Situatia fondurilor europene pentru urmatoarea perioada devine din ce in ce mai ingrijoratoare, dupa ce negocierile cu Comisia privind aprobarea documentelor strategice au esuat de doua ori in acest an. Mai mult decat atat, riscam sa pierdem bani, deoarece “mai sunt doar 4 luni pana la intrarea oficiala în perioada noului exercitiu financiar si Romania inca nu a finalizat un draft coerent de Acord de parteneriat cu Comisia Europeana, care sa stabileasca in mod clar prioritatile investitionale pentru care se vor acorda cele aproape 40 de miliarde de euro în urmatorii 7 ani.” Si asta in timp ce Croatiei, noua membra a UE, i-a fost aprobat saptamana trecuta planul de investitii alocat fondurilor de coeziune. In aceasta perspectiva sumbra a viitoarei perioade financiare as dori sa ii adresez domnului Teodorovici 5 intrebari de bun simt:

Gratian MihailescuFoto: Arhiva personala
  1. Problema majora a Romaniei in ultimii ani au fost achizitiile publice din cadrul fondurilor europene. Anul trecut o mare parte a programelor au fost oprite, dupa ce auditorii europeni au descoperit nereguli in procesul de achizitii publice. Anul acesta, la fel. Comisia s-a autosesizat si intentioneaza sa declanseze proceduri de infringement. Blocajul fondurilor europene din perioada 2007-2013 s-a realizat datorită politizarii excesive a fenomenului si din cauza achizitiilor publice cu dedicatie sau a conflictelor de interese. Pentru o mai buna absorbtie de fonduri, trebuie realizat un mecanism care sa avertizeze timpuriu aceste nereguli. Care e strategia Ministerului pentru a aborda cu succes aceste probleme?
  2. S-a vorbit despre Polonia de atatea ori, fiind exemplul pozitiv cand vine vorba de absorbtie si descentralizare adminstrativa. Este dovedit stiintific ca reducerea disparitatiilor regionale s-a realizat in Polonia prin crearea cate unui Program Operational Regional (POR) pentru fiecare regiune in parte  si crearea unui Program Special pentru Estul tarii. Noi de ce nu am creat cate un POR pentru cele 8 regiuni de dezvoltare din Romania, avand in vedere ca fiecare regiune are specificul ei de dezvoltare?
  3. O alta problema in trecut a fost legata de lipsa unui lobby regional la Bruxelles. Zonele de dezvoltare regionala nu au un birou de reprezentare in capitala Europei, care sa atraga fonduri oferite direct de Comisie, care sa promoveze zona respectiva la nivel european si care sa-i faca pe cetatenii si politicienii respectivei zone sa inteleaga mai bine mecanismul de functionare si beneficiile UE. Croatia avea de exemplu birouri de reprezentare regionala inca din 2007, desi a devenit membra in 2013. Noi, cu exceptia UNCJR-ului si a doua reprezentante  regionale (Centru si Nord-Est) lipsim din capitala Europei. Italienii, spaniolii, polonezii au birouri pentru fiecare regiune, iar in unele cazuri exista chiar birouri care reprezinta orase. Pentru parteneriate, pentru proiecte comune. Romania nu a accesat aproape deloc fonduri de cooperare teritoriala, fonduri oferite direct de Comisie. Ce va face Ministerul pentru urmatoarea perioada de finantare 2014-2020 pentru a avea o mai buna absorbtie a acestor fonduri si pentru a beneficia de un lobby regional mai puternic in Bruxelles?
  4. O alta problema din trecut, a fost cea legata de partea de co-finantare a unor proiecte. De unde vor avea resurse financiare anumite comune sau orase, care au intrat in faliment practic,  sa acceseze fonduri europene?

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro