Efectele politice ale descentralizarii

Nimic nu va mai fi ca inainte. Bun venit in noua Romanie!

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Joi, 10 octombrie 2013, 11:52 Actualitate | Opinii


Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
Sub nasul nostru se consuma de cateva zile un eveniment cu consecinte administrative, economice si politice pe termen lung, dar nu avem parte din pacate de dezbateri si analize ample pe tema impactului iminentei descentralizari anuntate de Guvern, cum s-ar impune intr-un astfel de moment hotarator pentru soarta Romaniei. Marea descentralizare ar urma sa aiba loc rapid, chestiune de zile,  in tot cazul pana la discutarea si aprobarea proiectului de buget. Baronii locali joaca in forta. Astrele s-au aliniat in favoarea lor si nu vor rata, probabil, acest moment istoric. Cum se va schimba fata politicii in Romania daca puterea va migra in mod semificativ in plan local?

HotNews.ro a explicat pe larg mizele economice ale descentralizarii, ce inseamna ea pentru baronii locali (vor deveni tatuci absoluti ai judetelor) si a pus in discutie doar cateva din problemele de ordin administrativ: Cum se vor realiza bugetele institutiilor descentralizate? Vor exista plafoane la angajari si cheltuieli, filtre contra politizarii institutiilor? Patrimoniul (terenuri, cladiri etc)  va trece mai simplu proprietatea publica in cea privata. Cum pot fi prevenite abuzurile?

Sunt intrebari la care nu avem inca raspuns deoarece nu exista un proiect legislativ in dezbatere publica. Tot ce avem sunt declaratii de presa ale unor lideri USL. Deciziile se iau in cerc restrans, complet netransparent. Merita insa analizate efectele politice ale acestei reasezari institutionale masive. Abia acum, sub presiunea unor conjuncturi, centrul se vede nevoit sa cedeze din prerogative liderilor locali.

Trecerea unor institutii de sub ministere in subordinea autoritatilor locale (Consilii Judetene sau Primarii), cu patrimoniu si cu bugetele aferente se cheama simplu descentralizare. Ani la randul s-a vorbit enorm, dar s-a facut putin sau prost. Niciodata acest proces nu s-a intamplat atat de radical pe cat se anunta acum. Fie primariile sau CJ-urile au primit cadouri otravite, adica spitale sau scoli in administrare, dar fara banii necesari, fie adevaratele parghii institutionale de putere (directia marilor contribuabili, politia, alte directii cheie din ministere) au ramas sub controlul strict al Bucurestiului. Acum insa, baronii primesc rapid aproape tot ce-si doresc. Este suficient sa bata putin cu pumul in masa si se face. Vom explica putin mai jos de ce.

In biroul vicepremierului Liviu Dragnea, doua echipe de pesedisti si liberali au pus la punct, acum doua zile, ultimele detalii. Dragnea, flancat de Marian Oprisan, Dan Nica si Tudor Pendiuc (primarul Pitestiului) s-au inteles cu Klaus Johannis, Radu Filipescu, Cristian Adonmnitei si Dan Motreanu (primari sau sefi de CJ liberali) ce trebuie sa treaca de la centru la local. Singurii care mormaie si bombane sunt ministri, mai ales liberalii, deoarece toate ministerele conduse de PNL pierd masiv atributii, nu si cele ale PSD cu cateva exceptii minore.  Pentru ei, transferul directiilor cu patrimoniu si a bugetelor aferente catre baroni inseamna in primul rand mai putini bani de impartit, mai putin control pe sistem, mai putina putere.

Insa baronii sunt mai puternici ca niciodata acum si depind de ei. Miercurea viitoare i-au convocat tot in biroul lui Dragnea pe ministri Stroe (interne) si Campeanu (munca) pentru a-i convinge ca si politia sau directiile de munca pot trece in parohia lor.

De ce au baronii atata putere acum? In primul rand, profita de slabiciunile din USL. Conflictul din PSD dintre Liviu Dragnea si Victor Ponta i-a determinat pe amandoi sa supraliciteze pentru a castiga cat mai multa sustinere in interior. Asa ca baronii au profitat din plin. Dragnea a mers chiar mai departe, semnand cu Asociatia Comunelor la inceputul lunii septembrie un acord in care promite marea si sarea primarilor: atributii notariale pentru secretarul primariei (mai multi bani), exonerarea de raspundre penala a primarilor in diverite situatii care le angajeaza semnatura, mai multe puteri in procesul de retrocedare (deja acordate prin OUG) etc.

