De la final de noiembrie vom plăti o garanție de 50 de bani când vom cumpăra de la magazine o băutură și vom primi apoi acei bani înapoi după ce vom returna ambalajul. Ce este SGR? Ce fel de ambalaje se pot returna? În ce stare trebuie să fie? De ce nu putem duce sticle vechi ce zac în pivniță? Vom vedea o schimbare imediat?

AmbalajeFoto: Andrey Moisseyev, Dreamstime.com

Ce se va întâmpla exact de la 30 noiembrie când cumperi apă, suc, bere sau vin?

Românii care vor cumpăra băuturi vor trebui să achite magazinului o garanție de 0,50 lei pentru fiecare ambalaj primar nereutilizabil din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. Consumatorii vor primi garanția înapoi, dacă vor returna ambalajele în mod corespunzător. În primele zile din decembrie vor fi puține ambalaje SGR, dar numărul lor va tot crește.

Ce fel de ambalaje intră în sistem?

Cele de băuturi îmbuteliate (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, mixuri de băuturi). Vor fi acceptate doar ambalajele cu logo-ul SGR și codul de bare pentru colectarea automată. Un lucru foarte important: pentru a fi identificate ușor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific SGR și cu un cod de bare. Cele care NU au logo-ul NU sunt acceptate.

Ce ambalaje vor fi respinse?

Ambalajul cu garanție va trebui să aibă simbolul SGR imprimat pe etichetă. Pe ambalaj va exista și un cod de bare pentru colectarea automată prin automatele de preluare a ambalajelor (RVM). Conform cerințelor, logo-ul SGR de pe ambalaje nu poate fi mai mic de 8 x 6,35 mm.

NU veți putea, spre exemplu, să luați bani pentru PET-uri pe care le aveți în pivniță de ani buni și vreți acum să scăpați de ele.

Pot fi duse și bidoanele mari de apă la 5 litri?

Nu, volumul maxim acceptat este de 3 l.

Unde vor putea fi returnate ambalajele?

După golirea ambalajului, consumatorul îl va putea returna în orice punct special amenajat de către comercianți, adică în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi valoarea garanției plătite inițial, fără a fi nevoie ca acesta să prezinte bonul fiscal sau să returneze produsul în magazinul din care a fost inițial achiziționat. Comercianții vor avea libertatea de a decide asupra tipului de colectare: automat sau manual, în funcție de fluxul de consumatori al fiecăruia.

Ce ambalaje vor fi acceptate?

Cele goale, neturtite și cu eticheta intactă. Așadar, fără doze sau PET-uri turtite sau cu băutură rămasă în ele.

De ce s-a ales valoarea de 50 de bani pentru garanție?

Garanția a fost setată în mod uniform la 0.50 RON, indiferent de tipul ambalajului sau conținutul acestuia. Valoarea a fost aleasă astfel încât să fie suficient de mare pentru a motiva consumatorul să returneze ambalajele, dar suficient de mică pentru a nu fi percepută ca o majorare semnificativă a prețului. În primii 2-3 ani garanția ar trebui să rămână la această valoare fixă, dar ar putea fi schimbată după ce oamenii se acomodează cu sistemul. Comercianții au obligația de a evidenția la raft, cu ajutorul unor etichete, valoarea garanției.

Ce se întâmplă cu ambalajele SGR după ce sunt colectate?

Centrele de colectare vor fi organizate de toți comercianții indiferent de mărimea acestora. Ei vor avea obligația de a organiza câte un punct de returnare unde consumatorii vor putea aduce ambalajele, însă colectarea ambalajelor nu trebuie să blocheze activitatea de bază a comerciantului. După colectarea ambalajelor, administratorul sistemului de garanție-returnare va avea obligația de a organiza un sistem eficient, care să preia cât mai repede ambalajele goale, astfel încât să nu permită aglomerarea spațiilor în care comerciantul le va depozita.

Cine administrează sistemul?

Compania RetuRO Sistem Garanţie Returnare, înfiinţată de către asociaţiile reprezentative ale producătorilor de băuturi şi ale comercianţilor, a devenit oficial în august 2022 administratorul sistemului de garanţie-returnare din România, printr-o Hotărâre de guvern.

Compania RetuRO Sistem Garanţie Returnare are trei acţionari privaţi: Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociaţia Berarii României pentru Mediu şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu. Compania are şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, care deţine 20% din acţiuni.

Pe măsură ce ambalajele pentru băuturi cu logo SGR vor ajunge progresiv pe rafturile a aproape 80.000 de comercianţi, în următoarele luni ale anului 2024, ReturRO spune că se concentra pe creşterea conştientizării şi pe o înţelegere cât mai bună a modului în care funcţionează Sistemul de Garanţie Returnare

De ce a cerut ReturRo amânarea intrării în vigoare a SGR și de ce Ministerul Mediului a respins solicitarea?

RetuRO a cerut în septembrie prelungirea cu cel puțin trei luni a termenului de punere în funcțiune a Sistemului de Garanție Returnare (SGR). Printre motivele invocate se număra și lipsa cunoștințelor esențiale ale publicului în înțelegerea modului de funcționarea a sistemului. Ministrul Mediului a spus că intrarea în vigoare a tot fost amânată și că industria a avut cinci ani să se pregătească, așa că totul trebuie să fie gata până la termenul stabilit.

Ce se întâmplă cu stocurile de ambalaje ce nu au logo-ul SGR?

Toți producătorii vor putea să-și vândă în lunile următoare stocurile vechi de ambalaje non-SGR. Evident că acele ambalaje nu intră în sistem.

De ce era nevoie de SGR?

Ministrul Mediului spunea că România stă foarte rău față de restul Europei, fiindcă, unu din zece PET-uri ajunge „în cel mai bun caz în instalația de reciclare”. Sistemul ar putea inversa lucrurile, astfel încât 90% dintre PET-uri să fie reciclate.

ReturRO spune că SGR reprezintă un instrument care poate crește țintele de colectare a deșeurilor de ambalaje de băuturi și poate ajuta România să atingă obiectivele noilor reglementări europene care impun procente ridicate. Ținta de colectare a plasticului impusă este de 77% până în 2025 și de 90% până în 2029. În plus, SGR va oferi producătorilor acces la rPET (ambalaje din pet reciclat) și reprezintă o soluție prin care aceștia pot atinge țintele de 25% până în 2025 și 30% până în 2030 de ambalaje realizate din materiale reciclate.

Ce au de făcut producătorii și comercianții?

Producătorii şi comercianţii sunt obligaţi să se înregistreze în SGR prin intermediul unei notificări speciale, să se înregistreze într-o bază de date şi nu în ultimul rând să încheie contracte de prestări servicii cu administratorul SGR.

În caz contrar, comercianţii nu vor mai putea comercializa produse din materialele în cauză de la producătorii neînregistraţi în SGR sau de la distribuitorii acestora. Producătorii vor trebui să achite un tarif de administrare al SGR, care va fi calculat în funcţie de material, greutate, volum şi cantitate.

Producătorii care introduc pe piaţa naţională produse ambalate în ambalajele în cauză aveau obligaţia să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR până la data de 28 februarie 2023.