Turism de masă în Deltă: bani, gunoaie si poluare

de Adriana Simion     HotNews.ro
Marţi, 6 octombrie 2020, 8:33 Actualitate | Mediu


Letea
Foto: Andrei Dudea
În timp ce, pe de o parte, Delta Dunării are nevoie de turiști pentru a susține economic comunitatea locală, pe de altă parte, prețul plătit poate fi unul prea scump: gunoaiale și poluarea cauzate de turismul de masă.

În 2020, mai mult decât oricând, românii s-au orientat spre destinațiile locale pentru a-și face vacanța. Iar Delta Dunării a fost una dintre preferințele de top ale turiștilor autohtoni. Chiar și așa însă, potrivit cifrelor oficiale de la Institutul Național de Statistică, în vara lui 2020 au fost cu 44% mai puțini turiști decât în 2019. Explicația a fost lipsa străinilor care nu au putut veni în România din cauza pandemiei. Tot potrivit INS, în luna iulie 2020, la punctele de frontieră, sosirile vizitatorilor străini au scăzut cu 69% comparativ cu luna iulie 2019.


Plaja Sulina. FOTO via TravelZoom.ro


„Mulţi turişti ne-au spus că au saci şi că strâng deşeurile, dar în realitate nu se întâmplă aşa”



Delta Dunării, a doua cea mai mare deltă din Europa și cel mai divers ecosistem din România, a fost declarată în 1991 parc național și a intrat în patrimoniul mondial UNESCO. Este locul unde se găsesc peste 360 de specii de păsări și peste 45 de specii de pește de apă dulce. Diversitatea aceasta este menținută prin legi de protecție a mediului natural. Înainte, localnicii erau dependenți economic de agricultură și de pescuit. Acum există măsuri guvernamentale de prohibiție care reglementează și posibilitățile economice ale localnicilor.

Loredana Pană, coordonator de proiecte al Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis care este implicată de foarte mulți ani în protejarea Deltei explică de ce măsurile sunt foarte importante:

”Prohibiția este importantă pentru refacerea ecosistemelor deja afectate și protejarea celorlalte. Delta este un teritoriu extrem de fragil care poate fi dezechilibrat ușor și mai ales este într-o permanentă schimbare.”

Iar pentru că terenul nu permite nici ca suprafață liberă nici ca sol o agricultură productivă, oamenii din Deltă au ajuns să depindă de turism. Din acest punct de vedere, din cauza pandemiei, anul 2020 a fost aproape compromis, după cum arată și datele statistice. Au simțit-o și localnicii pe pielea lor: „Turiștii au cheltuit mai puțini bani decât anii trecuți”, mi-a spus o localnică din Sfântu Gheorghe care muncește în campingul ”Green Dolphin”.

Dacă nevoia de turiști este acum mai mare decât oricând, o altă problemă, strâns legată de turism, se întrevede la orizont: poluarea mediului provocată de gunoaie. Mai mult de jumătate din suprafața totală a rezervației o reprezintă ecosistemele naturale acvatice și terestre incluse în lista zonelor cu valoare de patrimoniu universal (Convenția Patrimoniului Natural Universal UNESCO), și cele destinate reconstrucției ecologice, zone care constituie domeniul public de interes național.

Principalele surse de date referitoare la generarea deșeurilor vin de la agenții economici cu activitate în rezervație, de la consiliile locale și de la serviciile de salubritate. Dar Delta nu este un teritoriu ușor accesibil. Poate tocmai de aceea, abia în ianuarie 2020 a apărut primul sistem de colectare a deșeurilor din Delta Dunării.

În Letea, un sat cu 400 de locuitori cunoscut pentru rezervația naturală și caii sălbatici, a fost semnat un contract de salubritate abia în 2019 și a intrat în vigoare în ianuarie 2020. Până la sfârșitul lunii iulie în acest an s-au colectat peste 1615 tone de gunoi menajer, iar cantitatea de deșeuri reciclabile a fost de doar 385 tone, adică aproape 24%.

