Coborât de 1 Decembrie din ecranul neîncăpător al OTV în mijlocul electoratului, Dan Diaconescu și-a etalat recuzita cu care ar putea cuceri sufragiile plebei: încălțările Vuitton, Bentley-ul, elicopterul și aeronava, la nevoie și iahtul. Avându-i agenți electorali pe Elodia, pe Ogică, pe Zăvoranca la pachet cu mamițica și cu Pepe etc., partidul intitulat ”al poporului” a atins deja cote incredibile în sondajele IMAS, depășind partide aflate de mult în arenă. Teoriile despre influența televiziunii asupra electoratului stabilesc fără excepție că nivelul de influență este mai redus decât credem. Un raport al CNA din 2004 pe această temă constată că ”influenţa dezbaterilor politice asupra opiniei alegătorilor nu este una directă. Ea nu face decât să întărească convingerile preexistente ale alegătorilor”. Ce convingeri poate consolida OTV cu emisiunile-fluviu coborând discursul mediatic sub cota zero, pentru a susține un partid-avorton care promite 20 de măsuri absurde, neverosimile și pentru copiii de clasa a doua? Televiziunea, spune același studiu al CNA, furnizează mai curând imagini simplificate, retuşate, decât fapte reale, raţionale. ”Trăiește senzațional!”, îndeamnă sloganul OTV, adresându-se consumatorilor de iluzii prostești, celor care așteaptă minuni și sunt predispuși să creadă că pică din cer câte 20.000 de Euro, că se pot anula toate taxele și impozitele, că se pot înfrupta din dividendele companiei ”Averea Poporului”, sau se pot extazia la condamnările publice de demnitari pronunțate de un Tribunal al Poporului.

Brindusa ArmancaFoto: Arhiva personala

Legate ombilical, OTV și partidul ”întregului popor” joacă la cacealma, mizând pe întâlnirea dintre mahalaua mediatică și periferiile societății, pe cumulul de nemulțumire populară și cheful de a o face lată (și-altă dată, și-altă dată…) a românilor cu studii puține. În ciuda neîncrederii în sondaje, e credibil că mogulașul Diaconescu cheltuiește ceva din banii pescuiți în ape tulburi (e acuzat de șantaj într-un rechizitoriu), pentru a se pune la adăpostul imunității parlamentare, după ce a simțit la încheieturi strânsoarea cătușelor. Problema nu este doar a scenei politice, tolerantă cu figuranții sau cu potențialii infractori, ci mai cu seamă a presei ale cărei derapaje se reflectă și în fenomenul OTV, unic în Europa prin raportul invers proporțional dintre calitatea programului și audiență. ”Pagina de media” anunța în vară că emisiunea lui Dan Diaconescu a întrecut cu 4.000 de telespectatori audiența talk-show-ului ”Profesioniștii” al Eugeniei Vodă, emisiune culturală de prestigiu. Îngrijorarea exprimată de experți media sau de formatori de opinie cum este Andrei Pleșu a sporit vizibilitatea figurantului, în ciuda calificativelor negative. ”E un periculos distribuitor de droguri, un instigator la disoluţie sufletească, la torpoare mentală, la sub-umanitate”, scria Andrei Pleșu despre patronul OTV în Dilema Veche, nu fără a risca să îi gireze indirect notorietatea, cum declara cu emfază protagonistul într-una din edițiile nocturne de orori.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro