11 zile de Piata Universitatii. Citeva constatari

de Cristian Pantazi     HotNews.ro
Joi, 12 septembrie 2013, 4:21 Actualitate | Opinii


Cristian Pantazi
Foto: Hotnews
Cele 11 zile de la debutul protestelor din Piata Universitatii au provocat schimbari pe scena publica si si au deschis citeva directii de discutie care merita inventariate: comportamentul guvernului, comportamentul corporatiei de la Rosia Montana si al corporatiilor in general, abordarea privind resursele naturale, nationalismul economic, gazele de sist, aparitia unor noi voci in dezbaterea publica, evolutia clasei politice. Cu acest prilej am vazut doua personaje politice in toata goliciunea lor: Victor Ponta si Crin Antonescu.

  • Motto: Victor Ponta - Eu am fost impotriva proiectului Rosia Montana inainte pentru ca era sustinut de Basescu si am spus ca, daca il sustine Basescu, e ceva de rau

O scurta trecere in revista a evenimentelor din scandalul Rosia Montana

In mai 2012, Victor Ponta devine premier din partea USL, cu o mare sustinere populara in urma unui discurs in care a demonizat investitia de la Rosia Montana, acuzind PDL si pe Traian Basescu de coruptie. Pe parcursul anului 2013, Ponta si-a indulcit discursul si, in 11 iulie 2013, a anuntat intr-o conferinta de presa ca vrea sa avanseze in deblocarea proiectului. A venit vacanta, premierul a plecat din tara, iar pe 27 august a aparut sec, intr-un comunicat de presa al Guvernului, informatia ca Executivul a aprobat "Proiectul de lege privind unele măsuri aferente exploatării minereurilor auro-argentifere din perimetrul Roşia Montană şi stimularea şi facilitarea dezvoltării activităţilor miniere România". Proiectul nu a stat nici o zi in dezbatere publica. Dupa trei zile, premierul Ponta a anuntat ca va vota in calitate de deputat impotriva proiectului aprobat de catre guvernul pe care-l conduce. Pe 1 septembrie au inceput protestele din Piata Universitatii. In presa a aparut avizul Ministerului Justitiei, care desfiinteaza practic proiectul de lege. Ulterior, ministrul Justitiei a anuntat ca avizul ministerului a fost favorabil, cu amendamente. Pe 8 septembrie a avut loc un miting in Bucuresti cu circa 10.000 de manifestanti impotriva proiectului. Pe 9 septembrie, co-presedintele USL, Crin Antonescu, a anuntat ca PNL va vota in Parlament contra proiectului aprobat de guvern. In aceeasi zi, Victor Ponta a cerut procedura de urgenta in Parlament si a spus ca "proiectul Rosia Montana e inchis". Actiunile Gabriel Resources, actionarul majoritar al RMGC (compania de proiect), au scazut cu peste 50% pe Bursa din Toronto. Protestele continua, manifestantii cerind interzicerea completa a cianurilor si interzicerea exploatarii gazelor de sist prin fracturarea hidraulica. Crin Antonescu si Victor Ponta isi arunca sageti prin intermediul presei. Pe 11 septembrie, CEO-ul companiei Gabriel Resources anunta ca, daca proiectul de lege pica in Parlament, va cere Romaniei daune de 4 miliarde dolari. Proiectul se afla in Parlament, urmind sa fie votat mai intii de Senat si apoi de Camera Deputatilor. Ziua de 11 septembrie se termina apoteotic cu inca o proba de PR politic desavirsit a lui Victor Ponta la Antena 3, dublata de spovedania halucinanta: "Eu am fost impotriva proiectului Rosia Montana inainte pentru ca era sustinut de Basescu si am spus ca, daca il sustine Basescu, e ceva de rau".


Concluzii privind guvernarea:

  • lipsa de transparenta. Cronologia evenimentelor arata o schimbare cu 180 de grade a pozitiei premierului fata de proiect, fara ca intre timp sa fi aparut analizele de specialitate pe care le cerea ca lider al Opozitiei. Au aparut semne de intrebare legitime ale publicului, carora Victor Ponta nu le-a raspuns
  • incapacitate de gestiune a problemei la nivelul adecvat de decizie (adica lasitate). Executivul a evitat sa-si asume o Hotarire de Guvern pentru acest proiect, preferind sa adopte un proiect de lege pentru o singura firma. Paralela cu legea speciala pentru privatizarea Petrom (Adrian Nastase, 2004) a fost inevitabila.
  • permisivitate fata de presiunea strazii. O vulnerabilitate a Guvernului, care lasa deschisa calea pentru alte revendicari cu un grad scazut de legitimitate. Un semnal de slabiciune pentru viitori posibili investitori care ar avea nevoie de facilitati (vezi cazurile Renault, Ford, Nokia, Bosch etc)


