​Europarlamentarii au adoptat marți Actul legislativ privind serviciile digitale și pe cel privind piețele digitale. Aceste noi legi urmăresc reglementarea spațiului digital, limitarea practicilor neloiale ale platformelor digitale, creșterea responsabilități acestora și protejarea utilizatorilor de conținutul ilegal și dăunător. Cele două legi adoptate sunt Digital Services Act (DSA) și Digital Markets Act (DMA),

Parlamentul EuropeanFoto: Abdesslam Mirdass / AFP / Profimedia

Este vorba despre două acte legislative majore ale UE care ar putea schimba peisajul digital.

Parlamentul European a pornit de la faptul că poziția dominantă căpătată de unele dintre platformele online le conferă avantaje semnificative asupra competitorilor, dar și o influență nejustificată asupra democrației, drepturilor fundamentale, asupra societăților și economiei.

Apare un dezechilibru între companii și utilizatori, iar acest dezechilibru trebuie reglat și este nevoie de actualizarea prezentelor reglementări care guvernează serviciile digitale prin introducerea Actului legislativ privind piețele digitale (APD) și Actului legislativ privind serviciile digitale (ASD), care vor crea un set unic de reguli aplicabile pe tot cuprinsul UE.

Scopul Actului legislativ privind piețele digitale este de a garanta condiții concurențiale egale pentru toate companiile digitale, indiferent de mărimea acestora. Reglementarea stabilește reguli clare pentru marile platforme - o listă cu ce e permis și ce nu - care să le împiedice să impună condiții inechitabile companiilor și consumatorilor.

Aceste practici includ plasarea serviciilor și produselor proprii ale controlorilor de fluxuri informaționale („gatekeeper”) mai sus decât serviciile și produsele similare oferite de terți pe platforma furnizorului, sau împiedicarea utilizatorilor de a dezinstala aplicații sau software preinstalat.

Se va îmbunătăți și interoperabilitatea între platformele de mesagerie - utilizatorii de platforme mari sau mici vor putea schimba mesaje, trimite fișiere sau realiza apeluri video între diferite aplicații de mesagerie.

Regulile, speră cei de la UE, vor ajuta companiile mici și startupurile să concureze cu jucători foarte mari. Actul legislativ privind piețele digitale va stabili și criteriile pentru a identifica marile platforme online drept controlori ai fluxurilor de informații („gatekeepers”); totodată el va conferi Comisiei Europene puterea de a realiza investigații de piață care să permită actualizarea obligațiilor acestor intermediari atunci când este necesar și sancționarea comportamentelor negative.

Actul legislativ privind serviciile digitale va oferi oamenilor mai mult control asupra a ceea ce văd online: utilizatorii vor avea informații mai clare care să explice de ce un anumit conținut le este recomandat și vor putea alege o opțiune care să nu îi expună profilării online. Publicitatea direcționată va fi interzisă în cazul minorilor și nu va fi permisă folosirea datelor sensibile, cum ar fi orientarea sexuală, religia sau etnia.

Noile reguli vor proteja, de asemenea, utilizatorii de conținutul dăunător și ilegal. Acestea vor îmbunătăți eliminarea rapidă a conținutului ilegal. Vor ajuta la combaterea conținutului dăunător, care nu trebuie să fie neapărat ilegal, cum se întâmplă în cazul dezinformărilor politice sau al celor legate de sănătate. Se vor introduce reguli mai bune pentru protejarea libertății de exprimare.

Actul legislativ privind serviciile digitale va conține și reguli care să garanteze că produsele vândute online sunt sigure și respectă standardele înalte stabilite de UE. Utilizatorii vor avea o imagine mai bună asupra adevăraților vânzători ai produselor pe care le cumpără online.