care vrea să ajungă în Valea Lotrului, inclusiv la noua pârtie de schi de la Vidra, Transalpina are utilitate zero, fiind închisă iarna (şi totuşi, incredibil, aceasta e motivaţia bâguită în studiul de fezabilitate). Mult mai firesc, dacă voiai să dezvolţi turismul şi micile afaceri în zonă, era să reabilitezi cu maxim 10% din bani DN7A, care fix acolo merge, însă fără cascadorii la 2200m, ci pe vale, fiind astfel deschis tot timpul anului.

Pe traseul Transalpina nu e nimic interesant de văzut decât drumul în sine care şerpuieste pe nişte păşuni alpine şi strică nişte arii naturale protejate, deschizând accesul în ele legiunilor de maşinişti şi motociclişti care vin acolo doar ca să-şi pârâie artistic motoarele pe serpentine şi arunce PET-uri sau pungile de la şaormă aduse de acasă la puţinele puncte de popas, deoarece la faţa locului nu e nimic pe care să poţi cheltui banii, deci chiar aşteptatele beneficii economice sunt fix zero. Şi asta se putea anticipa fără evaluări experte: anume, că locul va deveni un fel de Bâlea 2, adică târgul auto Vitan suit la 2200 metri deasupra mării.


Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















16002 vizualizari

  • -2 (18 voturi)    
    Comentariu sters de utilizator (Duminică, 1 iunie 2014, 19:38)

    [anonim]

    • +3 (5 voturi)    
      Rinca (Luni, 2 iunie 2014, 1:47)

      Moll Flanders [anonim] i-a raspuns lui

      De acord cu opiniile dumneavoastra pina la Rinca. Acolo nu-ti trebuie nici dovezi, nici documente, nici analize aprofundate. Se vede de la o posta ca nu a existat niciun plan, nicio viziune, ce sa mai vorbim grija pentru mediu, ci doar nesat, rapacitate, relatii si spagi.
      O asemenea babilonie de cladiri urite, asezate fara noima nu-ti este dat sa vezi prea des. Bate chiar si Mamaia lui Mazare.
    • -4 (6 voturi)    
      Jurnalism de fundul curtii (Luni, 2 iunie 2014, 9:14)

      Close [utilizator] i-a raspuns lui

      Lui nenea Ionita i se pare normal sa insultati chiar din primele propozitii ale articolului (nu ca daca era mai incolo ar fi contat prea mult) niste oameni care nu au nici o alta vina decat ca le-a placut experienta unui drum (bun, prost, scump, inutil, asa cum e el) care te duce prin unele din cele mai frumoase peisaje ale tarii.

      Asta este nivelul jurnalismului romanesc. Incepem ca la stadion cu insulte aruncate in directia celor care au alta parere in ideea ca vor tace din gura?

      Intotdeauna am spus ca o argumentatie solida nu va necesina vreodata insulte. Si cand o face fie argumentatia e subreda, fie cel care o pune in pagina.

      Macar asa afla si oamenii cine merita citit in viitor si cine nu.
  • +2 (14 voturi)    
    bravo ... (Duminică, 1 iunie 2014, 19:45)

    jorea [utilizator]

    de trei ori bravo !
    am fost vara trecuta pe transalpina si am avut exact aceeasi impresie.
    impreuna cu familia, abia am asteptat sa se termine si sa ajungem undeva unde se poate face turism, nu sofat la risc.
    • +1 (3 voturi)    
      ??? (Luni, 2 iunie 2014, 1:55)

      Moll Flanders [anonim] i-a raspuns lui jorea

      Zice dictionarul despre turism
      Activitatea cu caracter recreativ sau sportiv, constând din parcurgerea pe jos sau cu diferite mijloace de transport a unei regiuni pitorești sau interesante dintr-un anumit punct de vedere.

      Sint tare cuirios ce va sa insemne "abia am asteptat sa se termine si sa ajungem undeva unde se poate face turism"
      • +1 (3 voturi)    
        conform ... (Luni, 2 iunie 2014, 14:16)

        jorea [utilizator] i-a raspuns lui Moll Flanders

        DEX 2009, Editura Academiei (nu ''dictionarul'' !?):
        turism - totalitatea relatiilor si fenomenelor care rezulta din deplasarea si sejurul persoanelor in afara locului lor de resedinta (ca petrecerea vacantei sau concediului de odihna, participarea la diferite manifestari).
        fa asta pe transalpina.
        si, da, toti cei care mergeti si admirati muntele cu masina sunteti cocalari si gospodine extaziate. muntele se admira/iubeste la pas si cu rucsacul in spate.
      • 0 (2 voturi)    
        iti spun eu! (Luni, 2 iunie 2014, 15:19)

