Mostenirea parintilor nostri

de Dan Tapalaga     HotNews.ro
Luni, 8 iulie 2013, 12:43 Actualitate | Opinii


Dan Tapalaga
Foto: Hotnews
Nea Vasile era camionagiu la o mica statie de betoane de pe Valea Oltului, de unde fura de dimineata pana seara cam tot ce-i pica in mana: nisip, pietris, criblura, balast, adica tot ce scotea draglina din ape. Inainte de 89, oamenii isi construiau casele cu materiale sterpelite te miri de unde. Ati vazut chederele de autobuz care inchid balcoanele blocurilor comuniste din Suceava, Bacau, Valcea sau aiurea? V-ati intrebat de ce toti oamenii dintr-un bloc si-au inchis balcoul folosind chedere? Se gaseau in magazin sau le "faceau rost" de la intreprinderea de transport locala?

Ei, cand era vorba de construit sau renovat o casa, nimeni nu se obosea sa dea o fuga la Cooperativa sau la Gospodarul, variantele comuniste de Bricostore sau Hornbach. Oricum nu se gasea mare lucru. Tara intreaga era un mare mall in care oamenii "se descurcau" si "faceau rost". Nea Vasile era, asadar, un umil angajat in "departamentul materiale de constructie" al marelui mall comunist.

Nea Vasile avea un sef, care fura cot la cot cu angajatii sai. Nu chiar cu toti. Se mai gasea ici colo cate unul cinstit sau activist fanatic. Seful era pe cai mari, de neatins. Avea un frate mare in PCR, care-l ajuta sa ramana sef pe viata. Dispunea, cum ar veni, de un vast sistem de relatii. Daca nea Vasile avea nevoie de ceva, de buletin de oras sau de o aprobare de constructie, seful aranja repede si discret. Costa ceva, dar rezolva aproape orice. Vorbea cu fratele si tot ce parea imposibil sa facea pentru cateva sute. Nea Vasile era obligat uneori sa-si serveasca seful, hartuit de un alai de cumnati, veri, nepoti. Cu totii voiau ceva de la el. Isi construiau case si aveau nevoie de nisip, ciment, pietris si ce mai fura nea Vasile din statia de betoane. Atunci, nea Vasile nu mai baga ciubucul in buzunar, lucra pe gratis.

Nu chiar gratis. Uneori nea Vasile era denuntat de cate un coleg pizmas, ros de invidie ca nu poate fura cat el sau devotat partidului. Atunci intra in actiune seful. Il chema pe nea Vasile in birou sa-i spuna pe un ton aproape vesel: iarasi te-a denuntat cetateanul X!  Seful, om bun, il dojenea parinteste pe nea Vasile, rugandu-l sa fie mai atent, ca oamenii sunt rai. Nici nu-i dadea prin cap sa-l santioneze pe Nea Vasile, ci se gandea cum sa scape rapid de acest incurca-lume. Cea mai eficienta si curata masura era detasarea, trimiterea elementului nasanatos la dracu'n praznic. Il detasa 70-80 de kilometri, la statia de betoane cea mai indepartata de domiciliu. Dupa cateva luni de naveta grea cetateanul X ceda nervos, pleca singur, dar ramanea la fel de devotat partidului si de vigilent cu bunurile statului.

Cu militia nea Vasile nu avea mari probleme. L-au prins de cateva ori descarcand in curtile oamenilor pietris, nisip si beton furat din statie. Cum, tovarase, vinzi bunurile statului? Vrei sa ajungi la gazeta de perete? Nu le vand, tovarase militian, ii ajut pe oamenii astia sa-si ridice o casa. Pentru o suta-doua de lei, militianul se lasa convins ca furtul e ajutor de stat. De obicei, se intorcea rapid cu alti clienti din sat, rubedenii si prieteni ai sefului de post. Si ei nevoie de un mic ajutor de stat. Nea Vasile le lua banii adusi personal de militian, care se facea astfel util, si treaba mergea ca pe roate.