Implicatii economice ale scandalului Rosia Montana

  • aparitia unui curent anti-capitalism, anti-corporatii. Este una dintre turnurile cele mai periculoase ale protestelor, imbratisata de citiva dintre liderii informali si de o parte a protestarilor (unii dintre ei angajati ai unor astfel de corporatii mutinationale). Discursurile acestora invinovatesc corporatiile in corpore pentru ca incearca sa-si maximizeze profitul si cer un soi de protectie sociala fara discernamint. Proliferarea urii fata de capitalism (termen incarcat cu o puternica conotatie peiorativa), fata de piata libera in care statul e un arbitru corect - nu jucator, este un pericol major intr-o tara in care relatiile de piata sint inca in stadiul incipient. O anarhie economica cu accente socialiste ar fi cireasa de pe tortul unei Romanii de care investitorii au inceput deja sa se fereasca, dupa cum o arata cifrele oficiale privind investitiile straine in 2012 si 2013. Si, in fond, ce li se imputa acestor companii? Ca vor sa-si maximizeze profitul, determinind modificarea regulilor in favoarea lor. Asa s-a intimplat cu facilitatile pentru Nokia, pentru Renault, pentru Ford sau pentru alte investitii mai mari sau mai mici. A cedat Romania prea mult in cazul Rosia Montana? Atunci vina este a autoritatilor care au fost prea permisive in fata agresivitatii corporatiei (vezi cedarea de catre Guvern catre RMGC a prerogativelor de expropriere - atacata chiar si de Ministerul Justitiei, sau derogarile de la dreptul comun echivalente cu schimbari ale Constitutiei). Atunci trebuie sa punem presiune pe Stat sa fie corect si puternic.
  • extinderea protestelor fata de alte proiecte sensibile legate de resurse naturale. Au inceput deja scandarile in Piata Universitatii impotriva exploatarii prin fracturarea hidraulica a gazelor de sist. E vorba despre un proiect o valoare strategica mult superioara celui de la Rosia Montana, cu implicatii in securitatea energetica. Succesul legat de Rosia Montana al protestelor publice hraneste apetitul pentru noi proiecte, mai ales ca urmeaza un an electoral, iar nationalismul economic se profileaza puternic in discursul public
  • lipsa de coerenta a institutiilor statului. Traseul de 16 ani al proiectului, cu aminari peste aminari si fara o decizie clara, asumata (fie ea pro sau contra) arata un stat slab, incapabil sa gestioneze proiecte sensibile. Iar ping-pong-ul din ultimele zile intre Guvern si Parlament arata o slabiciune cronica
  • lipsa de predictibilitate fata de companie si fata de public. Nu a existat nici un moment un calendar cunoscut public in legatura cu actiunile autoritatilor, creind senzatia unei agende ascunse a liderilor politici.
  • posibila pierdere a unor noi investitii in perioada imediat urmatoare. Un analist al bancii canadiene Scotiabank sustine ca respingerea proiectului ar fi o "lovitura puternica pentru capacitatea Romaniei de a atrage investitii straine". In plus, CEO-ul Gabriel Resources a declarat ca, in ipoteza respingerii proiectului, "vom face ca eforturile Romaniei de a atrage investitii straine sa sufere foarte mult"
  • aparitia unui litigiu cu Gabriel Resources. Premierul Ponta l-a anticipat, iar CEO-ul companiei a anuntat ca va cere despagubiri de 4 miliarde de dolari.


Concluzii pentru corporatii


  • Lacomia distruge reputatia si credibilitatea. Multe dintre prevederile din Proiectul de lege privind exploatarea de la Rosia au fost considerate inacceptabile chiar de Ministerul Justitiei. Chiar daca a intilnit un Guvern care s-a facut pres in timpul negocierilor, o corporatie nu e exonerata de raspunderea morala. Furia la adresa RMGC a avut originea si in aceste prevederi mult prea generoase.
  • Succesul programelor de CSR pe mediu. Corporatiile au directionat zeci de milioane de euro din fondurile de Corporate Social Responsibility catre programele de mediu - o solutie simpla, fara mare bataie de cap pentru genialii manageri de CSR. Ce programe de stimulare a antreprenoriatului, ce educare a publicului in spiritul pietei libere, ce investitii in educatia viitoarei generatii? (Nu intimplator, primul manual de educatie financiara pentru scoala primara nu a fost gindit de vreo corporatie, ci de o consiliera din BNR, unul din acei oameni luminosi si atit de rari). Nu mai bine plantam copacei, trimitem ziaristi, bloggeri si ONG-isti in turul Romaniei sau al lumii, sponsorizam miscarile ecologiste comod, fara batai de cap, aproape de limita spaguirii intru cumpararea linistii? Ca doar tuturor ne plac pozele pe Facebook cu ursuleti, stelute de mare si plantatii de rostopasca salvate de la extinctie. Ei bine, surpriza: aceste ONG-uri de mediu au folosit judicios resursele, si-au promovat asiduu valorile, au atras mii de tineri spre idealurile corecte pe care le-au promovat, iar acum ecologia a devenit aproape o religie pentru o intreaga generatie. E ceva rau in asta? In sine nu, e bine sa avem oameni atenti la tot ce misca in zona mediului. Dar daca apar dezechilibre in repartizarea energiilor intr-o societate, un scop initial nobil poate deveni o frina pentru dezvoltare ansambului.
  • Transparenta suplimentara fata de public in relatia cu statul. Am aratat mai sus ca statul roman este incapabil sa comunice transparent. Asa ca, in proiecte unde companiile au de-a face cu statul, e necesar un nivel suplimentar de transparenta din partea lor: desecretizare de licente, avize, studii tehnice etc. Doar avind o abordare proactiva vor putea convinge publicul (suspicios pe buna dreptate dupa intoarcerea cu 180 de grade a USL pe subiectele Rosia Montana si gazele de sist) ca vor sa faca un business corect in Romania.
  • Nevoia de solidaritate. Atunci cind Statul derapeaza in relatia cu companiile, realitatea ne-a aratat ca acestea sint tentate sa-si negocieze individual solutiile, in afara unui cadru institutional. Asta duce la slabirea pozitiei fiecareia dintre companii si la incurajarea practicilor imorale in rindul autoritatilor. O companie singura e usor de intimidat. Un grup de companii cu interese comune e mult mai greu de manipulat.

