O calatorie in Elvetia iti da impresia ca aceasta tara alpina nu este una a bancilor si a secretului bancar, asa cum te-ai astepta, ci a soarelui. Vi se pare ciudat? Nu este. Elvetienii au facut din soare o avutie nationala, fie ca vorbim despre cladiri eficiente energetic, podgorii sau proiectul revolutionar care urmeaza sa fie prezentat vineri, 26 iunie, la Dubendorf, langa Zurich: prototipul de avion care zboara doar cu energie solara. In Elvetia, Icar se poate apropia de soare fara niciun risc.

Daca Icar traia acum in Elvetia, langa Zurich, probabil ar fi fost in echipa care se pregateste sa lanseze vineri prototipul primului avion care va zbura doar cu energie solara, fara nicio picatura de cherosen sau alt combustibil poluant. Am ajuns la Dubendorf intr-o dimineata ploioasa, mohorata si urma sa vedem materializarea unui vis, a unei idei. Solar Impulse scria pe toate panourile dintr-o sala situata la intrarea unui hangar. "Nu aveti voie sa faceti fotografii in hangar", am fost avertizati si glumeam intrebandu-ne ce s-ar intampla daca am incalca aceasta interdictie. Probabil ca am fi fost expulzati din Elvetia si trei generatii ale familiei noastre ar fi avut interdictie sa viziteze acea tara. De ce? Pentru ca in acel hangar se afla proiectul de care elvetienii sunt extrem de mandri, prototipul primului avion care va zbura doar cu energie de la soare.

Hangarul unde se construieste avionul
Hangarul unde se construieste avionul
Foto: www.solarimpulse.com
Ideea s-a nascut acum 5 ani si de atunci specialistii din echipa Solar Impulse, numele avionului, au cautat solutii, sponsori si companii care sa ii ajute sa puna in practica proiectul. Un proiect care costa 70 de milioane de euro, iar 67% dintre ei au fost deja alocati primei faze a proiectului: cercetarea, construirea si testarea primului prototip. In sala de asteptare, o sala cu canapele colorate si o plasma mare, tapetata cu afise pe care sunt trecuti sponsorii proiectului si numele acestuia, intra un tip inalt, suplu, trecut de 40 de ani, foarte cool imbracat si arata ca un pilot. Este Andre Borschberg, CEO-ul proiectului, cel care, alaturi de Bertrand Piccard (cel care a facut prima calatorie continua in jurul lumii intr-un balon), este forta care a miscat lucrurile pentru realizarea acestui proiect. Mai tarziu mi se va confirma ca nu ma inselasem: nu avea doar alura de pilot, era chiar unul dintre pilotii care vor zbura cu avionul solar.

"Solar Impulse este un simbol", este ceea ce repeta mereu Boschberg, aratand preocuparea constanta a elvetienilor pentru mediu si pentru utilizarea energiilor alternative. Ceea ce se intampla la Dubendorf este scrierea unei noi pagini a istoriei aviatiei si o mare provocare: sa faci un avion sa se ridice de la sol si sa zboare folosind doar energie solara nu e usor. Insa ei vor mai mult de atat: vor ca in 2012 sa faca primul zbor in jurul lumii, un zbor zi si noapte, de-a lungul Tropicului Cancerului.

Primul pas insa va avea loc vineri, cand prototipul - care nu era inca asamblat la inceputul saptamanii trecute cand am vizitat eu baza militara din apropierea Zurich-ului - sa faca zboruri de incercare si primul zbor pe timp de noapte. El va fi pilotat de un pilot de incercare german, care este si inginer si va putea furniza si informatii tehnice despre "comportamentul" avionului si despre ce ar trebui modificat. Al doilea avion va fi construit in 2011 si va fi pregatit pentru zborul in jurul lumii, el fiind pilotat atunci chiar de catre Boschberg. In 2012 el va zbura cu o oprire pe fiecare continent, cinci zile si cinci nopti, iar chinezii si-au aratat deja disponibilitatea sa il gazduiasca pe aeroportul din Guangzhou cand va ajunge la partea de calatorie de deasupra tarii lor.

Cum arata avionul-minune?

Avionul Solar Impulse
Avionul Solar Impulse
Foto: www.solarimpulse.com

Foarte suplu, aerodinamic, extrem de usor si cu aripi foarte lungi. El poate zbura la o altitudine de maxim 8500 de metri, la temperaturi intre +80 si -45 de grade Celsius, are 1500 de kilograme si o deschidere a aripilor de 61 de metri. Pe aripi sunt instalate panouri cu celule solare, iar dedesubt sunt amplasate bateriile care vor stoca energia produsa de celule in timpul zilei, pentru a fi folosita pe timp de noapte. Pe aripi sunt 200 de metri patrati de celule solare, care produc energia folosita de un scuter.

