Ecologizarea importurilor UE pentru a reduce amprenta carbon a continentului: eurodeputații deschid în această săptămână calea unei "taxe pe carbon" care să penalizeze produsele provenite din țările cu norme mai puțin stricte în ceea ce privește protecția mediului, un mecanism prevăzut să intre în vigoare până în 2023, potrivit AFP.

Poluare (Elena Elisseeva, via dreamstime.com)Foto: Dreamstime.com

În contrapartidă, importantele "drepturi la poluare" distribuite companiilor europene pentru a le permite să lupte cu concurența internațională ar urma să fie desființate, potrivit rezoluției dezbătută miercuri și votată miercuri în Parlamentul European.

Propunerea privind "ajustarea emisiilor de carbon" la granițe vizează evitarea delocalizărilor de activități industriale din UE spre țări mai puțin stricte, pe măsură ce cei 27 înăspresc cerințele legate de protejarea mediului.

Cum vor fi taxate aceste importuri? Sunt evocate mai multe piste iar Comisia Europeană va tranșa asupra subiectului până în iunie, înainte de a prezenta propunerea statelor membre și europarlamentarilor.

"O taxă asupra consumului fără compensație socială nu este de dorit. Există de asemenea ideea unei taxe vamale, care ar fi mai simplu de înțeles pentru opinia publică, dar este nevoie de unanimitatea" statelor membre, notează eurodeputatul Verzilor Yannick Jadot, raportor al propunerii.

În opinia sa, cel mai probabil se va crea o bursă de comercializare a cotelor de emisii, respectiv a drepturilor de poluare: compania exportatoare va trebui să dovedească "intensitatea carbon" a producției sale și, dacă este mai mare decât standardul european, va trebui să achiziționeze o cotă.

UE ar putea fixa un nivel maximal al emisiilor de carbon legate de importurile sale - respectiv un număr limitat de cote puse în vânzare.

O nouă sursă de venituri pentru bugetul UE, acest mecanism ar putea genera între 5 și 14 miliarde de euro anual.

Acest instrument va permite în special "finanțarea planului nostru de relansare. Dar nu este un mecanism protecționist", afirmă eurodeputatul Valérie Hayer (Renew).

Taxare la granițe ar putea bulversa și piața internă. În condițiile în care taxarea la granițe ar urma să pună capăt concurenței externe neloiale, propunerea prevede și suspendarea rapidă a cotelor de emisii gratuite distribuite în cadrul UE companiilor din sectoarele cele mai poluante (siderurgie, construcții, chimie ...) pentru ca ele să poată rămâne competitive în fața importurilor.

Aceste cote sunt o "portiță care protejează o vastă majoritate a sectoarelor” puternic poluante, spune Doreen Fedrigo, de la ONG-ul Climate Action Network (CAN).

Dar unii eurodeputați sunt îngrijorați de o tranziție prea rapidă și de o posibilă povară pentru companii, care vor trebui să achite brusc un cost suplimentar pentru emisiile lor - chiar dacă rezoluția prevede un eventual "rabat la exporturi" pentru a le ajuta.

"Nu trebuie ca acest lucru să reprezinte o povară disproporționată pentru companiile europene, în special IMM-uri, deja supuse la numeroase exigențe administrative", arată eurodeputatul Agnès Evren (PPE, dreapta pro-UE).

"Este punctul cel mai tensionat al discuțiilor", confirmă ecologistul Jadot, care se teme de adoptarea de amendamente pentru a relaxa prevederile propunerii și de o dezbatere dificilă între guvernele celor 27 de state membre ale UE.