In dansul nuptial de seducere a baronilor s-au prins toti liderii USL, nu doar Dragnea. Nefiind in Guvern, Crin Antonescu nu a prea avut ce sa le ofere concret, dar a plusat cu propunere de aministiere a primarilor gasiti in conflict de interese. I-a raspuns premierul Victor Ponta cat se poate de elocvent in aceasta competitie de sedus baroni locali: „Problema este dacă e constituțional să dai o amnistie în administrativ, în penal este. Deci eu vreau să așteptăm să vedem ce spun instanțele. Altfel, și eu vreau să fiu popular între primari și să spun că îi apăr pe toți, dar aș vrea să o și fac, nu doar să o spun” (Sursa: Digi 24, 26 septembrie)

Asadar, rivalitatea interna de la varful PSD pe de-o parte si rivalitatea dintre liderii PSD si PNL pe de alta a determinat cele doua partide sa grabeasca descentralizarea dorita de baroni. Apoi, anul viitor vor avea lor doua siruri de alegeri, europarlamentare si prezidentiale. Daca baronii nu vor primi satisfactie, nu se vor mobiliza, deoarece nu au nimic de pierdut. Cele doua randuri de alegeri nu-i privesc in nici un fel, asa ca daca liderii de la centru vor mobilizare si voturi n-au decat sa le indeplineasca acum visul de a obtine toata puterea in plan local. Daca se va intampla, principalele efecte (unele negative, altele pozitive) ar putea fi urmatoarele:
  • Consolidarea puterii celor care astazi ocupa functia de presedinte de Consiliu Judetean sau de primar. Sefii CJ vor deveni adevarati tatuci ai judetului, capatand control pe impartirea unor fonduri semnificativ mai mari decat in prezent. Mai multi bani inseamna mai multa putere.
  • Osificarea actualelor structuri politice, o lovitura data opozitiei in teritoriu. Va fi mult mai dificil sa se organizeze, sa atraga oameni si finantatori in jurul ei cat timp toate parghiile de putere se vor concentra in plan local in mana PSD si PNL. Aceste doua partide vor fi si mai greu de dizlocat, oamenii pe care descentralizarea ii prinde azi in functii importante vor deveni mai influenti decat sunt deja.
  • Diluarea autoritatii centrale si disiparea raspunderii. Liderii de la Bucuresti vor depinde si mai mult de vointa baronilor locali. Mai putina putere inseamna insa si mai putina responsabilitate. In mod real, baronii vor guverna tara de facto si tot ei vor fi aratati cu degetul daca lucrurile vor merge prost. Iar unde raspunderea politica se imparte, nu mai raspunde de fapt nimeni.
  • Descentralizarea puterii schimba profilul viitorului lider. O mana forte va avea mai putine sanse sa conduca un partid, baronii vor cauta mereu omul compromisului, capabil sa le satisfaca o dorinta sau alta. Altfel, il vor da pur si simplu jos.
  • Se linistesc temporar apele in PSD si PNL, dupa tensiunile generate de proiectul regionalizarii. Disputele pe viitoare capitale regionale si functii de guvernator au adancit conflictele din USL, insa descentralizarea anuleaza practic discutia despre regionalizare. Daca vor primi ce-si doresc, pentru baroni nu mai conteaza prea tare daca Guvernul va decide candva sa mai infiinteze un etaj birocratic, cata vreme primesc acum puteri sporite. 
  • Baronii locali vor avea tot interesul sa forteze schimbarea actualului sistem de vot, pentru a fi mai siguri ca acei candidati sustinuti de ei vor ajunge in Parlament. Viitorii parlamentari vor fi practic in intregime aflati sub controlul lor. Fragmentarea puterii va grabi atomizarea partidelor, care vor avea 41 de centre de putere plus Bucurestiul. 
  • Accentuarea dezechilibrelor democratice. E de asteptat sa creasca fenomenul coruptiei, intr-o lume ermetica, unde presa locala e in mana baronilor iar ONG-urile sunt cvasi-absente. O multime de afaceri majore vor iesi de sub radar.
Din punct de vedere administrativ, daca marea descentralizare va avea loc asa cum doresc baronii, Romania va iesi in sfarsit din sistemul centralizat comunist, la 23 de ani de la caderea lui Ceausescu.  Decizia se va apropia, teoretic, de nevoile comunitatii. Din punct de vedere politic, epoca marilor tatuci se va incheia si ea. Vor fi mai multi, mai mici si, intr-o tara cu deficite democratice grave ca Romania, mai greu de controlat si tinut in frau. Din cauza asta, functionarea justitiei si a altor institutii cheie de control menite a echilibra sistemul devin si mai importante, altfel marea descentralizare va insemna intoarcerea la feudalism si atat.

