Recesiune in an electoral? Doua trimestre consecutive de scadere a PIB, avand ca efect...cresterea veniturilor populatiei

de Cristian Dogaru     http://cristiandogaru.blogspot.com/
Duminică, 11 martie 2012, 8:11 Actualitate | Opinii


De la “crestem salariile doar daca economia ne permite” in ianuarie la “vom creste salariile; economia permite orice” in martie, n-a fost decat un pas. Motivatia juriului: nu avem de-a face cu mita electorala, nuuuu, e doar o impulsionare binevenita a economiei prin stimularea consumului. Ce se trece sub tacere e ca in criza, psihologia consumatorilor e diferita iar cresterile de venituri nu stimuleaza economia ci..economisirea.

Mai putin de 1 miliard de euro ar costa in 2012, impreuna, majorarea veniturilor bugetarilor cu 16% si reducerea CAS pentru angajati cu 5%, dupa calculele ministrului Finantelor. Un fleac, nici nu iese prea ciuruit bugetul, nu? (sub 1% din PIB). Ganditi-va ca sumele alocate investitiilor in acest an erau de peste 6% din PIB, ca programul de privatizari include in cazul in care toate pachetele se vand cam 1,5 miliarde euro-pachete minoritare la Romgaz, Hidroelectrica, Petrom, Transgaz, Transelectrica, aeroportul Otopeni, dar si pachetul majoritar la Oltchim-doar ne-am obisnuit ca banii din privatizari sa fie tocati pentru consum (vezi BCR). Au de unde sa taie sau sa redirectioneze. Ca sa nu mai pomenim de “cresterea disciplinei fiscale”, “scoaterea unei parti a economiei la negru la lumina”, etc. Deci bani pentru 2012 ar fi. Ce facem insa dupa ce trec alegerile?

In 2013 si 2014 Romania are de platit in contul rambursarii imprumutului de la FMI si institutiile europene cate 5 miliarde dolari. Cinci miliarde pe an? De unde o sa luam banii? Pai, de prin rezerva BNR-o parte, si din rostogoliri-alta. Din acest motiv Finantele au inceput sa iasa pe piata americana in cautare de investitori. Chiar daca vom gasi bani suficienti pentru rostogoliri, vestea proasta este ca noile sume vin cu randamente duble. Nu mai platesti dobanda de 3 si ceva la suta FMI-ului, ci de 6 si ceva la suta, poate 7% la dolari. Iar in conditiile unui randament dublu, sarcina datoriei publice creste, va fi tot mai greu sa suportam plata dobanzilor fara sa operam taieri importante de cheltuieli. Din acest motiv, pomenile electorale care se pregatesc acum ne vor iesi pe nas dupa 2013.

Cum, o sa aiba probleme Romania, nu vezi cat de putin datoare e tarisoara asta? Pai, nu e deloc asa, eu zic ca datoria noastra cantareste mai greu decat cea a Germaniei de pilda. Ganditi si voi, care e diferenta intre a avea datorii de 80% din PIB pe care le achiti la dobanzi sub 3% si a avea 40% din PIB datorie publica dar la dobanzi de peste 6%? Puneti la socoteala si veniturile: peste 40% din PIB in Germania, sub 35% in Romania. Ca sa nu mai pomenesc de productivitatea muncii si de coruptie, da? Iar datoria noastra tot creste, an de an.

Cresterea veniturilor e binevenita, impulsionam economia dand apa la moara consumului? Da-da, si marmota facea coada la hipermarket, nu? Uitati-va ce s-a intamplat in ultimii ani: restantele la banci cresc , la fel insa depozitele populatiei. Sentimentul de incertitudine, teama pierderii locului de munca nu sunt cel mai bun stimulent pentru a-ti cheltui suta de lei pe care autoritatile ti-o dau in plus. Stiu, pentru Guvern e comod sa-si imagineze ca va recupera 24% din majorarile salariale din TVA. Eu zic va recupera cel mult impozitul de 16% pe dobanda, asta daca bugetarii nu aleg varianta depozitului la termen intre rufele din sifonier. Cresterea de salarii s-ar fi dus in consum in conditiile unei lungi perioade de crestere economica, de apetit pentru noi achizitii pe fondul unui grad redus de indatorare. Cand lefegii sunt deja datori-vanduti ce sa mai speri? A, da, poate sa speri ca isi vor achita cu banii in plus niscaiva restante la banci, ca tot ii ameninta dl Ghetea, seful ARB, ca or fac puscarie, or li se iau bunurile daca sunt rau platnici (eu stiam ca nu exista inchisoare a datornicilor pentru cei care au de rambursat sume restante privatilor si ca mai mult de o treime din venituri nu risti sa pierzi daca n-ai bunuri executabile, dar poate ca dl Ghetea are informatii noi, poate face lobby la Guvern in acest sens, cine stie?).