Gunoaiele sunt o experiență puternic inestetică în Delta Dunării: „La Sulina de exemplu, drumul din oraş spre plaja de la Marea Neagră e plin de deşeuri. La fel se întâmplă cu toate locurile unde sunt pescarii sportivi care campează ilegal, pe malurile Dunării. Am vorbit cu mulţi turişti care întotdeauna ne-au spus că au saci şi că strâng deşeurile, dar în realitate nu se întâmplă aşa”, spune reprezentantul local al WWF-România, Cristian Mititelu Răileanu, pentru site-ul Green-Report.ro.

Voluntarii și plasticul plutitor de pe canalele Deltei



Gunoaie pe apă. FOTO via Andrei Dudea

Dar adevărata problemă nu ține însă de estetică, ci de poluare, atât pentru apele de suprafață și apele subterane, cât și pentru sol. Mai ales în situațiile de precipitații abundente, de viituri care aduc cantități mari de gunoaie. Iar deșeurile menajere periculoase precum baterii, uleiuri, tuburi fluorescente, vopsea, medicamente afectează pânza freatică.

Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării (ARBDD) este instituția care aparține de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și principala responsabilă de administrarea și conservarea Deltei. Pe lângă ea sunt și organizațiile non-guvernamentale care luptă în același scop.

De exemplu, în cadrul proiectului „Patrula Zero Plastic”, zeci de voluntari WWF au adunat peste o tonă de plastic plutitor de pe canalele Deltei Dunării. Și Centrul pentru Politici Durabile Ecopolis are un rol important în lupta împotriva protejării mediului. Ecopolis a fost înființat în 2009, iar din 2015 a intrat în Delta Dunării prin programul DeltaCraft, care își propune revitalizarea meșteșugurilor deltaice.

Din 2018, alături de Asociația „Letea în UNESCO”, există demersuri în vederea înființării primului Centru Comunitar Integrat din Delta Dunării, în satul Letea.

Ecopolis a început în vara aceasta programul „Letea Reciclează” prin care organizează un program pilot de amenajare și promovare a unui serviciu de colectare selectivă. Fiind primul de acest gen, își propune cercetarea și analizarea celor mai bune practici pentru localitățile cu puțini locuitori și cu acces dificil și costisitor pe apă.


Gunoaie la Letea. FOTO via Andrei Dudea

Pentru eficientizarea costurilor, operatorul de salubritate JT Grup colectează direct de la populație deșeurile pe două categorii: menajere și reciclabile, bilunar. Deșeurile colectate din toată comuna sunt transportate la stația de sortare din Sulina. Din cauza faptului că în contractul dintre primăria comunei C.A. Rosetti nu este prevăzută și organizarea unui sistem pentru colectarea deșeurilor stradale, adică tot ce lasă turiștii în urmă, „Letea Reciclează” a intervenit și a amenajat un sistem stradal, perfect integrat în peisajul rural autentic.


Coșuri de gunoi în Letea care se încadrează în arhitectura satului

Două containere au fost amplasate în zona pontoanelor și zece coșuri au fost montate pe străzile principale. Programul „Letea Reciclează” este la început dar are ambiții mari și vizează un viitor unde turismul de altfel necesar nu intervine peste mediul din Delta Dunării.

Loredana Pană de la Ecopolis spune că ”Delta are nevoie de reglementări pentru o dezvoltare sustenabilă pe termen lung. Trebuie găsite si alte metode de dezvoltare, care să includă protejarea patrimoniul natural, dar și cel al oamenilor”.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















10483 vizualizari

  • +25 (33 voturi)    
    Nu meritam nimic! (Marţi, 6 octombrie 2020, 9:30)

    This_User_Is_Real [utilizator]

    Suntem niste nespalati si niste murdari. Cum sa iti bati joc de natura in halul asta? Cam cu ce planuri pleaca hoardele astea de inapoiati de-acasa? "Hai sa mergem la Letea si sa aruncam gunoaiele unde avem noi chef si sa distrugem tot habitatul! Ma doare la banana de ce las in urma mea".