P.S. Vad ca opozitia, PDL si ceilalti cati or mai fi, nu are nimic de zis pe subiect, Basescu e putin ocupat cu denuntarea acordului de coabitare iar televiziunile de stiri n-au nici un interes sa trezeasca poporul din somn.


Citeste mai multe despre   
















20223 vizualizari

  • -4 (60 voturi)    
    si ce daca ? (Joi, 10 octombrie 2013, 12:05)

    fanariotu [utilizator]

    Totul este degeaba ! Junii nostrii au treaba cu ecologia si viata sanatoasa, nu cu maruntisuri precum justitia si politica (oare complet dezinteresat?).
    • +34 (52 voturi)    
      ? (Joi, 10 octombrie 2013, 12:21)

      Arh. [utilizator] i-a raspuns lui fanariotu

      Iar unii au treaba numai cu postatul comentariilor. Cine va opreste sa iesiti din casa pentru problemele de care va pasa? (Oare va pasa cu adevarat?)
    • +27 (35 voturi)    
      de ce nu iesi din casa sa protestezi? (Joi, 10 octombrie 2013, 12:56)

      jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui fanariotu

      nu-ti plac protestatarii, dar ti-ar place sa fie masa de manevra
      • -8 (14 voturi)    
        Prima (Joi, 10 octombrie 2013, 16:07)

        Jar [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

        masa de manevra sunteti chiar voi,protestatarii...
        Nu-i de mirare insa,la cata confuzie e in capu' poporului asta.
        • -4 (8 voturi)    
          Mai, (Joi, 10 octombrie 2013, 20:17)

          Jar [utilizator] i-a raspuns lui Jar

          astia care dati cu minus in mine,argumente de bun simt,economice sau juridice,care sa-mi dovedeasca confuzia mea si nu a voastra,aveti?
          Hai,siktir!
          • +2 (6 voturi)    
            mai Jar (Vineri, 11 octombrie 2013, 0:09)

            un dac [utilizator] i-a raspuns lui Jar

            cine vrei, mai, sa te bage in seama, mai, cand te rugam de luni de zile sa vorbesti civilizat, mai, dar tu faci pe prostul care esti, mai, dar altfel ai senzatia, mai, ca esti inteligent?
            Cum poti cere unor oameni, mai, sa-ti raspunda, mai, dupa ce le zici "hai, siktir!".
            Esti talamb?
            • -3 (7 voturi)    
              Sunt (Vineri, 11 octombrie 2013, 7:32)

              Jar [utilizator] i-a raspuns lui un dac

              impresionat,coplesit chiar,de civilizatia ta,de argumentele tale economice...
          • +3 (5 voturi)    
            pentru Jar (Vineri, 11 octombrie 2013, 9:32)

            adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Jar

            Vrei argumente ? Nu iti dau ! Pentruca tui ai scris: "masa de manevra sunteti chiar voi,protestatarii..."
            Dar nu ai argumentat afirmatia. Mai intai trebuia sa dai tu argumente si apoi puteai sa ai pretentia sa ti se dea argumente.
            Si iar nu meriti sa ti se dea nimic ( nici macar argumente ) pentruca injuri !
            • 0 (0 voturi)    
              nu il apar pe Jar, dar se poate si altfel (Sâmbătă, 12 octombrie 2013, 11:44)

              ..13 [utilizator] i-a raspuns lui adrian88000

              Intotdeauna la o sabie scoasa nu se raspunde cu o alta sabie scoasa.

              Cuvintele sunt ca nsite sabii...

              Se poate si altfel chiar daca gutumanul scrie cum scrie... Ma intreb cum vorbeste cand este lasat liber si nu mai are restrictii.. May be fun to listen him!

