Gheața marină arctică a scăzut constant de la începutul înregistrărilor prin satelit în 1979, dar un nou studiu vine cu o predicție dură: până la sfârșitul acestui secol, gheața marină arctică poate dispărea în timpul verii, ceea ce ar putea conduce la dispariția urșilor polari și a altor specii dependente de gheață, potrivit Live Science.

Ursi polari pe insula WrangelFoto: Captura YouTube

„Ultima zonă de gheață” este o regiune care conține cea mai veche și mai groasă gheață arctică. Se întinde pe o suprafață de peste 1 milion de kilometri pătrați de la coasta de vest a arhipelagului canadian arctic până la coasta de nord a Groenlandei.

Când oamenii de știință au cercetat regiunea de gheață de 4 metri grosime, au crezut că va dura zeci de ani.

Dar acum, în ambele scenarii, cele mai optimiste și pesimiste pentru încălzire legate de schimbările climatice, gheața mării se va subția dramatic până în 2050.

Cel mai optimist scenariu, în care emisiile de carbon sunt imediat și drastic reduse pentru a preveni cea mai gravă încălzire, ar putea duce la o porțiune limitată de gheață care supraviețuiește în regiune.

În cel mai pesimist scenariu, în care emisiile continuă la ritmul lor actual de creștere, gheața de vară - și urșii polari și focile care trăiesc pe ea - ar putea dispărea până în 2100, au raportat cercetătorii într-un nou studiu.

"Din păcate, acesta este un experiment masiv pe care îl facem", a declarat co-autorul studiului Robert Newton, cercetător principal la Observatorul Pământului Lamont-Doherty al Universității Columbia.

"Dacă gheața pe tot parcursul anului dispare, ecosisteme întregi dependente de gheață se vor prăbuși și va începe ceva nou".

Învelișul de gheață marină arctică crește și se micșorează în fiecare an, atingând întinderea minimă la sfârșitul sezonului de topire de vară din septembrie, înainte de a reveni în toamnă și iarnă pentru a atinge întinderea maximă în martie.

Dar, pe măsură ce dioxidul de carbon și alte gaze cu efect de seră contribuie din ce în ce mai mult la încălzirea atmosferei, întinderea gheții marine a scăzut mereu - ultimii 15 ani aducând cele mai scăzute 15 suprafețe de gheață de mare înregistrate prin satelit, conform Centrului Național de Date privind Zăpada și Gheața (NSIDC). (integral pe Live Science)