Un cod civil este mai mult decat o lege. Este filosofie de viata pusa in litera de lege. Este Constitutia Civila a Natiunii. Am spus ca Noul Cod Civil este un Cod al libertatii. In toate cartile codului gasim acest fir conducator. O alta idee-forta este cooperarea, negocierea, tranzactionarea. In fine, o a treia este egalitatea de sanse. Acest cod va schimba in timp mentalitatile si comportamentele oamenilor si institutiilor pe care ei le creeaza. Vechiul Cod Cuza era o traducere incompleta a Codului civil francez de la 1805, Codul Napoleon. Codurile napoleoniene in general, si cel civil si cel comercial, erau preocupate de fixarea unei ordini din haosul legislativ si cutumiar al Evului Mediu, corespondenta haosului si fragmentarii politice. De unde si o oarecare rigiditate si formalism excesiv al acestor coduri. Vroiau sa fixeze, sa organizeze, sa tina, sa conserve. Priveau lumea mai mult static. Dealtfel, aproape 2/3 din codul napoleonian initial era consacrat proprietatii teriene, ceea ce inspira atasamentul fata de pamant. Aceste coduri au uniformizat Europa continentala. Razboaiele napoleoniene au rascolit ordinea politica europeana, codurile napoleoniene au fundat noua ordine civila europeana, pentru mai bine de 150 de ani. Nu intamplator Napoleon a spus ca cea mai mare victorie a sa este Codul civil, citez aproximativ. In vremea asta, popoarele ce strajuiau Atlanticul strabateau marile si oceanele lumii, raspandind comertul, ideile politice si ordinea lor juridica. Ele au creat in paralel un alt sistem, mai dinamic, flexibil, adaptat comertului si navigatiei. Sistemul juridic anglo-saxon. Concentrat pe proprietatea mobiliara (marfuri), titlurile ei reprezentative, circulatia banilor (cambii, cecuri, bilete la ordine), pe imaterializare si reprezentare, mai mult decat pe posesie si conservare. Dreptul anglo-saxon era orientat pe “a face” si “a avea”, codurile napoleoniene pe “a avea” si “a conserva”. Cand inaintasii nostri pasoptisti au adus in Romania codurile napoleoniene si le-au impus in final politic prin Cuza, au facut un mare pas inainte pentru noi. Mentalitatile, moravurile, comportamentele si performanta sociala au fost orientate atunci pe un nou fagas. Codul Cuza a fost o resetare, un soc pentru societatea romaneasca de atunci. De aceea, foarte multa vreme conservatorii au spus ca este “o haina prea mare”. Liberalii le raspundeau: “da, insa tara va creste in aceasta haina”. Adevarul este ca un cod civil este un tipar care formeaza si reformeaza in timp comportamentele, modul in care se comporta oamenii. Noul Cod Civil va schimba putin azimutul si fagasul pe care erau puse relatiile contractuale, de familie, de proprietate. Nu intamplator una din sursele de inspiratie a Noului Cod Civil a fost Codul Civil Quebec, pentru ca acesta din urma a imbinat dreptul continental de inspiratie napoleoniana cu dreptul anglo-saxon, tendintele de care vorbeam mai sus. Au lucrat 50 de ani la el, la “fata locului”, un loc in care lumea anglo-saxona interfata direct cu cea franceza. L-au pus in aplicare in 1994 si a devenit poate cel mai modern Cod civil din lume. Noul Cod Civil primeste deci aceasta sinteza fericita, si va repozitiona pe un trend mai dinamic, mai flexibil, mai patruns de libertatea de vointa relatiile civile. Este un pas inainte fata de Codul Cuza. Pastrand libertatea ca principiu, dinamizam relatiile sociale, facem apel mai mult la initiativa si negociere. Asta aduce nou. Un alt fel de a vedea relatiile sociale, pana la urma, un alt fel de privi si aborda viata. Aceste efecte se vor vedea in timp.

Catalin PredoiuFoto: Guvern

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro