VIDEO Americanii au descoperit cea mai mare gaura neagra din Univers. Ar putea inghiti intreg sistemul nostru solar

de Carla Dinu     HotNews.ro
Marţi, 18 ianuarie 2011, 8:17 Actualitate | Mediu

O gaura neagra
Foto: Captura Youtube.com
Cercetatorii americani au descoperit cea mai mare gaura neagra din Univers de pana acum. Se afla la o distanta de 50 de milioane de ani lumina de Terra si este suficient de mare pentru a inghiti intreg sistemul nostru solar si are masa cat 6.8 miliarde de Sori, scrie Dailymail in editia electronica.

Orizontul ei de eveniment, limita de la care nimic, nici macar lumina, nu mai poate scapa de atractia sa gravitationala, este de patru ori mai mare decat orbita planetei Neptun.

Gaura neagra descoperita in galaxia M87, cea mai mare si cea mai indepartata galaxie, este de doua ori mai mare decat estimasera cercetatorii americani. Dar, nu este exclus ca in urmatorii ani sa fie descoperite gauri negre si mai mari, mai scrie sursa citata.

Astronomii au adaptat un telescop special, numit Frederick C. Gillett Gemini pe care l-au amplasat pe varful Mauna Kea din Hawaii.

Savantii cred ca imensa gaura neagra s-a format prin contopirea in timp a sute de gauri negre mai mici. Comparativ, gaura neagra descoperita in centrul galaxiei noastre este de 1.000 de ori mai mica.

Astronomul Karl Gebhardt de la Universitatea din Texas a afirmat ca aceasta "ar putea inghiti in intregime sistemul nostru solar".

Superb (Marţi, 18 ianuarie 2011, 8:29)

Razvan007 [utilizator]

Problema este ca si o gaura neagra de dimensiunea unei nuci ar putea inghiti in intregime sistemul nostru solar.

Exista vreo problema la traducere sau chiar asa s-a exprimat stimabilul om de stiinta?
      ...ai perfecta dreptate... (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:20)

SoulHealer [anonim] i-a raspuns lui Razvan007

...dar goana dupa senzational transforma orice stire de un oarecare interes in ceva catastrofal! Teoretic, respectiva, ar putea inghiti chiar si intreg Universul in vreo cateva zeci de miliarde de ani. Ar fi cred involutia fireasca a ceea ce a generat Big Bang-ul initial. Teoria unui univers pulsatil este in opinia mea mult mai pertinenta decat cea a unui univers intr-o disolutie infinita datorata energiei negre. In final, o noua explozie uriasa a gaurii negre supermasive care a strans in ea toata materia din actualul univers ar da nastere unuia nou si tot asa la infinit....
        . (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:41)

radu [anonim] i-a raspuns lui SoulHealer

e vorba de "diametru". mi se pare corecta exprimarea.
        cea mai mare stea cunoscuta, ar "inghiti" sistemul solar pana la jupiter sau saturn.
          pai normal ca e mai mare in diametru (Marţi, 18 ianuarie 2011, 11:18)

astrologul tampit [anonim] i-a raspuns lui radu

daca a precizat ca orizontul ei de eveniment e mai mare de 4 ori mai mare decat orbita planetei Neptun.
            nope (Marţi, 18 ianuarie 2011, 22:02)

radu [anonim] i-a raspuns lui astrologul tampit

orizontul ei de eveniment si diametrul nu sunt acelasi lucru. "doamne fereste" sa aiba vreo gaura neagra diametrul sistemului nostru solar
              rps (Sâmbătă, 26 februarie 2011, 19:16)

george [anonim] i-a raspuns lui radu

gandestete la univers ca este colosal ,infinit- o gaura negra de diametrul sistemuilui solar este o nimica toata ,o farama de praf
        Ceva (Marţi, 18 ianuarie 2011, 10:12)

cosmin2509 [utilizator] i-a raspuns lui SoulHealer

Nu cred ca se va intampla ce zici tu pentru ca universul se extinde se dilata(chiar accelerat) ceea ce inseamna ca distantele dintre gaurile negre cresc semnificativ. De aici concluzia ca daca ceva nu se schimba nu este sansa ca sa se intample ce ai zis tu.
        Plus mai este problema timpului si saptiului. Inainte de explozie nu exista nici timp nici spatiu iar in afara gaurii negre exista .
          ... da, asa este.. (Marţi, 18 ianuarie 2011, 15:34)

