Asculta Jurnalul de Mediu Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Ministrul Mediului: Petrom va ecologiza batalurile petroliere pe banii statului

Petrom va ecologiza depozitele de reziduuri petroliere, pe banii statului. Declaratia a fost facuta de ministrul Mediului, Laszlo Borbely, care a explicat ca, din cauza modului in care a fost negociat contractul de privatizare a Petrom, statul roman este obligat sa acorde cea mai mare parte din suma necesara ecologizarii acestor bataluri. OMV Petrom trebuie sa ecologizeze si sa inchida circa 80 de depozite petroliere, actiune pentru care este necesara suma de 450 de milioane de euro. Din acesti bani, 400 de milioane de euro sunt suportati de statul roman. "Trebuie gasite unele metode care sunt folosite in alte tari. Metalurile extrase din acele bataluri pot fi refolosite. Este un business", a declarat ministrul Mediului. Acesta a precizat ca cele mai multe din depozitele de reziduuri petroliere se afla la companiile private.

Schimbari climatice: Conferinta de la Cancún - 190 de tari incearca sa deblocheze negocierile

La un an dupa esecul conferintei de la Copenhaga, specialisti pe probleme climatice din peste 190 de tari au inceput saptamana aceasta, in Mexic, 12 zile de negocieri pe tema unui acord privind schimbarile climatice. Conferinta Organizatiei Natiunilor Unite are ca punct principal pe agenda deblocarea negocierilor in ceea ce priveste limitarea emisiilor de gaze cu efect de sera. Pana acum, statele dezvoltate si cele in curs de dezvoltare nu au reusit sa ajunga la un acord. Protocolul de la Kyoto care prevede masurile legale privind reducerea emisiilor gazelor cu efect de sera expira in 2012. Uniunea Europeana va prezenta la Cancun un raport complet privind finantarea initiala pe care a furnizat-o pentru a sprijini tarile in curs de dezvoltare. Potrivit oficialilor europeni, obiectivul fundamental al procesului de negociere al ONU trebuie sa fie crearea unui cadru mondial, obligatoriu din punct de vedere juridic, care sa implice toate tarile in combaterea schimbarilor climatice. Acest cadru ar trebui construit pe bazele Protocolului de la Kyoto si ale Acordului de la Copenhaga. Acordul de la Copenhaga recunoaste nevoia limitarii incalzirii globale la maximum 2 grade C peste temperatura din perioada preindustriala. Uniunea Europeana sustine ca pachetul de decizii din Mexic trebuie sa abordeze: Reformarea si extinderea mecanismelor pietei carbonului, realizarea unui mecanism pentru reducerea despaduririlor in zonele tropicale, cooperarea tehnologica si emisiile generate de transporturile aeriene si maritime internationale.

Nivel record al gazelor cu efect de sera in atmosfera

Concentratiile de gaze cu efect de sera in atmosfera au atins cel mai ridicat nivel de la inceputul erei industriale, a anuntat Organizatia Mondiala de Meteorologie. Concentratiile de dioxid de carbon au continuat sa creasca fata de 2009 - ultimul an de observatie luat in calcul - in pofida crizei economice globale - transmite Organizatia. Cresterea cantitatii de gaze cu efect de sera in atmosfera provoaca o crestere a radiatiilor, care duc la incalzirea suprafatei Pamantului si determina schimbari climatice. Concentratia dioxidului de carbon a crescut cu 38% incepand cu anul 1750, in principal din cauza emisiilor din combustibili fosili si a despaduririlor.

Copenhanga planuieste „autostrazi” pentru biciclete

Copenhanga planuieste „autostrazi” pentru biciclete. Unul dintre orasele cele mai prietenoase cu mersul pe doua roti, Copenhaga a inceput sa-si transforme reteaua extinsa de piste de biciclete in adevarate „autostrazi” pentru ciclisti, in incercarea de a convinge mai multi navetisti sa-si lase masinile acasa. Considerata una dintre cele doua „capitale ale bicicletelor” din Europa, alaturi de Amsterdam, Copenhaga are mai multe vehicule pe doua roti decat oameni, iar ciclismul este atat de practicat, incat pistele adesea devin congestionate, o artera principala fiind strabatuta de 36.000 de ciclisti pe zi. Purtatorul de cuvant al Federatiei de Ciclism din Danemarca sustine ca „strazile orasului sunt supraaglomerate cu oameni care vor sa mearga cu bicicleta indiferent de vreme”. „E un mijloc de transport folosit de toate clasele sociale; pana si politicienii o folosesc”, sustine acesta. Pistele vor fi largite cu circa patru metri pe fiecare parte a drumului, pe care vor mai circula doar autobuzele. Insa obiectivul principal este sporirea numarului de navetisti din suburbiile orasului danez, de la 37% in prezent la peste 50% in 2015.