Implicatii politice ale scandalului Rosia Montana:

  • Primul miting care a penalizat minciuna ca mod de a face politica. Multi dintre protestatarii din Piata Universitatii s-au simtit inselati de USL, care-i atrasese cu promisiunea ca vor inchide Rosia Montana si gazele de sist. E pentru prima oara cind exista o reactie puternica a publicului fata de politicianul care si-a incalcat contractul ce sta la baza vietii democratice: tu ma votezi pentru ca eu iti promit un set de masuri.
  • Inca o fisura in USL. E natural ca o astfel de alianta sa cunoasca momente dificile, ele au fost si vor mai fi. Dar fisura evidenta dintre PNL si PSD are acum potential de a coagula masa critica de nemultumiri.
  • Cererea crescinda de lideri politici nepatati moral si profesional, cu proiecte deja validate. Criza Rosia Montana a developat doi lideri caraghiosi, la limita clovneriei politice. Victor Ponta si Crin Antonescu s-au intrecut in piruete PR-istice, dedublari schizoide si scuze penibile, care ridica serioase semne de intrebare privind capacitatea lor de a reprezenta Statul roman in relatia cu terti (ca e vorba de companii, state ori institutii internationale). Generatia tinara reprezentata in Piata Universitatii a trait in aceasta toamna o dezamagire semnificativa, ceea ce reprezinta un pas mare spre maturizare. Am auzit citeva discutii in Piata despre nevoia de lideri validati deja, dar fara pete in CV. La prima vedere exista oameni care au tangente cu politica ori administratia si au livrat rezultate palpabile: Ilie Bolojan (primar Oradea, fost secretar general in Guvernul Tariceanu, un exceptional organizator si creator de sisteme functionale), Daniel Funeriu (fost ministru al Educatiei, autorul unei reforme profunde in educatie), Dacian Ciolos (comisar european al Agriculturii, fost ministru, autor al unei reforme majore la nivel european), Ionut Dumitru (economist sef la Raiffeisen Bank, presedintele Consiliului Fiscal), Lucian Croitoru (consilier al guvernatorului BNR). Sint citeva nume care mi-au venit imediat in minte, numarul lor e evident mult mare - lista ramine deschisa pentru cititori. Vor reusi unii dintre ei sa devina alternativa la generatia expirata prea devreme de tineri politicieni? E o miza interesanta.


Implicatii sociale:

  • Pericolul major al nationalismului economic alimentat de proasta guvernare. Nationalismul economic s-a facut deja auzit in Piata Universitatii si reverbereaza pe multiple canale mainstream sau underground. Daca va face masa critica, alimentat de slabele performante economice, atunci Romania va avea o problema uriasa cu atragerea capitalului strain.
  • Aparitia in viata publica a generatiei care a crescut nu cu cheia de git, ci in fata computerului. Tinerii din Piata Universitatii au demonstrat ca internetul bate televiziunea. Confruntati cu un boicot masiv al televiziunilor de stiri, protestatarii s-au organizat impecabil pe internet. Ramine de vazut cum se vor manifesta in viitor tinerii furiosi de azi. Sa nu uitam ca urmeaza un an cu doua alegeri.
  • Apatia fata de alte probleme majore ale statului de drept. Protestele fata de proiectul de la Rosia Montana au fost surprinzatoare si prin lipsa precedentului. In ultimul an si jumatate au existat zeci de agresiuni ale politicului la adresa unor institutii, mecanisme sau personaje-cheie ale statului de drept, si nu a existat o mobilizare similara a acestei generatii. Va continua aceasta apatie si in viitor, sau aparentul succes le va deschide apetitul pentru alte manifestatii?







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














10866 vizualizari

  • +26 (32 voturi)    
    castigul sigur..... (Joi, 12 septembrie 2013, 7:31)

    translativus [utilizator]

    ....pe care il avem din aceasta mascarada politicianista, este ca cetatenii au inceput sa inteleaga faptul ca acest sistem politic este o mare escrocherie, in care mincinosii si escrocii sunt cei care fac legea.

    Cetateanul nu mai este dispus sa plateasca toate hotiile si incompetenta "alesilor" si cauta solutii pentru a impiedica astfel de situatii.

    Trebuie sa intelegem ca "alesii" sunt angajatii si nu stapanii nostri, sa avem pretentii de la acestia si sa hotaram sanctionarea celor care nu isi indeplinesc promisiunile electorale.
    • +15 (27 voturi)    
      corect si analiza bune cu un amendament... (Joi, 12 septembrie 2013, 9:21)

      nova [utilizator] i-a raspuns lui translativus

      Acel current anti-capitalism, anti-corporatii este supradimensionat in analiza. Vocile pe aceasta tema sunt singulare . In orice protest sunt manifestanti care au propriul of (sa fiti convinsi ca unii demonstreaza pentru ca ii doare mai mult o problema personala -n-au loc de munca corespunzator, se simt furati, exploatati,,vad furaciunea politiccienilor etc) dar asta nu inseamna anti-capitalism. Acest lucru este exagerat. Altceva ma intriga. Mama lui Sova este avocata Bechtel, RMCG si taman dupa ce a fost numit Sova ministru aceste contracte au iesit pe tapet. Nu-mi place ca Ponta nu a spus unde a fost in SUA, cu cine s-a intalnit! Poate Sova I-a "recomandat vacanta" ca lobbysti RMCG sa-l poata contacta. Nu a iesit Basescu cu intrebarea cu banii din senin . Pana si Boc a spus ca proiectul de lege cu RM parca este facut de RMCG!. Poate fi scenarita dar pivind la protestatarii din Piata Universitatii fiti sigur ca multi din ei gandesc si SIMT ca mine. O revolta impotriva coruptilor nu trebuie s-o confundam cu una impotriva unei multinationale. Daca RMCG era o firma romaneasca sau o firma cu brend renumit cred ca nimeni n-ar mai fi facut legatura cu anrti-capitalism sau anti-corporatie (pana la urma aceasta RMCG se cam dovedeste ca a fost peste tot in lume o tepara, si un conglomerat de dubiosi - asta fiti sigur ca o stiu toti protestatarii).
      • +11 (13 voturi)    
        intrtadevar..... (Joi, 12 septembrie 2013, 11:36)