        Ponta [utilizator] i-a raspuns lui Moll Flanders

        Meltenii astia nu stiu decat gratare, manele si ragaituri dupa multa bere mixata cu mici.
        Asta este turismul din mintea lor.
  • +3 (11 voturi)    
    Posibil sa va inselati (Duminică, 1 iunie 2014, 19:57)

    vasile78 [utilizator]

    Stimate domnule Ionita, In general sunteti la obiect cu ceea ce scrieti, dar de aceasta data posibil sa va inselati. E adevarat ca Transalpina a cheltuit mult, in detrimentul altor proiecte. Dar observ ca nu vedeti avantajul de a deschide spre dezvoltare prin acest drum unei intregi zone turistice care pana acum zacea in semi anoninat. Daca am avea ochi de vazut, am observa ca avem nevoie de mai multe zone de tip Valea Prahovei sau Transfagarasanul. Ca o paranteza, ghidul de la Pestera Muierii mi-a spus intr-o discutie, ca, incepand cu anul deschiderii noii Transalpine, numarul de turisti de la pestera crescuse de cel putin 2-3 ori. In analiza pe care o faceti uitati tocmai despre beneficiile economice conexe unei astfel de investitii. Apropo, sta cineva in Romania sa adune toate aceste realitati economice conexe unei investitii inainte de a emite pareri avizate?
  • +1 (13 voturi)    
    Transalpina e foarte frumoasă! (Duminică, 1 iunie 2014, 21:32)

    mmd [utilizator]

    Nu sunt de acord cu cele scrise în articol.... Cred că e nedrept pentru această investiţie. Transalpina e un drum util şi un motiv de mândrie, cel puţin pentru foarte mulţi români (şi nu numai) care au fost pe el... Utilităţile şi alte amenajări se pot face în continuare...
  • +5 (11 voturi)    
    Domnule Ionita, (Duminică, 1 iunie 2014, 21:55)

    romania_curata [utilizator]

    DE ACORD cu propunerea dvs. ca """....DNA trebuie să intre pe fir, începând chiar de la dl Iordache, care ştie desigur foarte multe şi se află în situaţia de a nu mai avea mare lucru de pierdut în viaţă, deci ar putea fi dispus să vorbească..."""
    De acord ca s-or fi sifonat multi bani si ca vor trebui recuperati de la TOTI cei implicati;
    SUNTETI insa in eroare si tendentios in ceea ce priveste frumusetea si utilitatea acestui drum MINUNAT!!!
    DE ACORD ca Ranca e fffff prost realizata, caci gandita nu este DELOC;
    In opinia mea dezvoltarea zonei/turismului in concordanta mediul-realitatea socio-economica a zonei si TRANSALPINA. ar putea face obiectul unui concurs national de idei, in asa fel incat ranca sa ramana singura pata neagra a zonei si sa apara ALTE zone infloritoare BINE gandite nu doar pentru ''azi'', ci si pentru generatiile viitoare!
  • +2 (12 voturi)    
    e un drum foarte frumos! (Duminică, 1 iunie 2014, 22:40)

    Hor [utilizator]

    investitia nu e in nici un caz absurda! Legat de modalitatea de atribuire a lucrarii si de costul ei, inteleg ca se ocupa cineva sa le verifice.
    Titlul corect, din punctual meu de vedere, este: O investitie necesara, modalitatea de atribuire si costul posibil penale!
  • +1 (7 voturi)    
    Greșit! (Duminică, 1 iunie 2014, 23:25)

    mdesteptu [utilizator]

    Cu tot respectul cuvenit, și fără să comentez costurile și dedesubturile investiției, sunt în dezacord total cu opinia dumneavoastră referitoare la frumusețea peisajelor traversate de Transalpina. Este cel mai frumos drum din țara și unul dintre cele mai frumoase din Europa. Poate că unele "vile" din stațiunea Rânca sunt de un gust îndoielnic, dar nu puteți nega faptul că un mic orășel a apărut din nimic în ultimii ani. Este semn de dezvoltare și nu poate fi un lucru rău. Pentru întreținere, s-ar putea institui o taxă, pe care sunt convins că ar plati-o mulți dintre "turiștii" pe care-i priviți cu condescendență.
  • 0 (4 voturi)    
    Valeu! (Luni, 2 iunie 2014, 1:37)

    Moll Flanders [anonim]

