Chiar dacă petrec la fel de mult timp făcând același tip de exerciții fizice, femeile își îmbunătățesc starea de sănătate într-o măsură mai mare decât bărbații, potrivit unui nou studiu. Motivul acestei diferențe nu este clar, însă ar putea fi legat de variațiile fiziologice în ceea ce privește masa musculară sau compoziția fibrelor musculare. Aceste constatări ar putea fi de folos în personalizarea programelor de exerciții pentru fiecare individ în parte.

AlergareFoto: © Ezthaiphoto | Dreamstime.com

Într-un studiu publicat în Jurnalul Colegiului American de Cardiologie, 412.423 de adulți americani (dintre care 55% femei cu vârste de 44 ± 17 ani) au fost examinați în perioada 1997 - 2019 de către o echipă de cercetători de la mai multe instituții, inclusiv Școala de Medicină Clinică a Universității Tsinghua, Beijing, China și Institutul Inimii Smidt din cadrul Centrului Medical Cedars-Sinai, Los Angeles, SUA.

Participanții au oferit informații legate de rutina lor de exerciții fizice, urmând ca apoi să li se evalueze nivelul de activitate fizică aerobică și regimul de antrenament cu greutăți. Au fost analizate variabile precum frecvența, durata, intensitatea și tipul de exercițiu practicat.

Diferențe între bărbați și femei în urma exercițiilor fizice

Rezultatele au indicat că, atât pentru bărbați, cât și pentru femei, beneficiile cele mai semnificative au fost observate după aproximativ 300 de minute săptămânale de exerciții fizice de intensitate moderată până la ridicată, precum săritul corzii. Însă, în comparație cu bărbații, femeile au obținut de două ori mai multe avantaje de pe urma exercițiilor fizice.

Pentru bărbați, s-a constatat o scădere cu 18% a riscului de deces din orice cauză după aproximativ 300 de minute de activitate fizică pe săptămână. Pe de altă parte, femeile au obținut aceleași efecte într-un interval mult mai scurt, practicând o formă de mișcare doar 140 de minute pe săptămână, cu îmbunătățiri continue pe măsură ce durata exercițiilor creștea. Pentru 300 de minute de exerciții fizice pe săptămână, riscul lor de deces prematur din orice cauză a scăzut cu 24%.

În plus, femeile care practicau exerciții fizice în mod regulat prezentau un risc cu 36% mai mic de a suferi un atac de cord, un accident vascular cerebral sau alte evenimente cardiovasculare față de femeile sedentare; în cazul bărbaților, diferența de risc dintre cei activi și cei sedentari era considerabil mai redusă, doar 14%.

„Conform studiului, femeile care se antrenează periodic prezintă un risc mai mic de deces prematur și evenimente cardiovasculare fatale în comparație cu bărbații care au aceeași rutină de exerciții, subliniind astfel importanța activității fizice regulate pentru longevitatea femeilor," a menționat dr. Raj Dasgupta, profesor asociat la Universitatea din California de Sud, SUA, într-un interviu acordat Medical News Today.

Exercițiile intense și de forță au cele mai importante beneficii

În ceea ce privește exercițiile de forță, bărbații care s-au antrenat de trei ori pe săptămână au înregistrat o scădere a riscului de deces cu 14%, în timp ce femeile au observat aceleași beneficii chiar și după o singură sesiune săptămânală de exerciții. Pentru femeile care au inclus, de asemenea, în rutina lor săptămânală trei antrenamente cu greutăți, riscul de deces a fost de două ori mai scăzut decât al bărbaților.

Cea mai mare diferență între sexe s-a observat în cazul exercițiilor intense, cum ar fi alergatul sau înotul. Bărbații și-au scăzut cu 19% riscul de deces din orice cauză după ce au practicat 110 minute de exerciții fizice intense pe săptămână, în timp ce femeile au obținut aceleași rezultate după doar 57 de minute de antrenament pe săptămână. În plus, pentru femei, cele 110 minute de activitate fizică intensă pe săptămână au fost asociate cu un risc cu 24% mai scăzut de mortalitate prematură.