Uneori situatia se complica rau, cand in marele mall comunist intra in actiune revizorul contabil. Nu va imaginati ca avea treaba cu facturi sau alte complicatii capitaliste. Nu se inventasera inca. Facea un fel de socoteala in mare al combustibilului consumat, punea cap la cap niste bonuri de insotirea marfii si foi de parcurs, cam toate lesne de falsificat caci nu avea nici macar serii sau stampile. Cu toate astea, iesea un minus de cateva mii de tone de nisip, pietris si ce naiba mai scotea draglina din ape! Cu totii holbau ochii ingroziti, se si vedeau pusi la gazeta de perete langa aia care furau gaini. La statia de betoane tocmai se comisese un furt istoric, imposibil de acoperit cu hartii masluite, oricat s-ar fi straduit Nea Vasile, seful cu fratele lui cu tot sa stearga urmele jafului. 

Totusi, in marele mall comunist orice era posibil. Cu revizorul contabil, si el om bun, te mai intelegeai. Putea, desigur, sa-i dea pe toti pe mana procuraturii, dar n-o facea daca stiai cum sa-i vorbesti. Cateva sute de lei, si revizorul gasea el o solutie. Cunostea niste tovarasi, mahari pe santierele de pe Vale, unde se construiau marile hidrocentrale. Aia se prefaceau ca au nevoie de miile de tone lipsa si le achizitionau doar pe hartie. Intr-un mare santier, cateva galetuse de nisip in plus sau in minus treceau neobservate. Daca totusi securitatea sau organele intrau cumva pe fir, atunci seful punea mana pe telefon si-l suna pe fratiorul de la partid.
 
In marele mall comunist, oamenii munceau cu spor, combusibilul se consuma, hartiile aratau perfect iar mii de tone de materiale de constructie dispareau pe usa din dos. Se evaporau, intrau in pamant. De fapt, se redistribuiau, fara acte, poporului. Acareturi injghebate cu tabla furata din fabrica, garduri ridicate cu tevi din sistemele de irigatii, case construite cu ajutorul miilor de Nea Vasile care umpleau soselele patriei. In Romania, saracia sau furtul se citeste pe peretii caselor. Toata lumea "se descurca" si "facea rost". Pacaleau toti, cu mic cu mare, un sistem care-i mintea de dimineata pana seara. Furtul nu era furt, ci viata de zi cu zi, normalitatea.

Anii au trecut, in locul marelui mall comunist au aparut Bricostore si Hornbach iar nea Vasile a iesit la pensie. Cum ar veni, nu mai e nevoie sa furi, doar sa muncesti cu spor ca sa ai de toate si sa ajungi mare. Oare? Nea Vasile vede ca vremurile s-au schimbat, dar nu-i convins ca au adus cu ele alti oameni si obiceiuri noi. Are un nepot care se pregateste sa dea Bac-ul dar nu-l prea duce capul, se cam impiedica la romana si se incurca mereu in formule, ecuatii si fractii. Nea Vasile cunoaste un profesor de religie, amic cu un ispector scolar, baiat bun si el.

Pentru 500 de euro s-ar putea aranja ca nepotul sa primeasca subiectele rezolvate. Nici macar suma nu i se pare foarte mare. Stie bine pe cine trebuie sa ungi, cum merg treburile pe aici. Din banii aia mai ciuguleste ceva si ispectorul general, ceva ajunge la seful de partid, cel care pune sefii in educatie nu chiar pe viata, ca in trecut, dar una peste alta sunt multe guri de umplut dintr-o atentie data la BAC.

In caz ca apare denuntatorul nesuferit se gaseste oricand un frate mare pe la partid, gata sa puna mana pe telefon si inchida tot circul inceput de fanaticul dreptatii. Nepotul trece de Bac, intra la o facultate privata, face rost in felul asta de o diploma iar in caz ca gaseste persoana potrivita in paienjenisul de relatii intretinute cu mici atentii de intreaga familie de-a lungul anilor se angajeaza la stat.

A-i spune ca si-a furat mereu viata lui si a altora  e ca si cum l-ai obliga sa accepte ca a trait degeaba.

Toata lumea se descurca in marele mall, unde nu prea sunt bani dar toata lumea cunoaste pe cineva, face rost de ceva. Marele mall capitalist se construieste si functioneaza aproape la fel ca fosta statie de betoane: o mare de hartii acopera, cel putin o vreme, furtul si minciuna ca mod de viata. Nota de plata o preluam noi toti iar in final nimeni nu raspunde pentru nimic.