La inceput, echipa a cautat o companie care sa le construiasca avionul, care sa puna in practica ideea, insa au constatat ca tehnologia folosita de companiile constructoare de avioane clasice este mult prea grea pentru proiectul lor. Ideea a fost sa reuseasca sa realizeze un avion cat mai usor si sa reduca greutatea de cinci ori fata de un avion obisnuit. Daca un avion obisnuit cantareste 40 de kg/metru patrat, Solar Impulse are doar 8kg/metru patrat. Asa ca au decis sa contruiasca "in casa" prototipul. Echipa este formata din 70 de oameni, 50 dintre ei fiind ingineri, cu multe nationalitati si multe specializari, de la domenii precum IT la aviatie sau meteorologie. Alti 80 de parteneri au ajutat la construirea motorului, a panourilor solare si a partilor componente ale avionului. "Tot ce nu se rupe in timpul testelor este, potential, prea greu", spune Borschberg.

"Always weight your parts" (Cantariti-va intotdeauna componentele), scrie pe un afis din hangarul in care ultimele panouri cu celule solare sunt lipite pe aripi. La o masa sunt aplecati asupra unor schite si harti meteorologice cativa membri ai echipei, undeva pe o platforma de unde au o perspectiva asupra intregului hangar. Oamenii lucreaza relaxat, chiar daca erau doar doua saptamani pana la lansarea prototipului. Undeva in spatele grupului de specialisti, pe un perete, atarna un calendar cu o frumoasa latino in bichini. Cateva zile sunt incercuite pe calendar, probabil dead-line-uri pentru anumite operatiuni.

"Criza economica n-a influentat derularea proiectului", spune Boschberg, "finantarea a fost asigurata de acum 5 ani, cand l-am inceput. Iar interesul pentru el a crescut in timp". Interes manifestat de asemenea si de industria militara, insa elvetianul subliniaza ca aceasta nu este implicata in proiect. "Nu spunem ca oamenii vor zbura in 5-10 ani cu un astfel de avion, insa el are o puternica simbolistica: el arata ce se poate face acum cu tehnologia existenta, pentru a economisi energie. Daca putem zbura economisind energie, pe timp de zi si noapte, atunci putem cu totii economisi energie foarte usor, indiferent ce am face", spune elvetianul. "Haideti sa dezvoltam acum tehnologii inovatoare, cat mai avem timp", adauga el, reamintind ca cererea de energie va fi din ce in ce mai mare in viitor, in conditiile in care actualemente 85% din energia folosita provine din combustibili fosili.

Simulare de 25 de ore de zbor

Pilotii au facut simulari de zbor stand 25 de ore in simulator. Pare foarte mult, insa ni se explica faptul ca pentru zborul in jurul lumii vor trebui sa stea 36 de ore. Este fascinant, cockpit-ul este extrem de ingust, avionul este pilotat de o singura persoana. "Si daca are nevoie la toaleta in cele 36 de ore de zbor?", e curiozitatea fireasca. "Va avea o gaura in scaun, va avea o alimentatie speciala, insa va trebui sa bea multe lichide, pentru ca la acele inaltimi corpul trebuie sa fie foarte bine hidratat. Pentru simularile de 25 de ore este simplu, nu mananca fibre cu 2 zile inainte si nu exista nicio problema", ne spune unul dintre ofiterii de presa. Hm, pilotii astia par niste super-oameni.

Ei trebuie sa reziste unor ore lungi de zbor, insa sunt ajutati si de tehnologie. Cum nu au voie sa depaseasca 8500 de metri altitudine si este indicat sa zboare la o inaltime constanta si sa tina avionul intr-o pozitie orizontala tot timpul, ei sunt echipati cu o vesta cu vibratii, care atunci cand avionul se inclina incepe sa vibreze si sa ii atentioneze pe piloti sa il redreseze pe traiectorie. Asa ca ei trebuie sa fie mereu vigilenti, intrucat avionul depinde doar de ei, neavand pilot automat.

Pentru un om care nu are nicio legatura cu tehnologia, cu aviatia, decat aceea ca zboara cu avionul destul de des, inventia elvetienilor este de-a dreptul uimitoare. Este o idee izvorata din preocuparea lor pentru mediu si pentru eliminarea poluarii si a emisiilor de CO2.

Si realizezi ca mediul nu este un subiect la moda, la fel ca in alte tari, de cand a inceput sa se vorbeasca despre incalzirea climatica, ci este o preocupare constanta pentru elvetieni. Ei au fost scosi la urne, la referendum, de nu mai putin de 60 de ori din 1970 pentru a se pronunta asupra unor masuri care au in vedere mediul, in conditiile in care au, in medie, cam 4 referendumuri pe an.