        translativus [utilizator] i-a raspuns lui nova

        ....nu corporatiile sunt vinovate ci politicienii tradatori, care pentru castigul lor personal sunt in stare sa ne vanda cu totul.
        De fapt, prin feudalizare (regionalizare) chiar asta si urmaresc !

        Am vazut si eu lozinci anti-capitaliste dar angti-politicianiste nu am vazut.
        Doar niste idioti frustrati si-ar mai dori sa traiasca in ciuma comunista.

        Ceea ce trebuie schimbat, este sistemul politic parlamentarist destrabalat si dusmanos la adresa cetateanului si trecerea la administrarea statului prin contract.
        Doar asa vom putea scapa de escrocii si hotii care ne-au ruinat economic si moral.
        • +6 (6 voturi)    
          Despre "comunisti" (Joi, 12 septembrie 2013, 18:42)

          AlexandruNedelcu [anonim] i-a raspuns lui translativus

          Ce nu înţeleg eu în dezbaterile şi polemicele unde se pun etichete, este că se tratează problema ca şi când ar fi o chestiune alb-negru.

          Dacă ai părere mai de stânga, gata, eşti infectat de „flagelul comunist”. Dacă ai părere mai de dreapta, gata eşti imperialist, sau fascist.

          Eu aş vrea să lăsăm la o parte etichetările. Comuniştii puneau etichete, fasciştii puneau etichete, niciodată nu iese nimic bun din asta.

          Hai să vorbim despre fapte şi argumente concrete, fără etichetări, atacuri ad-hominem şi discreditări bazate pe inepţii logice.

          Evident, cu politrucii ăştia nu se poate discuta aşa. Ei s-au învăţat să ţipe, să ameninţe şi să dea vina pe alţii pe la TV. Îmi place la nebunie cum în fiecare discurs ţinut de Ponta, aud ceva vizavi de Băsescu.

          La alegerile din 2012, n-am auzit nici un fel de discuţie despre proiecte şi planuri concrete, în afară de câteva idei cretine şi de urlete faţă de contra-candidaţi. Şi cum s-a spus şi atunci, USL şi PDL au semănat ură, românii au votat cu ură, iar acum toată lumea primeşte fix ceea ce merită.

          Eu am încercat atunci să explic şi altora despre cât de incompetent o să fie Ponta ca prim-ministru, bazat pe propriile boacăne, afirmaţii şi acţiuni. Nu m-a ascultat mai nimeni.
          • +1 (1 vot)    
            AI dreptate (Joi, 12 septembrie 2013, 19:39)

            Cetateanu [utilizator] i-a raspuns lui AlexandruNedelcu

            Ai dreptate cu ponteii si cu etichetele. Dar hai sa vedem cine a inceput. Parca Berceanu care era in haita (e asta o eticheta?) cu...
            Cand ti se ia painea dupa masa nu-i normal sa-l urasti pe ala care a facut-o? Mai ales ca ala a fost duplicitar si mincinos.
          • +2 (2 voturi)    
            in teorie.... (Joi, 12 septembrie 2013, 20:44)

            translativus [utilizator] i-a raspuns lui AlexandruNedelcu

            ....aveti dreptate dar cand in practica nu ai decat alb si negru, este o lipsa de realism sa ne auto-amagim ca mai exista si gri.
            Situatia in care ne zbatem astazi este tocmai rezultatul unei astfel de auto-amagiri pentru ca ii stiam ca sunt escroci si totusi i-am votat prostindu-ne singuri, cum ca "dracul nu este chiar asa de nebru". Na, ca este si mai negru decat ne-am imaginat !

            Din nefericire, putini sunt aceia care isi dau seama ca nu escrocii sunt de vina, pentru ca ei exista in fiecare societate ci sistemul politic in care acestia pot ajunge la putere.
            Odata cu acapararea puterii, escrocii fac ceea ce stiu mai bine - escrocheaza -
            Este foarte simplu ! Nu inteleg de ce suntem asa de surprinsi !
      • +16 (16 voturi)    
        de ce nu se demonstreaza impotriva Renault-Dacia? (Joi, 12 septembrie 2013, 12:21)

        Gheorghescu [utilizator] i-a raspuns lui nova

        imi pare bine ca ti-am citit comentariul inainte de a posta. Nu cred nici eu ca e vorba de anti-capitalism si anti-corporatii. Dar avem dreptul si as zice chiar obligatia sa cerem statului capitalist si corporatiilor sa actioneze corect.
        Or, felul cum au actionat cei de la RMGC pana acum arata ca au incercat sa acopere slabiciunile si cinismul "proiectului" prin coruperea autoritatilor locale, prin cumpararea presei, prin cumpararea si manipularea catorva sute de nenorociti de la Rosia Montana, scosi in fata de cate ori e nevoie de o masa de presiune (nenorociti adusi in starea aia chiar de actiunile anterioare ale RMGC in complicitate cu reprezentantii autoritatilor locale cumparate, actiuni prin care s-au blocat orice alte proiecte in zona - cinism revoltator).
        • +6 (10 voturi)    
          Renault - Dacia nu polueaza (Joi, 12 septembrie 2013, 13:02)

