Peste 3.000 de tone de uree aflate la bordul Vera Su, o navă cargo cu echipaj turcesc ce navighează sub pavilion panamez, riscă să provoace o catastrofă ecologică în Marea Neagră după ce vaporul a eșuat pe coasta bulgară în apropierea Rezervației Naturale Kaliakra pe 20 septembrie, relatează Euractiv.

Nava cargo Vera Su a esuat pe coasta bulgaraFoto: Igor Lenkin / TASS / Profimedia Images

Ureea este un îngrășământ folosit în agricultură care în contact cu apa de mare duce la o „înflorire” rapidă a fitoplanctonului toxic pentru viața marină.

Experții avertizează că deversarea de uree în ape ar distruge habitatul delfinilor, rechinilor, a altor specii marine și a păsărilor protejate de lege.

Timp de 6 zile după accident autoritățile bulgare nu au întreprins nicio acțiune pentru a salva nava deși vremea era favorabilă pentru o operațiune de salvare.

Autoritățile de la Sofia au trimis nave de salvare la opt zile după eșuarea vasului dar acestea erau dotate cu echipament inadecvat pentru descărcarea ureei, aceasta începând să se scurgă în mare.

Ministerul Mediului din Bulgaria a confirmat poluarea apei mării cu nitrat provenit din încărcătura navei, potrivit site-ului bnr.bg, citat de Rador. Operațiunea de salvare a fost sistată la ordinul ministrului bulgar al mediului.

UPDATE: Autoritățile au decretat stare de urgență timp de 7 zile în zonă

Autoritățile bulgare au decretat starea de urgență în zona în care a eșuat nava.

Celula de criză interministerială a decis ca nava sub pavilion panamez să fie monitorizată cu drone în timpul zilei și ca echipajul să fie evacuat în 30 de minute, dacă este necesar.

În urma întâlnirii dintre miniștrii apărării, internelor, transportului, agriculturii și mediului a fost anunțat de asemenea că autoritățile poartă discuții cu trei companii de salvare maritimă pentru îndepărtarea în siguranță a navei.

Zborurilor cu elicopterul întreprinse ieri în regiune și observațiile comandantului adjunct al forțelor aeriene bulgare au concluzionat că în acest stadiu, având în vedere terenul stâncos al coastei, o evacuare pe cale aeriană a echipajului ar fi riscantă.

Între timp, primarul din Kavarna a declarat o stare de urgență parțială timp de șapte zile, ordinul permițând ca echipajul navei să fie scos la cerere cu celeritate. Accesul în zona Yailata este, de asemenea, interzis.

Scandalul a dus la demiteri la Sofia / Autoritățile dau asigurări că vor preveni o catastrofă ecologică

Impasul privind salvarea navei și eșecul operațiunii de salvare au dus la demiterea directorului Administrației Maritime din Bulgaria, Zhivko Petrov.

„Am identificat o lipsă de pregătire gravă din partea agenției”, a declarat ministrul transportului Hristo Aleksiev după ce Petrov afirmase cu o zi în urmă că nu știa că ureea se va scurge în mare odată cu descărcarea navei și a pretins că încărcătura acesteia nu este toxică.

Aleksiev a anunţat formarea unui comandament de criză, afirmând că „avem mai multe priorităţi – mediul şi sănătatea oamenilor, precum şi o operaţiune de evacuare a echipajului, dacă vremea se înrăutăţeşte”.

Ministrul mediului Asen Licev a dat asigurări că nu va fi permisă nicio catastrofă ecologică.

„Reprezentanţii Ministerului Mediului se află la faţa locului şi vă garantez că indiferent ce planuri au făcut colegii din Ministerul Transporturilor, nu vom permite să fie provocate daune mediului înconjurător, să se creeze riscuri pentru sănătatea populaţiei şi să fie pusă în pericol zona protejată”,

Însă după ce au ratat ocazia de a goli nava de încărcătura sa timp de aproape o săptămână, condițiile meteorologice sunt acum proaste pentru o operațiune de salvare și valurile înalte împing nava înspre stânci.

Marina bulgară speră să stabilizeze nava cu ajutorul unor ancore care să prevină distrugerea acesteia din cauza vremii proaste. O nouă tentativă de a descărca ureea ar urma să fie demarată după această operațiune.

Vremea a fost favorabilă pentru o operațiune de salvare timp de aproape o săptămână