SoulHealer [anonim] i-a raspuns lui cosmin2509

...exista timp si spatiu in afara gaurii negre. Dar acest lucru este relativ, pentru ca nimeni nu stie ce se va intampla daca masa unei astfel de super gauri negre va creste continuu si imensa ei forta gravitationala nu va deveni mai puternica decat nevazuta forta a energiei negre si va "suna" intoarcerea la origini! Odata cu asta, va inceta sa mai existe timp si spatiu si lucrurile o vor lua de la inceput.... Cel putin asa imi place sa cred, ca Universul nostru cunoscut, este de fapt creatia unei gauri albe ca proiectie intamplatoare a uneia din nenumaratele super-gauri negre ce populeaza un multivers n-dimensional in care se petrec lucruri pe care nici macar nu ni le putem imagina...
        NU PUTEM SA DEPASIM un obstacol (Marţi, 18 ianuarie 2011, 15:15)

gogu [anonim] i-a raspuns lui SoulHealer

Teoria unui univers pulsatil e o teorie logica ce se refera la ceva finit ca si teoria unui univers in disolutie.
        Nu se explica la nivel infinit - universul la fel de infinit, ci numai ceva la nivel "local" observabil sau dedus prin stiinta si chiar prin revelatii...
      hmm (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:58)

Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui Razvan007

o gaura neagra de marimea unei nuci poate sa inghita intreg universul, daca universul este plin cu materie, daca nu este plin, gaura neagra se comporta din punct de vedere gravitational exact ca si orice alt corp de aceeasi masa. Adica, daca in locul soarelui ar exista o gaura neagra cu masa soarelui, planetele si-ar pastra orbita actuala, iar sistemul solar nu af fi ingitit. Evident panantul ar ingheta, dar ar ramane in continuare aceeasi planeta pe aceiasi orbita.
      ... (Marţi, 18 ianuarie 2011, 11:03)

Bogdan [anonim] i-a raspuns lui Razvan007

Sunt multe inadvertente in articol. De exemplu faptul ca aceasta gaura neagra se afla pe de o parte la 50 de milioane de ani lumina de noi iar pe de alta parte in cea mai indepartata galaxie. Evident incorect avand in vedere ca exista galaxii observabile si la miliarde de ani lumina de noi. De fapt, la scara Universului 50 de milioane de ani lumina inseamna mai degraba aproape. Pe de alta parte, mi se pare foarte fun cum au tradus Event Horizon :))
      Galaxia mancatiasi (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 3:15)

maracine [anonim] i-a raspuns lui Razvan007

probabil ca sa referit la distanta, adica de la 50 de milioane de ani lumina poate inghiti si sistemul nostru solar cind ne va veni randul.
      Unii confunda sistemul solar cu galaxia, sau galaxia cu universul. Ar trebui sa se explice mai des ce e aia un sistem solar, o galaxie, un univers, samd.
    sigur... (Marţi, 18 ianuarie 2011, 8:31)

gogu [anonim]

numai sa traim noi cel putin 50 milioane de ani ca sa ajunga si la noi si sa ne inghita.
      nicio grijă (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:30)

mircea [anonim] i-a raspuns lui gogu

Nu ne înghite, că dacă e la 50 mil de ani lumină asta sigur se îndepărtează de galaxia noastră.
      50 de milioane de ani lumina (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:41)

neaga1900 [utilizator] i-a raspuns lui gogu

Nu este tot una cu 50 de milioane de ani!....Deci-nu te bucura,desi cred , ca afirmatia ta e o ironir la adresa ziaristilor....
        mai citeste (Marţi, 18 ianuarie 2011, 10:12)

gogui [anonim] i-a raspuns lui neaga1900

50 milioane de ani lumina reprezinta mult mai mult de 50 mil. de ani "pamantesti" pt. ca viteza luminii este cea mai mare viteza posibila in univers asa cum il cunoastem si intelegem azi.
        De aceea am zis "cel putin 50 mil de ani"... presupunand ca gaura se indreapta spre noi cu viteza maxima. Daca nu.... avem mai mult :)
          Un an lumina nu se compara cu un an pamantesc (Marţi, 18 ianuarie 2011, 15:30)

neaga1900 [utilizator] i-a raspuns lui gogui

1 UA = 149 597 870 691 m (149,6 milioane km) .In alta ordine de idei, sfarsitul pamantului poate veni din alta parte , din spatiu, nu de la acea gaura.Cine stie ce mai e pe "acolo"....
            errr (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 0:06)

justin [utilizator] i-a raspuns lui neaga1900

cred ca te-ai grabit sa il apostrofezi. omul a zis corect. cred ca toata lumea stie ca an lumina defineste distanta pe cand an defineste timp.

