​​Miracolul infectiilor din spitalele romanesti

de Vlad Mixich     HotNews.ro
Marţi, 22 octombrie 2013, 8:14 Actualitate | Opinii


Vlad Mixich
Foto: Cristian Stefanescu
Cele mai pacatoase infectii sunt, de obicei, cele contractate in spitale. De multe ori rezistente la tratament si, prin urmare, foarte periculoase pentru pacienti, acest fenomen a devenit atat de important incat a atras atentia statisticienilor europeni.

Doar Romania, tara in care oierii devin sfinti sau miliardari, poate sta linistita: spitalele ei sunt miraculoase. Un miracol care, atunci cand este disecat printr-o ancheta publicata in saptamanalul Viata Medicala, se dovedeste a fi un fruct otravit
.

Au inceput sa apara clasamente in care tari precum Danemarca sau Portugalia conduc in periculosul top al prevalentei infectiilor intraspitalicesti (nosocomiale). Centrul European pentru Prevenirea si Controlul Bolilor a estimat, intr-un studiu recent, ca 5,7% dintre pacientii internati in spitalele europene au o astfel de infectie. Dar exista si cateva cazuri particulare aparent exceptionale. Romania este un exemplu: avem estimata o prevalenta de doua ori mai mica decat media europeana (2,8%). 

Prin urmare, un danez care n-a fost niciodata in Romania ar putea crede ca avem spitale mult mai curate decat cele scandinave si ca romanii sunt mai nemti decat germanii cand vine vorba de respectarea indicatiilor de sterilizare.

Asta desi in spitalele romanesti se consuma cea mai mica cantitate de alcool din tarile UE pentru dezinfectia mainilor personalului medical.

Mai mult, exista judete unde insusi termenul „exceptional” este prea modest pentru a aprecia realitatea inscrisa pe hartie. Judetul Satu-Mare raporta, in anul de gratie 2011, o prevalenta a infectiilor intraspitalicesti de 0,00%.

Miracol!

Judetele Hunedoara si Bistrita raportau, in acelasi an, o prevalenta de 0,01%.

Un alt miracol!

In spitalele din Tulcea, Covasna, Mehedinti, Teleorman se petrec aceleasi minuni: in ciuda conditiilor precare si a subfinantarii spitalelor, practic nu exista infectii intraspitalicesti. Dumnezeu e mare si ii apara pe romani.

Doar ca, daca ar avea experienta nemijlocita a Romaniei, danezul ar sti ca este mult mai probabil sa intalneasca aici scamatorii, nu miracole. Ar putea afla de la un fost ministru al Sanatatii (Ladislau Ritli) ca in spitalul oradean in care lucreaza acum rata infectiilor nosocomiale este fals raportata: „ea nu atinge 1% dar stim foarte bine ca este fals. Ce nu nu stim este de ce nu se raporteaza corect. Probabil de frica, din necunoastere, din dezinteres”.

Danezul ar mai putea afla ca si atunci cand responsabilul cu supravegherea acestor infectii incearca sa-si faca corect datoria, nu poate. „Recoltam probe de pe suprafete, de pe instrumentar, de la personalul medical sa vedem daca ei respecta protocoalele de curatenie si igiena”, spune dr. Sergiu Sangeorzeanu de la Spitalul Judetean din Miercurea Ciuc.

Doar ca rezultatele analizelor acestor probe, trimise la laboratorul privat din curtea spitalului, ies intotdeauna perfect. Aparent nu exista nicio problema desi ”se vede ca sunt deficiente in toate ariile”, mai declara dr. Sergiu Sangeorzeanu pentru Viata Medicala. Desigur, nimeni nu poate verifica daca laboratorul privat din curtea spitalului a efectuat corect testele solicitate sau daca le-a efectuat vreodata.

Inalti oficiali din sistemul medical romanesc au admis, sub protectia anonimatului, ca „exista mentalitatea ca daca raportam infectiile nosocomiale ne scade prestigiul, iar respectivii medici pot fi expusi acuzelor de malpraxis”.

Abia atunci danezul va intelege ca viziteaza o tara in care, prea adesea, realitatea de pe hartie si realitatea din teren nu se intalnesc.

