Pasarile si reptilele se imperecheaza prea devreme

Romania: Incalzirea globala a grabit venirea primaverii

de A.B.     HotNews.ro
Vineri, 21 martie 2008, 9:31 Actualitate | Mediu


Astronomic, primavara a inceput pe 20 martie, odata cu echinoctiul de primavara. In fapt, ea a inceput mult mai devreme, iar evidentele sunt de netagaduit: temperaturi de 18-20 de grade la inceputul lui martie, pomi infloriti si pasari migratoare care s-au intors mai devreme. HotNews.ro a vrut sa afle raspunsul exact de la specialisti.

Daca simtim ca astenia de primavara ne-a lovit mai devreme anul acesta, uitand ca poate si anul trecut a fost la fel, putem decreta in mod cert ca a venit primavara. Ceva mai devreme decat in alti ani? Este posibil.

Pasarile migratoare s-au intors mai devreme

Ornitologii au adunat probe care sustin ipoteza ca primavara s-a instalat mai repede decat in anii anteriori. Pasarile migratoare s-au intors mai devreme decat in alti ani. Cateva specii de cuci au fost vazute inca de la sfarsitul lunii februarie, desi trebuia sa apara doar pe la mijlocul lunii martie. La fel si berze, care au fost si ele mai grabite.

Valentin Marin, membru al Societatii Ornitologice Romane, spune ca anul acesta exista o serie de exemple atipice si care ofera noi directii pentru observarea comportamentului pasarilor. Ornitologii urmaresc prezenta pasarilor  migratoare, dar si comportamentul lor, in special momentul in care cuibaresc si incep ritualurile de imperechere.

"Pasarile sedentare (n.r. adica cele care raman in tara) sunt deja in perioada de imperechere, ceva mai devreme decat de obicei, dar nu se intampla asta pentru prima data", a declarat Marin pentru HotNews.ro. Prin 2002 sau 2003 a fost o iarna mai blanda si atunci au observat pentru prima data aceasta graba a pasarelelor sa cuibareasca si sa cloceasca ouale.

"Anul acesta, ciuful de padure, o pasare din familia cucuvelei, avea pui la sfarsitul lunii februarie, desi, de obicei, incepea clocitul tocmai in luna aprilie. Colegii nostri au observat la pasarile de apa din Delta Dunarii ritualurile de imperechere inca din luna februarie, cand in mod normal acestea aveau loc de-abia la sfarsitul lunii martie", a mai explicat Valentin Marin. Potrivit acestuia, comportamentul pasarilor a fost influentat de incalzirea globala si, in consecinta, de temperaturile ridicate din aceasta perioada a anului.

Reptilele, prinse de fiorul dragostei

Nu numai pasarile simt primavara vremelnica. "De 2-3 ani, amfibienii si reptilele se reproduc mai devreme, in conditiile in care asta se intampla in aprilie-mai, dar anul acesta, in martie, a fost terminata imperecherea", a declarat pentru HotNews.ro Paul Szekely, reprezentant al Societatii Ornitologice Romane, unde studiaza comportamentul reptilelor si amfibienilor.

Broasca bruna de pamant a fost cuprinsa de fiorul primaverii, iar imperecherea care trebuia, in mod normal, sa aiba loc la mijlocul lunii aprilie sau in mai, in Dobrogea, a avut loc in luna martie. Iubitoare de caldura, vipera cu corn a iesit deja sa se incalzeasca la soare, desi ea mai trebuia sa stea ascunsa pana prin luna aprilie.

"Problema cea mai mare nu este venirea timpurie a primaverii, ci faptul ca iarna este mai scurta si, astfel, se scurteaza si perioada de hibernare a reptilelor. Iarna, ele au o perioada de reapos in care se secreta niste hormoni  pentru imperechere, iar daca perioada nu este suficienta, femelele nu se mai pot reproduce. Speciile de la noi au nevoie de aceasta perioada de repaos", a mai spus Paul Szekely.

In ce priveste plantele, desii studii britanice au demonstrat ca mai multe flori infloresc in ultimii ani cu 4,5 zile mai devreme decat cu zece ani in urma, in Romania nu s-au sintetizat informatii in acest sens.