          Alistar44 [utilizator] i-a raspuns lui Gheorghescu

          Chiar nu pricepi ce ne supara la Rosia Montana ?
          1- Câştig minor pt. România
          2-Poluare extremă şi persistentă
          3-Românii nu căştigă aproape nimic ! Ne platesc sa ne scoatem singuri aurul i să-l băgăm în buzunarul companiei straine. adica să ne furam singuri !
        • +7 (9 voturi)    
          Confuzie... (Joi, 12 septembrie 2013, 13:13)

          valjean [utilizator] i-a raspuns lui Gheorghescu

          Se confunda cu gratie anti-corporatismul cu tunuri gen Rosia Montana, Bechtel , Petrom si alte excrocherii si jafuri.
          • +4 (4 voturi)    
            ia (Joi, 12 septembrie 2013, 15:09)

            baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui valjean

            intreaba-i matale pe mihaiu, bumbes, craciun, rogozanu, etc, cine si cu ce confunda, cam fara gratie as zice.
    • +11 (13 voturi)    
      Ce dezamagire (1) (Joi, 12 septembrie 2013, 11:45)

      EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui translativus

      Ce interesant ca oameni precum Cristian Pantazi, care de altfel ar putea sa ne explice pe pagini si pagini cum nu exista implicare civica in Romania, cum oamenii stau si inghit in liniste orice magarie a alesilor de toate felurile, ne vorbesc acum dojenitor, la prima actiune civica consistenta si legitima a romanilor, despre "permisivitate fata de presiunea strazii" a politicienilor.
      Apoi se face o legatura intre Rosia Montana si "Renault, Ford, Nokia, Bosch". Care este legatura!?!? Au generat aceste investitii probleme de mediu? Distrug vestigii istorice (vezi ex. masivul Carnic)? Li s-a concesionat un zacamant de aur si argint si alte metale rare si redeventa primita este derizorie: 6%? Se vor inchide aceste investitii intr-un orizont de timp determinat ca exploatarea de la Rosia Montana? Vor lasa in urma un lac de cianuri si metale grele mostenire pe sute de ani generatiilor viitoare... si mai ales pentru buzunarul generatiilor viitoare? Pun probleme pentru existenta unei localitati importante cultural, in timpul si dupa inchiderea lor? NU!!! Care este deci legatura? Nu va protesta nimeni impotriva acestui tip de investitie!
      • +5 (9 voturi)    
        Telecomanda e de vina...bat-o vina! (Joi, 12 septembrie 2013, 13:17)

        valjean [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

        Greu se mai cistiga o piinica in ziua de azi de ziaristii nostrii.Oricum sa apreciem eforturile pe care le fac in aceste conditii vitrege, cind sint bietii oameni sub vremi, vorba cronicarului...
    • +15 (21 voturi)    
      Ce dezamagire (2) (Joi, 12 septembrie 2013, 11:46)

      EuSiCuMine [utilizator] i-a raspuns lui translativus

      Un alt aspect manipulatoriu este acela cu "jos capitalismul". Am fost la protest si am vazut, intre alte sute de parcarte, foi si afise, un singur afis cu "jos capitalismul". Interesant, ca desi este un mesaj singular si dupa parerea mea marginal, el a devenit un mesaj central pentru presa romana. In schimb soganurile care au fost scandate de mii de oameni, dovada ca rezonau la mesajul lor, sunt trecute cu vederea. Ele sunt (si voi scrie in paranteza cum le-am perceput eu): "vrem cultura nu cianura" (se refera la distrugerea vestigiilor istorice cum sunt masivele Carnic si Orlea care contin de ex. peste 10 km de galerii romane si preromane, ect...), "Rosia Monatana nu e de pomana" (aspectul economic), "vrem natura nu cianura" (se refera la poluarea, defrisarile si pericolul pentru sanatatea oamenilor), "nu corporatia face legislatia" (coruptie politica si privata impotriva interesului public), « presa romana plina de minciuna » (presa manipulatoare si cumparata de RMGC).
      Din nefericire articolul nu elucideaza deloc problemele de natura economica, culturala si de protectia mediului si a sanatatii oamenilor de la Rosia Montana. Ca protestatar asta as fi vrut sa aflu. Dar e mai usoara « analiza » politica si mai ales psihanaliza protestatarilor.
      • +1 (1 vot)    
        Presa Romana plina de Cianura (Sâmbătă, 14 septembrie 2013, 7:31)

        alex1234 [utilizator] i-a raspuns lui EuSiCuMine

        Presa Romana plina de Cianura !

        SI autorul e cianurat !

        A facut un lung bla-bla-bla "de filfizon"

        doar ca sa-i injure pe protestatari

        ca-s fascisti si anticapitalisti

        Presa Romana plina de Cianura !

        Sa fim Uniti !

        Si-au schmibat tactica

        1. au inceput prin a a cenzura 9 zile

        2. au continuta prin a injura direct protestatarii

        cand au vazut ca nu le iese

        3. si acuma au venit analistii sa spuna

        ce de rahat is aia din piata pe un ton doct

        era sa spun semi-doct

        Presa=Pres,!

        Presa romana plina de Cianura !