In timpul documentarii, jurnalistul Dan Mihalache, autorul unei anchete care explica cauzele acestui fenomen (si care poate fi citita aici), a fost intrebat de catre responsabilul supravegherii infectiilor nosocomiale dintr-un mare spital: ”Ce v-a venit sa scrieti despre asta? Exista alte subiecte mult mai bune de abordat”.

Cand vorbim despre infectiile intraspitalicesti, Romania este o tara miraculoasa. Pe hartie. In realitate, miracolul este unul intors pe dos si avertismente in privinta lui au fost date atat de medici, cat si de presa. Au trecut peste doi ani de cand un ministru al Sanatatii a recunoscut, cu jumatate de gura, ca exista o posibila problema a raportarilor false a infectiilor intraspitalicesti. Dar de atunci nimic nu s-a schimbat. Am ramas doar cu vorbele si cu miracole facute din hartie.

Iar atunci cand diferenta dintre ce e pe hartie si realitatea din teren este prea mare, lucrurile devin periculoase. Periculoase nu pentru cei care conduc sistemul sanitar, ci pentru pacienti. Si da, acesta este un subiect care trebuie obligatoriu abordat.


Citeste mai multe despre   

















10291 vizualizari

  • +14 (14 voturi)    
    Să ne ascundem după unghii! (Marţi, 22 octombrie 2013, 8:40)

    Wasile [utilizator]

    D-nul Gică Popescu spunea odată "să nu ne ascundem după unghii"... exact asta este tipic nouă, măturatul gunoiului sub preș, superficialitatea și "merge și așa"-ul.

    Soluții (că toată lumea vrea soluții, de parcă nu le-am știi):
    - audit independent, în blind (fără să se știe de unde vin mostrele, ca la testele naționale)
    - sancționarea celor care ies aiurea (responsabilii care au abateri mari în raportare față de realitate)
    - premierea celor care raportează corespunzător
    - repetarea aleatorie și programată a acestor teste până la dispariția problemei (ca la șampon, curățați, clătiți, repetați).

    Chiar e așa de greu? Vezi problema, cauți cauzele, rezolvi, testezi rezolvarea, adaptezi, verifici, anunți rezultatul pozitiv.
    • +10 (10 voturi)    
      Raport parlamentari bolnavi tratati in tara/ restu (Marţi, 22 octombrie 2013, 9:24)

      Bwana [utilizator] i-a raspuns lui Wasile

      Nu este greu...dar este multa delasare.
      Daca ar veni cineva de afara sa ne frece cu peria de scanduri si sa ne dea cu ddt la cour sa ne curete aproape ar fi ok daca nu s-ar gasi cativa Dorel care sa aprecieze ei ca detenta si alonja periei nu au suficient talent.
      Daca s-ar analiza cati sus-pusi se trateaza ptr probleme serioase in Romania si cati afara (evident pe banii nostri...E112 accesibil ...) am avea gura gata pregatita ptr stomatolog de uimire.
      Asa ca mai bine trombonim decat sa ne trezim ca ne arata Europa cu degetul.
      Sa o tinem tot asa si curand or sa ne arate cu degetul in manusa chirurgicala...sa nu cumva sa se infecteze ...
      • 0 (0 voturi)    
        Oare? (Joi, 24 octombrie 2013, 11:25)

        alex [anonim] i-a raspuns lui Bwana

        Credeti gresit. Infectiile nosocomiale apar si acolo unde este curatenie maxima si conditiile de sterilitate ale materialelor sunt tot maxime, unde nu vezi fir de praf, musca sau furnica. E mult mai complicat decat credit doct, fara cunostinte mime de imunologie si bacteriologie, cel putin.
    • 0 (0 voturi)    
      cauza romaneasca (Joi, 24 octombrie 2013, 11:15)

      lascalopol [anonim] i-a raspuns lui Wasile

      E foarte simplu de ce nu se raporteaza infectiile nozocomiale decat parcimonios: din cauza controalelor care apar imediat, cu televiziuni si ziare care fac un taraboi teribil si din cauza sanctiunilor care intotdeauna se aplica cu publicitate maxima: mizerie, prostie, incompetent, pedepse, scandal in piata publica.. Cand ar trebui sa fie exact invers, cunoscand ca si in conditii perfecte ele tot apar, intre 5 si 10%, fara a fi incriminate cineva. dar aminte pus la zid.
  • 0 (10 voturi)    
    E mai ciudat oleaka (Marţi, 22 octombrie 2013, 9:36)

    ldr [anonim]

    Prezenta microorganismelor nu inseamna infectie nozocomiala.
    Trebuie ca un pacient sa se imbolnaveasca pentru a se putea constata o infectie de acest tip.