In final, nu pot decat sa ma mir ca recesiunea in care ne pregatim sa intram a fost anuntata de..ministrul Dragoi. Pai, parca presedintele Basescu era responsabil cu anuntarea datelor macroeconomice inainte ca Statistica sa iasa cu respectivul comunicat de presa. Sau poate ca asta e valabil doar in cazul vestilor bune si injectiilor de optimism?






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2613 vizualizari

  • -3 (5 voturi)    
    asa (Duminică, 11 martie 2012, 8:31)

    cristian dogaru [anonim]

    ca mai bine nu marim nimic ! Atunci d-le dogaru s-ar putea sa-i plangi pe bugetari ca uite au ramas fraieriti cu salariile reduse. Tot Basescu-i de vina! Mai, mai... tot felul de analisti economici, politici, gargaragii si chibiti pe media care plesnesc de inteligenta..platiti binisor ca sa m...dar nu-i frumos desi potrivit ar fi sa ma exprim asa...MANIPULATORI , AGENTI DE INFLUENTA! Asta sunteti!
  • -2 (4 voturi)    
    asa (Duminică, 11 martie 2012, 8:31)

    cristian dogaru [anonim]

    ca mai bine nu marim nimic ! Atunci d-le dogaru s-ar putea sa-i plangi pe bugetari ca uite au ramas fraieriti cu salariile reduse. Tot Basescu-i de vina! Mai, mai... tot felul de analisti economici, politici, gargaragii si chibiti pe media care plesnesc de inteligenta..platiti binisor ca sa m...dar nu-i frumos desi potrivit ar fi sa ma exprim asa...MANIPULATORI , AGENTI DE INFLUENTA! Asta sunteti!
  • +4 (4 voturi)    
    Recesiune! (Duminică, 11 martie 2012, 8:47)

    Grasul [anonim]

    Da, va fi recesiune!
    Da, e an electoral iar PDL mai spera sa reduca ceva din pierderea de popularitate si sa mai scada din avansul USL asa ca a aruncat stirea iar domnul Ponta s-a si grabit sa spuna ca in 2013 vor trebui taiate salarii daca se mareste acum ceva!
    Da, va fi mai rau in anul care va veni dar USL nu va mai poate indeplini una din promisiunile facute (recuperarea veniturilor pentru bugetari).
    Deci totul este in logica electorala, nicidecum economica!
  • 0 (2 voturi)    
    dupa o iarna cu probleme majore,iti arde de mita (Duminică, 11 martie 2012, 8:49)

    Eneas [anonim]

    electorala? politica PDL inseamna :dupa noi ,potopul! atat de mult le pasa de tara ...unde esti tu Bocule sa vezi ce face specialistul in studii ebraice.......
  • -3 (3 voturi)    
    de unde bani sa platim datoriile in 2013 si 2014?! (Duminică, 11 martie 2012, 9:00)

    costica [anonim]

    O poveste inteleapta suna asa:

    " 2 olteni sapau o groapa.
    Unul puse-o intrebare:
    Ce-o sa faca cu pamantul care
    Se strangea-n gramada mare ?
    O sa faca-o alta groapa
    Tot pamantul sa incapa" !!!

    Romania o sa repete scenariul din 2010, o sa imprumute, o sa taie, deja are ceva "experienta" laudata de mai marii intr-ale economiei, nu?
    Care tara a mai primit asa "laude" pentru masurile de austeritate care au "stabilizat" macro-economia?
    Deja Romania stie ce trebuie facut in astfel de situatii, eu zic ca nu avem de ce ne pune atatea intrebari, la experienta noastra de "succesuri" in materie de macro-economie stabilizata, merita sa mai facem o data !!!
    De ce nu ??!!
  • -1 (1 vot)    
    Guitz! Guitz! (Duminică, 11 martie 2012, 9:09)

    Biliboi [anonim]

    V-au trimis patronii la latrat? Cum cineva se gandeste sa creasca nivelul de trai al populatiei, cum bogatasii isi trimit slugile sa demonstreze ce catastrofa va fi, ce recesiune adanca ne asteapta! Nu v-am auzit indignandu-va cand au crescut preturile la alimente (stiti cu cat a crescut pretul la oua, speculantilor?) sau la carburanti (datorita crizei artificiale din Iran)....Gogule, cresterea preturilor inseamna recesiune, taica, caci exista posibilitatea serioasa ca populatia exasperata sa reteze cateva gaturi de patroni si atunci ramane tarisoara fara aceste minunate creaturi....
  • -1 (3 voturi)    
    Nu cumva,eu am mai auzit de Cristian Dogaru? (Duminică, 11 martie 2012, 9:11)

    dumitru vaduva [anonim]