Totul e sa nu pici de fraier, sa nu ai ghinionul sa aiba cineva nevoie de niste fete de aratat la gazeta de perete, respectiv la televizor, si sa te nimeresti in poza tocmai tu, baiat bun.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















16362 vizualizari

  • +54 (58 voturi)    
    Comment sters de user (Luni, 8 iulie 2013, 12:51)

    Erasm [anonim]

  • +55 (55 voturi)    
    Din pacate da, aici am ramas si aici suntem. (Luni, 8 iulie 2013, 12:54)

    gabrieel [utilizator]

    SI vom mai ramane.
  • +58 (58 voturi)    
    CU RISCUL DE A MA REPETA: DA, DA, DA ! (Luni, 8 iulie 2013, 12:58)

    pointless man [utilizator]

    Iata ca Dl. Tapalaga, desi tinar, stie si descrie perfect starea de coruptie profund generalizata a societatii romanesti ante-decembriste.

    FIINDCA DE ACOLO SE TRAGE TOT CEEA CE NE STRIVESTE ASTAZI !

    Rusine celor in virsta care se prefac a nu sti cum a fost.

    RUSINE !
    • +13 (15 voturi)    
      ceapa are multe straturi (Luni, 8 iulie 2013, 17:09)

      sorin3 [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

      Cind stra-bunicul s-a intors acasa fara dinti a donat pamint catre IAS(nu l-am primit niciodata , pt ca a fost donatie, nu a fost confiscat). Apoi a fost fortat sa intre cu toata averea in CAP. Apoi a fost fortat sa lucreze la CAP. Adica lucra pamintul lui cu calul si plugul lui, dar nu putea lua roadele , desi erau tinute in hambarul lui. Cine lua un sac de griu si il ducea acasa il fura?
    • +16 (16 voturi)    
      Va dau dreptate, totusi (Luni, 8 iulie 2013, 17:46)

      Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

      marea majoritate a celor care au trait acele timpuri, adica cei al caror vot conteaza, nu se prefac. Chiar cred cu tarie ca sa " te descurci" e un merit, nu o inselaciune asupra altcuiva. Iata de ce multi ani de aici inainte ""boborul" de orice varsta va cautiona coruptia. Pentru ca cei in varsta le transmit urmasilor aceleasi "principii".
      Sunt de accord cu dumneavoastra ca exista si persoane in varsta care se prefac ca nu stiu cum a fost. Din nefericire se afla la conducerea tarii ,impreuna cu descendentii lor, de 23 de ani postati acolo de cei despre care am vorbit mai sus. Vorba lui Farfuridi: "Din dilema asta nu puteti iesi! Am zis!"
    • +10 (10 voturi)    
      da, prin anii '80... (Marţi, 9 iulie 2013, 0:54)

      brita [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

      copil fiind, ma luau rudele de la tara la furat, noaptea, de pe tarlaua CAP-ului. pretextul era ca mergeam la cules de buruieni pt porci...
      iar rudele mele aveau un renume bun in satul ala. undeva prin valcea.
      si nu s-a schimbat mare lucru.
  • +21 (25 voturi)    
    Mi-e dor! :)) (Luni, 8 iulie 2013, 12:59)

    Adrian.. [utilizator]

    Nu am trait mult pe vremea aia, dar citind acest articol parca mi se ridica parul pe sira spinarii. Mi-ar placea acolo, vreau si eu!
    -------------------------------------
    Vai de tarisoara noastra cu mall-urile ei cu tot si cu elevii ei eminenti...
    • -5 (19 voturi)    
      Gogu (Luni, 8 iulie 2013, 14:03)

      mgu [utilizator] i-a raspuns lui Adrian..