    Nu avem nozocomiale pentru ca pacientii sunt indopati preventiv cu antibiotice.
    • +8 (8 voturi)    
      @ldr (Marţi, 22 octombrie 2013, 14:08)

      cineva din sistem [anonim] i-a raspuns lui ldr

      Gresesti total. Avem infectii pentru ca indopam pacientii cu antibiotice. Datorita execesului de antibiotice am obtinut cele mai rezistente microrganisme. Avem de exemplu infectii urinare cu o forma modificata de e-coli (o bacterie banala care ar trebui sa fie sensibila la ciprofloxacina) care nu mai cedeaza decat la imipenem. De teama infectiilor care se transmit de la un bolnav la altul suntem nevoiti sa ii indopam "preventiv" pe toti cu antibiotice. Daca nu o facem ne trezim cu jumatate de sectie contaminata. Daca o facem in cateva luni vom scoate culturi de bacterii rezistente la orice fel de antibiotice. Pracic este un cerc vicios care nu se va sparge niciodata fara niste solutii inacceptabile economic: inchis spital, ras totul pana la tencuiala, aruncat mobilier si aparatura, refacut tot de la zero. Si procesul repetat la fiecare 2-3 ani.Costurile nationale ar fi undeva la cateva miliarde de euro pe ciclu. Imagineaza-ti ce ar fi sa refaci complet o sectie de terapie intensiva care deserveste un sfert de oras, sa arunci la gunoi aparatura de milioane (ventilatoare, monitoare, calculatoare). Nu avem infectii nosocomiale pentru ca nu se raporteaza sau atunci cand se raporteaza se opresc undeva intr-un sertar (Raportarea se face numai cand se ajunge la un deces din cauza de sepsis sau atunci cand sunt necesare antibiotice scumpe care se obtin numai pe referate speciale). Dupa cate o "raportare" din asta apare epidemiologul care ne indica cu o saptamana inainte bucatica de perete de pe care se vor preleva probe si tot personalul o bibileste cu dezinfectante :) Apoi conducerea ne da sa semnam niste procese verbale in care luam la cunostiinta ca manusile se schimba de 100 de ori pe zi. Tot aceeasi conducere sare de cur in sus in momentul in care gaseste pe decontul unei foi de observatie un numar de sa zicem 20 perechi de manusi chirurgicale.
      • 0 (0 voturi)    
        Raspuns (Marţi, 22 octombrie 2013, 22:21)

        Ldr [anonim] i-a raspuns lui cineva din sistem

        @anonim
        Sunt perfect de acord ca spitalele ar trebui demolate si construite altele noi. Nu prea stiu de unde bani pentru asa ceva.

        Da, asa e, dar tehnic vorbind, infectia nozocomiala nu se poate constata daca nu s-a produs infectia. Si infectiile se produc destul de rar, datorita "Antibioterapiei profilactice". Ce nu se ia in calcul este ca valoarea antibioticelor incarca costurile tratamentelor si arde bugetul caselor de sanatate, ca sa nu vorbim de complicatiile generate de antibiotice si costul lor.

        Practic, daca s-ar economisi banii consumati pe antibiotice ar fi banii necesari reconstructiei spitalelor, cu mentiunea ca banii de la casa de sanatate nu pot fi folositi pt investitii.

        E un cerc vicios generat de sistemul de finantare, si mai ales de sub-finantare.

        Probabil ca in ultimul timp datorita inrautatirii finantarii au taiat din antibiotice si vor incepe sa iasa tot mai mult in evidenta nozocomiale.

        @Florin
        Nu e un caz izolat, lipsa de fonduri e cat se poate de reala, si interesul de a ascunde problemele sub pres e cat se poate de real. Dimensiunea problemelor face ca solutia sa fie greu de gasit.

        Sfatul de a merge la un spital privat e cat se poate de binevoitor. Spitalul nu poate sa va taxeze legal daca nu are banii de la casa pentru tratamente, si atunci ar trebui sa va puna pe o lista de asteptare, de cateva luni.

