​Marți s-au lansat programele Rabla Clasic și Rabla Plus, iar bugetul la primul dintre ele a scăzut drastic față de anul trecut. Tendința se va menține și în anii următori, astfel încât în câțiva ani programul Rabla va ajunge să finanțeze doar mașini „prietenoase cu mediul” a spus ministrul Mediului, Mircea Fechet.

Masina electrica la incarcatFoto: M Starychenko, Dreamstime.com

În 2024, Rabla Plus are un buget de un miliard de lei, de peste trei ori mai mare decât Rabla Clasic, la care bugetul este de 300 milioane lei, aproape la jumătate față de ediția din 2023.

Și în anii viitori va tot scădea bugetul Rabla Clasic și banii vor fi direcționați spre Rabla Plus, astfel că se va ajunge la un moment în care Rabla Clasic, așa cum îl știm în prezent, va dispărea, fiindcă nu va mai fi subvenționată de stat achiziția de mașini pe benzină sau pe motorină. Vor fi subvenții doar pentru electrice și pentru hibride. Rămâne de văzut atunci ce fel de hibride vor fi incluse: doar cele Plug-in sau și cele „mild”.

„Ne vom ține de promisiunea făcută: vom lua banii de la Rabla Clasic - adică de la motoarele diesel, de la cele pe benzină și alte tipuri de combustie convențională - și vom muta banii spre Rabla Plus. Este ceea ce se va întâmpla și anul acesta și este ceea ce o să se întâmple și în anii viitori. Trebuie să înțelegem că în câțiva ani, această majorare într-o parte și diminuare în cealaltă parte va însemna că vom finanța la un moment dat doar autoturisme prietenoase cu mediul”, a spus ministrul Mediului, Mircea Fechet, la lansarea Rabla 2024.

Ministrul spune că se va înființa în aceste zile un grup de lucru din care vor face parte reprezentanți AFM, reprezentanți ai producătorilor auto locali, ai dealerilor auto, și ai societăților de finanțare, pentru a se decide cum ar trebui să arate pe viitor programele Rabla. Se vor discuta soluții concrete de finanțare pentru flote auto, dar și de finanțare a costurilor cu leasingul sau cu închirierea de autovehicule electrice.

„Cred că o să intrăm într-o nouă eră în ceea ce privește arhitectura programelor Rabla Clasic și Rabla Plus”, a spus Fechet.

Cei de la AFM au spus că în 19 ani, prin programele Rabla au fost casate peste un milion de mașini vechi și s-au cumpărat peste 700.000 de mașini noi.

Primul program Rabla s-a ținut în 2005, prima de casare a fost atunci de 3.000 de lei și s-au casat aproape 15.000 de mașini.

Anul record a fost 2010, când au fost casate 190.000 de mașini vechi și s-au cumpărat 62.000 de mașini noi. Bugetul a fost atunci de 722 milioane lei.

Sursa foto: Dreamstime.com