    Pana autoritatile nu ies din nenorocitele alea de birouri si nu se apuca sa imparta amenzi in stanga si in dreapta, nu o sa ne corectam sub nicio lege! Si fara amenzi minime, ca nu merge, trebuie dat maximum si atunci nevertebratele astea de mizerabili poate vor intelege ca nu mai merge asa. Degeaba avem legi si amenzi, daca acestea nu se aplica la sange!
    • +12 (22 voturi)    
      Mai e ceva (Marţi, 6 octombrie 2020, 10:35)

      Atoatestiutorul [utilizator] i-a raspuns lui This_User_Is_Real

      Suedia anilor 60 era EXACT asa (mi-o spun suedezii). Nu e vorba doar de amenzi sau spirit civic. Uitati-va la cosul acela de gunoi din fotografie: cred ca nu a fost vizitat/golit de saptamani. Cam ce alternative are turistul cand nu mai are unde indesa si pet-ul lui? Un pet de apa il mai iei in rucsac sa te intorci cu el dar ganditi-va la hartia de savarina sau ceva uleoios/cleios. In Suedia, pana nu s-au pus containere de gunoi care erau golite regulat nu s-a rezolvat problema. Una e sa vii si sa vezi super-curat...nici nu iti trece prin cap sa alterezi si una e sa vii si sa adaugi si tu hartiuta ta la mormanele care te inconjoara deja. Deci rezolvarea e de la 2 capete. Amenzile sa vina mai tarziu,c and gibonul arunca in nestire desi la 200 de m este cos de gunoi cu spatiu si curat.
      • +14 (20 voturi)    
        Chiar asa? (Marţi, 6 octombrie 2020, 11:42)

        Ender _20 [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

        Strabat muntii Romaniei in lung si in lat. Si niciodata nu mi-ar fi trecut prin minte ca "hartia aia lipiciasa" sa o arunc in peisaj pentru ca nu este vreun cos de gunoi prin preajma! O pun intr-o punga si o aduc acasa ! E foarte simplu!
        Bunul simt si educatia iti spune cum sa faci!
        • -3 (9 voturi)    
          Nu e chiar asa (Marţi, 6 octombrie 2020, 13:05)

          Atoatestiutorul [utilizator] i-a raspuns lui Ender _20

          Tu da, altul da, si eu da. Dar in general gibonul ar face exact la fel daca ar avea exemplul in jur. Exemplu inseamna curatenie in general si posibiloitati. Daca nu ai punga la tine? Ce faci cu hartia de savarina? Sunt mai multe aspecte decat spiritul civic. Si ce e acela, pana la urma? Tu te iei de un gibon care arunca tigara de pe geamul masinii? Nu cred, ori in tarile dezvoltate aia tine tot de spirit civic. Te iau dcetatenii de gat in Danemarca daca faci asa ceva. Ori tu nu faci asta, sunt sigur.
          • 0 (0 voturi)    
            Da' savarina aia CUM ai dus-o pana acolo? >: (Miercuri, 7 octombrie 2020, 12:01)

            Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

            NU intr-o punga? :P
        • +5 (9 voturi)    
          hartiile si lucurile mici se pot pune (Marţi, 6 octombrie 2020, 13:08)

          bancher [utilizator] i-a raspuns lui Ender _20

          in rucsac si transporta pana la cel mai apropiat co de gunoi. Dar cu lucrurile mari ce faci?
          Pana la urma e si vina autoritatilor locale care nu ridica gunoiul (lucru care nu scuza turistii care lasa mizerie in urma).
          • 0 (0 voturi)    
            Pai "lucrurile mari" CUM le-ai dus? (Miercuri, 7 octombrie 2020, 12:03)

            Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui bancher

            CUM au ajuns ele, acolo, cu tine?
            Asa cum ai putut sa le duci pana acolo, nu poti sa le duci si inapoi? >:
            De ce? de lene? de lipsa de bun-simt" Din prosyie?
      • +4 (8 voturi)    
        sa puna gunoiul in genata cu care a venit (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:34)

        hopsinoi [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

        cat de simplu, si cand ajjunge la primul tomberon sa-l arunce. asa se face in lumea civilizata.

        altfel amenda.
        • -1 (9 voturi)    
          Pai uita-te la tomberonul din fortografie (Marţi, 6 octombrie 2020, 14:23)

          Atoatestiutorul [utilizator] i-a raspuns lui hopsinoi

          Cam asa arata tomberoanele si pana sa ajungi la unul utilizabil te intorci cu el acasa, poate faci si culturi verminoase intre timp.
      • +3 (5 voturi)    
        Gunoiul este ceva personal (Marţi, 6 octombrie 2020, 14:20)

        Ord [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

        in primul rand si fiecare este reponsabil pentru ce face. Fiecare poate sa poarte in poseta, rucsac, masina o punga pentru gunoiul ala de care zici ca e uleioasa, murdara. Pentru ambalaje si sticle astea pot fi tinute in mana pana la un cos iar un ambalaj de la o eugenie spre ex, aceasta poate fi tinuta in buzunar pana acasa.
      • +3 (7 voturi)    
        Pacat de Romania (Marţi, 6 octombrie 2020, 17:12)

        Noriega [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

        Daca ai ceva uleios, conserve deschise etc le pui in sacii de gunoi pe care ii aist. la tine, la fel cum faci si acasa, cand pui in cosul de gunoi un sac, apoi gunoiul. Si apoi cari gunoiul la tomberon. Ce baliverne cu Suedia bla-bla? Poti sa aduci containere pe toate potecile muntilor sau pe toate coclaurile? La fel cum ai carat bauturile/alimentele, la fel cari inapoi si ambalajele. Nicaieri nu am vazut mai mult jeg ca la romani (iau in calcul Albania, Bosnia-Hetegovina, Moldova, Ucraina, Serbia,Bulgaria,nu tari din vest.). Pacat de tara asta, ar fi meritat alt popor care sa nu-si bata joc de ea.
        • +2 (4 voturi)    
          Nu aduci tomberoane (Marţi, 6 octombrie 2020, 17:48)

          Atoatestiutorul [utilizator] i-a raspuns lui Noriega

          Dar acolo unde sunt le mai si golesti. Se pare ca oamenii vor totusi sa arunce lucrurile la gunoi, dovada si fotografia. dar cand incepi sa pui pe langa si vine o vantoasa nu mai stii daca e turistul sau autoritatea de vina.
      • 0 (0 voturi)    
        dar CUM l-ai adus? (Miercuri, 7 octombrie 2020, 12:00)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Atoatestiutorul

        "ceva uleios / cleios", asa cum l-ai dus plin pana acolo, poti f. bine sa il duci si gol inapoi!
    • +2 (12 voturi)    
      Cu tipul asta de gandire nu o scoatem la capat. (Marţi, 6 octombrie 2020, 10:39)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui This_User_Is_Real

      Trebuie sa plecam de la o realitate care exista deja: multi dintre semenii nostri lasa gunoaie. Ce sa facem, sa ridicam din umeri ? Sau ii asteptam pe Mandruta si altii ca el sa ne faca curatenie?