        Situatia e foarte bine cunoscuta in medii decizionale, dar pur si simplu nu sunt banii necesari pentru fi rezolvata. Si banii nu pot sa fie cata vreme numarul de angajati cotizanti e prea mic raportat la numarul de persoane beneficiare, si venitul individual mediu care este taxabil este foarte mic datorita salariilor medii foarte mici.

        Eu stiu de aceasta problema din 2006, si am lucrat in sistem la un nivel extrem de scazut. Sefii de la acea vreme stiau de problema. De atunci situatia a devenit si mai grava.
    • +4 (4 voturi)    
      Nu numai (Marţi, 22 octombrie 2013, 14:53)

      florin [anonim] i-a raspuns lui ldr

      Caz concret: copilul meu s-a infectat cu ceva in timpul spitalizarii. Cu ce? Nu se stie, pentru ca nimeni nu a vrut sa ii faca analize. I-au dat antibiotice prin incercare, pina cand l-au gasit pe cel potrivit.
      Explicatia oficiala: nu sunt fonduri pentru asa ceva, iar daca vrem sa aflam, sa ne ducem "la privat". Neoficial - au vrut sa ascunda ca infectia s-a produs in spital.
      Vi se pare caz izolat? Stand de vorba si cu alti painti, am aflat ca si altii au patit la fel.
  • -3 (7 voturi)    
    medicina@spitale (Marţi, 22 octombrie 2013, 10:07)

    Barbu Gh [anonim]

    Autorul este familiarizat cu mediul spitalicesc.Subiectul abordat se vrea grav,apasator.Dar nu este. pentru ca -de bine ,de rau- avem conditii de sterilizare,pentru ca asa cum spunea cineva,dam multa antibioterapie profilactica.Rar ai putea sa invoci o infectie nozocomiala,cauzatoare de lucruri grave,dar aici intra in discutie si reactia organismului pacientului.As vrea sa-i spun autorului ca intr-o sectie de chirurgie,in Romania,prin 1992,tot personalul mai vechi de 3-4 ani(medici si asistente),90% din personal, avea antigenul hepatitei B pozitiv.ca urmare a ani de lipsa de posibilitati de protectie. De atunci unii s-au dus,acum e mai bine. dar problemele raman.
    • +9 (9 voturi)    
      pentry Barbu Gh (Marţi, 22 octombrie 2013, 10:33)

      adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Barbu Gh

      Antibioterapie profilactica ?? Si tu crezi ca e bine asa? Sau e corect sa se prescrie un antibiotic dupa ce se efectueaza antibiograma. Ce crezi ?
  • +6 (6 voturi)    
    miracolul infectiilor din spitalele romanesti (Marţi, 22 octombrie 2013, 10:35)

    Numaifugitideadevar [anonim]

    Adevarul. Ce-i adevarul? Primeaza adevarul daca scopul individului de azi este acela de a se imbogati prin orice mijloace, in general inumane? Se invoca mereu scuze pentru crimele care se petrec zilnic in societatea romaneasca, cu atat mai grav in spitale in care sute de mii de oameni mor cu zile ucisi de personalul medical , in majoritate cu pregatire precara, dar mai ales lipsit de etica, de responsabilitate, de simtiri umane. Aceste lucruri leam constatat personal, tatal meu fiind ucis in luna septembrie 2013 de personalul medical de bestii Sectia ATI (Terapie Intensiva) etaj iv ,de la Spitalul Clinic de Urgenta Judetean Dolj din Craiova. Am cumparat toate medicamentele, am dat si bani in stanga si-n dreapta, degeaba, bestiile raman bestii! Cine nu ma crede sa-i dea Domnul aceeasi situatie ca sa ma inteleaga!
    • +1 (3 voturi)    
      Pai cine te-a pus sa le dai bani? (Marţi, 22 octombrie 2013, 11:20)

      mcris [utilizator] i-a raspuns lui Numaifugitideadevar

      Au vazut ca esti fraier si si-au batut joc de tine. Nu trebuie dati bani, daca cer ei trebuie organizat flagrant, iar daca asa cum ai spus "au ucis" pacientul, trebuie dati in judecata. Dar se pare ca multi au ramas ca pe vremea lui Ceausescu, inclusiv cu raportarile false!
      • 0 (0 voturi)    
        crimele generalizate (Marţi, 22 octombrie 2013, 17:06)

        RasrasatignticaDomul [anonim] i-a raspuns lui mcris

        Sa te bata Dumnezeu! Ori esti naiv, ori unul dintre acei ucigasi! Unde traiesti tu, intr-un palat de sticla ori intr-o grota? Cati criminali din spitale sau de oriunde platesc pentru faptele lor criminale? Criminali sunt si toti cei care raman pasivi in fata crimelor de orice fel.
      • 0 (0 voturi)    
        pai cine te-a pus sa le dai bani? (Marţi, 22 octombrie 2013, 17:19)

        Bruteicaremainvinuiestecaamdatbani [anonim] i-a raspuns lui mcris

        esti si tu un doctor Mengele? Cu siguranta nu ai simturi umane! Tu nu ai da bani ca sa-ti salvezi tatal?
  • +6 (6 voturi)    
    Caz concret la Buzău (Marţi, 22 octombrie 2013, 10:40)

    Jurnal de Navetist [anonim]

    Săptămâna trecută bunica noastră a murit din cauza unei astfel de infecţii în Spitalul Judeţean Buzău. Din păcate, cu toate că există probe, medicii au scris pe foaia de constatare a decesului "comoţie şi infarct". Mai multe detalii găsiţi în următorul articol:
    http://jurnaldenavetist.blogspot.it/2013/10/cine-mi-omorat-bunica.html
    • 0 (4 voturi)    
      E pacat sa ai atitudinea asta ! (Marţi, 22 octombrie 2013, 13:11)

      Troller [utilizator] i-a raspuns lui Jurnal de Navetist

      E clar ca nu stii ce vorbesti. Nu iteleg exact ce doresti sa afli ? Cine ti-a omorat bunica ? Eu as zice ca acel covor sau cine l-a pus acolo. Dar probabil raspunsul pe care il vrei este asta: "Medicii ti-au omorat bunica, ca se plictiseau." Ei si ?
      • +1 (3 voturi)    
        Pentru SorinHN (Marţi, 22 octombrie 2013, 13:52)

        jurnaldenavetist [utilizator] i-a raspuns lui Troller

        Nu doresc nimănui să treacă prin astfel de momente.
        Indiferenţa, indolenţa şi mizeria altora ne omoară, încetul cu încetul, pe toţi.
      • +1 (1 vot)    
        Ei si? (Marţi, 22 octombrie 2013, 19:43)

        caprairinucai [utilizator] i-a raspuns lui Troller

        Asa este. Cand se va intampla ceva asemanator cu cineva din familia ta acest 'EI si?' venit din partea celorlalti de va durea ingrozitor.Atunci iti vei fi dorit sa faci ceva ACUM pt ca sa nu se mai intample ce s-a intampat la Buzau si nu numai.Oameii astia care au dubii referitor la actul medical trebuie sustinuti de noi toti-moral dar si financiar intr-un eventual proces de malpraxis.Asa atunci cand vei avea nevoie vei fi ajutat si usor usor si sitemul va fi curatat. Cu ei si-uri nu castigam nimic.AAAAAAAAA scuze, avem dreptul sa ne plangem de calitatea actului medical si de tot ce e rau in Ro:coruptie,guvern-parlament incompetenti,nivel de trai scazut etc. Eu zic ca avem OBLIGATIA sa luptam pt o viata de calitate.Tu ce zici?
        • 0 (2 voturi)    
          Nu e cazul sa facem lectii (Miercuri, 23 octombrie 2013, 10:40)

          Troller [utilizator] i-a raspuns lui caprairinucai

          Cand compania la care lucrezi va fi acuzata pe nedrept si nominalizata pe internet ai sa intelegi "EI SI". Nu glumesc cand spun c amai degraba compania care a fabricat covorul ala e mult mai vinovata. La 91 de ani sa cazi si sa iti fracturezi bazinul e moarte sigura. In loc sa zica mersi ca batrana a mai trait cateva zile si au avut timp sa-si ia adio, acuza de crima si nominalizeaza un spital care se descurca extraordinar de bine comparativ cu finantarea si respectul societatii. Ignoranta si dispretul fata de stiinta si munca cinstita e caracteristica principala a romaniei de azi. Si ca sa fim la subiect la Infectiile Nozocomiale, batrana a murit de pneumonie provocata de microbii din propria gura si faringe care care au gasit conditii de a deveni patogeni in conditiile de imobilizare la pat. Deci a venit cu microbii de acasa, nu i-a luat din spital. Motivul pentru care nu se raporteaza infectiile este acela ca in momentul in care un spital are infectii unica masura care trebuie luata este cresterea finatarii: mai multi bani pentru consumabile, angajarea mai multor persoane, pe scurt: BANI ! Voi credeti ca daca speriati si intimidati personalul se va face din tantar armasar, dar acest lucru este adevarat numai in foarte mica masura.
  • +5 (5 voturi)    
    ... (Marţi, 22 octombrie 2013, 10:42)

    a.nonim [utilizator]

    Pai la noi bolnavii au devenit imuni la asa ceva. Nu degeaba asistenta iti pune pastilele direct pe noptiera, iti incalzeste perfuzia pe calorifer sau sub jet de apa caldda la chiuveta, pune acul de perfuzie direct pe cearsaf, samd...
    • 0 (0 voturi)    
      Nu acuza asistenta (si nici politicienii) ! (Miercuri, 23 octombrie 2013, 15:29)

      Troller [utilizator] i-a raspuns lui a.nonim

      Atunci pe cine ? Ghici !
      • 0 (0 voturi)    
        un potential pacient al spitalului din Buzau (Joi, 24 octombrie 2013, 12:44)

        eu... [anonim] i-a raspuns lui Troller

        Domnule Sorin HN - desi este cam mult sa va spun domn.....sunteti sigur salariat sau aveti legatura cu cei implicate in cazul relatat in Jurnal de Navetist......Bunica de 91 ani
        Asa ca .......nu aveti dreptul sa decideti cand trebuie cineva sa moara....
        Puteti decide numai pentru dumneavoastra ...nu cred ca ar fi o mare pierdere ..
        Nici nu stiu ce argumente ar trebui sa va aduc ca sa va lamuresc asupra cazului ....
        Dar ce credeti despre personalul unui spital (medici si asistente) care in cazul unor tulburari foarte mari digestive al unei personae internate pentru o alta cauza, singura masura pe care o ia este de a administra cu 2 pastille de Imodium de vineri pana marti dimineata ?

        Raspunsul vi-l dau tot eu: la cateva zile o pacienta adusa cu salvarea in acelasi spital a murit pe hol dupa 4 ore de asteptare .....nimeni nu a consultat-o
  • +5 (5 voturi)    
    nu cred ca exista spital in Romania fara asemenea (Marţi, 22 octombrie 2013, 11:20)

    xantipatica [anonim]

    din pacate, stiu din experienta, din familie ... un caz de infectie osoasa (!) de care s-a scapat cu mare greutate si in timp indelungat, cu imobilizare la pat; un caz de infectie ca urmare a unei colonoscopii, desi se stia ca pacientul este in varsta si trebuie cu atat mai multa atentie din partea cadrelor medicale; o infectie postoperatorie care a dus la pierderea unui ochi (!!); o infectie dupa nastere, in cazul unei colege, chiar in aceasta vara, cand a ajuns acasa a trebuit sa se trateze ea insasi in loc sa se ocupe de bebe
    si mereu niciun succes cu vreo verificare sau contestare
    cred ca sunt destule exemple - unde ziceati ca sunt oficialii din spitale care nu au cunostinta de asemenea cazuri???
  • +5 (5 voturi)    
    Ignác Fülőp Semmelweis (Marţi, 22 octombrie 2013, 12:10)

    pointless man [utilizator]