el a zis ca acea gaura neagra ar trebui sa se deplaseze timp de 50mil ani, la viteza luminii => sa parcurga 50mil ani lumina (distanta pana la noi). binenteles vorbea ipotetic
              Asa e :vb ipotetic (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 9:36)

neaga1900 [utilizator] i-a raspuns lui justin

In prima parte ai punctat foarte bine! Mai sus am punctat si eu :1 UA(unitate astronomica) = 149 597 870 691 m (149,6 milioane km) = 499,005 secunde-lumina.... Un an lumina =63240UA....De acum e matematica si ar trebui sa fie simplu "pentru toata lumea"......Cei 50 mil lumina = cu 1801 ani si nu 50 mili ani!!!!!!Iar eu nu vorbesc ipotetic!
                nu vorbiti ipotetic (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 10:26)

Bug [anonim] i-a raspuns lui neaga1900

Vorbiti prostii!
                Cum puteti spune ca 50 mil ani lumina = 1801 ani?
                Prima este o lungime (distanta parcursa de lumina in 50 mil. de ani), a doua reprezinta o alta marime fizica, timpul.
                Ce sens mai are sa introuduceti UA in acest calcul ultrasimplu, facut de catre neaga1900 si de catre gogu?
                Doar ca sa aratati ce varza este in aritmetica Dv.?
                haios (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 11:41)

popas [anonim] i-a raspuns lui neaga1900

Aberezi amice... compari timpul cu distanta... dupa judecata ta, inseamna ca de la revolutia din 1989 s-au scurs 50.000.000 * 20 / 1801 = 583,009 ani lumina.

Realizezi ce rationament ai? :)))
    Foarte, foarte interesant. (Marţi, 18 ianuarie 2011, 8:44)

arhideco [utilizator]

Sincer, oamenii astia sunt singurii pentru care as rupe bani de la buget sa se joace la propriu cu ei. Joaca de oameni maturi, dar care duce evolutia omului pe o treapta superioara. Nu ma pot abtine sa nu fiu si putin ironic: in curand presupun ca vor trimite o sonda ce va filma cu un iPhone ce-i in gaura.
    Oameni buni, noi ce ne facem cu cercetarea noastra?
      Gandire ingusta (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:39)

ionut costea [anonim] i-a raspuns lui arhideco

E simplu, se incearca prin studiere diverselor fenomene aflarea unui raspuns la o intrebare pe care oamenii o pun de mii sau poate zeci de mii de ani:" De ce suntem aici? " Pentru a afla asta trebuie sa intelegi ce exista in spatiu, cum se creeaza, cum se distruge. In plus daca viteze de dezvoltare umana pe care am prins-o in ultima suta de ani se mentine, cred ca in urmatorii 50-100 de ani vom incepe sa trimite exploratori (cel mai probabil roboti) si pe alte planete, iar informatiile obtinute din cercetariile acestea ne vor fi de ajutor in viitorul nostru de exploratori.

Trebuie sa te mai gandesti ca oamenii de cand au inventat barca nu s-au lasat pana nu au explorat intreg globul pamantesc. In momentul in care vom inventa tehnologia necesara calatoriilor lungi si foarte lungi in spatiu, vom asista la o noua era de explorari.
        hehe (Marţi, 18 ianuarie 2011, 10:02)

Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui ionut costea

cred ca pacatul futurologilor este ca atunci cand observa ca pot sa puna 100ml de apa intr-un pahar in 5 secunde, extrapoleaza si spun ca pot sa puna in acelasi pahar 1 litru in 50 de secunde :)
        De la ce la de ce... (Marţi, 18 ianuarie 2011, 10:05)

BEDE [anonim] i-a raspuns lui ionut costea

Stiinta pura descopera si cauta sa explice ceea ce exista. De ce exista ceea ce exista este o chestiune de care se ocupa filosofiile si religiile.
        Sigur ca este foarte interesant sa aflii ce exista in univers. Dar, iata ca, cu cat stii mai multe, observi ca stii mai putin din infinitatea a ceea ce exista. Cei care la inceputul secolului XX ar fi emis teorii care sa spuna despre materie neagra si energie neagra ar fi fost pusi la stalpul infamiei de comunitatea stiintifica. Acum insa, comunitatea stiintifica accepta teoria big-bang si spune ca aproximativ 73% este energie neagra si 23% este materie neagra. Pai, daca atat de mult din ceea ce exista nu putem detecta, atunci cum putem sa fim siguri cum va evolua universul pe parcursul a milioane de ani si sute de milioane de ani? Sau cumva teoria big-bang e total gresita? Nu spun asta pt ca as fi eu mai deshtept decat toti oamenii de stiinta, dar, orice om care vrea sa gandeasca nu se poate sa nu-si puna aceste intrebari.
        Exista si unii care au credinta aproape religioasa ca omul va ajunge sa calatoreasca printre stele si sa traiasca pe alte planete. Spun credinta aproape religioasa pt ca realitatea concreta ne arata ca suntem tare departe de a realiza asaceva. De ce oare din 1972 nu au mai mers oameni pe luna? Pt ca costa foarte mult si nu renteaza. Si motoarele de racheta nu prea au evoluat mai deloc de prin 1970 - nu ma refer la calculatoare si aparatura de bord, ci la sistemele de propulsie, in care in ultimii 40 de ani nu s-au realizat progrese de natura sa ne faca sa speram macar ca am putea calatori pana la Marte si inapoi in cateva luni de zile. Atunci de ce sa fabulam ca vom calatori printre stele? Numai ca sa ne amagim...
          un motiv.. (Marţi, 18 ianuarie 2011, 10:42)

hash [anonim] i-a raspuns lui BEDE

.. ar putea fi faptul ca planeta noastra (ca si sistemul solar) au o durata de viata limitata - 4 miliarde de ani.
            Motive si moduri de lucru (Marţi, 18 ianuarie 2011, 13:53)

BEDE [anonim] i-a raspuns lui hash

Prima mare problema este sa supravietuim pe aceasta planeta. Aceasta este o problema chiar extrem de acuta. Ori, avand in vedere ceea ce se poate face in prezent, gandul ca vom calatori printre stele s-ar putea compara cu ceea ce ar fi fost ca prin secolul al XVI-lea cineva sa fi gandit ca am putea ajunge pe luna: absolut inutil in acea epoca! Este nevoie de niste descoperiri exceptionale si de niste tehnologii cu totul noi pentru ca sa ne putem gandi la a ne aventura macar sa exploram sistematic planetele sistemului nostru solar, daramite calatorii peste sute de ani lumina...
            Deci, singurul lucru practic ar fi cercetarea si incercarea de a dezvolta tehnologii noi, care, daca nu ne vor permite sa ajungem pe alte planete, macar ne vor permite sa supravietuim pe pamant.
            Dar am motive serioase sa cred ca intreaga omenire se indreapta spre dezastru nu din cauza gaurii negre, ci din cauza oamenilor insisi.
            Despre asta altadata, in alt cadru...
    Ce gaura? (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:16)

sturmabteilungsmann [anonim]

Ba oameni buni, eu odata am dat de o gaura neagra care mi-a inghitit masina si niste bani pe deasupra!
    Ce legatura are poza cu aceasta gaura neagra? (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:33)

Alex [anonim]

Presupun ca nu intereseaza pe nimeni de la Hoţnews faptul ca poza nu are legatura cu gaura in discutie...
      :) (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:44)

anton [anonim] i-a raspuns lui Alex

si eu ma intrebam...imi place labelul "gaura neagra" de sub poza :) da impresia ca au prins-o in fotografie...asta da stire!
    si gaurile negre plang scuipa radiatii (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:44)

astronomul [anonim]

Afirmatia ca nimic nu poate scapa de la limita orizontului de eveniment a unei gauri negre nu este corecta deoarece si ele au radiatii termice (radiatia 'Hawking') datorita unor fenomene quantice deci au o temperatura dar foarte scazuta.
      zau? (Marţi, 18 ianuarie 2011, 10:07)

piele&os [anonim] i-a raspuns lui astronomul

Da, sa stii ca de aia nu mai pot eu sa dorm noaptea.
      radiatia hawking (Marţi, 18 ianuarie 2011, 10:44)

dman [anonim] i-a raspuns lui astronomul

radiatia hawking se refera la vibratia vidului din care se nasc spontan 2 particule pereche undeva la limita orizontului de eveniment, deci nu in interioriorul orizontului. Si ca urmare cele doua particule nu se mai anihiliaeza, una fiind trasa in jos in gaura neagra.
    Parca e Cancan (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:57)

Chianti [anonim]

Bravo, numai ca 50mn ani lumina e o distanta uriasa. Daca ar fi un pericol, atunci super gaura neagra din centrul galaxiei noastre (cam 100.000km ani lumina in diametru) ar fi o problema mult mai mare decit cea enuntata de d-voastra.