    Nu cumva ,Cristian Dogaru este seful sindicatului pensionarilor securisti,care pana mai ieri,incasau pensii nesimtite,care au ramas mai mici dar tot nesimtite ,comparativ cu cele normale? Sigur ca el trebuie sa fie.Iata ca s-a saturat sa urle in strada si acuma urla in presa. Scrie bine,n-am ce zice,dar tendinta scrierii lui este clar impotriva puterii si de partea opozitiei.El si cu opozitia lui cu tot,sustinea ,nu de mult ca taierile de pensii si salarii nu au avut nici un efect asupra iesirii din recesiune si a cresterii economice si ca acestea se puteau realiza si pe alte cai. Nu trebuie sa fi fost securist sau doctor in filozofie ca sa intelegi ca fara acele taieri atunci,lucrurile erau destul de rele pentru tara si pentru economia ei. Acuma,cand puterea vrea sa dea inapoi ce a taiat,nu mai vrea Dogaru si opozitia.Ei nu zic ca nu vor, dar spun ca aceasta masura va duce la o noua recesiune,pe termen mediu si tara nu-si mai poate plati datoriile. Probabil ca puterea aceasta va cantarii cu multa atentie luarea unei astfel de masuri si daca va considera ca ea nu trebuie luata,mai mult ca sigur ca nu va fi luata. Nu trebuie sa vina unul ca Dogaru sa-i spuna guvernului ce sa faca.El este mai mult decat subiectiv in parerea lui ,fiind un dusman al lui Basescu declarat si un aparator al drepturilor unor sarlatani,care au incasat sute de milioane pe luna fara sa aiba dreptul. Parerea mea este ca guvernul trebuie lasat in pace ,pentru ca primul ministru si ministri are destui consilieri economici si finantisti mult mai bine pregatiti decat Dogaru care sa-i spuna ce este bine si ce nu este bine sa faca. Sfatuitori precum Dogaru,se perinda cu sutele pe la televiziuni in fiecare seara si-si dau cu parerea despre ce trebuie si ce nu trebuie sa faca guvernul.Asta nu mai este democratie ci terorism mediatic.
    • +1 (1 vot)    
      POATE MIRCEA DOGARU (Duminică, 11 martie 2012, 14:24)

      pointless man [utilizator] i-a raspuns lui dumitru vaduva

      Colonel-istoric-filosof (ceausist), gras, cirliontzat, si racnitor la recentele demonstratii din Piata Universitatii.
      Poate gresesc eu, o fi si vreum Mircea Dogaru printre securei. Nu-i exclus.
      Dar guvernul NU trebuie lasat in pace indiferent care ar fi el (ma refer la comentarii, nu la gargare televizoristice nici la haulituri + cafteli pe strada).
      • +1 (1 vot)    
        Ai dreptate... (Duminică, 11 martie 2012, 19:30)

        dumitru vaduva [anonim] i-a raspuns lui pointless man

        Ai dreptate,cred ca l-am confundat pe cel de fata cu celalat,dar nu-mi cer scuze. Dupa cum scrie si-si da cu parerea,acesta care a scris este de aceeasi teapa cu celalalt.De aceea ce i-am scris aluia,ramane valabil pentru asta. Sunt sigur ca guvernul va lua masura corecta si ca va tine cont de posibilitatile bugetului pe termen lung de a suporta o eventuala marire a salariilor si chiar o reducere a CAS-ului.
  • 0 (0 voturi)    
    ?????? (Duminică, 11 martie 2012, 9:21)

    dvivi [utilizator]

    Daca dumneata ai fi sef la finante, prim ministru sau presedinte, ce ai propune avand in vedere situatia socio-politico-economica in care ne gasim ?
  • -4 (4 voturi)    
    Pomana portocalie (Duminică, 11 martie 2012, 9:23)

    K Terinka [anonim]

    In disperarea lor, sunt gata de orice.
    Dupa ce au ingropat Romania in datorii de zeci de miliarde de euro pe care le vom plati noi si copii nostrii, ar face acum orice sa mai aiba o sansa la ciolan.
    Nu mai conteaza nimic pentru pedelici.
  • 0 (0 voturi)    
    Limba noastră-i o enigmă (Duminică, 11 martie 2012, 9:31)

    Mitică [anonim]

    "rai platnici". Corect este RĂU platnici, întrucât RĂU este complement circumstanţial de mod, care determină adjectivul "platnici", şi nu subiectul subînţeles.

