Accidentul aviatic de luni, soldat cu doi morti, a ajuns in faza concluziilor. Un stat functional incearca sa rezolve problemele sistemice relevate de o astfel de tragedie pentru a preintimpina o alta. Ce se intimpla in Romania? Seful Executivului incearca sa-si rezolve o problema politica si cere inlocuirea sefului STS, desi raportul asumat de acelasi executiv exonereaza Serviciul de vina; oamenii politici care conduc ministerele de linie vinovate de esec primesc in continuare credit; problemele sistemice sint trecute cu vederea; sistemele tehnice continua sa fie populate cu clienti politici pina la limita nefunctionarii.

Cristian PantaziFoto: Hotnews

Penetrarea politica a sistemelor duce la disfunctionalitati majore. Exemplu este Aleodor Frincu, seful demis al Romatsa, ajuns in fruntea acestei institutii esentiale pentru siguranta aeriana pe baza apartenentei la PNL. Aleodor Frincu este la baza inginer energetician si a dat note la Securitate. Exemplele sint insa nenumarate in ultimii ani si arata o realitate ingrijoratoare: institutii intregi sint luate prizoniere de clientela politica, devenind practic nefunctionale. Inlocuirea meritocratiei in sistemele publice cu succesul bazat pe aparteneta politica dilueaza eficienta institutiilor. Vezi aici o harta a influentelor politice la virful unor institutii-cheie.

Transformarea unei drame intr-o rafuiala politica. Premierul a cerut public demisia sefului STS, desi Serviciul de Telecomunicatii Speciale a fost exonerat de vina in raportul facut public de Guvern. Rafuiala USL cu seful STS dateaza din 2012, cind Crin Antonescu, presedinte interimar dupa suspendarea lui Traian Basescu, a vrut sa-l inlocuiasca din functie, dar CSAT s-a opus. Si Liviu Dragnea l-a atacat public pe seful STS, pe motiv ca a raspindit zvonuri false despre proiectul sau de regionalizare. De altfel, in ultimele doua zile s-a declansat o campanie mediatica sustinuta la adresa lui Marcel Opris. Care este motivul acestei vointe politice a USL de a-l schimba din functie pe conducatorul STS? Importanta acestui serviciu in procesele electorale - STS coordoneaza transmiterea datelor din sectiile de vot.

Protejarea a doi ministri cu responsabilitati in gestionarea crizei si gasirea tapilor ispasitori la nivelul doi. Radu Stroe (PNL - Ministerul Internelor) si Ramona Manescu (PNL - Ministerul Transporturilor) au in subordine doua institutii care au performat sub-optim in operatiunea de gasire si salvare a victimelor accidentului aviatic: Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta, respectiv Romatsa.

Cei doi ministri au lipsit complet din peisaj in ultimele doua zile, neactivind nici un comitet la nivel de minister pentru gestionarea situatiei. Nu intimplator, nici unul dintre ei nu are nici un fel de background in domeniile respective. Radu Stroe e, culmea, fost aparatcik al Ministerului Transporturilor, in timp ce Ramona Manescu este jurist, fost europarlamentar.

Ca si cum lipsa lor de reactie nu ar fi fost suficienta, Radu Stroe s-a facut remarcat prin declaratii care denota lipsa oricarei urme de responsabilitate politica si de empatie fata de victime: "Imi pare rau ca s-a intamplat in timpul mandatului meu tragedia". Nu intimplator, membri PNL au fost scandalizati de declaratii si au presat pentru retragerea lui Stroe din Guvern. In cele din urma, un calcul politic meschin l-a pastrat in Executiv.

Premierul Ponta nu a avut timp sa explice public de ce i-a pastrat in Guvern pe cei doi ministri, dar intr-o declaratie de presa (fara intrebari acceptate din partea ziaristilor) a anuntat demiterea sefului Romatsa si a unui secretar de stat din Ministerul Internelor, adica tapii ispasitori ai intregii operatiuni.