"Vorbind de decade sau intervale mai lungi este posibil ca la o analiza serioasa sa descoperim ca si la noi inflorirea unor specii este decalata cu un anumit numar de zile", adeclarat pentru HotNews.ro Paulina Anastasiu, lector la Facultatea de Biologie.

Plantele, cel putin in Bucuresti, par sa reactioneze asa cum trebuie. "Daca e sa ne gandim strict la anul acesta, mie personal nu mi se pare deloc ca ar fi o inflorire timpurie. Este adevarat ca nu stiu situatia din tara, dar in Bucuresti am cateva repere si totul pare sa fie normal pana acum", a spus Anastasiu, referindu-se la ghioceii si viorelele pe care le urmareste inflorind in fiecare an in Gradina Botanica.

"In iernile mai blande, Forsythia - arbust cu flori galbene - infloreste in parcul Facultatii de Medicina chiar in jur de 15 februarie. Anul acesta inflorirea s-a produs dupa aproape o luna", a remarcat lectorul Facultatii de Biologie.

Primavara incepe cu o saptamana mai devreme, indica temepraturile

Daca astrologic se poate spune cu exactitate cand incepe primavara - in functie de momentul in care Soarele intre in primul semn al zodiacului, Berbec - meteorologic, e mult mai greu de trasat o demarcatie fixa intre iarna si primavara. Martie este o luna de tranzitie, in care intervale cu vreme tipica iernii sunt destul de comune.

Ele alterneaza cu intervale caracteristice sezonului de primavara, din ce in ce mai numeroase pe masura ce ciclul sezonier avanseaza. Exista fluctuatii ale vremii, de la an la an, fluctuatii datorate complexitatii sistemului climatic, spune Roxana Bojariu, ANMH.

"In ultimele decenii, statisticile arata ca in zonele continentale de la latitudinile medii exista o tendinta de aparitie mai timpurie a proceselor carcateristice primaverii. In Europa, exista studii stiintifice care estimeaza ca exista un avans de cateva zile, in medie (6-8 zile). E un semn al schimbarii globale a climei, care impreuna cu altele, ne indica existenta semnalului incalzirii globale datorat cresterii concentratiei gazelor cu efect de sera, ca urmare a activitatilor umane", a mai declarat Bojariu pentru HotNews.ro.

Ea a argumentat ca sunt evidente cresterile de temperatura in Romania din ultimele decenii, ele insa difera de la regiune la regiune. Asa se explica faptul ca in Bucuresti au fost 18 grade Celsius, in timp ce in nordul tarii circulatia a fost ingreunata de zapada.

In secolul XXI, vremea se va incalzi cu 1-6 grade Celsius

Cel de al 4-lea Raport al IPCC (Comitetul Interguvernamental pentru Schimbari Climatice), aprobat in 2007, arata ca fenomenul de incalzire globala va continua si in viitor chiar daca concentratia gazelor cu efect de sera si a aerosolilor s-ar mentine constanta la nivelul actual.

Astfel, la o mentinere a concentratiei gazelor cu efect de sera si a aerosolilor la nivelul anului 2000, se asteapta in continuare o incalzire medie globala de 1.2°C pe deceniu, datorita cantitatii deja acumulate de gaze cu efect de sera in atmosfera. Acest fenomen insa va prezenta diferentieri regionale.

Potrivit modelelor climatice elaborate de IPCC, se estimeaza ca in cursul secolului XXI clima va cunoste o incalzire de 1 pana la 6 grade Celsius.

Green Peace arata ca scopul politicii climaterice ar fi acela de a impiedica cresterea temperaturii medii globale cu mai mult de 2 grade Celsius peste nivelul perioadei pre-industriale. La o crestere de peste 2 grade Celsius, impactul asupra ecosistemelor naturale si a sistemului climatic creste in mod dramatic, sustin rapoartele Green Peace.








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4140 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Mai moale va rog (Duminică, 23 martie 2008, 21:18)

    ALex [anonim]

    Caci in Cehia pe la mijlocul lui februarie au fost cateva zile calduroase, iar de la inceputul lui martie avem parte numai de ploi si ninsori. Chiar si astazi a nins in Praga.

    Incalzirea globala se numeste asa pt ca e globala nu locala ;) Got it ?!?
  • -1 (1 vot)    
    echinocțiu (Duminică, 23 martie 2008, 21:18)

    equinox [anonim]

    bravo! sunteți rapizi!
  • 0 (0 voturi)    
    tot ce pot spune (Duminică, 23 martie 2008, 22:20)

    URCAN BATRANUL [anonim]

    e ca nu am mai purtat paltonul din ianuarie si pardesiul de la sfasitul lui martie
    iar azi, 23 martie, am stat in gradina in camase
  • 0 (2 voturi)    
    Mai bagam o taxa? (Duminică, 23 martie 2008, 23:29)

    Daniel [anonim]

    Eu zic sa mai bagam o taxa pe mediu ca sa evitam incalzirea globala, va inchipuiti ce nenorocire a dat peste tara ? Broscutele au iesit la cotarceala !
  • +1 (3 voturi)    
    Incalzirea globala - bulshit politic 100 % (Luni, 24 martie 2008, 0:48)

    Doru BARBU [anonim]

    Salutare tuturor!

    Pot sa va spun ca eu unul sunt fascinat de capacitatea de manipulare pe care o are deja acest subiect (la care mass-media lucreaza din greu, fie vorba intre noi) cu incalzirea globala. Incredibil...Nu pot decat sa il aplaud pe Al GORE, proaspat castigator al premiului Nobel pentru pace (uite aici http://mnweekly.ru/world/20071213/55296592.html ) ca de asemenea si pe consilierii lui!!!
    Fantastica lovitura de imagine, incredibila dealtfel!!! Americanii se pricep la multe, da' cred ca la PR le dau lectii la toti, fara discutie!
    Nu m-ar mira ca acest premiu Nobel castigat de GORE sa fie trambulina pentru o noua functie politica in SUA, eventual cea de presedinte peste cativa ani...
    Anyway...
    Ironia soartei face ca natura si destinul sa fie extrem de perverse. In timp ce GORE ia premiul NOBEL pentru pace pentru smecheria PR "An Inconvenient Truth", in SUA mor cel putin 33 de persoane din cauza unui verglas (furtuna de gheata, fenomen meteo destul de prezent in America e Nord!!!!!!).Ia uitati aici http://www.radio-canada.ca/nouvelles/International/2007/12/12/005-verglas_midwest.shtml
    Halucinant!!!
    Tocmai (re)citesc cartea lui Lucian BOIA - "Omul si clima", in franceza. Mai vreau sa citesc "Sfarsitul lumii - o istorie fara sfarsit" si "Romania - o tara la frontierele Europei", ambele de acelasi autor. In plictiseala maxima in care traiesc pot sa spun ca BOIA mi-a retrezit, cel putin pentru o perioada, pofta pentru citit. Ceea ce e bine spun eu...
    Ce sa mai zic...Om trai si om vedea. Pana una, alta, multe previziuni catastrofice (ex: previziunile Clubului de la Roma, din anii '70, privind cresterea economica si criza resurselor) nu s-au adeverit.
    Cam asta e...
    Numai bine.
    Doru
    • +2 (2 voturi)    
      Cam asa (Luni, 24 martie 2008, 7:26)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui Doru BARBU

      Doru,

      Ai dreptate, schimbarea climei e o pacaleala utilizata pentru a control oamenii mai bine.
      Raportul ONU spune ca oamenii sunt responsabili doar de 3% (in total 10% indirect) din modificarea climei).... dar ei vor o taxa in tarile bogate, in timp ce majoritatea lumii - tarile mai sarace care au industrie - nu vor avea nici o taxa. Deci, e o chestie politica.
      Adevarul este ca soarele e factorul principal, iar incalzirea se produce la fiecare 1500 de ani. La fel, sunt perioade mai reci, ultima terminandu-se in evul mediu, documentata in istorie. Cartea "Unstoppable Global Warming: Every 1, 500 Years, Updated and Expanded Edition" explica totul.
      De altfel, nu doar pamantul se incalzeste - sonde spatiale arata ca Marte, Jupiter, Neptun se incalzesc si ele, si sigur nu e de la oameni. Soarele e in cel mai cald ciclu masurat de stiinta moderna, si drept urmare planetele - inclusiv a noastra - se incalzesc.
      ... dar se pare ca incalzirea s-a cam terminat acum vreun an, suntem intr-o perioada relativ stabila si probabil va incepe o racire lenta care va dura zeci de ani.
      De exemplu - grafice de la agentiile meteorologice majore (americane, europene) care arata deja scaderi:
      http://wattsupwiththat.wordpress.com/2008/02/19/january-2008-4-sources-say-globally-cooler-in-the-past-12-months/

      Multi oameni de stiinta nu au fost de acord cu ce zice Gore, dar au fost pusi acolo fara voia lor. Cel putin unul a amenintat ca daca nu e scos de pe lista de semnatari ai "Inconvenient truth" va da in judecata.
      In fine, nu mai intru in detaliu, dar exista filme documentare facute de oameni de stiinta care arata ca Gore exagereaza, si anume exagereaza cu buna stiinta. Rezultatul e ca noi avem mai o taxa in plus care nu poate ajuta cu nimic, decat sa faca guvernele si mai puternice si pe noi mai inrobiti.
      Deci filmele...
      • 0 (0 voturi)    
        Soarele (Marţi, 25 martie 2008, 15:56)

        astro_ion [anonim] i-a raspuns lui Adrian

        Soarele este intr-adevar factorul principal, asa cum bine zici. Si multi stiu deja asta.
        Numai ca ceea ce nu stiu multi si ceea ce se ascunde cu orice pret opiniei publice este ca soarele si-a inceput deja expansiunea. Cand se afla o stea in expansiune? Va las sa va dati seama singuri (teoriile clasice sunt destul de corecte in aceasta privinta).
      • 0 (0 voturi)    
        O noua modalitate e a baga mana in buzunar (Marţi, 25 martie 2008, 16:02)

        goe [anonim] i-a raspuns lui Adrian

        Nu mai conteaza cine e vinovat de incalzirea globala. Ideea a prins deja, iar impozitul pe poluare este pe cale sa devina realitate. Nimic nu mai poate opri procesul. Chiar de ar ingheta de tot pamantul, in scurt timp vom plati taxa.
        Inca un punct marcat pentru imperialisti!
    • 0 (0 voturi)    
      Cam asa [2] (Luni, 24 martie 2008, 7:31)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui Doru BARBU

      Filmele de care ziceam:
      1) An Inconvenient Truth or Convenient Fiction?
      (http://www.aconvenientfiction.com/)
      Se poate vedea de pe site-ul oficial

      2) The Great Global Warming Swindle (http://www.greatglobalwarmingswindle.com/). Se poate vedea aici:
      http://www.liveleak.com/view?i=7a9_1199627199
      http://www.liveleak.com/view?i=362_1199629494
      http://www.liveleak.com/view?i=89f_1199631345
      http://www.liveleak.com/view?i=c18_1199632450

      3) Global warming or global governance
      (http://www.globalwarmingglobalgovernance.com/)
      Se poate vedea aici:
      http://video.google.com/videoplay?docid=3069943905833454241
    • -1 (3 voturi)    
      Contrazic (Luni, 24 martie 2008, 12:27)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Doru BARBU

      Daca te-ai fi uitat la documentarul lui Al Gore si ai fi citit despre incalzirea globala ai fi vazut ca ea se manifesta la inceput prin fenomene meteo aberante (adica violente si neasteptate pentru anumite zone geografice sau perioade de timp). Si daca te-ai fi documentat cu privire la istoria pamantului ai fi vazut ca periodic se produc ere glaciare ce sunt precedate de incalziri climaterice... si o astfel de era se cam apropie. Asa ca o "furtuna de gheata" nu inseamna ca e f frig pe pamant.

      Si in plus, ce ne doare domnilor daca in loc sa mergem in fiecare zi cu masina mai mergem si pe jos, sau cu mijloacele de transport in comun sau pe bicicleta? stiu ca sunt inconveniente (ingramadeala, te claxoneaza prostii cand mergi pe bicicleta) dar poate ca se regleaza si la noi lucrurile si vom respira si altceva decat gaze de esapament si praf.

