Ce ar trebui sa faca scoala pentru a fi mai interesanta pentru elevii de azi? Despre modul in care elevii ar trebui sa se pregateasca pentru meseriile viitorului ne raspunde Florin Ilia, vicepresedinte SIVECO Romania in interviul de mai jos.

Florin Ilia, Vicepresedinte SIVECO RomaniaFoto: Arhiva personala
  • Cum se poate adapta sistemul educational la pregatirea unor elevi pentru joburi care nici nu exista inca?

Florin Ilia: Eu cred ca scoala are datoria, in primul rand, de a invata elevii cum sa invete. Copiii trebuie incurajati sa puna intrebari, sa identifice surse de informatii, sa isi formeze deprinderea sa invete in fiecare zi, fara a se multumi cu ceea ce stiu deja. Trebuie incurajati sa cerceteze, sa initieze dezbateri si sa-si sustina in mod convigator ideile. Toate acestea ii ajuta sa-si dezvolte capacitatea de comunicare, gandirea critica, rationamentul, discernamantul; le dau o busola morala si intelectuala; ii determina sa ia decizii bazate pe alegeri constiente si nu pe imitatie. Profesorul trebuie sa vina in mijlocul elevilor, sa-i invete sa fie activi si intreprinzatori.

In plus, profesorii trebuie sa devina receptivi la utilizarea tehnologiei la clasa si sa le insufle elevilor deprinderea de a o utiliza in mod inteligent. Cultivandu-si aceste abilitati, elevii vor fi pregatiti sa faca fata oricarei meserii, oricat de noi si provocatoare, din orice domeniu.

  • Care sunt meseriile viitorului care vi se par interesante? De ce?

Florin Ilia: Sunt extrem de multe. Hotnews a publicat o serie de articole excelente, nu vreau sa reiau ideile de acolo. Personal gasesc foarte interesante meseriile de la intersectia unor domenii care, in mod traditional, nu par sa aiba puncte comune. De exemplu, matematicieni care vor fi indispensabili in biologie, psihologi care vor lucra cu roboti inteligenti, informaticieni proiectanti de medicamente personalizate pentru fiecare bolnav in parte, iar lista poate continua.

  • Mai multe studii aparute recent (exemplu aici) arata ca in general metodele de invatare clasice sunt mai eficiente, mai ales pentru ca atat copiii cat si adultii retin informatia mai bine din carti decat de pe tablete, computere etc. Care credeti ca e viitorul e-learning-ului in conditiile in care ipotezele s-ar putea confirma?

Florin Ilia: Fiecare tehnologie trebuie folosita la ce "se pricepe" mai bine, si nu doar de dragul de a arata ca suntem moderni. Cea mai buna tehnologie este cea care, atunci cand o folosim, se da la o parte, devine transparenta, nici nu ne dam seama ca o folosim.

Cartea tiparita este rezultatul a secole de proiectare si imbunatatire. Cand citim o carte buna, ne adancim in ideile autorului si uitam ca avem in mana un obiect fizic, ca intoarcem paginile. E foarte greu pentru o tableta sa ofere o experienta de citire mai buna.

In schimb, o carte nu se poate adapta la cititorul ei, caruia sa-i arate un continut sau altul in functie de interesul si capacitatea acestuia. Cartea poate contine doar imagini, nu si animatii sau simulari, care ajuta semnificativ la intelegerea textului. Intr-o lectie pe calculator se pot adauga jocuri, care capteaza si mentin atentia celor care invata, samd.

Noi nu propunem sa renuntam la carti, ci sa adaugam si metode de invatare care adauga valoare.

  • Cum credeti ca vor decurge lucrurile din punct de vedere al evolutiei invatamantului? Vom putea vorbi vreodata de o inlocuire a invatamantului clasic de catre e-learning?

Florin Ilia: Intre profesor si elev se intampla mult mai mult decat transmiterea de informatii sau formarea de competente enumerate in programa scolara. Profesorul este si un model (social, moral, relational). De multe ori se stabilesc legaturi emotionale intre profesori si elevi, care dureaza toata viata, si care sunt pretioase pentru fiecare dintre noi. Profesorii cu experienta pot intui nevoile unui elev mai bine decat orice software, pot oferi sprijin. Tehnologia nu va putea suplini aceste lucruri in viitorul previzibil, deci noi credem ca nu putem vorbi de o inlocuire.

In schimb, tehnologia il poate ajuta foarte mult pe profesor. Il poate elibera de necesitatea de a transcrie pe tabla teoria. Calculatorul poate functiona ca un asistent care ofera elevilor continut mai dens sau mai rarefiat, personalizat, in functie de capacitatile si inclinarile fiecaruia, care ajuta profesorul la analiza performantelor si preferintelor elevilor. Tehnologia poate prelua sau usura munca de rutina a profesorului si il poate ajuta sa comunice cu elevii. Aparent paradoxal, tehnologia bine folosita nu depersonalizeaza ora, ci dimpotriva, o umanizeaza, pentru ca pedagogul are mai mult timp pentru interactiunea cu elevii.

  • Care sunt aptitudinile / capacitatile pe care compania dumneavoastra incearca sa le dezvolte la elevi prin materialele de e-learning pe care le produce, mai ales in contextul unei piete a locurilor de munca extrem de dinamica?

