Guvernul Ponta si-a incalcat iarasi cuvantul dat si a inselat asteptarile magistratilor, pacalind din nou opinia publica. Li s-a promis saptamana trecuta ca o serie de probleme sensibile ridicate de intrarea invigoare a noilor Coduri la 1 februarie vor fi reglate printr-o ordonanta de urgenta. Una dintre cele mai mari piedici in calea procurorilor o reprezinta azi prevederea din Codul de Procedura Penala potrivit careia interceptarile nu mai pot fi realizate decat dupa inceperea urmarii penale, adica dupa anuntarea prealabila a celui anchetat. Guvernul a anuntat miercuri ca a emis o ordonanta de urgenta si un proiect de lege. Ordonanta a venit, rezolva altele, dar nu se atinge de interceptari. Aceasta este lasata in seama proiectului de lege.

Dan TapalagaFoto: Hotnews

Evident ca parlamentarii nu se vor grabi sa lamureasca ceva impotriva propriilor interese si vor amana la maxim discutarea proiectului de lege. Pana atunci, procurorii vor sta la mana judecatorilor. Cum vor proceda daca maine trebuie sa cerceteze un ministru sau un parlamentar acuzat de mita? Vor merge in Parlament sa ceara aviz, dar pana atunci nu-l pot intercepta, chiar daca exista informatii ca va comite acte de coruptie. Altfel spus, nu vor putea strange probe impotriva sa. Baza unui dosar de coruptie sta in interceptari. Proba cheie in astfel de situatii o gasim de cele mai multe ori in discutia dintre ministrul/ parlamentarul/primarul x si omul de afaceri y. Daca nu este interceptata cumva, cazul este in mare parte ratat.

Pe ce alte probe sa inceapa procurorii urmarirea penala impotriva unui ministru sau primar despre aafla sigur ca se va intalni cu un om de afaceri pentru a negocia, sa zicem, spaga pentru un contract? Nimeni n-a semnat inca nimic, n-au cum obtine alte probe, martori ioc, inscrisuri nici atat. Potrivit noului Cod de Procedura, daca procurorii nu ajung in faza inceperii urmaririi penale impotriva ministrului sau primarului chitit sa fure, nu-l pot intercepta. Ca sa-l poata intercepta, trebuie sa aiba ceva impotriva lor, insa cum spuneam aia doi inca n-au facut nimic gresit, dar tocmai se pregatesc sa faca. Cum procedam?

Solutia de avarie, cum s-a spus deja, ar fi inceperea urmaririi penale in rem, deci impotriva faptei, nu impotriva persoanei. Dar procurorii vor fi la mana judecatorilor, unii vor accepta, altii vor refuza acest artificiu. Au spus-o limpede toti cei care se pricep: legile penale trebuie sa fie clare si previzibile, procurorii nu trebuie sa recurga la artificii si subterfugii pentru a prinde infractori. Procedurile neclare, le limita, se pot intoarce oricand impotriva lor.

Cum a tratat Guvernul Ponta aceasta problema cheie? Mintind de doua ori: o data saptamana trecuta, inainte de intrarea in vigoare a Noilor Coduri, cand a promis ca va remedia neajunsul. A doua oara a mintit dupa intrarea in vigoare a noilor Coduri, cand a dat asigurari ca se rezolva si tot nimic. Putem identifica chiar mai multe minciuni. Premierul Victor Ponta afirmase initial ca noile coduri nu pot fi modificate prin OUG, ca asta ar fi neconstitutional, dar tocmai a facut-o ieri in chestiuni sa le zicem mai putin importante.

Nici altele, cum ar fi reducerea masiva a pedepselor pentru unele infractiuni ca inselaciunea, delapidare, abuz in serviciu, n-au fost indreptate. Deja raul a fost facut. Codul Penal a intrat in vigoare asa cum era, astfel incat toti cei care au comis infratiunile mentionate, sanctionate mai aspru de vechiul Cod, vor beneficia de clementa sau chiar vor scapa de dosar. Pedepsele fiind mai mici, si termenele de prescriptie scad dramatic pana la inchiderea dosarului in unele cazuri.

Si in cazul modificarilor la Constitutie, operate tot in favoarea infractorilor, trombonul a servit drept principal argument: s-a spus ca se aduc mai multe garantii, s-au invocat drepturile omului, etc. Dar nimeni nu s-a intrebat: a fost cumva condamnata Romania ca nu respecta drepturile omului din cauza modului in care se deruleaza anchetele penale? Evident, nu. In afara de marii cercetati penali si de prietenii lor din politica si presa, nimeni nu s-a plans de puterile procurorilor, de proceduri sau de anchetele lor. Si atunci, de ce slabesti institutiile? De ce pui in Constitutie reguli care ar trebui sa exista in legi? Este cumva in interesul publicului ca Romania, un stat macinat de coruptie, sa aiba procurori neputinciosi, asta tocmai cand ei au inceput sa obtina rezultate, sa lucreze mai eficient?

Toate aceste se intampla sub ochii nostri dar putini vad clar. Asta deoarece minciuna a devenit noua politica de stat. Guvernul, am mai spus-o, pacaleste nu doar publicul intern, manipulat cu televiziunile mogulilor, ci si partenerii externi. Si lor le-a promis ca va repara noile Coduri inainte de intrarea in vigoare. Oficialilor de la Bruxelles, americanilor, oricui voia sa auda ca va fi bine li s-a spus exact ce asteptau. Dar iata ca a iesit rau. Minciuna asumata ca politica de stat e mai greu combatut. Institutiile agresate nu pot reactiona, guvernul le adoarme vigilenta cu promisiuni si declaratii de bune intentii. Aparentele sunt mentinute pana in ultima clipa. Presiunea publica dispare. Iar raul, odata facut, isi produce efectele. In cazul de fata, niste infractori scapa cu complicitatea statului.

Insistenta cu care Guvernul minte opinia publica in chestiunea codurilor penale ii determina pe multi magistrati sa creada ca refuzul de indrepta unele articole strambe ascunde pemeditarea. A impiedica procurorii sa lucreze la fel de eficient ca pana acum, a crea conditii pentru mari infractori sa scape basma curata, a omori dosare din fasa (problema interceptarilor) inseamna a impiedica justitia sa lucreze. A pretinde ca ajuti justitia sa functioneze mai "european" cand in realitate o legi de maini si de picioare - iata o mostra de cinism politic.

Relatia proasta intretinuta de Guvernul Ponta cu Codul Penal obliga la un mod de a face politica, bazat pe minciune, pe amagire, pe inselarea a publicului intern si extern, ceea ce permite jefuirea resurselor publice fara aceeasi teama de raspundere in fata legii ca inainte. Mai devreme sau mai tarziu, oricat de manipulat ar fi electoratul, va intelege ca intre un cod penal macelarit, intre o Constitutie croita dupa chipul si asemanarea borfasilor si saracia din buzunare exista o stransa legatura. Din pacate, asa cum se aseaza acum lucrurile in politica, s-ar putea ca trezirea sa aiba loc ceva mai tarziu, foarte probabil inca un ciclu electoral, poate doua.