Guvernul britanic trebuie să autorizeze gigantul petrolier Shell să părăsească o parte a structurii off-shore a platformei aflată la sfârşitul vieţii, potrivit Le Monde.

O "bombă cu efect întârziat" în Marea Nordului... Comisia Europeană şi cinci ţări care se învecinează cu Marea Nordului sunt îngrijorate de decizia favorabilă a guvernului britanic de a demonta trei platforme Shell în nord-estul Scoţiei. El intenţionează să lase acolo o parte din structura de oţel şi bazele de beton, scrie "The Guardian", lucru care îngrijorează organizaţia Greenpeace, care a dezvăluit informaţiile în urmă cu câteva luni, citează Rador.

Germania, susţinută de Suedia, Belgia, Olanda şi Luxemburg, s-a preocupat oficial de această decizie cu partenerul său britanic din OSPAR, o convenţie internaţională pentru protecţia Atlanticului de Nord, Estul şi Marea Nordului. Pe 18 august, Comisia Europeană i-a scris Theresei Villiers, ministrul britanic pentru Mediu.

Bruxelles-ul este îngrijorat de faptul că lăsarea unor astfel de elemente pe fundul apei este asemănătoare cu depozitarea de deşeuri periculoase interzise de legislaţia europeană.

Grupul anglo-olandez Shell spune că demontarea parţială implică riscuri şi costuri prohibitive, iar demontarea totală este considerată imposibilă. În luna iunie, gigantul petrolier a început deja să înlăture partea superioară a acestor structuri, construită în anii '70.

Guvernul Regatului Unit, care şi-a dat acordul, precizează că tehnica folosită "minimizează riscurile pentru mediu". Dar un raport al guvernului german spulberă această idee. Metoda folosită este descrisă ca fiind "într-adevăr lacunară", sau chiar "grotescă", potrivit unui oficial german citat de Guardian, care vorbeşte despre "bomba cu efect întârziat" ecologică din Marea Nordului. Conform estimărilor, 11.000 tone de hidrocarburi şi produse toxice rămân blocate în aceste baze de beton pe cele trei platforme în cauză: Brent Bravo, Charlie şi Delta, construite în urmă cu mai bine de 40 de ani într-un câmp petrolier care seacă.

"Este evident că Marea Britanie caută cea mai ieftină, nu cea mai ecologică soluţie", spune secretarul de stat al Germaniei pentru Mediu, Jochen Flasbarth. "Ţările noastre sunt foarte preocupate de starea oceanelor [...]. După care lăsaţi mii de tone de apă contaminată în Marea Nordului? Nu înţeleg".

Disputa va fi discutată pe 18 octombrie la Londra, în cadrul unei reuniuni speciale a grupului OSPAR, din care face parte şi Franţa. Regulile sale impun industriei petroliere să nu lase nimic pe mare. Excepţiile sunt posibile, dar ţările partenere nu pot obliga Regatul Unit să aplice mai strict această normă.