        Ati observat ca bla-bla-istul a evitat chiar subiectul

        principal : este el sau nu de acord cu o exploatare

        prin care aurul se da pe nimic si este inlocuit cu

        cianura?

        Ghiciti care e raspunsul?
    • +3 (3 voturi)    
      secretizarea (Vineri, 13 septembrie 2013, 9:00)

      barbu007 [utilizator] i-a raspuns lui translativus

      domnule pantazi, cât de constituţional o fi ca mari cheltuieli din fundurile publice să fie "secretizate"? cine vrea să nu se ştie despre amănuntele unei afaceri poate obţine secretul dorit prin alte afaceri, cu parteneri din zona privată. dar statul presupune o transparenţă totală asupra fondurilor bugetare, nu? aici trebuie intervenit legislativ, iar presiunile din orice parte sunt bine venite
  • +3 (25 voturi)    
    n-ai înţeles nimic (Joi, 12 septembrie 2013, 8:20)

    slur [utilizator]

    Întrebarea era "de ce să -dăruim- mii de tone de aur, argint, şi ce mai e pe acolo, în valoare de zeci de miliarde de euro, doar pentru că statul român nu are 2 miliarde ca să exploateze singur şi să creeze creşterea economică şi locurile de muncă?"
    "Noi n-avem nevoie, avem destul, lasă - să aibă şi corporaţiile miliardarilor americani"
    • -2 (10 voturi)    
      Inca mai crezi in povestea asta (Joi, 12 septembrie 2013, 10:57)

      albatrosul_verde [utilizator] i-a raspuns lui slur

      ca "mai bine face statul decat privatul si ne da si noua" ?
      dupa 20 de ani de tranzitie ar trebui sa stii ca statul este cel mai lacom si cel mai zgarcit in relatia cu cetatenii, ne-avand nici o presiune sa fie altfel.

      capitalistul are, macar in teorie presiunea concurentei. din pacate in sectoarele astea oarecum monopoliste, unde concurenta nu prea se poate manifesta, este nevoie de alte mecanisme pentru a ne apara interesele. de aceea trebuie ca statul sa fie arbitru, nu jucator.
      si tot din acelasi motiv, eu sunt impotriva proiectului, pentru ca miroase a arbitru cumparat, este clar ca politicienii si guvernantii nu sunt "indiferenti" la aceasta problema....

      daca crezi ca aurul trebuie sa ramana acolo in munte, neexploatat, ca o bogatie pentru generatiile urmatoare, asta e altceva. dar ca sa il exploateze statul, eu nu sunt de acord.
    • +2 (4 voturi)    
      Corect...dar.... (Joi, 12 septembrie 2013, 13:23)

      valjean [utilizator] i-a raspuns lui slur

      Avem ce votam.Asta se intimpla daca votam mereu pe cei mai mediatizati ( adica cu bani mai multi ) pe cei mai mincinosi ( care ne spun mereu ce vrem sa auzim si fac exact contrariul) pe cei imbogatiti dubios, adica cei mai excroci...S.a.m.d.
  • +16 (28 voturi)    
    coerent dar cu fisuri (Joi, 12 septembrie 2013, 9:08)

    Consonant [utilizator]

    Articol coerent si onest, pana la un punct (HN s-a infruptat si el din bombonelele otravite ale RMG). Prezumtia de la care pleaca domnul Pantazi este aceea ca RMG este o companie onesta, dar nu ne ofera nicio dovada in acest sens. Moise Guran spune altceva (dar cine se mai uita la Moise Guran, mai ales ca a fost expediat dupa ora 22:30 fiindca prea are gura mare). Eu sunt inclinat sa cred ca RMG este o mare escrocherie, asa cum au fost foarte multe in anii tumultosi de conversie a societatii multilateral devzoltate la economia de piata. Domnule Pantazi, avem prea multe exemple de escrocherii in dublu parteneriat ca sa mai credem, iar RMG pute de la o posta (numai cine se tine cu mainile de nas nu pricepe).
  • -4 (10 voturi)    
    Suntem anglofoni...suntem bufoni. (Joi, 12 septembrie 2013, 9:48)

    Nicolas et la biche [utilizator]

    DEVELOPÁ, developez, vb. I. Tranz. A trata cu un reactiv chimic un film, o placă sau hârtie fotografică care au fost expuse, pentru a face să apară imaginea. ♦ A face să apară (prin diverse procedee) semnele scrise cu cerneală simpatică. – Din fr. développer.

    Sunt curios cum au fost developați cei doi lideri. Poate cu cerneală simpatică...
    • +8 (8 voturi)    
      chiar si asa (Joi, 12 septembrie 2013, 10:13)

      gabrieel [utilizator] i-a raspuns lui Nicolas et la biche

      Daca m vedea folosirea cuvantului la un sens figurat, cei doi lideri sunt mincinosi si ipocriti de cand ii stim public. Nu cred ca i-a schimbat cu ceva situatia de acum, mai degraba par disperati si duc pana la extrem politica lor de cameleoni mincinosi.
      Doar ca lumea inca le da incredere, in mod paradoxal. E si asta pana urma o reusita a politicienilor de la noi, desi de nedorit: sa fii in stare sa te contrazici intr-o singura propozitie (nu zic fraza) si sa ai parte de 60% incredere (cel putin in sondaje, dar se vede ca in strada nu prea iese lume). Ca ei se contrazic in aproape fiecare propozitie sau fraza (aici Antonescu este un soi de antimaestru prin constructiile incredibile pe care le reuseste), nu mai este decat un banal detaliu.
      Gabriel
  • +3 (11 voturi)    
    excelenta analiza (Joi, 12 septembrie 2013, 10:42)

    Viorica Alexandru [utilizator]

    nu vad decat o singura iesire benefica pentru Romania:

    Demisia guvernului Ponta si alegeri anticipate.