    În rest, interesant articolul şi înclin să dau dreptate autorului.

    n.r. multumim, am modificat
    (editat de HotNews.ro)
  • 0 (0 voturi)    
    hi (Duminică, 11 martie 2012, 9:38)

    Babu [anonim]

    Perfect adevarat; demagogia e in floare!
    Plus: am citit un comentariu al d-lui Cristoiu despre pasareasca d-lui prim ministru; culmea e ca de data asta are perfecta dreptate! Alo, d-nul prim ministru: limba romana clar, fara smechereli!
  • +2 (2 voturi)    
    Autorul articolului a avut salariul taiat? (Duminică, 11 martie 2012, 9:55)

    dan [anonim]

    Ce-mi plac nenii astia care critica reintregirea salariilor bugetarilor. Probabil sunt aceeasi cu cei care criticau reducerea lor cand a inceput criza. Vesnicii nemultumiti si cand se ia si cand se da, din principiu.

    my 2 cents. A fost important ca au fost reduse cand incepea criza, este important sa se incerce reintregirea lor cand criza a trecut. Restul sunt speculatii si politica facuta chiar si de jurnalisti economici.
  • +1 (3 voturi)    
    Mita electorala pentru cei saraci cu duhul (Duminică, 11 martie 2012, 10:57)

    Munch [utilizator]

    Pe mine sigur m-au pierdut de votant. Pentru masura asta eu sigur nu o sa ii votez. S-a dus cu imagine de partid de dreapta, intrasigent si capabil sa ia masuri nepopuliste pentru interesul tarii. Nu uitati ca trebuie sa vedem si in viitor, ca romanul se gandeste numai la ziua de maine. Iar celalat partid "de dreapta", PNL-ul, s-a aliat cu o uniune socialista. Vai de dreapta noastra!
  • +3 (3 voturi)    
    Un calcul gresit (Duminică, 11 martie 2012, 10:58)

    Cetateanul Roman [anonim]

    Daca romanii vor ramine cu ceva bani in buzunar in primul rind vor rezerva concedii la oferta in Bulgaria, Turcia, Grecia; apoi vin la rind LCD-uri, telefoane si alte asemenea. Daca sintem norocosi poate si Logan daca nu ceva inscris "pe Bulgaria". Poate din TVA-ul pe combustibili sa recupereze ceva, numai ca si acolo s-a intetit furtul.
    Pina nu intelegem sa consumam Romanesc, la preturi adecvate, adica sa ne evaluam munca corect si sa ne calibram asteptarile si nivelul de trai la posibilitatile reale individuale nu o sa iesim din aceasta bucla sinistra. Iar incapacitatea (educata!) a poporului de a accepta si intelege diferentele sociale (bine, intretinuta de coruptie si de convingerea ca toti aia care au au furat de undeva) , incapacitate ce permite manipularea in preajma alegerilor cu legi "nivelante", care "dau o sansa tuturor" ne creeazao imagine de popor cu porniri comuniste.
    Din alt punct de vedere un miliard e cit iertam (platim din buzunar) CFR-ul. Asa ca avem de unde......
  • +4 (4 voturi)    
    NICIODATA NU S-A VAZUT MAI LIMPEDE (Duminică, 11 martie 2012, 11:46)

    pointless man [utilizator]

    cercul vicios in care ne zbatem de 22 de ani: politicienii se trag din bugetari (sau din afaceristi cu statul, ceea ce e tot aia) iar "bazinul" lor electoral il formeaza tot bugetarii. Deci ne votam intre noi. Antreprenorii ? Cei ce muncesc pe rupte in trei locuri ? Sa-i ia dracu' ! Si i-a luat: milioane au emigrat, altii vegeteaza prin colturi. Tzaranoii (NU tzaranii) ? Nici o problema - se rezolva cu pomeni punctuale.

    Asadar cine va veni la vot ? Evident bugetarii, pensionarii (tot fosti si actuali bugetari) si tzaranoii sa-si apere "slujbushoara", "lefshoara", punga cu zahar si malai, vanghelionul si pensioara.

    Comunismul a transformat Romania intr-o natiune de bugetari care niciodata nu se vor reforma pe ei insisi.
    • +1 (3 voturi)    
      da (Duminică, 11 martie 2012, 14:39)

      da [anonim] i-a raspuns lui pointless man

      da, asa este. de asta am emigrat eu. si sunt foarte bucuros ca am emigrat.
  • 0 (0 voturi)    
    15% si-o galeata (Duminică, 11 martie 2012, 22:22)

    muciflenduri [utilizator]

    N-ar strica ca pe langa aia 15% sa adauge o galeata, doua pungi portocalii si promisiunea ca daca vor ramane la guvernare fiecare roman va primi cate 13000 de euro din gazul explorat in Marea Neagra.
    Ma intreb pe cine vor sa abureasca? Pe mine sigur ma vor pierde la urne daca vor merge pana la capat cu un rahat electoral de genul asta. Poate vor castiga doua voturi de bugetari in locul votului meu, dar am mari dubii.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by