      In concluzie educatia este cheia si forta celor multi. Eu sunt in berlin acum si vad ca aici se poate si fara masini prea multe. Insa sistemul de transport este fara cusur si poti sa mergi cu bicicleta pe unde vrei pt ca soferii te respecta.
      • 0 (0 voturi)    
        Mai citeste, Alex! (Marţi, 25 martie 2008, 3:23)

        Doru BARBU [anonim] i-a raspuns lui Alex

        http://www.adevarul.ro/articole/clima-dupa-lucian-boia/332742

        Alex, prefer punctul de vedere academic, super metodologic si neimplicat politic al lui Lucian BOIA decat speculatiile de doi bani, smecheriile meschine si politicianiste ale lui Al GORE! In rest, iata cum arata "incalzirea globala" la Montreal!

        http://www.theweathernetwork.com/weather/caqc0363
  • 0 (0 voturi)    
    Pt cei ce neaga aiurea (Marţi, 25 martie 2008, 11:04)

    DD [anonim]

    Sutn de acord ca exista incalziri ciclice (ca sursa lor e soarele sau altceva nu cred ca este clar), sunt de acord si ca oamenii probabil nu sunt raspunzatori de 100% din efectele incalzirii globale ce le resimtim astazi, sunt de acord si cu PR-ul american, etc...

    Mai exista teoria recenta ca tot sistemul solar se incalzeste - daca e sa fie asa ce termen de comparatie au cei ce sustin asta? Au masurat temperaturile de cateva sute de ani incoace? Sau au observat ca anul asta e mai cald decat anul trecut? :)) (Si asta ma indoiesc ca se poate face).
    De ce sa preferati orice ipoteza inaintea celei evidente: AVEM INCALZIRE GLOBALA cauzata cel putin partial de oameni.

    Este azi mai cald decat inainte, este aerul mai irespirabil decat acuma 50 ani, etc...
    Deasemenea se observa fenomene extreme ce ne afecteaza viata.

    E greu sa platesti o taxa sigur, dar cand iti ia casa cu totul sau trebuie sa te muti in alta zona (caci unde ai copilarit nu mai exista) cum e?
    O alta problema este cum ne asiguram ca banii merg unde trebuie.

    Totusi, nu negati evidentul citind tot felul de pareri/articole mai mult sau mai putin avizate.

    Filmul lui Al Gore MERITA VAZUT. Chiar daca nu sunteti dispusi sa acceptati 100% ce prezinta acolo. Este un inceput pentru a intelege cat de grava e problema.
  • 0 (0 voturi)    
    Da, si? (Marţi, 25 martie 2008, 14:06)

    linu [anonim]

    Si ce-i cu asta?
    V-a lasat cumva inspiratia si ati inceput sa inventati probleme?
  • 0 (0 voturi)    
    S-au intors mai devreme... cucii (Marţi, 25 martie 2008, 15:49)

    ginu [anonim]

    A nu se confunda semnele prevestitoare ale primaverii cu primavara in sine.
    Anul acesta ca in toti anii de altfel primavara a venit atunci cand trebuia sa vina si atunci cand i-a fost timpul sa vina.
    Faptul ca unele pasari migratoare s-au intors mai devreme isi gaseste explicatia in evolutia economica la nivel mondial si in globalizare.
    Pasarile ca si oamenii nu isi mai fac concediul dupa bunul plac, asa cum obisnuiau inainte, ci dupa cum le dicteaza firmele hoteliere si cele de transport aerian.
    Faptul ca pasarile migratoare s-au intors mai devreme poate fi explicat foarte simplu: ori preturile la cazare prin tarile calde au urcat si atunci au trebuit sa-si scurteze sejurul, ori au profitat de vreo oferta la companiile aeriene low-cost si au trebuit sa se intoarca mai devreme.
    Asa ca lasati-o moale cu primavara care a venit mai devreme ca nu stiti sa interpretati semnele cum trebuie si incepeti sa va imaginati tot felul de scenarii. Ca stiti cum e, omul cum e nevricos, intra la o idee. De cum a intrat la o idee, pandaxia e gata. Si din pandaxie da in ipohondrie.
    Cat despre astenie, cred ca voi astia de ati scris articolul suferiti de ea rau de tot.
  • 0 (0 voturi)    
    Incalzire/catastrofa (Joi, 13 noiembrie 2008, 17:11)

    Paicu Alexandru [anonim]

    ok, deci eu sunt complet de acord ca acum este mai cald ca pe vremea bunicilor, aerul mai irespirabil (poate chiar este; eu sincer am doar 18 ani si nu am remarcat nici o diferenta dar sunt sigur ca cei care au mai multi ani stiu mai bine) dar nu vad de unde si pana unde ne duce la o catastrofa globala. parerea mea este ca e o schimbare ciclica normala in clima pamantului. fara catastrofa climatica! doar motive politice


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by