    Acum, fiind mai desteapta, populatia o sa voteze cu grija.

    Daca strada cere asta , ma duc si eu.
    • +1 (1 vot)    
      si marmota? (Vineri, 13 septembrie 2013, 9:53)

      minimi [utilizator] i-a raspuns lui Viorica Alexandru

      asta cu votul e la misto. in 2011 asta era pozitia PDL http://www.youtube.com/watch?v=Bellq5K735E

      rezumat:
      basescu: ori ii dati drumul asa cum este [...] ori dati drumul la proiect
      boc: ar trebui renegociat

      din pacate, ponta, cu tot ham ham-ul de la alegeri, n-a facut decat sa continue politica celor de mai sus: a "renegociat" proiectul si i-a dat drumul.

      iar fumigena cu demisia guvernului si alegeri anticipate: despre ce vorbesti aici? guvernul nu e ales de oameni, presedintele propune un prim-ministru pe baza votului de incredere al parlamentului. chiar crezi ca ar fi util un haos de cateva luni fara parlament si guvern?!
    • 0 (0 voturi)    
      raspuins valexandru (Vineri, 13 septembrie 2013, 12:33)

      Livut [utilizator] i-a raspuns lui Viorica Alexandru

      Stimate domn ai dreptate ca este necesar alegeri anticipate dar eu nu cred ca romanii s-au desteptat -esti prea optimist dar prostia trece greu mai ales cand este alimentata de Antene RTV fiindca prostii de alte posturi TV nu stiu ( nu au auzit sau se fac ca nu stiu de Digi 24, B 1 sau alte posturi credibile)- mare pacat
  • +5 (13 voturi)    
    Anti-capitalism (Joi, 12 septembrie 2013, 10:45)

    Xorxe [utilizator]

    Mi se pare definitoriu un lucru in articolul de mai sus: faptul ca se spune ca statul este de vina daca e slab si cedeaza la presiunea agresiva a unei corporatii. Eu stiu un lucru: ca oriunde in lume se pedepseste atat cel care ia mita (statul), cat si cel care da mita (corporatia). Dupa principiul pe care il enunta autorul, i astfel de cazuri o corporatie ar trebui sa se bucure de o relativa impunitate, sa poata sa faca aproape orice in materie de presiuni asupra unui stat, pentru ca daca statul cedeaza, va fi oricum numai vina lui ca e slab. Asta in conditiile in care sunt multinationale care au un patrimoniu de cateva ori mai mare decat bugetul tarilor din Africa luate la un loc, si, cu siguranta, mai mare decat bugetul Romaniei.
    Oribil
  • -1 (17 voturi)    
    Din nou- EXCELENT!! (Joi, 12 septembrie 2013, 12:05)

    solar [utilizator]

    Este al treilea articol al d-lui CRISTIAN PANTAZI ,care pur si simplu MA ENTUZIASMEAZA pentru profesionalismul exemplar de care da dovada. Cu mana pe inima spun ca PANTAZI inaugureaza un nou stil de a face jurnalistica in Romania.Precizia "matematica" a argumentelor si formularea lor deosebit de clara, alegerea argumentelor esentiale din gramada celor redundande,valorea lor de convingere etc etc m-au convins definitiv de capacitatile deosebite ale acestui profesionist.
    • +3 (11 voturi)    
      daca ... (Joi, 12 septembrie 2013, 12:37)

      Consonant [utilizator] i-a raspuns lui solar

      eludarea unor aspecte si asumarea unor prespuneri nedovedite inseamna "precizie matematica" ...
    • -1 (7 voturi)    
      Stiu ce spui (Joi, 12 septembrie 2013, 20:26)

      MGafiteanu [utilizator] i-a raspuns lui solar

      Domnul PANTAZI are trei articole mult peste medie, dar imi permit sa ti le recomand pe ultimele scrise de domnul TAPALAGA.

      Daca ai stii cum reuseste sa surprinda realitatea, ce spirit de observatie are, cum reuseste sa vada dincolo de fatada acestor proteste...

      Eu il citeam si pana acum, dar atat de tare mi-a placut in ultimele zile de el, incat l-am cautat pe Wikipedia si am realizat ca (inca) nu are pagina acolo.

      M-am gandit sa-i fac un bine si sa i-o creez eu, sa auda cat mai multa lume de el.
    • +1 (1 vot)    
      Lauzi un jenant concentreaza-te (Sâmbătă, 14 septembrie 2013, 7:32)

      alex1234 [utilizator] i-a raspuns lui solar

      Lauzi un jenant concentreaza-te

      e sau nu impotriva Cianurarii?

      Eehh vezi ca n-ai aflat!

