Propunerea Comisiei Europene de interzicere a comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină începând din anul 2035 nu este o soluţie raţională, a estimat miercuri Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în timp ce Asociaţia Internaţională a Transportului Aerian (IATA) consideră că noile taxe pe care executivul comunitar doreşte să le impună acestui sector sunt contraproductive pentru sustenabilitatea sa, relatează agenţiile AFP şi EFE.

Cu toate taxele la vedereFoto: Cotidianul

Pentru atingerea obiectivului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55% faţă de anul 1990 şi obţinerea neutralităţii climatice în anul 2050 în UE, Comisia Europeană a propus miercuri un pachet ambiţios de măsuri, între care se regăsesc creşterea costurilor pentru emisiile de CO2 generate de încălzire, transporturi şi industrie, taxarea combustibililor destinaţi transporturilor aeriene şi navale, interzicerea din anul 2035 a comercializării autoturismelor noi diesel şi pe benzină, etc.

''Interzicerea unei tehnologii nu este o soluţie raţională în acest stadiu'', a reacţionat Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). ''Toate opţiunile, inclusiv motoarele termice foarte eficiente, hibridele şi vehiculele alimentate cu hidrogen trebuie să joace un rol către neutralitatea climatică'', consideră această asociaţie. Preşedintele ei, Oliver Zipse, care de asemenea conduce compania germană BMW, a cerut în acest context ''instituţiilor UE să se concentreze mai degrabă pe inovaţie decât pe impunerea sau interzicerea unei tehnologii anume''.

La rândul său, directorul general al Asociaţiei Internaţionale a Transportului Aerian (IATA), Willie Walsh, a avertizat că noile ''taxe vor devia din sectorul aerian bani care ar putea fi folosiţi pentru reducerea emisiilor prin înnoirea flotelor şi adoptarea de tehnologii curate''. ''Aviaţia este angajată faţă de reducerea emisiilor de carbon şi nu avem nevoie de măsuri persuasive sau punitive'', a indicat Walsh, potrivit Agerpres.

Noile ambiții ale Comisiei Europene: Taxe verzi pe produsele energetice poluante, ceea ce înseamnă scumpiri masive, inclusiv la încălzire / Cotă și mai mare de energie regenerabilă / Cum va fi afectată România

Planurile Comisiei Europene în ceea ce privește tranziția verde au fost schimbate, fiind propuse miercuri ținte și mai dure decât până acum. De exemplu, vrea ca 40% din energie să fie produsă din surse regenerabile până în 2030. Ținta de până acum era de 32%.

Pentru România nu este o veste tocmai bună, având în vedere că și vechiul obiectiv era greu de atins, motiv pentru care își asuma o țintă de doar 30,7% până în 2030. Acum va fi obligată să revizuiască mult în sus această cifră. Noile ambiții ale Comisiei Europene se vor resimți puternic și la nivelul buzunarelor fiecărui cetățean, în condițiile în care sunt plănuite taxe pe produse energetice care nu sunt verzi. Altfel spus, produse precum centralele de apartament vor fi taxate.