Dotarea corespunzatoare a Agentiei Nationale de Transplant. In acest moment, ANT foloseste aeronave ale Scolii Superioare de Aviatie Civila (avionul prabusit) si ale SMURD. Numarul de transplanturi creste pe masura ce tot mai multe familii ale unor victime aflate in stare critica isi dau acceptul pentru recoltarea de organe, iar zborurile in tara se inmultesc. Poate ca este nevoie de o strategie noua pentru aceasta institutie, mai ales ca o aeronava precum cea a SMURD, aflata in revizie la Aerostar Bacau, costa circa un milion de euro - o suma infima pentru un stat ca Romania.

Compatibilitatea intre sistemele informatice ale diferitelor institutii. Este una dintre hibele majore ale sistemului public din Romania: sistemele informatice insulare, cumparate cu sume enorme si care nu pot comunica intre ele. Aceasta realitate a fost consemnata si de Curtea de Conturi, si de specialisti in IT, dar ea persista si afecteaza toate domeniile, inclusiv operatiunile din domeniul sigurantei.

De altfel, raportul Executivului contine o recomandare in acest sens, cerind o "procedură operațională în baza căreia structurile responsabile să solicite date și informații, iar instituțiile cu atribuții să le furnizeze în format integrat". Lipsa acestei comunicari intre sistemele informatice inseamna timp pierdut si bani pierduti. De ce exista aceste sisteme informatice insulare? Fie din nepriceperea conducatorilor de institutii, fie din dorinta acestora de a le construi cu ajutorul unor firme-cliente, fiecare firma avind insa propria solutie informatica, incompatibila cu altele.

Cum au functionat sistemele informatice realizate de firma Teamnet cu Romatsa si STS? Daca la STS raportul Guvernului nu indica deficiente de functionare, la Romatsa lucrurile stau diferit: "ROMATSA Bucureşti NU a manifestat un rol activ în conformitate cu competențele prevăzute de lege, NU a luat măsurile necesare în vederea stabilirii zonei de căutare a aeronavei dispărute şi NU a declanşat operaţiunile de căutare".

Nu stim in acest moment de ce Romatsa nu a luat aceste masuri: a fost o decizie asumata de conducere sau sistemul nu a functionat. Acesta este un lucru care trebuie clarificat. Sa nu uitam ca Teamnet este o companie care a facut parte din grupul Asesoft, fondat de Sebastian Ghita - deputat PSD si apropiat al premierului Ponta.

Cum a functionat comunicarea intre institutii. Esecul operatiunii de salvare a fost desavirsit: victimele accidentului au fost gasite in cele din urma de sateni, nu de angajati ai institutiilor publice. De altfel, membrii Salvamont Cluj au anuntat ca ei au fost ultimii informati despre accident. Cine raspunde pentru nerespectarea procedurilor, caci ele exista?

O discutie reala despre realitatile Romaniei. Asa cum propune un cititor, "ar trebui facuta o reconstituire cu aparatura disponibila in avion la momentul accidentului pentru a se vedea in mediu controlat daca autoritățile sunt in stare cu adevarat sa localizeze pe cineva in țara asta in timp util prin metodele existente sau trebuie actualizata aparatura, softurile, procedurile, oamenii". Cu alte cuvinte, trebuie clarificat daca institutiile sint capabile in acest moment sa livreze rezultatele la care le obliga legislatia, sau trebuie reformat intregul sistem?

De remarcat si disparitia de pe scena publica a premierului Ponta, care a refuzat dialogul cu presa de la gasirea victimelor si pina acum. Sa nu uitam modul in care a tratat din punct de vedere al imaginii accidentul rutier din Muntenegru soldat cu 18 victime, dar unde nu se putea vorbi sub nici o forma despre responsabilitate Guvernului: premierul a participat la celula de criza, a fost la slujba religioasa pe aeroport, a decretat zi de doliu national. De data aceasta, nimic. De ce? Pentru ca operatiunea de salvare a fost un esec, iar raspunderea trebuie cautata in Guvern, nu pe soselele dintr-o tara straina.