      Pentru ca smecherul n-a spus nimicf la subiectul

      principal....

      si te-a facut din bla-bla-bla

      Sa fim Uniti!
  • +8 (12 voturi)    
    Orientare HT (Joi, 12 septembrie 2013, 12:10)

    IuliusC [utilizator]

    Domnule Pantazi, observ in ultimele zile o anumita iritare in articolele unor comentatori HN generata de protestele anti-RMGC. In umbra analizelor dorit obiective se incearca o relativa minimizare a impactului protestelor prin aceea ca manifestantii sunt tineri si nu prea stiu ce vor. Sau ca sunt hipsteri, ecologisti, anti-capitalisti, ong-isti, etc.
    De parca a fi in categoria acestora ar fi ceva rusinos si in afara regulilor sociale.
    Sau, a propos de regulile sociale, poate ca a venit momentul sa ridicam valul de pe ochi si sa constatam ca aceste reguli sunt perimate si multe din ele ar trebui sa fie schimbate.
    Credeti ca protejarea capitalului este mai importanta decat protejarea fiintei umane si a mediului in care traim si ne dezvoltam?
  • +8 (10 voturi)    
    Ce ne suparăla Roia Montana (Joi, 12 septembrie 2013, 13:08)

    Alistar44 [utilizator]

    1- Câştigl este infim
    2-Poluarea este masiva , remanenta si extrem de periculoasa
    3- suntem plătiti ca sa ne furăm singuri aurul nostru , plătiţi ca nişte cârtiţe-săpătoare şi hamalâc ca să băgăm aurul în buzunarele strainilor , noi rămţnând cu otravirea zonei si bazinele cu otrava carese infiltrează. transformând zona in deşert arid.
  • -5 (13 voturi)    
    de departe (Joi, 12 septembrie 2013, 13:35)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    cele mai bune analize de pe hn sint cele ale domunlui Cr. Pantazi. E o onoare sa te injure hipsterii anticapitalisti, e semn ca gindesti bine si cu bun simt.
  • +6 (8 voturi)    
    ceea ce evita presa sa spuna (Joi, 12 septembrie 2013, 13:44)

    keiser_soze [utilizator]

    este faptul ca aceste proteste isi au radacinile mult mai adanc infipte. Nu este un protest impotriva exploatarii zacamintelor de la RM, ci impotriva transparentei a modului cum se va executa asta, a lipsei de transparenta in publicarea termenilor contractului si, mai ales, a faptului ca Romania nu castiga mare lucru din asta !!!
    Statul trebuia sa se asigure si sa negocieze cat mai bine pentru Romania, insa, dupa cum se stie deja, s-au negociat doar comisioanele, ca sa nu zic spagile.
    Asadar, mai multa transparenta in negocierea contractelor de interes public si national, iar presa, in general toata mass-media din Romania, mai multa coloana vertebrala. Nu strica !
  • -4 (6 voturi)    
    Laudatio si cateva observatii (Joi, 12 septembrie 2013, 14:56)

    benicio [utilizator]

    Bun articol, imi place.Dar am si cateva observatii:
    1. "aparitia unui curent anti-capitalism, anti-corporatii". Aici e si foarte multa ipocrizie. Ar fi interesant de facut o statistica unde sunt angajati protestatarii. Ca nu cred ca printre ei e macar un agricultor care isi vinde singur marfa in piata.
    2. "extinderea protestelor fata de alte proiecte sensibile legate de resurse naturale". Daca se vor extinde, probabil nu vor avea aceeasi amploare. Foarte multi anti-RMGC sunt pro gaze de sit.
    3. "Criza Rosia Montana a developat doi lideri caraghiosi". Verbul "a developa" se foloseste numai in foto, altfel e rongleza :)
    • +2 (2 voturi)    
      bene,bene BENICIO (Joi, 12 septembrie 2013, 22:18)

      solar [utilizator] i-a raspuns lui benicio

      imi pare rau ca te contrazic: vb "a developa" e folosit CORECT. S-a folosit sensul figurat al cuvantului si este corecta folosirea. Nici mie nu-mi place folosirea "barbarismelor" , dar nu e cazul ...in acest caz!!
      • 0 (0 voturi)    
        Ok (Vineri, 13 septembrie 2013, 10:12)

        benicio [utilizator] i-a raspuns lui solar

        Daca zici tu, atunci achiesez :)
  • +1 (7 voturi)    
    mi-a placut! Vreau alt guvern! (Joi, 12 septembrie 2013, 15:00)

    ..13 [utilizator]

    Este prima data cand citesc o analiza a unui efect efectuata din diferite puncte de vedere.

    Ceea ce m-a socat si pe mine a fost miscarea anti-corporatistita si chiar anti- capitalista.Ceva nu imi place aici...

    Implicatiile miscarii din strada si faptul ca acest guvern a cedat asa de usor, poate avea "cartile pregatite", in fata maselor imi ridica serioase semne de intrebare legate de capacitatea acestuia de a guverna tara.

    Tara, tara vreau alt guvern!

    (Si as mai vrea si alt parlament - dar petnru asta mai trebuie sa mai astept...)
    • +1 (1 vot)    
      Te inseli! (Joi, 12 septembrie 2013, 19:43)

      Cetateanu [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Nu alt guvern. Ci alti politicieni.
  • +1 (9 voturi)    
    Mi-am facut cont (Joi, 12 septembrie 2013, 18:38)

    MGafiteanu [utilizator]

    Doar ca sa pot sa-mi exprim admiratia pentru acest articol minunat, care pune punctul pe i.

    Tara are nevoie de capitalism, ergo de RMGC. Nu vrem sa trasmitem lumii intregi ca nu ne respectam investitorii strategici si contractele secretizate.

    E bine acum, domnul moderator?
    • +1 (1 vot)    
      Ai aparut Gold-ule (Sâmbătă, 14 septembrie 2013, 7:33)

      alex1234 [utilizator] i-a raspuns lui MGafiteanu

      Ai aparut Gold-ule

      Credeam ca v-au dat liber...

      Urata paine mananci
  • +1 (1 vot)    
    Avem o problema (Vineri, 13 septembrie 2013, 7:16)

    feisbuk [utilizator]

    Votul este universal.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version