              Desigur ca sunt si cazuri in care orice ai face omul tot ala ramane dar asta nu schimba semnificativ regulile jocului.
    • +24 (34 voturi)    
      "Junii" au fost maxim 50.000 pe strada... (Joi, 10 octombrie 2013, 13:35)

      EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui fanariotu

      Voi astialalti pana la 20 mil. in tara plus 3 mil in strainatate unde ati fost? Acasa? Nu mai dati lectii altora cand nu suneti in masura! Iesiti di casa daca va pasa... ca e loc!
      • +3 (9 voturi)    
        Am fost pe strada si afara (Joi, 10 octombrie 2013, 16:02)

        VictorS [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

        Suntem alaturi de voi, nu ii lasati sa ne distruga tara!

        Iar in Romania se pare ca cei ce care lucreaza prin ministere sunt pentru exploatare.
        Asta ca sa ne lamurim.
    • +10 (28 voturi)    
      Baga la cap raspunsul asta (Joi, 10 octombrie 2013, 14:33)

      benicio [utilizator] i-a raspuns lui fanariotu

      Tie si tuturor celor suparati ca nu iese lumea in strada si pentru lucruri mai grave decat Rosia Montana. Raspunsul e cat se poate de logic: pentru ca proiectul Rosia Montana, odata pornit, e ireversibil. Adica pa, la revedere, odata sfaramate dealurile alea nu se mai poate face nimic. Justitia, descentralizarea, politica in general sunt si ele extrem de importante. Dar oricate masuri aberante si anti-democratice ar lua politicienii, ele sunt reversibile. Oricand se pot anula, oricand pot fi ei dati jos, chiar si dictaturile au fost date jos. Dar chestiunile de mediu nu sunt reparabile. Cel putin nu pe termen scurt.
      • +4 (6 voturi)    
        logica: (Joi, 10 octombrie 2013, 22:11)

        Un Anarhist Moderat [anonim] i-a raspuns lui benicio

        ... daca macar jumatate din acele "lucruri mai grave" de care pomeniti s-ar rezolva atunci problema RM nici nu ar exista... si daca nu vom rezolva intai "lucrurile mai grave" atunci cu RM va ramane cum am vorbit... ca de obicei...
      • 0 (0 voturi)    
        ma faci sa rad sau e mai bine sa plang?? (Sâmbătă, 12 octombrie 2013, 11:59)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui benicio

        Esenta democratiei este separarea si echilibrul puterilor in statul unde exista exprimarea libera a cetatenilor.

        Puterea cetatenilor nu ar trebui sa distruga institutiile statului daca ele functioneaza conform regulilor dintr-un stat democratic/ un stat de drept!

        Adica daca matale crezi ca dealurile si vaile dintr=o anume zona sunt mai importante decat oamenii si vietile lor din tara numita RO atunci zau ca nu pot sta in aceasi barca cu tine!

        Exista studii care certifica ca in democratiile unde exista mai putin de 6000 USD/cap. DEMOCRATIA ESTE INSTATBILA si se pot intoarce oricand inapoi ireversibil, ca la RM...Sunt exemple de astfel de state, in specila cele din Africa, care au pornit taras grabis intr-o directie democrata si

        Acesta este pericolul care este mult mai aproape!

        Intr-o democratie serioasa un Prim Plagiator pleca a doua zi dupa dezvaluirea faptei, indrumatorul sau de doctorat raspundea penal in fata legii - la noi Plagiatorul este PM, iar cel care cerea sa i se numere oaule este inca in Barul Avocatilor! Acestea sunt fapte DE MARE PERICOL si nu ipoteze cu sau mai putina sustinere!

        mai mult aberatiile din contractul de la RM pot sa fie oprite de lege, iar aberantul care a spus ca in calitate de PM a aprbat ca mai apoi in calitate de Parlamentar sa dezaprobe trebuie dus de urgenta la spital si nu instalat in fruntea guvernului!

        Ciudat este ca matale ceri prin participarea cetatenilor sa fie oprita o investitie care poate plua - spui matale - ireversibil mediul..

        Nu cumva este un paradox pentru ca ceri participare cetateneasca acolo unde legea si statul de drept a intervenit si poate sa intervina sa reglementeze aceasta afacere.

        NU UITA democratia inseamna ECHILIBRU SI SEPARAREA PUTERILOR in stat - acesta este inceputul!.

        Ce este mai inainte OISTEA sau CARUTA?
        Cred ca trebuie sa fie un moment de gandire pentru a caanliza fortele intr-o directie benefica majoritatii si nu numai unei parti a populatiei din RO!