Durata optimă a exercițiilor moderate pentru bărbați și femei

Bărbații care practicau activități fizice moderate, precum ciclismul sau mersul alert, au avut parte de cele mai mari beneficii după 90 de minute pe săptămână, cu un risc de mortalitate redus cu 20%, în timp ce femeile au experimentat aceleași efecte după doar 50 de minute de mișcare moderată pe săptămână și au observat o reducere cu 24% a riscului de deces după 90 de minute de antrenament.

Dr. Hongwei Ji, coautor al studiului, a subliniat că cercetarea încurajează femeile să facă exerciții fizice, având în vedere că și antrenamentele de scurtă durată pot avea beneficii semnificative pentru sănătate. Cercetătorul a adăugat că, deși pragul de 300 de minute de mișcare pe săptămână este punctul în care s-au observat cele mai mari beneficii, diferențele semnificative între sexe devin evidente chiar și în cazul unei durate mai scurte a activității fizice.

De ce există aceste diferențe între bărbați și femei

Dr. Daniel Atkinson, care nu a fost implicat în studiu, a explicat, pentru healthline.com, că există mai multe motive pentru care același nivel de activitate fizică pare să ofere beneficii mai mari pentru femei decât pentru bărbați. Medicul a subliniat, în primul rând, diferențele fiziologice dintre cele două sexe. „Femeile au, în general, o masă musculară mai mică și o forță relativ mai scăzută în comparație cu bărbații. Astfel, este posibil ca femeile să observe îmbunătățiri mai semnificative în ceea ce privește forța și circulația sanguină ca răspuns la exerciții, ducând la schimbări corporale mai eficiente și, implicit, la rezultate mai bune pentru sănătate," a explicat dr. Atkinson.

De asemenea, a sugerat că această diferență poate fi legată și de compoziția fibrelor musculare, menționând că femeile au o proporție mai mare de fibre musculare de tip I, care sunt mai potrivite pentru rezistența cardiovasculară.

Mușchii scheletici sunt împărțiți în două tipuri de fibre: tipul I (de contracție lentă) și tipul II (de contracție rapidă). Fibrele de tip I sunt mai eficiente decât cele de tip II în utilizarea oxigenului pentru a crea adenozin trifosfat (ATP), sursa de energie a organismului, fiind ideale în cazul exercițiilor de rezistență. În contrast, fibrele de tip II au o forță de contracție cu 10 până la 20% mai mare decât fibrele de tip I, fiind esențiale pentru activități care necesită viteză, cum ar fi sprintul, sau mișcări cu forțe mari, cum ar fi ridicarea greutăților.

Cercetările au arătat că femeile au o proporție mai mare de fibre musculare scheletice de tip I, iar fibrele musculare de tip II sunt mai prevalente la bărbați. Diferențele găsite în proporția de fibre musculare între bărbați și femei contribuie cu siguranță la capacitățile de performanță variate. De exemplu, studiile arată că femeile au o rezistență mai mare la oboseala musculară scheletică în comparație cu bărbații. S-a sugerat că mecanismul principal care stă la baza acestor diferențe de rezistență la oboseală este reprezentat de diferențele specifice sexului în fibrele de tip I.

„Compoziția aceasta poate aduce beneficii în ceea ce privește capacitatea de a practica exerciții fizice și funcția metabolică, ceea ce duce la o reducere mai semnificativă a riscului de deces odată cu activitatea fizică," a adăugat medicul.

Profesorul Emmanuel Stamatakis, de la Universitatea din Sydney, Australia, care nu a fost implicat în studiu, a sugerat și el pentru The Guardian că este probabil ca diferențele în răspunsurile observate să fie cauzate de faptul că efortul fizic pe care femeile îl depun pentru o anumită sarcină fizică este mai mare decât în cazul bărbaților. De asemenea, specialistul e de părere că rezultatele studiului evidențiază diferențele în compoziția mușchilor scheletici între sexe.

În plus, conform autorilor, citați într-un articol pentru The Telegraph, este posibil ca femeile să fie nevoite să depună un efort mai mare în ceea ce privește respirația, metabolismul și forța pentru a realiza aceleași mișcări ca bărbații, având în vedere că aceștia din urmă au în general o capacitate pulmonară mai mare, inimi mai mari și o masă musculară mai dezvoltată. Acest lucru ar putea explica de ce femeile au parte de beneficii mai importante în urma exercițiilor fizice.

Sursa foto: Dreamstime.com