Asculta Jurnalul de Mediu Radio France Internationale - HotNews.ro

Descarca fisierul audio in format MP3

Obiectivul european pentru biocombustibili scoate din productia de hrana o suprafata cat Irlanda

Planurile de a impune soferilor europeni sa foloseasca mai mult biocombustibil pana in 2020 ar putea scoate din productia de hrana o suprafata echivalenta cu Irlanda si ar accelera schimbarile climatice, avertizeaza Institutul pentru Strategii Europene de Mediu (IEEP) intr-un nou studiu. Raportul se bazeaza pe planurile statelor membre de indeplinire a obiectivului de obtinere a 10% din combustibilul folosit in transporturi din surse regenerabile, pana in 2020.

Calculele Institutului arata ca efectul indirect al masurii este scoaterea din productia de hrana a unei suprafate cuprinsa intre 4,1si 6,9 milioane de hectare. In plus, obtinerea de teren arabil pentru a compensa hrana lipsa va duce la emiterea a intre 27 si 56 de milioane de tone de dioxid de carbon, echivalentul a adaugarii unui numar de 26 de milioane de masini pe strazile Europei.

Studiul arata ca statele europene au ales sa importe biocombustibili din Africa, Indonezia sau Brazilia pentru a indeplini obiectivul asumat la nivelul Uniunii Europene, in loc sa promoveze folosirea biocombustibililor avansati, masinilor electrice sau eficientizarii energetice petnru a reduce impactul transporturilor asupra mediului.

Parlamentul European cere pastrarea ajutorului de stat pentru sectorul minier pana in 2018

Inchiderea minelor de carbune nerentabile nu va conduce la reduceri ale emisiilor de dioxid de carbon, dar va avea consecinte sociale serioase, considera deputatii europeni din comisia economica (ECON) a Parlamentului European. Rezolutia adoptata in comisie de o puternica majoritate extinde data limita pentru operarea inchiderilor pana la 31 decembrie 2018.

Data limita de inchidere a reprezentat punctul cheie al discutiilor, deputatii europeni considerand ca data limita propusa de Comisia Europeana (1 octombrie 2014) este arbitrara. Potrivit documentului adoptat de comisia ECON a Parlamentului European, data limita 2018 ar trebui sa asigure punerea in aplicare a unei solutii socialmente acceptabile, care sa evite pierderi masive de locuri de munca.

Minele de productie de carbune trebuie sa fie definitiv inchise in acord cu planul de inchidere daca acestea nu vor deveni rentabile pana la data limita stabilita si cu conditia ca nevoile energetice ale UE sa nu faca necesara continuarea existentei lor.

Deputatii europeni propun de asemenea ca subventiile de stat sa poata acoperi costurile investitiilor in cercetare si tehnologie destinate reducerii emisiilor poluante provenite din carbune.

Rezolutia va fi supusa votului plenului Parlamentului European la 23 noiembrie, iar Consiliul este programat sa ia o decizie la 10 decembrie.

RAR va monitoriza nivelul emisiilor de dioxid de carbon al autoturismelor noi

Registrul Auto Roman (RAR) va monitoriza, incepand cu 1 ianuarie 2011, nivelul emisiilor de dioxid de carbon produse de masinile noi. Aceasta este parte a unui program al CE de stabilire a standardelor de performanta a autoturismelor in ceea ce priveste noxele, potrivit unui proiect de hotarare de Guvern.

Proiectul face parte dintru-un regulament elaborat de Comisia Europeana (CE), care vizeaza reducerea emisiilor de dioxid de carbon la nivelul Uniunii Europene.

Pentru indeplinirea prevederilor CE, proiectul prevede cooperarea RAR cu Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, care urmeaza sa transmita Registrului, pana la data de 31 ianuarie a anului urmator perioadei de raportare, datele privind autoturismele noi inmatriculate in anul respectiv.