Un domn cu care iau legatura prima data, domnul Manolea, scrie un comentariu interesant legat de prezentul articol. Salut tinuta intelectuala mai mult decat acceptabila a textului „contra”.

Razvan OrasanuFoto: Arhiva personala

In primul rand, trebuie mentionate ariile (destul de importante) unde suntem de acord. Suntem in acord ca tamtamul televizat, politizarea si insuficienta explicare a resorturilor unor politici publice au daunat. Suntem de asemenea in acord ca desi CNP-ul nu este secret, are, conform legilor de prelucrare a datelor persoanei,un caracter particular.

Trei precizari aici. Prima: tocmai legea cu privire la protectia datelor impiedica momentan atat centralizarea, cat si verificarea incrucisata intre datele de la recensamant si cele de la Evidenta populatiei, fisc si case de pensie. De aceea, legea in baza careia se efectueaza prezentul recensamant creaza un fel de „borcan” in care ar trebui sa se desfasoare recensamantul si toate operatiunile lui, in cadrul INS, fara alte interventii din alta parte. Doi: functionalitatea statului roman si bazele de date create de diverse institutii folosesc acest CNP ca element definitoriu, in acelasi mod in care bancile folosesc CNP-ul ca element al bazlor lor de date. Putea fi numarul de pasaport, putea fi un cod unic de la asigurarile sociale, cum este in Marea Britanie, dar fiecare stat are un astfel de cod individual de identificare. La noi se intampla sa fie CNP-ul, motiv pentru care si prelucrarea datelor de la recensamant are nevoie de acest mult discutat CNP. Trei: cetatenii deja scriu acest CNP unde vrei si unde nu vrei: pe simple cereri,pe bilete de bingo, cand extrag trei lei din contul lor de la banca, pe biletele compensate CFR,cand il impartasesc vecinului de la trei sa le ia pensia si sa semneze in locul lor, cand ridica un pachet de la posta, etc. A sustine ca s-a facut o mare gaura in cer prin simpla solicitare a acestui numar, mai ales in fata unor oameni instruiti de Institutul de Statistica, in cadrul unei actiuni care se intampla doar o data la zece ani nu se poate sustine.

Sa trecem la lucrurile unde exista o diferenta de opinie. La primul argument, ca ar trebui niste baze de date informatizate, anonimizate si randomizate, diferenta e mai mica. Sunt si eu de parere ca ar trebui sa existe, dar pe de alta parte am experienta a sase ani petrecuti in administratia publica, timp in care am avut timp sa constat puzderia de oameni care abia apasa pe tasta on/off si misca mouse-ul. O solutie sofisticata informatic de prelucrare de date pentru Romania este necasara pe termen lung, dar parerea mea este ca nu are cine sa o implementeze si sa o administreze. Avand in vedere ca singura posibilitate pentru a realiza propunerea dlui Manolea, in opinia mea, ar fi inchiderea INS-ului cu totul si concedierea a 80% din personal, dupa contractarea intregii povesti catre un integrator IT foarte mare (gen HP, Oracle, IBM). Prudenta mea de om tabacit in sistemul birocratic imi spune ca , in general, mai practic este sa construiesti incremental pe sistemele pe care le ai, cu oamenii pe care ii ai. Altfel, nu faci decat sa zgudui toate sistemele functionale, fara a reusi sa creezi alte sisteme in loc. Poate s-ar putea realiza o optiune intermediara, cum propunea un forumist, prin crearea unei baze de date nationale, incepand incarcarea datelor existente din toate platformele, pe o platforma unica.

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro