Marea Britanie se confrunta cu inceputul unei noi ere a calatoriilor pe caile ferate, ca urmare a nevoii tot mai acute de a incuraja transportul care afecteaza mediul mai putin. Potrivit cotidianului The Independent, regatul se confrunta, in prezent, cu cea mai mare cere de calatorii cu trenul, de la al doilea razboi mondial incoace, in timp ce pretul biletelor de calatorie e in usoara crestere. Reprezentanti ai Guvernului au anuntat ca ca autoritatile se pregatesc de extinderea retelor de cai ferate.

In 2007, britanicii au inregistrat un numar record de mile de calatorii pe sine: 30,1 miliarde de mile. Cresterea lungimii calatoriilor, studiata de Asociatia operatorilor de transport feroviar, indica o explozie in privinta cererilor de transport pe tren, in contextul incurajarii politicilor de reducere a emisiilor de gaze poluante.

George Muir, directorul Asociatiei operatorilor de transport feroviar, descrie resucitarea transportului cu trenul ca fiind uimitoare: “Stiam ca suntem in avans, dar ne-am dat seama de cat de mare e crestrea abia cand am studiat graficele. Daca facem abstractie de perioada razboiului, in ultimii 80 de ani pasagerii au mers cu trenul in jur de 20 de miliarde de mile, iar in ultimii 10 ani, cresterea a fost uriasa”, a spus Muir.

Peste un miliard de calatorii cu trenul, intr-un singur an

Datele Asociatiei operatorilor de transport feroviar arata ca, anul trecut, s-au facut 1, 21 miliarde de calatorii cu trenul, ceea ce inseamna echivalentul a 20 de calatorii pentru fiecare cetatean si o crestere cu 7 procente fata de 2006. Din 2004, traficul pe caile ferate a crescut cu 67,6 la suta.

Tim Leunig, istoric la London School of Economics, spune ca actuala tendinta arata ca pasagerii continua sa rastoarne recordul de mile de calatorie cu trenul, odata cu cresterea cererii, pe piata. Un raport de anul trecut estima ca, pana in 2030, Marea Britanie va avea nevoie sa isi dubleze capacitatea de transport feroviar pentru a face fata cererii.

Se scumpesc biletele de tren

Pe de alta parte, pasagerii sunt preocupati de cresterea pretului biletelor de tren. Cea mai recenta scumpire, in ianuarie 2008, a adus britanicilor calatorii cu 15% mai scumpe, pe unele rute.

Bob Crow, secretarul general al Uniunii nationale a cailor ferate, maritime si muncitorilor din transport a declarat: “Avem nevoie de politici de tarifare care sa incurajeze transportul cu trenul si autobuzul, iar acest lucru inseamna bilete mai ieftine si nu mai scumpe. Daca macar 5 la suta dintre cei care calatoresc cu autoturismele ar trece pe calatoriile cu trenul, aceasta ar cere o crestere cu 50 la suta a capacitatii cailor ferate, asa ca cererea este imensa si are nevoie de actiuni imediate”.

De asemenea, organizatiile de mediu au avertizat asupra riscului scumpirii calatoriilor cu trenul, care ar putea sa elimine stimularea transporturilor feroviare, in vreme ce transportul cu masina si avionul au atins, de asemenea, cresteri record.

“Suntem incantati ca cererea de transport feroviar este in crestere si ca tot mai multi oameni aleg mijloace de transport, care afecteaza mai putin mediul, dar suntem nelinistiti de cresterea pretului la biletele de tren”, a declarat Cat Hobbs de la “Campanie pentru un transport mai bun” . “Nu suntem convinsi ca Guvernul are masuri pe termen lung sa extinda si finanteze reteaua de cai ferate, pentru cresterea cererii, la care ne aseptam”.

Guvernul se pregateste penhtru inca 180 de milioane de calatori

Insa, un purtator de cuvant al Departamentului de transporturi a respins orice zvon ca Guvernul va esua in fata cererii tot mai mari pentru calatoriile feroviare: “Suntem in faza avansata in planurile de extindere a retelei de trenuri. Planuim o retea de sine care va putea transporta inca 180 de milioane de pasageri, in urmatorii sase ani. Aceasta inseamna o extindere cu 22%”.