        Mai gandeste si apoi baga la cap!
  • +9 (17 voturi)    
    Da si Nu - pradarea continua, cu mai putin contro (Joi, 10 octombrie 2013, 12:11)

    ..13 [utilizator]

    Da, descentralizarea va aduce mai multa putere pentru liderii locali. Ceea ce nu stiu dumnealor insa, dar cred ca vor afla in curand, este ca orice putere aduce cu sine si raspunderea.

    Asadar dragi alesi locali pregatiti-va pentru ceea ce este mai rau, desi se anunta ca veti deveni mai mari si mai tari...

    iata precum ca acum unii au infundat sau vor infunda in curand puscariile - poate este puin sau poate este mult, nu stiu, dar sigur este ca un stat de drept trebuei as aduca cu sine, pe langa beneficii, raspunderea pentru actiunile desfasurate.

    carevasazica nu as fi asa de trist, doar as trage un alt semnal de alarma legat de descentralizarea rapida. Oamenii din loco nu sunt pregatiti pentru a prelua si a lucra curat de aceea unii, procurori sau/si magistrat,i in curand vor avea mult de lucru. Mai ales in teritoriu.

    Un alt aspect pe care l-as sublinia este faptul ca acum nu toti banii se vor da de la centru si de aceea urmarirea gestionarii acestora va fi mult mai dificil de facut. Investigarea lor va fi o mare aventura in hatisul birocratic local. Asa ca se va fura, poate mai putin, dar mai des si ceea ce va duce la furturi mai mari si la garui mai adanci in bugetele locale si mai ales in bugetul consolidat.

    Mult succes celor care conduca acum RO in pradarea in continuarea a resurselor minime pe care le avem
    • +5 (13 voturi)    
      Observatie (Joi, 10 octombrie 2013, 13:24)

      HN_reader [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      In ceea ce priveste raspunderea ... chiar daca teoretic ea va exista, in realitate raspunderea va fi "distribuita" tot de televiziunile de la centru care in continuare ii vor prezenta non stop (si exclusiv) pe Ponta, Cacarau, sau alte marionete. In capul lor se vor sparge farfuriile, in timp ce baronii puternici vor jefui fara nici o jena.
      Si toate astea din cauza ca presa locala este moarta, iar romanii (ca sa nu le zic zombi) tot la antenele securiste se vor holba.
      • 0 (0 voturi)    
        raspunderea este stabilita prin lege... (Vineri, 11 octombrie 2013, 15:12)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui HN_reader

        carevasazica raspunderea ministeriala si a alesilor locali sunt stabilite prin legi si cu mare bagare de seama este monitorizata inclus de FMI caci pericolul cel mai mare si mai des vine de la bugetele locale care pot sa devina brusc insolvente...

        Tine-te lelito!
    • +12 (16 voturi)    
      iertare dar..... (Joi, 10 octombrie 2013, 13:42)

      translativus [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      ....ati folosit cuvantul "raspundere" la adresa "alesilor locali" ceea ce este un nonsens.

      Aveti cumva vreo dovada de responsabilitate a politicienilor ?

      Nu trebuie sa ne mai lasam amagiti de minciunile escrocilor si de promisiunile lor.
      Au trecut totusi 23 de ani de cand suntem amagiti si mintiti in permanenta.
      Ar fi cazul sa dam noi dovada de responsabilitate si sa incercam sa inlocuim acest sistem politic perfid, altfel ne vom balaci in aceiasi baltoaca mizerabila, sperand etern "sa vina cineva" si "sa faca ceva".
      Nu va veni nimeni si nu va face nimeni nimic pentru ca sistemul politic parlamentar nu permite asa ceva.
    • +1 (7 voturi)    
      BRAVO! extrem de corect! (Joi, 10 octombrie 2013, 16:05)

      cinic [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      La centru 70% are taote parghiile: in judete nu e chiar asa, iar cearta pe malai in interiorul USL e evidenta. In plus pe motive economice primarii nu mai pot da vina pe Bucuresti, iar la nivel de comuna un referendum de demitere se face repede.
    • +4 (4 voturi)    
      O stire de ultima ora (Vineri, 11 octombrie 2013, 9:42)

      adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Primarul din Detroit a fost condamnat 26 ani de puscarie pentru matrapazlacuri.la primarie.
      • +1 (1 vot)    
        da, in confomritate cu legislatiadin USA.... (Vineri, 11 octombrie 2013, 15:09)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui adrian88000

        dar la noi cat primea??? Uite numai cazul alesului local - Presedintele Consiliului Judetean Arges = prieten cu 4case- tocami ce i-au dat suspendare si in mare parte a procedat cat la fel ca si alesul din Detroit.