      Solutia ar putea fi alta: in fiecare zona din aceasta, declarata parc natural, intrarea sa fie pe baza de taxa, sa zicem 10 lei de persoana. 10 lei x cateva mii de turisti inseamna bani suficienti de salubrizare, toalete curate, samd. Si le spui la intrare: "baieti, o sa scadem taxa cand vom avea mai putin de strans dupa voi". Nu contest ca multi arunca gunoaie pe jos si sunt sub orice critica. Acestia pot fi amendati drastic, dar iarasi, nimeni nu se agita sa coboare intre ei. Insa, si vreau sa fie clar, daca te duci in anumite zone, gen plaja Corbu, declarata naturala, nu ai un cos de gunoi, o toaleta publica, samd. Este inadmisibil. In alte zone precum padurea de la Comana s-a bagat taxa 5 lei, insa padurea geme de gunoaie.
      In loc sa ridicam din umeri si sa ne injuram unii pe altii, putem construi ceva ce functioneaza pentru toti, si pentru cei needucati. Nu poti sa obligi turistul sa vina cu sacul de gunoi dupa el. Ar trebui sa le spuna cineva autoritatilor, ca intr-o zona frecventata de turisti, chiar daca 90% strang dupa ei, daca nu faci nimic, gunoaiele se vor acumula
      Aruncatul responsabilitatii 100% pe cetatean nu este ok. In Romania, daca dai cu masina intr-o groapa, tu esti cel prost, ca nu ai fost atent si nu ai ocolit-o. Daca vom scapa de mentalitatea aceasta, poate vom cere mai mult de la autoritati. Deocamdata, ne place sa aratam cu degetul "prostii", insa, cat timp suntem ocupati sa ne porcaim unii pe altii, autoritatile pot dormi linistie.
      In alte tari, problema se pune altfel. De aceea repet, poate ar trebui sa schimbam perspectiva putin, aceasta in care nu facem nimic si doar ne asteptam ca TOTI sa fie ultracivilizati si sa nu arunce un gunoi dupa ei fiindca oricum nu strange nimeni,nu este realista si se vede ca nu functioneaza, gunoaiele se aduna.
      • +8 (8 voturi)    
        Nu sunt de acord (Marţi, 6 octombrie 2020, 13:27)

        This_User_Is_Real [utilizator] i-a raspuns lui clint

        Locuiesc in Austria, si din cand in cand mai ies cu familia sa vizitez diferite locuri. Cel mai des cu ocazia raliurilor, fiind pasionat, ajung prin tot felul de locuri superbe...dar nu numai. Niciodata, nicaieri nu am vazut in Austria gunoaie si dezastrul la fel cum se arata in articol. Si nu cere nimeni niciun ban ca sa te plimbi. Si nici nu gasesti cosuri de gunoi peste tot, ca pana mea, in natura nu esti la oras! Si totusi, atunci cum se poate sa fie totul atat de frumos si curat in Austria? Pentru ca oamenii nu isi permit sa distruga ceea ce au! Si stiu ca daca fac o prostie de-asta sa arunce pe jos si ii vede cineva, risca amenzi de nu se vad.
        Un exemplu. Am fost weekendul acesta intr-un parc mare la marginea Vienei, dar care nu are prea multe cosuri de gunoi. Stiu asta pentru ca am avut cu noi niste resturi de aruncat si nu am avut unde sa le aruncam, asa ca ne-am plimbat cu gunoiul in mana. Culmea, nu ne-au cazut mainile! Credeti ca am gasit gunoaie pe jos si mizerie? In niciun caz! Totul curat si imaculat.
        Nu ai nevoie de cosuri de gunoi ca sa fii civilizat! Punct!
        • -3 (7 voturi)    
          Punct! (Marţi, 6 octombrie 2020, 15:25)

          clint [utilizator] i-a raspuns lui This_User_Is_Real

          Exact de genul acesta de intelegere imi e teama. Austria nu e Romania. Bucuresti nu e Viena si noi nu am fost capitala unui imperiu.
          Suntem, ceea ce suntem, si trebuie sa ne adaptam la oamenii pe care ii avem. Nu vreau sa iau apararea celor care arunca pe jos, nu am sustinut niciodata sa nu se amendeze nesimtitii, sa nu se faca educatie, dar iti spun, nu va fi suficient aici la noi. Nici cu articole din astea alarmiste care ne fac sa ne injuram unii pe altii.
          Iar cu solutii gen "educatie", cu care toti suntem de acord pana la urma, dar care din varii motive nu se pot implementa peste noapte, iarasi nu sunt de acord... Pana si comunismul, daca ar fi fost implementat de oameni educati pentru oameni educati, ar fi aratat mult mai bine. Din pacate nu avem educatie, suntem saraci, votam prost si vom iesi greu din cercul vicios.