Nu sunt un astro-fizician, dar asta cu "ar putea inghiti sistemul nostru solar" e neserioasa. Cind, peste miliarde de ani? Oricum vom fi o specie disparuta probabil pina atunci.
    Distanta la M87 (Marţi, 18 ianuarie 2011, 9:59)

zuperman [utilizator]

Galaxia de la 50 ani lumina in mod cert nu e cea mai indepartata galaxie. Ba chiar poate fi considerata aproape.
      nu credeti prostiile (Marţi, 18 ianuarie 2011, 10:32)

CMihai [utilizator] i-a raspuns lui zuperman

Galaxia este la 50 milioane ani lumina. Galaxia noastra are cca. 90.000 ani lumina, deci 50 milioane ani lumina este extraordinar de indepartata! Si ceea ce scrie ca poate inghitii sistemul nostru solar este in sens figurativ, si nu in adevaratul sens al cuvantului ... Numai ca asa se aude mai dramatic
        galaxia e departe si nu prea (Marţi, 18 ianuarie 2011, 11:46)

Bosom [anonim] i-a raspuns lui CMihai

Este indepartata, dar nu cea mai indepartata. Ai idee ce diametrul are universul vizibil descoperit pana in prezent ? 93 miliarde ani lumina iti spune ceva ?
          cum? (Marţi, 18 ianuarie 2011, 16:00)

popas [anonim] i-a raspuns lui Bosom

dar tu ai habar ce este acela Univers vizibil??
          ma faci sa rad cand citesc ca Universul vizibil are diametrul de 93 mild ani lumina.
          Cea mai indepartata imagine din Univesrs, asa numita Hubble Ultra Deep Space bate pana la vreo 13 mild ani lumina.
            esti cam praf la astro-fizica (Marţi, 18 ianuarie 2011, 22:39)

astrologul tampit [anonim] i-a raspuns lui popas

baga si tu un search pe wikipedia, si acolo vei afla si ce e ala univers vizibil, si ce diametru are. Ii vei da dreptate lui Bosom. Puneti fratilor buurta pe carte, nu mai frecati menta aiurea
              Asa nu (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 10:20)

zuperman [utilizator] i-a raspuns lui astrologul tampit

Nu se cade aroganta, in special cand nu ai dreptate :)
            nu prea le ai cu astro-fizica tinere (Marţi, 18 ianuarie 2011, 23:06)

Wikipedia [anonim] i-a raspuns lui popas

metres.

13 MILIARDE ANI (NU LUMINA, DOAR ANI) ESTE VARSTA UNIVERSULUI , SI 93 MILIARDE ANI LUMINA ( ANI LUMINA !!!!!) ESTE DIAMETRUL VIZIBIL AL UNIVERSULUI
              A dracu' univers vizibil (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 2:22)

muciflenduri [anonim] i-a raspuns lui Wikipedia

Asadar universul s-a format acum 13 miliarde de ani, dintr-o mare explozie, insa a reusit performanta ca din nimic sa ajunga la 93 de miliarde de ani lumina diametru.
              Presupunand ca s-a expandat constant timp de 13 miliarde de ani cu viteza luminii, ar ajunge la un diametru de 26 de miliarde de ani lumina.
              Dar cum universul e vitezoman, a hotarat sa se expandeze cu mai mult de 3 ori viteza luminii, asa ca a vrut el.
              Si sa admitem ca universul chiar s-a expandat cu de 3.5 ori viteza luminii, in toate directiile.
              Cum dracu stim noi ca universul vizibil e de 93 de miliarde de ani lumina? A calatorit lumina timp de 93 de miliarde de ani pana la noi si am dedus asta? Sau a calatorit macar 46.5 miliarde de ani in cei 13 miliarde de ani de la formarea universului?
                Dimensiune univers (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 10:18)

zuperman [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

1.Cred ca un search pe wikipedia "size of the visible universe" ar lamuri problema.
                Da, universul vizibil are o raza de 46 mld ani-lumina.
                Veti vedea acolo ca viteza luminii nu a fost depasita, doar spatiul ne e liniar.
                2. Mai usor cu ironiile :)
          Come on ... (Marţi, 18 ianuarie 2011, 17:20)

CMihai [utilizator] i-a raspuns lui Bosom

Imi place cum prostia primeste two thumbs up, iar ceea ce am scris eu primeste two thumbs down, desii eu am scris "adevarul". Ai dreptate, 50 milioane de ani lumina nu e atat de departe din punct de vedere cosmologic (de aceea si subiectul postului meu ...), insa universul cunoscut in acest moment are 13 miliarde de ani lumina NU 93 ... Si: galaxia asta la 50 milioane ani lumina, este cu cateva zeci de galaxii mai incolo, langa celalalte doua galaxi pitic care este langa galaxia noastra, cea mai apropiata galaxie spirala majora este la 2 milioane ani lumina, si pana la aceasta galaxie la 50 milioane de ani lumina gasim cateva zeci de galaxii intre galaxia noastra si M87. Daca nu ma crezi mai bine documenteaza-te tu, ca eu stiu ce vb atat timp cat astronomia este una dintre pasiunile mele ... Si asta ca poate inghitii sistemul nostru solar chiar era prezentat ca comparatie nu ca certitudine ... Pana cand va inghitii sistemul nostru solar, mai intai trebuie sa inghite marea parte a galaxiilor care face parte din grupul local de galaxii pana cand ajunge la noi ... Insa intr-un senzationalism tipic romanesc, acest enunt trebuia luat din context si prezentat ca o posibila catastrofa ...
            ppai le meriti, d-aia (Marţi, 18 ianuarie 2011, 22:38)