        Justitia face diferenta!

        In tara aceea pana si guvernul se inchide!
  • +14 (18 voturi)    
    intrebare (Joi, 10 octombrie 2013, 12:12)

    Gobelin [utilizator]

    bun, dar daca atributiile ministerului muncii vor trece la consiliile judetene, cum se vor colecta si distribui bugetele asigurarilor sociale?
    nu cumva tot la fel ca acum?
    si atunci, ce altceva inseamna descentralizarea asta decat o actiune de consolidare electorala in teritoriu?
  • +15 (19 voturi)    
    Propun (Joi, 10 octombrie 2013, 12:15)

    Cocosulgarlic [utilizator]

    să se introducă în lege și principiul primogeniturii în ce privește succesiunea la tronul baronului. Altfel, riscăm ca la moartea baronului să înceapă luptele pentru succesiune între descendenți:)
  • +12 (16 voturi)    
    mare lucru! (Joi, 10 octombrie 2013, 12:21)

    catelu [utilizator]

    Ce-i asa mare branza?! Si in Afganistan organizarea statala e asemanatoare si uite ce bine le merge, nu i-au cucerit nici englejii, nici rusii!
  • +15 (19 voturi)    
    "marea descentralizare va insemna (Joi, 10 octombrie 2013, 12:23)

    __alex__ [utilizator]

    intoarcerea la feudalism si atat". Corect, atit va insemna.

    Buna analiza, pacat ca e un subiect, ca si independenta justitiei, considerat secundar de majoritatea romanilor.
    • +4 (8 voturi)    
      numai daca! (Joi, 10 octombrie 2013, 16:07)

      cinic [utilizator] i-a raspuns lui __alex__

      feudalismul e posbil, DACA si numai DACA electoratul o doreste.
      Daca il doreste/voteaza nu mai are dreptul sa se planga.
  • -5 (15 voturi)    
    amuzant (Joi, 10 octombrie 2013, 12:41)

    Mowgli [utilizator]

    mi se pare amuzant ca in articol se constata cu surprindere ca descentralizarea inseamna de fapt descentralizare, adica ca puterea de la centru se muta intr-o masura mai mare sau mai mica la regiuni.

    Pe fond intrebarea care trebuie sa se puna este daca descentralizarea e buna sau nu, caci descentralizarea nu va schimba radical modul de lucru al administratiei, adica, pentru proiectele cu statul tot se vor face licitatii ca si pana acum, tot se vor castiga ca si pana acum, doar ca actorii principali vor fi altii, in mare legile, reglementarile, modul de lucru vor ramane aceleasi.

    Legat de punctele din articol:
    1. Consolidarea puterii CJ si a primarilor - evident, de unde si numele de descentralizare
    2. Osificarea actualelor structuri politice + lovitura in opozitie - irelevant - inevitabil opozitia va ajunge la putere si puterea in opozitie la fel la nivel regional cum se intampla si s-a intamplat in ultimii 20 de ani la nivel central
    3. Disiparea raspunderii - total fals - un singur om care raspunde de tot are mai putina raspundere decat suma raspunderilor mai multor oameni reaspunzatori pentru parti din tot. Poate nu intelegeti ce vreau sa spun, dar d.p.d.v al raspunderii, impartirea responsabilitatii ajuta nicidecum nu strica.
    La fel si tragerea la raspundere este mai facila.
    ...nu mai continui fiindca articolul pare sa se concentreze exclusiv pe jumatatea goala a paharului opozitiei actuale: partidele vor avea 42 de centre de putere... si ce daca? tine de normalitate. Dezechilibre democratice, presa locala, cresterea coruptiei - aberatii, din contra, distribuirea puterii catre mai multi poli va face institutiile statului de drept mai putin influentabile de politic, DNA-ul spre exemplu ar avea mai putina bataie de cap daca 42 de Dragnea ar trebui sa se puna in acord decat unul singur.
    ....in fine, cred ca articolul pierde din vedere aspecte esentiale ale fenomenului pe care il dezbate.
    • +4 (10 voturi)    
      nu e amuzant deloc (Joi, 10 octombrie 2013, 14:32)

      mircearh [utilizator] i-a raspuns lui Mowgli

      DT dar si restul cititorilor ( de buna seama niste basisti ordinari ) contesta transparenta, logica, contextul legislativ si nu in ultimul rand buna credinta a unor lideri locali cu muuuuuulte bube la dosar.

      Ar vrea vreun moldovean ca Oprisan sa devina Dumnezeul lui administrativ ? Ar vrea vreun constantean sa se gandeasca la Nicusor Constantinescu ca la Atotputernicul localitatii lui de bastina ?
      • +1 (3 voturi)    
        ... (Joi, 10 octombrie 2013, 16:54)

        Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui mircearh

        DT vorbeste de transparenta in doua randuri si sunt de acord cu el pe tema asta, dar in restul de 90% din articol subliniaza puncte de vedere inguste, gresit interpretate sau privite subiectiv din punctul de vedere politic al opozitiei.
        Nu judec oamenii in functie de daca sunt basisti sau uselisti, de fapt nu judec oamenii si nici simpatiile acestora ci doar teoriile pe care acestia le emit, iar cea din articolul acesta este in mare parte fie slaba, fie ...politica.
        Cat despre Oprisan dumnezeu administrativ, in functie de ce voteaza oamenii, daca voteaza pro Oprisan asta este, daca il voteaza pe Flutur in loc bine si asa, e alegerea lor. Daca oricare incalca legea sa fie pedepsiti, in rest conduce fiecare cum crede.
        De injurat poate oricine, de argumentat, mai putin.
  • +2 (8 voturi)    
    ,,, (Joi, 10 octombrie 2013, 12:58)

    alip [utilizator]

    Pe de o parte e bine, pentru ca daca puterea e la ei si depind mai putin de centru, nu mai pot sa dea vina pe ministere si ministri, si poate spalatii pe creier care ii voteaza nu ii mai voteaza daca e evident ca nu au facut ce au promis. Pe de alta parte, fiind spalati pe creier, vor da vina pe altcineva, tot sa nu recunoasca faptul ca sunt incapabili sa-si aleaga reprezentantii.
  • +7 (13 voturi)    
    Concluzie ... (Joi, 10 octombrie 2013, 13:19)

    HN_reader [utilizator]

    Deci, ne vom intoarce la feudalism pur !
  • +5 (13 voturi)    
    to do list (Joi, 10 octombrie 2013, 14:32)

    Razvan_M [utilizator]

    no. nn: impartirea tarii in feude, in timp ce fraierii folosesc subtilitati semantice pt. a-si da seama daca demonstrantii anti-Guvern sunt anti-Guvern sau doar niste hipsteri nespalati. CHECK.

    Pt. asa analize se poate folosi un generator de text cu cateva campuri de input si un sablon in care se inlocuiesc subiectul si numele faptasilor.

    Ps. amuzanti hipsterii astia care-si lasa barba ca sa para intelectuali rasati.
  • 0 (2 voturi)    
    Recomand .... (Joi, 10 octombrie 2013, 16:42)

    VasTutor [utilizator]

    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Epvg5vTOD-o
  • +5 (7 voturi)    
    Ceva esential (Joi, 10 octombrie 2013, 17:15)

    skanda7 [utilizator]

    Ati ratat ceva esential. DNA-ul n-are nici o putere pe plan local. Procurorii sunt obedienti si se ocupa doar de gainarii marunte. Practic abia acum masina USL va incepe sa suga cu adevarat din buzunarul public. Nimic nu ne poate proteja acum de abuzurile ce vor veni. Lacustele flamande de la putere vor secatui tara.
  • +2 (6 voturi)    
    Descentralizare (Joi, 10 octombrie 2013, 17:46)

    Daniels22026 [utilizator]

    Descentralizarea era necesara demult din punct de vedere tehnic. Intre timp a devenit ideea salvatoare nascuta din disperarea guvernului. Pur si simplu bugetul de stat nu mai poate sustine institutiile. Tot raul e spre bine.

    Depinde de noi toti ca descentralizarea sa nu se transforme in feudalism. Pe alocuri se va transforma cu siguranta in feudalism. Insa la nivel national, descentralizarea isi va arata repede beneficiile.
  • +5 (7 voturi)    
    OK. (Joi, 10 octombrie 2013, 18:39)

    letsoc [utilizator]

    Creste placerea in mine cand vad ca poporului ii merge din ce in ce mai rau . Sal^tare taica si noroc , NC .
  • -2 (4 voturi)    
    Ok (Joi, 10 octombrie 2013, 21:53)

    Unforgiven [utilizator]

