Oamenii de știință știu de mult timp că păsările marine ingerează microplastice confundându-le cu hrana. Și, potrivit unui studiu publicat luni, aceste deșeuri nu numai că înfundă sau trec prin stomac, dar perturbă și echilibrul întregului sistem digestiv, potrivit AFP.

MicroplasticFoto: Nancy Anderson / Alamy / Profimedia Images

Studiind tractul digestiv a două specii de păsări marine din Atlantic (ex: stârcul cenușiu), cercetătorii au descoperit că micile particule de plastic le-au perturbat microbiomul - un set complex de microorganisme, inclusiv bacterii bune și rele.

Practic, cu cât pasărea ingerează mai multe microplastice, cu atât bacteriile stomacale, în mare parte benefice, scad, în timp ce agenții potențial patogeni proliferează.

Studiul, publicat în revista Nature Ecology & Evolution, arată, de asemenea, o creștere a microbilor rezistenți la antibiotice și dezvăluie că unele tipuri de microplastice pot elibera, de asemenea, substanțe chimice care perturbă microbiomul intestinal al păsărilor.

Microplasticele, rezultate din descompunerea produselor din plastic în mediul înconjurător, se găsesc în întreaga lume, de la cele mai adânci șanțuri oceanice până în vârful Muntelui Everest, și în majoritatea lanțurilor alimentare animale. La oameni, au fost detectate urme în sânge, în laptele matern și în placentă.

Studiul confirmă constatările anterioare potrivit cărora ingestia prelungită de microplastice provoacă un dezechilibru între bacteriile sănătoase și cele dăunătoare din tractul digestiv.

Implicațiile acestui lucru pot fi de mare anvergură, deoarece, la fel ca păsările, multe specii, inclusiv oamenii, au un microbiom mare în sistemul lor digestiv.

„Este o întreagă simbioză care are loc, atât la păsări, cât și la oameni”, a declarat pentru AFP Gloria Fackelmann, de la Universitatea din Ulm (Germania), autorul principal al studiului.

Diversitatea acestei flore intestinale este adesea o garanție a unei bune digestii și ajută la întărirea sistemului imunitar. Dar unele dintre aceste bacterii și microbi pot avea, de asemenea, un efect dăunător asupra sănătății și pot provoca boli, deși efectul precis al fiecăruia dintre ei asupra organismului este încă neclar.

În general, însă, există tot mai multe dovezi că microplasticele - cele cu un diametru mai mic de cinci milimetri - au un efect dăunător asupra sănătății animalelor.

La oameni, prezența lor poate provoca reacții alergice și deteriorarea celulelor, iar substanțele chimice pe care le conțin au fost, de asemenea, legate de creșterea riscului de cancer, de probleme de reproducere și de mutații ale ADN-ului.