    născut la Budapesta în 1818. Medic. Prin 1847 a constatat că în spitale femeile mureau mult mai des de febră puerperală decît cele care năşteau acasă cu moaşe tradiţionale.
    -Ce-i aia „febră puerperală” ?
    -Naşterea este echivalentă cu o mare rană deschisă. Dacă simple zgîrieturi contaminate cu germeni bacterieni te pot expedia pe lumea ailaltă...
    Trecut prin şcoala războiului, ...completă raţionamentul:
    -...bietele femei ! Rănite de moarte pentru a da viaţă !
    -Desigur. Febra însoţeşte întotdeauna asemenea infecţii. I s-a spus pompos „puerperală” tocmai pentru că nu erau capabil să echivaleze fenomenele. Titraţii doctori ai spitalelor din Viena soseau la moşit direct din sala de disecţie, cu mîinile mînjite de sîngele şi puroiul cadavrelor.
    Pavlik, verde la faţă, se scutură ca un cîine foarte ud:
    -Pe front, rănit fiind, dacă un astfel de individ s-ar fi apropiat de mine, urlam de groază să se audă pînă la Vladivostok.
    -Exact asta făceau multe din mamele anilor 1850: urlau ! Intuitiv simţeau că se află pe eşafod. Dr. Semmelweis, urmînd empiric un raţionament similar, a propus simpla dezinfectare a mîinilor mamoşului cu o soluţie clorinată. Deşi a demonstrat statistic scăderea substanţială a mortalităţii, aproape toţi „specialiştii” l-au respins cu obstinaţie batjocoritoare....
    -Dar vreau să ştiu cum s-a terminat povestea Dr. Semmelweis.
    -Tragic ! Obsedat de ceea ce lui i se înfăţişa ca indiscutabil adevărat, iar celorlalţi nu, s-a afundat într-un fel de paranoia... şi-a provocat moartea printr-o rană deliberat infectată. Septicemia l-a terminat în trei zile.
  • -3 (3 voturi)    
    OARE (Marţi, 22 octombrie 2013, 12:32)

    elf [anonim]

    Vlad ,cred ca termenul corect este "CONTACTA T " NU "Contractat" pentru ca intra in contact cu un germen din afara lui .Cat despre termenul de infectie nosocomiala....cine poate sa demonstreze ca nu e o bacterie cu care ai venit in spital si nu ai contacta-o in spital?!sa nu uitam ca suntem purtatori de Acinetobacter ,Pseudomonas ,Proteus ,s.a.Rezistenta unor tulpini la A.B SE DATOREZA TRATAMENTULUI ABUZIV SI INCONSTIENT .
  • +4 (4 voturi)    
    Zero (Marţi, 22 octombrie 2013, 13:04)

    Grija pentru oamenii banali [anonim]

    Asta dovedeste grija statului/ conducatorilor romani ( putezi de bogati) pentru restul populatiei.
    Grija pentru cetatenii comuni/ banali, care muncesc, traiesc, invata, merg la vot ori de cate ori este cazul,este NULA.
    Asta este diferenta intre est si vest.
    Ce este mai valoros decat sanatatea ?
    • +3 (3 voturi)    
      "Grija" statutului roman (Marţi, 22 octombrie 2013, 15:35)

      nicoleta [anonim] i-a raspuns lui Grija pentru oamenii banali

      Grija evident intre ghilimele.
      poate grija lor este sa mai rareasca populatia ca si asa sunt prea multi pensionari, prea multi adulti care nu mai trebuie sa ajunga la pensie ( ca nu sunt bani) si prea "multi"copii carora nu avem bani sa le marim alocatia cu nici macar un leu pe luna....
  • +3 (3 voturi)    
    tipic romanesc (Marţi, 22 octombrie 2013, 15:33)

    nicoleta [anonim]

    f. mare dreptate aveti, pacat ca nimeni nu face nimic care sa schimbe intr-adevar situatia in bine.
    In Romania NU te poti increde in cam nici o statistica ce vine de la stat, pt ca in realitate situatia e cu totul alta. Nu stie nimeni cati se imbolnavesc si cate decese se inregistreaza din cauza infectiilor nocosomiale
    Numai cine traieste si incearca sa supravietuiasca in tara asta stie care este realitatea.
  • +1 (3 voturi)    
    Bacteria-chomping phages could kill off HOSPITAL S (Miercuri, 23 octombrie 2013, 8:05)

    dub [anonim]

    Salut!
    Cu riscul de aparea off-topic, s-a reluat cercetarea despre phages, niste organisme care exista in apa pretutindeni, in abundenta in oceane si in rauri gen Ganges. sunt niste micro-organisme care devoreaza tot ce e daunator omului, inclusiv cele care au toleranta la antibiotice.
    PS: deaiea se zice ca apa e sanatate. APA DIN RAu. nu din magazin/consumerism.
    sper sa nu se filtreze linkul de pe register.
    Cheerio mates;)
    http://www.theregister.co.uk/2013/10/21/bacteriophage_leicester_ampliphi/


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version