astrologu tampit [anonim] i-a raspuns lui CMihai

ba baiatule, ia baga un search pe wikipedia, si vezi acolo care e diamentrul universului vizibil, nu te mai mira ca-ti da lumea two tumbs down, le meriti, pentru ca nu stii nimic !
            tinere tu cam incurci borcanele (Marţi, 18 ianuarie 2011, 23:22)

Wikipedia [anonim] i-a raspuns lui CMihai

nu incurca anii pamanteni cu anii lumina mai pasionatule de astronomie. 13 miliarde de ani e varsta Universului, ani si nu ani lumina, adica cum tu ai o varsta de 20, 30 sau 40 de ani, asa are si Universul o varsta, calulata in ani pamantesti, pentru ca materia....planetele, stelele, chiar si galaxiile, nu se deplaseaza cu viteza luminii, doar lumina se deplaseaza cu viteza luminii, nici macar Soarele nostru nu se deplaseaza cu viteza luminii in jurul centrului galaxiei Milky Way. Apoi...93 de miliarde de ani lumina reprezinta diametrul Universului vizibil (ani lumina, si nu ani), adica distanta dintr-un colt in celalalt colt diametral opus al Universului calculata in ani lumina (un an lumina reprezinta distanta pe care o parcurge lumina in vid intr-o perioada de un an pamantesc, si inseamna vreo 10 mii de miliarde de KM). Inmultesti 10 mii de miliarde de KM cu 93 de miliarde si obtii distanta in Kilometrii a Universului (cu aproximatie, ofcourse) iar distanta asta se mareste, avand in vedere ca Universul e inca in expansiune. Capisci ?
      50 milioane ani lumina (Marţi, 18 ianuarie 2011, 11:35)

zuperman [utilizator] i-a raspuns lui zuperman

Scuzati, am vrut sa scriu 50.000.000 ani lumina. Nu e o galaxie chiar indepartata, si in mod cert nu cea mai indepartata.
    E ca in bancul de la Radio Erevan (Marţi, 18 ianuarie 2011, 12:01)

Nistertoller [utilizator]

Este adevarat, dar nu era un Moskvich ci o bicicleta, si nu i s-a dat ci i s-a luat. Gaura aia neagra e descoperita de haaaaat multa vreme. 6.4 miliarde de Sori e ultima estimare.

Stirea asta bomba e preluata dintr-un articol din The Astrophysical Journal, din 1 August 2009. Probabil informatia s-a propagat prin porumbei calatori daca noutatea asta absoluta a ajuns abia acum.

Insa chestia care m-a distrat cel mai tare e ca articolul incepe cu "As one of the nearest galaxies and one of the largest galaxies, it is clear why M87 has had a long and important history of having its black hole mass measured". Adica pe romaneste "una din celee mai APROPIATE galaxii". Porumbeii aia calatori mai pierdeau biletelele din cand in cand, si ca sa nu-i prinda sefii le rescriau din memorie...
    /// (Marţi, 18 ianuarie 2011, 12:02)

LLestat [anonim]

Faptul ca aceasta gaura neagra "inghite" sistemul nostru solar este folosit ca un termen de comparatie pentru a ne putea imagina mai usor diametrul urias al acesteia, nicidecum ca ar inghiti la propriu sistemul solar. Revenind la ideea de mai sus, si anume daca in locul soarelui nostru ar fi fost o gaura neagra cat o nuca aceasta nu ar afecta planetele si orbitele lor, ideea este falsa. In primul rand ca o gaura neagra de marimea unei nuci este cu mult mai grea si mai densa decat soarele nostru, acest lucru afectand gravitatea in tesatura timp si spatiu destul de dramatic. Deci nuca apasa pe tesatura timp-spatiu cu o forta mult mai mare decat cea a soarelui nostru prezent distorsionand-o profund, ceea ce duce la ideea ca orbitele celorlalte planete vor fi si ele afectate astfel incat vor fi mai puternic atrase de aceasta gaura neagra pana cand inevitabil vor fi "devorate" de aceasta. Astfel "hranindu-se" cu planetele din sistemul solar, in timp nuca va creste in greutate si marime afectand astfel din ce in ce mai multe orbite ale corpurilor ceresti care orbiteaza in jurul ei pana cand va inghiti tot ce se poate.(editat de HotNews.ro)
      Nuci (Marţi, 18 ianuarie 2011, 15:09)

Nistertoller [utilizator] i-a raspuns lui LLestat

Daca ai comprima tot pamantul intr-o biluta cam de 1 cm in diametru ar deveni o gaura neagra cat o aluna de mare. Evident devine foarte dens, dar am serioase dubii cum ca ar deveni dintr-odata mai greu, cu atat mai mult mai greu decat soarele. N-o sa inghita niumic, se va invarti in jurul soarelui bine merci tot la 1U distanta, si Luna s-ar plimba in continuare in jurul alunei negre la aceeasi aproximativ 400,000 km.