    Descentralizarea nu este buna strict din cauza ca vine de la actualul guvern, ca daca l-ar fi aplicat Boc, atunci ar fi curs lapte si miere din partea autorului acestui articol. Si apropo, descentralizarea vine din occident, care este cu mult peste noi. Dar ok, asemenea articole sunt strict politice.
    • +2 (2 voturi)    
      chiar ca esti unforgiven (Vineri, 11 octombrie 2013, 0:44)

      un dac [utilizator] i-a raspuns lui Unforgiven

      1. Bagi occidentul la inaintare, cine stie, poate sunt oameni care se inchina la prostii. Ce inseamna occidentul mai exact in viziunea ta?
      2. Ce iti suna tie a descentralizare occidentala din ceea ce face Dragnea et comp?
      3. Daca e pe bune descentralizare, Dragnea ramane sau nu "seful" lor?

      Prietene, esti naiv. In occidentul despre care vorbesti ai fi dat faliment de mult.
  • +3 (3 voturi)    
    Sa ne punem bine cu baronii! (Vineri, 11 octombrie 2013, 4:12)

    hotnewsfil [utilizator]

    USL pune definitiv mana pe intreaga tara si populatie.
    Opozitiei nu ii va mai ramane altceva decat sa srie articole si comentarii elogioase , de preaslavire a baronilor USL.
  • +2 (2 voturi)    
    federalizare (Vineri, 11 octombrie 2013, 8:18)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    Romania stat federal pe nesimtite?
    Pe cine alarmeaza lipsa de transparenta?
    Nu faceti decat sa constatati.

    In realitate, toti, inclusiv presa, considera ca s-au facut deja cartile si se balacesc in "impartialitate".

    Iar Basescu este "judecat" pentru "vocabular".

    Ne lasati?
  • +2 (2 voturi)    
    Spuma din Strada (Vineri, 11 octombrie 2013, 9:25)

    moprea19 [utilizator]

    D-le Tapalaga poate ai dreptate!

    E bine ca ati facut aproape o intreaga a fotografie economica, politica si mai ales sociala a tarii. Desi usl foloseste acest moment de frustrare a intregii tari cu RMGC si cu comisia lui peste din parlament, si ei, USL, fac tot felul de dubterfugii politice sa-si intareasa si stabilizeze pozitiile politice si mai ales economice, ca doar sunt flamanzi stand in opozitie 8 ani, totul nu e pierdut domnule Tapalaga. Nu!

    Pentru ca daca strada nu v-a fi luata in seama lucrurile vor avea o schimbare de 180 si poate, zic eu poate, dar mai mult ca sigur va forta sa fie bagata in seama , si atunci va fi vai si amar de ei, ma refer la politruci de astazi ce conduc momentan tara. Asta in cel mai rau caz,.

    Iar in situatia cea mai fericita? Chiar daca acesti oameni ce jupuiesc tot pe ce pun manaacum? Ei sunt acii doar temporar, stiu ,stiu ca fac rani mari in tot acest timp, dar va venii nu peste prea mult timp oameni curati, sau mai curati, si vor schimba aceste legi ce le fac cei de astazi.

    Masa critica din strada e importanta domnule Tapalaga ca la un moment dat desi astazi nu se vede , singura isi va arunca deasupra ca si spuma de lapte, oamenii din care se vor tria singuri oameni ce vor forma noua coaliteie de guvernamant.. Si daca dup[a comunism am avut iata citeva dosare politice, economice de mai mult sau mai putin securisti? Sa-i fereasca Domnul cel mare pe acesti prezenti politicieni ca nu va mai fi loc in puscariile din tara si va trebuii sa ne imprutam la FMI sa construim puscarii ptr ei .
    • +1 (1 vot)    
      mai asteapta mata dupa masa critica... (Vineri, 11 octombrie 2013, 15:04)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui moprea19

      Masa critica trebuie sa inteleaga ce se intampla si atat timp cat protestarii permit unora aui altora sa se infiltreze fara sa ii dea afara din propria lor organizare nu vor putea sa constitutie nimic.

      Vorbiti despre o mana de oameni dirijati din Bucuresti - dar voturile se aduc si din alte locallitati.

      sincer absolut nimic nu i-a oprit sa se coaguleze si sa ridice prin optiune comun la vot - spre o persoana sau grupuri de persoane pe care le considera demne - nimic pana acum!

      Hai ca poate gresesc eu, dar va asigur ca nu se va intampla minumea pe care Dvs. o sperati asa de repede si asa de curand.

      Cu mutla simpatie si speranta!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version