A fost dată publicităţii Ordonanţa de urgenţă nr 73/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii. Mă voi rezuma la a comenta strict tehnic conţinutul acesteia, comentariile subiective referitoare la conferinţa de presă a Ministrului Sănătăţii Publice pe această temă fiind deja făcute.

Sorin PaveliuFoto: Arhiva personala

Astfel, pe fond, Guvernul a operat următoarele modificări în funcţionarea CNAS:

1. Ministerului Sănătăţii publice i s-a dat o sarcină în plus: realizarea “coordonării funcţionarii eficiente a sistemului de asigurări sociale de sănătate organizat prin Casă Naţională de Asigurări de Sănătate.” Conform legii de funcţionare a Guvernului – ministrul sănătăţii nu are atribuţii suplimentare prin introducerea acestei prevederi – voinţa să exprimându-se în continuare, ca şi până în prezent, prin ordine de ministru şi propunerea de HG-uri în domeniul sănătăţii. Având în vedere păstrarea caracterului “autonom” al CNAS – aceasta coordonare nici nu poate îmbrăca forme executive.

2. A fost introdus avizul conform la o în corpul unei serie de paragrafe, în majoritatea cazurilor realizându-se un adevărat pleonasm juridic – de vreme ce avizul conform (adică obligatoriu favorabil) al Ministrului Sănătăţii este solicitat în situaţii în care era şi este necesară aprobare Guvernului!! Funcţionalitatea CNAS nu este absolut de loc afectată de această prevedere! Trecând peste absurdul situaţiei şi luând în considerare situaţia “de facto” – preşedintele CNAS şi primul ministru – membrii ai aceluiaşi partid, ministrul sănătăţii din alt partid, putem crede că astfel s-a introdus imposibilitatea ca cei doi să ia o decizie peste capul Ministrului Sănătăţii Publice – care însă este şi el membru al Guvernului şi împarte responsabilitatea guvernării în mod solidar cu Premierul. Opoziţia faţă de decizia Premierului echivalează cu o demisie – care de altfel şi-o putea da (şi şi-a dat-o de altfel) oricum!!

3. “Ministrul Sănătăţii are calitatea de invitat permanent la şedinţele consiliului de administraţie al CNAS şi prezidează, fără a avea drept de vot, şedinţele la care participă.” Şi aceasta prevedere este una redundanta – membrii CA fiind mai mult decât bucuroşi să aibă onoarea participării Ministrului – dacă acesta doreşte să participe. Nimeni nu l-ar fi putut împiedica pe acesta să participe, chiar cu drept de vot, de vreme ce Ministrul desemnează 3 (trei) membri în CA!!!

4. Singura nuanţă de fond a OUG-ului se referă la solicitarea avizul (neconform de această dată!!) Ministerului Sănătăţii înaintea depunerii proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli, precum şi a proiectului de rectificare bugetară la Ministerul Finanţelor Publice. Astfel se preîntâmpină situaţia din această vară, în care MS nu a primit niciun ban dar a constatat că CNAS a primit alocaţii pentru achitarea creanţelor la medicamente (impuse de FMI) abia în timpul şedinţei de guvern. Introducerea unei prevederi referitoare la un aviz neconform – arata însă inutilitatea Ordonanţei – consfinţind limpede faptul că autonomia CNAS – atât cât este ea – nu va fi afectată!

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro