"Meseriile Viitorului"- proiect sustinut de SIVECO Romania​​

6 vectori ai schimbarii. Care sunt motivele pentru care slujbele anului 2020 nu vor mai arata la fel cu cele din prezent

de     Smile Media
Vineri, 11 iulie 2014, 13:49 Meseriile_Viitorului


Cresterea duratei de viata, codependenta de masini inteligente si capacitatea de a analiza in detaliu statistici complexe despre viata umana vor schimba din temelii modul in care percepem slujbele viitorului. Un studiu realizat de Institute for the Future prezinta in detaliu cele 6 schimbari cruciale pentru viitorul omenirii.

1. Longevitatea

Datorita noilor descoperiri medicale durata medie de viata se va schimba radical in viitor. Omenirea va avea nevoie de o noua perceptie asupra „batranetii“ si procesului de imbatranire totodata.

Cel mai probabil, indivizii isi vor aborda cu totul diferit carierele, viata familiala precum si educatia pentru a putea profita de anii suplimentari.
Din ce in ce mai multe persoane vor fi in activitate dincolo de varsta de 65 de ani si vor avea mai multe cariere in paralel. In acelasi timp, pentru a putea beneficia de pe urma angajatilor cu experienta, organizatiile vor trebui sa dezvolte o viziune mai flexibila asupra orelor de lucru si o intelegere mai profunda a nevoilor varstnicilor.
Pe masura ce ne indreptam spre o durata mai mare de viata si un stil de viata mai sanatos, e foarte probabil ca un intreg domeniu sa se dezvolte in zona serviciilor adresate persoanelor de varsta a treia. S-ar putea spune ca intreaga economie globala ar putea fi vazuta prin raportare directa la sanatate si longevitate.

2. Dezvoltarea masinilor si sistemelor inteligente

Suntem extrem de aproape de momentul intrarii masinilor inteligente in birouri, fabrici si locuinte obisnuite. Computerele vor prelua sarcini de la oameni si le vor augmenta capacitatile, iar simpla lor prezenta ne va face sa regandim aptitudinile si talentele pur umane. La ce suntem cu adevarat buni? Care este avantajul nostru in fata inteligentei artificiale? Intregul nostru sistem de valori legate de munca va trebui regandit.
In anumite zone profesionale, sistemele automatizate vor inlocui oamenii pentru a le lasa timp sa faca exact ce ii bucura. In altele, masinile ne vor deveni colaboratori restabilind asteptarile despre calitate si performanta la locul de munca. Noul model de colaborare cu aparatele, mult mai apropiat decat cel de pana acum, va duce la o codependenta si, implicit, la slujbe cu totul diferite.

3. O lume programabila

Abundenta de senzori, instrumente de comunicare si aparate de masura va deschide drumul la un flux de date fara precedent. Fiecare obiect sau interactiune cu care oamenii intra in contact va putea fi transformata in statistica pura.
Colectia impresionanta de informatii ne va permite sa realizam relatii si modelari ale sistemelor sociale la toate scalele posibile, de la nivel micro la macro. Datorita puterii de calcul si previziunilor in detaliu despre comportamentul uman vom putea rezolva probleme precum raspandirea epidemiilor sau a problemei traficului in orasele aglomerate.
Ca rezultat, indiferent daca este vorba de conducerea unei afaceri sau propria sanatatea, atat viata personala cat si cea profesionala vor avea nevoie de abilitati de a interactiona cu datele, de a observa tipare si de a lua decizii in urma interpretarii lor.

4. Noi competente de descifrare a media

Noile tehnologii multimedia transforma modul in care comunicam. Abundenta productiilor video, a animatiilor digitale sau a realitatii augmentate va duce la aparitia unui nou limbaj de comunicare: cel multimedia. Cultura noastra se transforma ca urmare a influentei Internetului si modului in care producem si consumam media digitale, mult mai usor de inteles spre deosebire de informatia text. Putem vorbi de o noua cultura globala, creata de utilizatori direct de pe laptopuri si dispozitive mobile.
Noile media ne vor pune la incercare capacitatile de atentie si cognitie si vor crea noi moduri de interactiune si colaborare intre oameni. Perceptia noastra despre realitate si adevar va fi schimbata intr-un mod dramatic de productiile multimedia. Va trebui sa invatam sa tratam continutul cu mai mult scepticism si sa ne obisnuim cu ideea ca ceea ce vedem azi se va putea schimba radical maine.

5. Organizatii suprastructurate

Noile tehnologii si folosirea retelelor sociale conduc la o reorganizare a preceptiilor despre puterea indivizilor si organizatiilor. Odata cu aparitia fenomenului de social media, oamenii pot ajunge la un nivel cu totul nou de colaborare si la o forma de inteligenta colectiva care sa se foloseasca de conexiunile dintre indivizi. Puterea acestei forme de inteligenta nu putea fi obtinuta in trecut decat in cadrul unor organizatii de dimensiuni extrem de mari.
Prin urmare, urmatoarele decenii vor fi dedicate intelegerii pe deplin a puterii de colaborare dezvoltate de retelele sociale. Instrumentele si tehnologia pe care le folosim remodeleaza structura a organizatiilor (politice, sociale sau economice) care ne deservesc. Foarte multe dintre aceste institutii care functioneaza astazi sunt produsul unor modele vechi de sute de ani, adeseori complet depasite.
Noua generatie de concepte organizationale si abilitati de lucru nu are nici o legatura cu vechile modele de organizare ci mai degraba cu domenii precum designul de jocuri, neurostiinta sau psihologia fericirii. Aceste domenii vor ajuta la reformularea ideii de colaborare si organizare a indivizilor, indiferent de organizatia in cadrul careia o vor face.

6. O societate conectata la nivel global


In intelesul sau propriu, globalizarea este o tendinta de depasire a granitelor geografice pentru diferite interese economice. Intr-o societate globala interconectata si interdependenta, Statele Unite si Europa nu mai detin monopolul din punctul de vedere al inovatiei si puterii politice. Si, intre timp tari aflate in curs de dezvoltare precum India sau China au inceput sa inoveze cu o viteza mai mare in anumite domenii, asa cum sunt tehnologiile mobile.
In ultimele zeci de ani cele mai multe companii multinationale si-au folosit subsidiarele din strainatate ca servicii de sustinere pentru companiile mama, fie ele puncte de suport tehnic sau ca centre regionale de vanzari. Companiile de IT au externalizat aproape toate serviciile, de la interactiunea cu clientii la dezvoltarea de software. Modelul a ramas insa neschimbat: inovatia si designul au fost lasate in grija departamentelor de dezvoltare din tarile dezvoltate. Pe masura ce piete precum China, India si alte tari aflate in curs de dezvoltare au inceput sa creasca, a devenit din ce in ce mai greu pentru ca sediile centrale ale companiilor sa dezvolte produse interesante pentru consumatorii acestor tari.

Prezenta in zone in care apar mereu noi si noi competitori este foarte importanta pentru a supravietui, dar nu de ajuns. Solutia este nu doar angajarea oamenilor din tarile in curs de dezvoltare, dar si integrarea lor in infrastructura globala pentru a ramane competitiv.
 
Sursa: Institute for the Future






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4845 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by