      Sa iti traduc eu.Se spunea pe vremea cealalta ca"fiecare isi ia partile sociale acasa".Buba nu este asta,ca se lua de aici si se ducea dincolo,de fapt nu se fura-se transforma si se fiecare cistiga ceva.Dar,un lucru era cert-la scoala,la exemene in general inclusiv la cel de conducere nu se fura.Militia era militie,dascalul dascal!
      • +2 (6 voturi)    
        Elogiul militiei (Luni, 8 iulie 2013, 17:36)

        Leon_Magnificul [utilizator] i-a raspuns lui mgu

        Nea Vasile face elogiul hotiei si al militiei pe hotnews, in vara lui 2013. Hotarit lucru, n-am deschis inca ochii. Inca am cosmare.
  • +23 (23 voturi)    
    Perfect de acord (Luni, 8 iulie 2013, 13:05)

    Margrethe [utilizator]

    ...dar intrebarea ramane: ce-i de facut?
    • +3 (7 voturi)    
      Schimba-te! (Luni, 8 iulie 2013, 15:31)

      Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui Margrethe

      Natura insasi se modifica pentru a-si schimba propriile sisteme.
      Cu acelasi gen de comentarii zi de zi in care dau vina pe sistem, pe prosti, pe hoti, etcetera, pentru propria inadaptare nu schimb nimic.
      • 0 (6 voturi)    
        Schimba-te pe ici pe colo, in punctele esentiale.. (Luni, 8 iulie 2013, 16:29)

        Margrethe [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

        Adapteaza-te sau dispari, nu? Problema e cum procedam? "Fa-te om de vreme noua/sa furi closca de pe oua", sau "fa-te corect, cinstit si onest, ca sa ingrosi randurile loserilor".

        Oh, avoir l'embarras du choix!
      • +4 (4 voturi)    
        Inadaptare? (Luni, 8 iulie 2013, 16:34)

        Margrethe [utilizator] i-a raspuns lui Con_stan_tin

        In contextul dat, "inadaptare" inseamna sa ramai cinstit si demn intr-un sistem care indeamna la contrariu.
        Problema e, ramai cinstit si demn si ingrosi randurile loserilor, sau "te schimbi", adica "te adaptezi" si devii om de vremuri noua, care fura closca de pe oua?
  • 0 (12 voturi)    
    Mostenirea e buna, s-o folosim cum trebuie! (Luni, 8 iulie 2013, 13:07)

    Con_stan_tin [utilizator]

    Relatiile sociale sunt puternice si de incredere, toti sunt constienti ca in echipa reusesti si nu de unul singur. Sa gaseste vreun lider politic care sa ne ajute sa fructificam aceasta mostenire in loc s-o irosim cu na-ti-o tie, da-mi-o mie?
  • +37 (37 voturi)    
    CU PRECIZAREA CA.....! (Luni, 8 iulie 2013, 13:09)

    GAVRILACHE [utilizator]

    Sunteti un bun observator dar ati ramas cam mult in trecut, cum ar spune baietii de la....Antena 3. Acum, ca a venit USL-ul la putere, lucrurile au inceput sa se schimbe intr-un ritm extrem de rapid : furturile, spagile, pilele aproape ca au disparut! Preluand cu eleganta, seriozitate si elan revolutionar rolul tovarasului Nicolae Ceausescu, dl. Victor Ponta a pus "biciul" pe politicieni, politisti, procurori, profesori si etc. si rezultatele se vad : tot romanul, rom-ul si celelalte nationalitati conlocuitoare muncesc mult si cinstit, de la copilasul care viseaza cartea la manelistul care-si declara si ultima suta de euroi lipiti pe frunte! Ma mir foarte, dle Tapalaga, ca nu vedeti in profunzime cum rasar zorii cei noi ai societatii capitaliste multilateral dezvoltate! O singura umbra se-arunca, intunecata, asupra viitorului nostru : Traian Basescu!
    • -3 (7 voturi)    
      Bineinteles ca-i o umbra (Luni, 8 iulie 2013, 20:58)

      Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui GAVRILACHE

      a comunistilor fiindca sustine utopia lor: o societate bazata pe munca si cinste. CInstea si munca prind foarte bine la nivel de individ insa au efect de bumerang, ca-n clip-urile cu idioti de pe net, cand le folosesti la nivel social.
  • +23 (25 voturi)    
    70% dintre noi au relatii cu 'nea Vasile (Luni, 8 iulie 2013, 13:27)

    Andra99 [utilizator]

    Excelent articol, ca intotdeauna ! Felicitari, domnule Tapalaga ! Problema este ca nu stiu cum vom putea sa iesim din acest marasm; cu toate ca 'nea Vasile s-a pensionat, cunostintele lui sunt inca peste tot, si se tem de cinste si corectitudine precum necuratul de tamaie. Din pacate, mai este mult, mult, pana se vor "pensiona" 70% dintre noi.
  • -28 (46 voturi)    
    oh, da (Luni, 8 iulie 2013, 13:29)