    Care va sa zica domnu' Ionita, daca mi-am pus gps pe bord ca sa nu bat cimpii la propriu, am cazut in categoria "gospodinelor extaziate". Ei uite io o sa ma incapatinez sa umblu cu gipiesu pe bord cind am nevoie si nu in bord cum probabil are masina lu' matale. Mai jalnica ironie cu greu reuseai.
    Cit despre utilitatea sau absurditatea investitiei... mai bine sa lasam un piculet de timp sa vedem cam citi turisti sau cum zici matale cu atita gratie "ţărani care vor să spună că au fost la munte" vor trece pe Transalpina si pe urma sa ne dam cu presupusul.
    Trebuia sa vina domnnul Ionita sa ne spuna ce priveliste terna ii plictiseste privirea parcurgind periculoasa sosea. Vai! Vai! Si cite exemple de cultura vasta, vezi Grossglockner! Dar ca inutilul Grossglockner are aproape un milion de vizitatori pe an nu ne ziserati domnu' Ionita.
    Probabil ca la fel de aiurea o fi si drumul pina la cabana Kehlsteinhaus care ar fi trebuit sa fie a lui Hitler pe care nu mai prididesc autobuzele sa care la "gospodine extaziate" si "tarani care vor sa spuna ca au fost la munte". Pai da, o fi fost aiurea pe vremea lui Hitler, dar nu mai e acum.
    In incheiere, domnu' Ionita, m-as face purtatorul de cuvint al tuturor taranilor si gospodinelor care ne-am extaziat respirind spatiile imense de pe Transalpina si v-as adresa un calduros s...r, dar n-o fac pentru ca ma simt generoasa in ziua copilului si ma gindesc ca poate mai cresteti si va mai vine mintea spre cap.
    hai pupici ca ma duc sa-mi pun gpsu' la treaba pentru inca o inutilitate numita Transfagarasan.
    P.S. A! ca era sa uit! Vroiam sa va intreb cine a comandat articolul, dar cred ca e prea retorica intrebarea asa ca n-o mai pui.
    P.P.S. Daca s-au facutara niscai magarii cu banii dati pe sosea... sa le fie de puscarie alora de-au comis faptele, da' nu veni cu abureli de doi lei cum ca n-ai ce sa vezi si singura adrenalina care iti zapaceste sistemu' e de la ororile vazute la Rinca, ca acolo ca si la Bilea ar trebui sa intre altii la...
  • +2 (6 voturi)    
    perfect de acord cu autorul (Luni, 2 iunie 2014, 1:43)

    Alor [utilizator]

    Autorul are perfecta dreptate. Tuturor acelora care sustineti proiectul va intreb. Daca ati sta intr-o zona a tarii impreuna cu alte milioane de romani care nu au asfalt , apa curenta , si wc in casa ati mai fi de acord cu aceasta investitie enorma. Cand intri in Romania printr-un punct de vama si mergi pe un drum national de pamant mai sunteti mandri ca sunteti romani? Dar daca ati face parte din locuitorii acestei tari care inca nu au curent electric ce ati zice?
    • -2 (6 voturi)    
      Jurnalism de buda (Luni, 2 iunie 2014, 9:26)

      Close [utilizator] i-a raspuns lui Alor

      Aparent daca imi place pe drumul ala pentru ca am fost si pesajele au fost superbe sunt fie un cocalar, fie o proasta. Sau ceva de genul.

      Mai ramane sa aflu ca sunt un idiot pentru ca imi place un anumit fel de mancare pe care nea' Ionita nu-l prea suporta, ca sunt un tampit pentru ca mi-a placut un film care nu era pe gustul lui sau o jigodie pentru ca parerea mea e ca asta e o tentativa mizerabila de pe o parte a baricadei politice sau cealalta (nu ma intereseaza care, sunt in aceeasi oala) de a impune un punct de vedere in stilul clasic romanesc (anii '90): cine nu-i de acord cu mine e o jigodie, o javra.
  • +4 (6 voturi)    
    La asta v-ati gandit ? (Luni, 2 iunie 2014, 11:41)

    rotitza [utilizator]

    Un scop ascuns a fost acela de a avea o sosea buna pentru a transporta lemnul exploatat in bazinul Lotrului
    inspre Sebes si apoi " valorificat " la export.
    Si ca sa fie totul in regula punem camere web de urmarire pe inutila partie de la Vidra sa vada toata lumea
    ca telescaunul nu merge 340 de zile din 365 zile.
    Oare pot spera ca vreodata niste iubitori de natura si tara sa monteze o camera care sa filmeze camioanele cu busteni care dezgolesc muntii Lotrului, Sebesului si Parang ?.
    Copacii care se " exploateaza " zi si noapte sunt cu muuult mai numerosi decat numarul de turisti care circula pe Transalpina.


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by