          Acum, la Corbu ti se ia 10 lei parcare. La Comana dai 5 lei ca sa te plimbi prin padure. In ambele cazuri ai o bariera si o ghereta, si daca vrei sa mergi mai departe, platesti. Ce ti se da de banii astia? Nimic. Banii se duc in contul unui Ceafa-Lata-Prieten-Cu-Primarul.
      • +8 (8 voturi)    
        let's do it Romania (Marţi, 6 octombrie 2020, 13:44)

        nea_caisa [utilizator] i-a raspuns lui clint

        am curatat un loc folosit de catre locuitorii unui sat de la marginea unui oras foarte pompos din Romania ca si groapa de gunoi. prietenii si colegii mei au facut asta cu un an inainte. am inteles ca au mai fost unii si in anul urmator si era la fel cum l-am gasit eu inainte de a-l curata. mi-am spus atunci ca gesturi din astea nobile nu-si au rostul in Romania pentru ca nu are cine le aprecia. locuitorii din zona si-or fi zis ca pot continua sa arunce gunoiul acolo ca vin niste fraieri cu idealuri in fiecare an sa curete.

        romanul nu stie decat de frica biciului. ii frigi doua bice de cateva mii sau zeci de mii de lei si probabil se va gandi de doua ori cand arunca gunoi aiurea.
        • -1 (1 vot)    
          Nu ca vreau sa iau apararea vreunuia (Marţi, 6 octombrie 2020, 15:35)

          clint [utilizator] i-a raspuns lui nea_caisa

          dar nici cu autoritatile nu mi-e rusine.
          In sate, oamenii nu au stiut ce sa faca cu gunoiul. Il aruncau la marginea satului. Nu era problema daca era balegar, chirpici, lemn, era in mare biodegradabil. Acum fac la fel cu termopane, plastic, rigips si moloz.
          Nu s-au implementat servicii de colectare a gunoiului. Da, stiu ca nu s-ar fi inghesuit ca nu sunt obisnuiti sa plateeasca, dar daca ar fi vazut ca amenda costa de 10x mai mult, poate s-ar fi gandit de 2 ori. Insa trebuiau facute uzine imense de procesare a gunoaielor si omului sa i se ofere alternativa inainte sa i se interzica sa arunce. Le vom face cand ne vor obliga cei de la UE, dar avem alte prioritati.

          Problema gunoiului e similara cu a parcarilor. Vrei sa o rezolvi, construiesti parcari, ii oferi alternativa, apoi ii "arzi" daca mai parcheaza aiurea. La noi, nu se fac parcari, dar nici nu se amendeaza cei care parcheaza aiurea, ca nu mai voteaza cu cine trebuie.
          La fel e si cu uleiul de gatit, cel de motor. Ma intreb din cei care fac spume aici, cati il colecteaza. Cati au fosa septica pe bune in casele pe care si le-au facut pe la periferiile oraselor si cati deverseaza tacit rezuduurile menajere direct in pamant / panza freatica, intr-o fosa ne-septica, facuta de forma....
          Ehee, ecologia e problema mare, nu, nu se rezolva peste noapte si nici prin aratat cu degetul "nesimtitii", costa bani oricum ai da-o, cu taxa la intrare sau cu amenzi imense, tot acolo ajungi, la bani. Problema e ca autoritatile nu fac NIMIC, au alte probleme acum, printre care sa ne tina invrajbiti unii impotriva altora.
          • 0 (0 voturi)    
            ba ESTE implementata! (Miercuri, 7 octombrie 2020, 12:22)

            Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui clint

            Toti primarii (de la tzara) au raportat, de vreo 10 ani, ca au "implementat sisteme de colectare a gunoiului"! :P
      • +3 (3 voturi)    
        nu sunt de acord (Marţi, 6 octombrie 2020, 14:57)

        mi_po [utilizator] i-a raspuns lui clint

        de ce nu poate fi obligat turistul sa vina cu punga de gunoi dupa el? Care ar fi problema? Si asa vii cu toate pline, de ce nu le poti duce inapoi goale?
        Nu intrii in zona turistica fara punga. Tot ce ai in plasa, rucsac sau portbagaj, poate fi adunat de fiecare si dus acasa la tomberon.
        Asa nu ar mai gene nici un loc de gunoaie.
        Acum fiecare cu parerea lui!
      • 0 (0 voturi)    
        pai de ce "cosuri de gunoi si toalete"? :O (Miercuri, 7 octombrie 2020, 12:16)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui clint

        Acolo pur si simplu nu e VOIE sa campezi!
        Sa pui "cosuri de gunoi" si toalete" intr-un loc unde n-ar trebui sa fie nimeni, e o invitatie sa vina lumea buluc!
        Astea, pur si simplu, sunt aberatii!
  • +5 (17 voturi)    
    A-ti dat drumul la maimutze (Marţi, 6 octombrie 2020, 10:01)

    dihania [utilizator]

    Daca a-ti investi in educatzie, a-ti vedea rezultate in diferite aspecte ale vieti sociale cum ar fii:

    - gramatik si exprimare
    - igiena personala si generala
    - comportament in trafik adequat
    - initativa privata si proiecte originale

    Acum ca-ti dat drumu la maimute face si ele ce stie. Linge icoane, pune dinti si lanturi de haur, arunca pe jos. Firea asta nendertaliena.
    • +14 (14 voturi)    
      So funny (Marţi, 6 octombrie 2020, 10:27)

      clint [utilizator] i-a raspuns lui dihania

      Cand ma uit cum scrii, pe de o parte imi vine sa iti dau dreptate pentru continut, dar si forma vine sa confirme ce spui.... Ce sa zic, "a-i dreptate" :).
    • +9 (17 voturi)    
      Interesant (Marţi, 6 octombrie 2020, 10:31)

      Atoatestiutorul [utilizator] i-a raspuns lui dihania

      Interesant ca aduci in discutie, ca prim punct gramatik...cred ca la capitolul ala nu prea te califici sa dai lectii :).
    • +6 (12 voturi)    
      Ciobul față cu oala spartă (Marţi, 6 octombrie 2020, 10:58)

      NoFive [utilizator] i-a raspuns lui dihania

      Daca ai fi investit in educatia dumitale personala, nu ai fi scris un mesaj atît de plin de greseli gramaticale! Nu te mai lua de altii ca nu au educatie, atita timp cit dumneata ai lipsuri esentiale in domeniu.
    • +4 (4 voturi)    
      hahah (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:49)

      Jan2016 [utilizator] i-a raspuns lui dihania

      Eu sper ca ai scris intentionat cu greseli majore, altfel .....textul tau confirma fara echivoc lipsa investitiei in educatie
  • +6 (8 voturi)    
    O mica precizare (Marţi, 6 octombrie 2020, 10:28)

    BartSimpson [utilizator]

    A face pe cineva neandertalian nu e o jignire. Neandertalienii nu erau mai putin inteligenti decat Sapiens. Mai pune si tu mana pe o carte .. in rest, vreau sa cred ca greselile sunt intentionate (desi cratima unde nu e cazul e semn clar de analfabetism care se doreste cu disperare mascat).
    • +2 (4 voturi)    
      Neanderthal (Marţi, 6 octombrie 2020, 11:44)

      NoFive [utilizator] i-a raspuns lui BartSimpson

      Mai ales ca genomul uman are in medie cam 4% gene neanderthaliene.
  • +11 (13 voturi)    
    Din ce am vazut (Marţi, 6 octombrie 2020, 11:03)

    Martinezu [utilizator]

    Am vizitat mai multe tari din Europa atat din vest cat si din est si pot face comparatie. Avem cea mai murdara tara. Capitala e deja un cos imens de gunoi. In parcuri in jurul bancutelor e o masa mare de coji si pungi.
    La munte, de exemplu la Predeal zici ca oamenii de acolo nu au vazut cosuri de gunoi in viata lor.
    De-a lungul soselelor avem un cos de gunoi paralel nesfarsit.
    daca toata tara arata cuum arata, la ce ne-am astepta de la un turism de masa in Delta?
  • +7 (7 voturi)    
    cainii (Marţi, 6 octombrie 2020, 11:08)

    vizirul [utilizator]

    plimbati in lesa lasa in urma lor mizeriile fiziologice pe care stapanii lor snobi dar nesimtiti le lasa acolo.Est aceeasi pveste ca si in Delta sau oriunde in aceasta tara cu oameni needucati si primitivi.Din partea autoritatilor se pare ca nu avem ce astepta.
  • +2 (2 voturi)    
    pana nu curatam coruptia.... (Marţi, 6 octombrie 2020, 11:11)

    Jan2016 [utilizator]

    Trebuie curatate intai coruptia, delasarea, incompetenta, nepotismul, clientelismul si apoi, ca prin farmec si minune, se vor vedea imbunatatiri exponentiale, in orice domeniu
  • +1 (7 voturi)    
    nu cetatenii sunt de vina ci politia, jandarmii (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:32)

    hopsinoi [utilizator]

    care nu aplica amenzi. cat de simplu e. Un ominid care primeste 3-4 amezi ca a aruncat pe jos gunoi va mai arunca/lasa si a 3 a oara?

    sa stanga politia si jandarimi care nu si-au facut traba gunoiul last de ominizi.
    • 0 (0 voturi)    
      pai n-ai cum! (Miercuri, 7 octombrie 2020, 12:31)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui hopsinoi

      Nu poti avea ATATIA jandarmi sau politisti, cat sa umpli toate locurile prin care se invart astia!
      CULMEA!! cocalarii acestia se mai si pretind "iubitori de natura" - ca de AIA ies acolo, in loc sa mearga pe la carciuma pe acasa! >:
  • +5 (5 voturi)    
    uitam vlilele din Delta care isi varsa rahatul (Marţi, 6 octombrie 2020, 12:37)

    hopsinoi [utilizator]

    direct in Dunare. nici aici autoritatile nu intervin, dar iau bani.

    Dunerea si Marea Neagra s-au transformat in haznale.
  • +4 (4 voturi)    
    educatie cu forta (Marţi, 6 octombrie 2020, 14:53)

    mi_po [utilizator]

    Ca exemplu, in Filipine inainte sa ne imbarcam pentru excursie au fost un fel de gardieni care au verificat toate bagajele. Tot ce era din plastic, pungi si pet-uri au fost confiscate. Pe barca era apa la bidon. Nu ai voie sa duce ce poate deveni deseu.
    Daca mergi cu agentie in Delta ar trebui sa aplice aceeasi politica.
    In Japonia nu sunt cosuri de gunoi. Tot ce ai gunoi, pui in punga si arunci acasa.
    Asa cum poti duce plin, poti aduce gol. Nu vad nici o problema.
    De ce trebuie sa lasam gunoaie chiar si in cos, daca stim ca nu le aduna nimeni? Ma refer de ex cand mergi cu masina pe drumurile patriei si in parcare chiar daca e cos, nu vine nimeni cu zilele. Vantul isi vede de treaba si imprastie tot. De ce nu isi ia fiecare gunoiul acasa, si asa este cu masina, o punga acolo nu deranjeaza pe nimeni. Arunca gunoiul unde sunt tomberoane pentru care platesti si care aduna zilnic sau periodic.
    Sunt tari unde nu mai este nimic de plastic, pungile sunt de hartie, paiele sunt de carton, au inlocuit totul ca sa elimine plasticul. Aici ar trebuie sa intervina autoritatile!
    Oricum, tara asta, din pacate e un mare loc de gunoi, nu exista loc "turistic" sa nu fie vraiste de gunoie, peturi, folii, pungi...


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță
Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by