    Mazeta [utilizator]

    Un mai bun exemplu decât nea Vasile este nea Traian. Nea Traian a făcut bișniță pe vremea comuniștilor; aducea blugi, țigări și bătură pe vapor; îi mergea binișor. În capitalism, nea Traian s-a aranjat și mai bine, a ajuns multimilionar. Cu fetițele a avut ceva probleme, că nu prea învățau, dar a dat șpagă; pe una a făcut-o notar, deși a luat 5 la examen, iar pe cealaltă europarlamentar. Nea Traian este acum anti-comunist. S-a descurcat.
    • +29 (35 voturi)    
      mazette (Luni, 8 iulie 2013, 13:55)

      m.o [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      D-le Mazeta, sper c-o faceti pentru bani. As vrea sa cred ca nu exista oameni normali la cap care sa scrie constant comentarii atat de stupide pe gratis.
    • +21 (21 voturi)    
      aveti dreptate, dar...! (Luni, 8 iulie 2013, 13:59)

      GAVRILACHE [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Aveti dreptate, dovada ca si dl.Tapalaga are dreptate! Puneti in locul lui "vasile" pe oricine (aproape) si comentariul dlui Tapalaga ramane valabil! Daca tineti in mod deosebit sa-l inlocuiti pe nea Vasile cu nea Traian si nu, de-un pareczemplu, cu nea Nelu, nea Adita, nea Crin ori nea Zgonea, ar fi de onoare pentru domnia voastra sa mai precizati ca nea Traian a fost unul din marii profesionisti ai flotei (cel mai tanar comandant caruia i s-a dat pe mana un petrolier gigant)! Sigur, veti spune, si nea Vasile era un profesionist al pietrisului, supa cum si pentru nea Nelu apele nu mai aveau secrete, pentru Adita istoria artei si pentru Crin istoria istorie ca doar de aia a ramas repetent, sa o repete stiind ca repetitia este mama invataturii! De aia si merita sa ne fie presedinte : daca nici atunci cand ai fost repetent (ori plagiator!) nu mai meriti sa fii presedinte, atunci cand? Cu alte cuvinte, domnu' Mazeta, toti s-au descurcat! Una peste alta, are dreptate dl.Tapalaga!
    • +3 (5 voturi)    
      raspuns lui Mazeta (Luni, 8 iulie 2013, 17:53)

      Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Am impresia ca sunteti obsedat de domnul Traian Basescu si nu vedeti ca ceilalti sunt la fel cu dumnealui. Linistiti-va: avem un singur partid! Sefii se mai cearta intre ei, dar se impaca si-si vad impreuna de afaceri pe spinarea amarastenilor.
  • +18 (20 voturi)    
    Cultura minciunii (Luni, 8 iulie 2013, 13:35)

    Vlad-I [utilizator]

    O tara de mincionsi mintita, reperele morale sunt din plasilina, democratia este doar mimata, justitia la fel, cersetorii nu-s cercetori, politicienii sunt afaceristi nu politicieni, vinul nu-i vin, poporul autoamageste ca este credincios iar marile fete bisericesti mimeaza religia si isi construiesc puterea. Oriunde ai privi aproape ca nu gasesti decat mizerie morala, in mai mare sau mai mic grad.
  • -1 (15 voturi)    
    D-l Tapalaga (Luni, 8 iulie 2013, 13:37)

    xrogo [utilizator]

    are dreptate cand arata cum se descurcau romanii in perioada ceausista,cu precizarea ca desi se fura de catre toti,furtul era atat de redus incat nu erau mari diferente intre romani,si mai ales,cu tot furtul sanatatea era gratis,invatamantul gratis,biletul la mare si munte aproape gratis.
    Ei bine,azi,in domeniile enuntate mai sus nu numai ca ne este gratuitate,dar trebuie sa platesti pentru orice,si diferentele intre romani sunt uriase,si nu pot spune ca s-au facut cu munca cinstita,adica unii fura de rup si altii muncesc aproape pe degeaba,oare asta am vrut de le democratie si de la capitalism?
  • +3 (5 voturi)    
    problema (Luni, 8 iulie 2013, 13:37)

    Snitzelvienez [utilizator]

    cum schimbi ''normalitatea'' asta? fara vointa politica si fara oameni pregatiti sa-si sacrficie viata, care nu doresc sa fie spurcati zi de zi de tonomate..

    ..mai avem si problema istoriei false. identitatea nationala care este falsa.... tara numita Rromania? tara locuita de tigani.. cum poti lupta pt o tara care e cladita numai pe fals si rupta de identitate de secole..
    Si azi in cartile de istorie scrie Marasesti ''pe aici nu se trece'' cand de fapt s-a trecut si apoi oricum plecau...
    • +6 (6 voturi)    
      simplu (Luni, 8 iulie 2013, 14:32)

      dj [utilizator] i-a raspuns lui Snitzelvienez

      Cu sisteme care au dat rezultate (si, sau mai ales la noi) si cu oameni integrii, eventual care au trait si care s-au format in tari civilizate, unde educatia e educatie, munca e munca si principiile sunt principii. Cu oameni care fac, nu care se promoveaza.
      Ii avem dar nu-i vedem si cand apar mici informatii despre ei ne grabim sa le dam in cap...
  • +15 (15 voturi)    
    cade obicei..........EXCELENT (Luni, 8 iulie 2013, 13:41)

    retoric [utilizator]

    E adevatat Domnule Tapalaga, dureros de adevarat.
    Partea nenorocita a lucrurilor e ca lacomia deligventilor e protejata de puterea politica. Probabil ca sunt rude cu interese comune. Oricum ramanem cu bucuria lecturii, cu bucuria ca mai avem ceva valori si in aceste perioade in care se impun numai smecherii.
  • -3 (15 voturi)    
    Lasa, ca era bine, eram intre noi (Luni, 8 iulie 2013, 13:42)

    hotnewsfil [utilizator]

    Da, asa cum spuneti, intreaga tara era un mare mall. Asta fiindca traiam in comunism, 'in comun', 'la comun'.
    Intreaga avere a statului era a noastra, a tuturor, la comun, adica a nimanui. Individul nu fura de la alt individ, fura de la stat, de la comun.
    Furtul nu avea intelesul de acum. Se chema ca iei din averea comuna, dupa nevoi.
    Oamenii nu se calcau pe picioare cand lua fiecare dupa nevoi. Se gasea de furat pentru toti.
    In comun functiona perfect 'o mana spala pe alta'.
    • +4 (8 voturi)    
      mda (Luni, 8 iulie 2013, 14:02)

      Vlad-I [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Si cei care nu furau erau cei mai "fraieri" , imi dau seama ca in alte limbi din vest este dificil sa gasesti o traducere perfecta pt. adj. fraier.
    • +6 (6 voturi)    
      Nu se gasea de furat pentru toti, (Luni, 8 iulie 2013, 18:02)

      Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui hotnewsfil

      Mai erau si de-alde astia care nu faceau parte din fratia hotilor. E adevarat ca erau niste "perdanti" nenorociti. Nu facea sa fie bagati in seama de-aia erau calcati in picioare si atunci, asa cum sunt si acum. Sunt o minoritate, dar va asigur ca exista.
  • +11 (11 voturi)    
    Domnule, (Luni, 8 iulie 2013, 14:04)

    Bogdan77 [utilizator]

    Cand esti bun, esti bun, n-am ce sa zic. Felicitari!
  • +9 (13 voturi)    
    cu stangu-n dreptu (Luni, 8 iulie 2013, 14:19)

    methylique [utilizator]

    Elevii (parintii de fapt) dau o spaga la liceu, pentru examene, pentru BAC, sa-l ia pe fals. Se duc la facultate si dau o spaga, iau examenele si licenta.
    Termina facultatea cu o diploma cu spaga crezand ca statul e marele angajator, la care conteaza diploma si nu cunostintele si aptitudinile.

    Concluzia, parintii investesc in somajul copiiilor lor.. care desi cu diploma de facultate nu vor avea unde se angaja.

    Inflatia de diplome are acelasi efect cu inflatia de bani: importanta/efect zero.
    • +11 (11 voturi)    
      la stat (Luni, 8 iulie 2013, 14:27)

      Dan Tapalaga [utilizator] i-a raspuns lui methylique

      asta e nenorocirea, ca nu ramane somer. cu o "pila" ajung la stat, parasutati politic, pusi sa ia decizii sau sa execute decizii. catastrofa de aici vine, din incompetenta maxima care blocheaza statul, iar sursa ei este coruptia originara, pacatul din scoala ca sa zic asa.
      • -3 (5 voturi)    
        rolul statului (Luni, 8 iulie 2013, 14:54)

        methylique [utilizator] i-a raspuns lui Dan Tapalaga

        Cred ca supraestimati rolul statului in economie in urmatorii ani, cand generatiile care sunt acum in scoala vor trebui sa-si gaseasca un loc de munca.
      • +2 (2 voturi)    
        Asa este, (Luni, 8 iulie 2013, 18:04)

        Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Dan Tapalaga

        domnule Tapalaga!
      • +6 (8 voturi)    
        orice ar fi, minciuna are picioare scurte (Luni, 8 iulie 2013, 18:38)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui Dan Tapalaga

        Viata unui om este mai lunga si de aceea pentru ceea ce au facut parintii acelor copii - si fiti sigur ca sunt mult mai multe cazuri decat au fost ele identificate - vor plati.

        Plata va fi grea pentru acei copii - sunt programati sa ramana handicapati pe viata - toti nu numai cei care au fost depistati.

        Viata ii va pune la colt, mai devreme sau mai tarziu.

        Imi pare rau dar nu mai mila de ei si nici de parintii lor.

        Imediat dupa 1990 m-am bucurat pentru ca propriul meu copil va invata intr-un alt sistem, mai curat mai cinstit. Pentru ca a intrat in scoala inainte de a avansa nemercii prea mult abeneficiat de un sistem relativ cinstit. Mereu ii spuneam ca invata pentru el si pentru nimeni alticineva.

        Le doresc numt succes acelor tineri de tip copy-paste si nu ma intereseaza lacrimile lor sau ale parintilor lor.

        Totul are un inceput si un sfarsit - acum sfarsitul vine mai repede decat pe vremea lui impuscatul - Cést la vie!
    • +4 (4 voturi)    
      ba da, la stat, tot pe principiul pcr (Luni, 8 iulie 2013, 14:33)

      dj [utilizator] i-a raspuns lui methylique

      unde pcr = pile cunostinte relatii
    • +6 (6 voturi)    
      si ne vom mira (Luni, 8 iulie 2013, 14:34)

      dj [utilizator] i-a raspuns lui methylique

      ca atunci cand afla de persoane care s-au angajat "pe bune", care in liceu si in facultate chiar au invatat si nu au dat spaga, care chiar muncesc vor spune "nu se poate"....
  • +14 (14 voturi)    
    Perfect exemplul cu chederul.. (Luni, 8 iulie 2013, 14:23)

    AlinBarna [utilizator]

    In Hunedoara postrevolutionara doar "fraierii" nu si-au inchis balcoanele cu cornier "facut rost" din Combinat...existau inclusiv "montatori" - adica sudori care dupa programul din uzina muribunda "imprumutau" aparatul de sudura si electrozii necesari (logic ca tot de la locul de munca) si desavarseau opera de transformare moderna a fatadelor "cutiilor de chibrituri"...Sudori, care, mai apoi, ieseau cu manie proletara la mitingurile in care sindicatul reclama "falimentarea" colosului siderurgic..Nimic nu se fura, totul "se rezolva" din Combinat si anexele lui..si atunci??
  • +15 (15 voturi)    
    Exceptional! (Luni, 8 iulie 2013, 15:48)

    warchild [utilizator]

    O perfecta radiografie a acestei tari... in care cel care subliniaza problema devine automat cel vinovat si adevaratul vinovat, incredibil de imbecil, e pastrat in acelasi loc.
    Nu stiu care e momentul cel mai trist - cand auzi cu tu vrei sa-i faci rau bietului baiat, cand toata lumea se uita urat la tine si iti zice ca ai un suflet rau sau cand te plictisesti si pleci pentru ca ai inteles ca ai fost invins.
  • +14 (14 voturi)    
    adevarul (Luni, 8 iulie 2013, 17:01)

    sorin3 [utilizator]