In afara de asta, chiar daca soarele inghite tot sistemul solar nici macar n-o sa se simta. Are deja 99.99% din masa totala.
      A naibii nuca neagra! (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 2:21)

finch [anonim] i-a raspuns lui LLestat

@ LLestat
      De unde stii ca o gaura neagra cat nuca e mai grea decat Soarele? Ai calculat? Cum ai ajuns la convingerea asta? Ai citit ceva, dar nu ai inteles tot.

Gravitatia e data de masa, o masa oarecare daca devine gaura neagra (ipotetic), tot masa aia o are si exercita aceeasi influenta la distante mari. Tot masa de dinainte de colapsul gravitational ramane, daca nu mai atrage si altceva ce oricum era pe traiectorie de coliziune, iar influenta e aceeasi asupra obiectelor din jur aflate dincolo de event-horizon. La distante mici da, creeaza o asa zisa "palnie" in spatiu-timp, mai adanca sau mai plata, pentru reprezentare grafica trage de "cauciucul" spatiu-timp, dar la distante mari nu se simte nimic deosebit fata de momentul de dinainte de colaps.
      Nu are importanta ce diametru fizic are gaura neagra, ci diametrul limitei event-horizon, ca aia poate fi pusa in evidenta prin interactiunea cu materia din jur.
    Hmmm... (Marţi, 18 ianuarie 2011, 12:03)

Costi [anonim]

Este extrem de amuzant sa vezi pe-aici atatia "specialisti" care-si dau cu parerea desi marea majoritate dintre ei nu se pricep mai deloc la astronomie si fizica. "Gaura neagra de marimea unei nuci"... Hahahahaha!!!! Am trait s-o aud si pe-asta...
      loool (Marţi, 18 ianuarie 2011, 17:19)

gogu [anonim] i-a raspuns lui Costi

asta vroiam si eu sa spun, foarte amuzant sa citesti declaratiile si dezbaterile cercetatorilor/cititori romani de pe aici.
        ...nu crezi... (Marţi, 18 ianuarie 2011, 18:42)

SoulHealer [anonim] i-a raspuns lui gogu

....ca e normal ca fiecare sa-si spuna parerea intr-o problema care pasioneaza prin misterele legate de aceste obiecte unice in Univers? Sau crezi ca discutiile legate de acest subiect ar trebui purtate doar de eruditi ca tine si Costi?! :)
        Lui Costi pot sa-i spun ca se inseala daca isi inchipuie ca nu poate exista o gaura neagra de dimensiunea unei nuci! Poate exista chiar o micro gaura neagra care are masa Lunii si diametrul de doar...0.1mm! Asa ne spune o cunoscuta formula descoperita de un ilustru fizician, Karl Schwarzschild, cu ajutorul careia putem calcula raza unei gauri negre care are o masa data, pozitiva....
          Chiar asa? (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 2:33)

finch [anonim] i-a raspuns lui SoulHealer

Teoretic asa zicea domnul Schwarzschild, ca prin calcul o gaura neagra cu masa data ar trebui sa fie cam asa si asa de mare. Practic, o gaura neagra nu apare prin colapsarea unei mase oarecare, ca asa vrea ea. Chandrasekar a calculat celebra limita de masa ce-i poarta numele, 1.44 mase solare, peste care o stea colapseaza in gaura neagra si nu stea neutronica (pentru ca presiunea neutronica e mai mica decat gravitatia), altii (Tolman–Oppenheimer–Volkoff ) au calculat ca undeva in intervalul 1.5-3 mase solare ar trebui sa se intample si nimic nu poate impiedica procesul. Asa ca ia explica dumneata cum se poate forma o gaura neagra cu masa Lunii. Dam catre Luna cu LHC-ul?
            ... te apropii de adevar.. (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 16:07)

SoulHealer [anonim] i-a raspuns lui finch

.. dar nu o sa stam sa tintim luna cu un fascicol de inalta energie cum genereaza LHC-ul! O microgaura neagra odata creata se alimenteaza singura cu materie. Nu trebuie sa asteptam sa colapseze cine stie ce obiect de mici dimensiuni din plasma supercomprimata si superfierbinte ca sa apara o gaura neagra cat o nuca! Si pana la urma, ce importanta are daca poate exista sau nu o astfel de creatie ciudata? Noi nu fortam rationamentul in cadrul acestui topic decat pentru a ne amuza, nu?! Copii, sa nu ne pierdem simtul umorului in nicio imprejurare! :)
    cugetare (Marţi, 18 ianuarie 2011, 13:29)

LupulMoralist [anonim]

poate cineva sa demonstreze ca nu suntem deja intr-o gaura neagra?
      buna intrebare (Marţi, 18 ianuarie 2011, 14:29)

ano1 [utilizator] i-a raspuns lui LupulMoralist

am scapat plusul mai sus dar iti dau 3 pe cuvant ;)
      se poate demonstra (Marţi, 18 ianuarie 2011, 22:40)

astrologul tampit [anonim] i-a raspuns lui LupulMoralist

altii pot fi in gauri blonde, roscate, sau satene, nu neaparat negre, se poate demonstra foarte usor
    The end is nigh! Repent now! (Marţi, 18 ianuarie 2011, 14:17)

xan [anonim]

Gaura neagra ar putea inghiti tot sistemul nostru solar! Nu, e aproape sigur ca asa este! Vine sfarsitul lumii, oameni buni!! Gaura neagra va inghiti Pamantul cu siguranta in 2012!!! Doar au prezis mayasii! si Nostradamus!!! Pocaiti-va oameni buni!!!!

Ce? Stai putin. Adica... e in cea mai indepartata galaxie zic astia. Hmm.
    Most distant galaxy (Marţi, 18 ianuarie 2011, 19:46)

Straightto [anonim]

Traducerea este aproape distractiva: "...galaxia M87, cea mai mare si cea mai indepartata galaxie"... Folks, dati o cautare pe google pentru "most distant galaxy" si veti afla ca se afla la 13,1 MILIARDE de ani lumina de noi. De fapt gaura neagra s-ar parea ca e de doua ori mai mare decat se credea. Pana la proba contrarie. Bafta.
      O sa razi dar... (Marţi, 18 ianuarie 2011, 20:14)

Nistertoller [utilizator] i-a raspuns lui Straightto

traducerea este aproape cuvant cu cuvant din Daily Mail! In acelasi text idiotii aia au reusit sa spuna "At a distance of about 50 million light years it is relatively close to Earth" iar un paragraf mai jos "It was observed in M87, by far the largest and most distant galaxy some 50million light years away". Nici macar Libertatea nu reusea asa ceva....

Trebuie felicitata totusi doamna sau domnisoara Carla Dinu pentru ca a reusit sa omita jumatate din aberatia din Daily Mail. Din pacate a omis jumatatea corecta... :D
    interesant (Marţi, 18 ianuarie 2011, 23:16)

vali65 [anonim]

Hm !
    Dar, inainte de a descoperi tot felul de chestii la mii de ani lumina de noi, nu ar trebuie sa aflam dupa ce regula se schimba polii magnetici ai pamantului? Sau sa intelegem mai bine ce se ascunde in abisul oceanelor planetei? Sau sa intelegem mai bine infinitul din corpul uman?
    eu cred (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 2:05)

Lucianmotzul [anonim]

Ca noi traim prea putin sa ne ocupam asa mult de gauri negre si alte descoperiri care nu stiu cit ne-ar ajuta ,mai bine am studia planeta pamint pe care ne ducem viata scurta si de care nu stim multe,sa ne inbunatatim viata si relatiile dintre oameni,sa eliminam razboiele si sa studiem corpul uman care este si acesta un macro univers ,si avem multe ffff mult de facut aci nu sa umblam dupa cai verzi pe pereti.SA SE FACA CEVA PT ACI<ACUM> is nu sa mergem la sute de ani lumina cind alti nu au ce minca ,faceti viata mai buna aci si acum.
    searching black holes (Miercuri, 19 ianuarie 2011, 21:08)

skyobserver [anonim]

interesante unele postari.
    totusi nu as consulta intensiv wikipedia pentru lucrurile serioase ci m-as duce la surse mai "academice". pe havard punct edu. articole ; teorii. carti.

popularizare. nasa punct gov poate sa ne lamureasca in text si in imagini.

muzicienii stiu si ei ce si cum :)
    Exclus! (Joi, 20 ianuarie 2011, 8:37)

Claude [anonim]

Gaurile negre sunt invizibile si au fost descoperite numai datorita faptului ca "inghiteau" materie. Asa ca poza e un fals.
    mama lui de goagal translate (Joi, 20 ianuarie 2011, 17:01)