Florin Ilia: In primul rand, indiferent de materie, abilitatea de a descoperi cunostintele prin experimentare, nu de a le primi pasiv si de a le memora. Lectiile interactive sunt atractive si interesante chiar si pentru elevii care nu au o pasiune pentru materia respectiva. Prin caracterul vizual, intuitiv, interactiv, lectiile ii ajuta pe elevi sa inteleaga notiunile de la momentul predarii, ceea ce, asa cum stie orice pedagog, este esential.

Putem sa ne gandim la analogia cu un sportiv. Cineva care este puternic, rapid si are reflexe bune, va avea probabil rezultate bune in aproape orice sport isi alege. Un elev care gandeste bine, poate sa se exprime clar si cu incredere, este activ, deschis si obisnuit sa invete, va putea sa aleaga dintr-o paleta larga de meserii atractive.

  • Expansiunea tehnologiei (era post-PC, aparitia dispozitivelor wearables, a unor device-uri precum Oculus sau realitate augmentata) aduce extrem de multe beneficii invatamantului. In acelasi timp exista si o provocare pentru dezvoltatorii de continut e-learning - aceea de a discerne intre module trecatoare si tehnologii cu adevarat utile. Cum se rezolva aceasta provocare?

Florin Ilia: Nu exista o reteta universala, dar ne folosim experienta si intuitia. Facem foarte multe incercari, o luam pe multe drumuri si vedem experimental daca se largesc sau se ingusteaza.

Pentru noi, tehnologia este utila daca o putem folosi intr-un scenariu didactic convingator - adica adauga valoare reala pentru invatare, nu este doar un gadget. Am invatat de la Larry Page "testul periutei de dinti". Periuta e un obiect pe care milioane de oameni il folosesc de doua ori pe zi, deci este extraordinar de util, indispensabil. La fiecare idee de produs, ne intrebam si noi - cate persoane si cat de des ar avea nevoie de acest produs? Daca nu este util pentru suficient de multi si suficient de des, ideea nu merita dezvoltata, oricat de pasionanta ar fi tehnologia respectiva pentru noi ca informaticieni.

  • Cum apreciati patrunderea tehnologiei in procesul de invatare din Romania? Dincolo de asta, cat de usor se adapteaza Romania la inovatiile din tehnologie?

Florin Ilia: Intre 2001 si 2009 s-a derulat programul SEI ("Sistem educational informatizat") care a adus retele de calculatoare si soft educational in toate scolile si liceele din tara. Dupa aderarea Romaniei la UE, prin fonduri europene s-au finantat multe proiecte utile, de dotare cu tehnologie dar mai ales de formare a cadrelor didactice pentru folosirea acesteia la clasa. In prezent se vorbeste despre introducerea manualelor digitale. Toate acestea, plus alte initiative, fac ca in Romania sa existe o fundatie foarte buna.

Romanii se adapteaza usor la noua tehnologie, se vede si din statisticile recente care ne compara cu alte tari europene la utilizarea informaticii si a internetului. Avem si o densitate mare de informaticieni care pot lucra inclusiv la produse educationale. SIVECO Romania exporta asemenea produse in 27 de tari.

Pentru Romania, noile tehnologii sunt o sansa extraordinara. Un copil istet de la tara, cu un calculator legat la internet si cu indrumare din partea unui profesor inimos, poate face saltul de la economia agrara de subzistenta direct catre societatea informationala, catre o cariera interesanta si bine platita.

  • In centrul discutiilor despre e-learning par sa fie intotdeauna elevii. Ce ne puteti spune insa despre profesori? Care sunt reactiile lor privitor la introducerea tehnologiei in procesul de predare?

Florin Ilia: Pentru ca o lectie interactiva sa-i fie utila unui elev, trebuie ca mai intai un profesor sa fie convins ca este utila si s-o foloseasca. Daca lectia e prea greu de folosit sau nu respecta obiectivele didactice pe care profesorul le are de atins, sau nu e clar cum se integreaza cu planul de predare, ea pur si simplu nu va ajunge la copii.

Acum 13 ani, cand SIVECO a venit pe piata cu primele produse eLearning, putini erau profesorii care stiau sa foloseasca in general calculatorul, nemaivorbind de produsele noastre. Erau doar cativa entuziasti care intuiau valoarea acestui instrument si care isi faceau cam singuri materialele educationale.

Unii din acei entuziasti fac parte acum din echipa SIVECO, iar vorbind in general, am depasit in mare masura momentul alfabetizarii digitale. Dar acesta e doar inceputul drumului. Daca sunt profesor, am un cont de e-mail si stiu sa caut pe Google, nu inseamna ca am deja toate abilitatile sa lucrez cu calculatorul la clasa si sa ating obiective didactice. Am nevoie de lectii bune si de soft care sa ma ajute la predare, care sa fie eficient si usor de folosit, si am nevoie de o metodologie care sa le integreze in lucrul de zi de zi cu elevii.

Craig Barrett, fost presedinte al corporatiei Intel, spunea "computers aren't magic, teachers are" ("calculatoarele nu sunt magice; profesorii sunt"). Misiunea noastra este sa-i ajutam pe profesori ca, in ochii copiilor, sa fie magici.