    Adevarata mostenire a parintilor nostrii sintem chiar noi. Dar cu totii sintem oameni liberi, inestrati cu vointa, dorinta, constiinta, liber arbitru.
    Degeaba aruncam asupra lor neputintele noastre, lasitatea noastra. Nu ne vom putea scuza in fata copiilor nostrii cu greselile parintilor.
    • +2 (2 voturi)    
      nu acuza nimeni (Marţi, 9 iulie 2013, 10:44)

      gabrieel [utilizator] i-a raspuns lui sorin3

      Nu cred ca acuza cineva parintii. Doar ca ceea ce ei faceau in comunism, pentru ca asa functiona statul si viata atunci, au transmis, din pacate "cu succes" mai departe generatiei de acum si deja si generatiei urmatoare.
      E adevarat ca nu mai este cel mai probabil acelasi nivel si acelasi volum de oameni care fura ca inainte de '89, dar este mult prea mare pentru a nu-i spune pe nume. In continuare ideea majoritara, mult mai mare de 50% este ca furam impreuna. De unde se poate.
      Noi, noua generatie, trebuie sa luptam sa schimbam aceasta mentalitate ca mod de viata si sa invatam generatia viitoare sa se schimbe.
  • +4 (6 voturi)    
    Hotzul hotzilor Doctorul Plagiator (Luni, 8 iulie 2013, 21:52)

    ovidiu35 [utilizator]

    Daca nu era Mihai Viteazu sa faca cu capul lui Romania asta asa cum este , si bine la taiat, nu aveau astia ce sa fure astazi....Bacalaureat 2013..

    Si in fruntea tuturor /Este hotzul hotzilor /Doctorul Plagiator/Ce da spaga si la BOR!...:)
  • +2 (2 voturi)    
    Parintii lui Nea Vasile (Marţi, 9 iulie 2013, 14:07)

    Ioanas [utilizator]

    As zice ca problema e mult mai veche, poate agravata de comunism dar nu cauzata. Ma tem ca mucegaiul comunist a beneficiat doar de un teren propice.
  • 0 (0 voturi)    
    hehe (Miercuri, 10 iulie 2013, 20:02)

    Trabucodonosor [utilizator]

    Mi-aduc aminte că, parcă prin '96, am avut parte de-o imagine rară într-un cartier românesc: două Harley-Davidson Ultra Classic, cu numere de California, parcate lângă bloc, alături de cele două containere de gunoi ale blocului. Raritatea nu consta, în principal, în prezenţa celor două super-motociclete, ci în faptul că lănţoagele masive cu care erau ancorate de stâlp erau nişte biete sârme pe lângă lanţurile cu care erau ancorate cele două tomberoane de plastic (se numeau europubele). De ce diferenţa? Simplu - europubelele astea aveau mai multă căutare decât un Harley, pentru că, citez "pui de gogonele şi murături de numa-n beci!".

    În opinia mea, apucăturile astea hoţomăneşti s-au format în anii 80. Ce spun acum nu e minciună: în anii 70, cabinele telefonice stradale erau dotate cu cărţi de telefon; vagoanele CFR erau de fumători şi nefumători, aveau scrumiere, perdele, oglinzi, husă pe tetiere, budele aveau hârtie şi săpun lichid. În Timişoara, multe dintre trecerile de pietoni semaforizate erau dotate cu acel buton de "verde" pentru cei care doreau să traverseze. Asta era la mijlocul-sfârşitul anilor 70. Când nea nicu a-nceput înfometarea, s-a dus dracu' şi bruma de educaţie, fiecare a-nceput să descopere că multe dintre bunurile publice, ca cele amintite, se potrivesc la marele fix undeva la el în casă sau pot fi vândute pe-un pachet de Mărăşeşti sau pe-un şpriţ la Gambrinus.
  • +1 (1 vot)    
    Superb scris! (Miercuri, 10 iulie 2013, 20:35)

    fridayevening [utilizator]

    Felicitari!
  • 0 (0 voturi)    
    Ei da! (Joi, 11 iulie 2013, 1:36)

    Garett [utilizator]

    Ăsta e un articol pe cinste! Felicitări sincere, chiar as vrea să citesc mai multe articole scrise așa, în detrimentul celor de pură propagandă cu care ne-ați obișnuit. Ăsta e Tăpălaga de altă dată! :)


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by