Deputaţii europeni promit să obstrucţioneze acordul Mercosur-Uniunea Europeană în Parlamentul blocului, în timp ce sectorul agricol manifestă îngrijorare în privinţa acordului, iar industria automobilistică de pe continent îşi exprimă satisfacţia faţă de încheierea sa, potrivit Folha, citat de Rador.

În zona nemulţumiţilor, politicile de mediu şi cele sociale ale guvernului Bolsonaro sunt principalele ţinte ale critcilor.

"Ce ruşine pentru Comisia Europeană [braţul executiv al UE] să încheie un pact cu Jair Bolsonaro, care atacă democraţii, LGBT, femeile şi Amazonia, care a omologat 239 de pesticide începând din luna ianuarie", a scris pe o reţea socială Yannick Jadot, liderul ecologiştilor francezi care îşi începe cel de-al treilea mandat în Parlamentul European. "Verzii europeni vor lupta neîncetat pentru a-l bloca".

Blocul partidelor ecologiste din legislatura care începe marţi (2 iulie) este mai consistent decât de obicei graţie prestaţiei bune a Verzilor din Germania şi din Franţa la alegerile din luna mai. Grupul a crescut de la 50, la 75 de locuri.

Cu toate acestea, câştigul de forţă nu va permite încă blocarea votării acordului de către legislativul UE - documentul trebuie să fie aprobat de majoritatea simplă a celor 751 de membri ai Parlamentului.

Dar voci provenind din alte grupuri politice s-au ridicat, de asemenea, în ultimele zile împotriva acordului anunţat vineri (28 iunie), după 20 de ani de negocieri. În La République en Marche (REM), partidul preşedintelui francez, Emmanuel Macron, mai mulţi se opun condiţiilor acordului.

"Nimic nu este garantat în privinţa ratificării de către Parlamentul European", a declarat la un post de radio eurodeputatul Pascal Canfin, care în plen va face parte din coaliţia de centru Renew Europe. "În ceea ce priveşte cei 23 de aleşi [din Franţa], vom analiza, dar votul nostru pentru nu este garantat".

Tonul lui Pascal Durand, colegul său de partid, este şi mai tăios.

"O zi funestă pentru UE, pentru climă şi pentru hrana noastră", a scris acesta pe Internet. "Acordul de liber schimb #Mercosul, cu care [preşedintele Comisiei, Jean-Claude] Juncker se mândreşte atât de mult că l-a negociat cu Bolsonaro, va distruge mediul, pădurea amazoniană şi agricultura noastră tradiţională. Ce ruşine!".

Blocul condus de REM a crescut de la 68, la 108 locuri în noua configuraţie parlamentară. Cu alte cuvinte, dacă va dobândi forţă şi în rândurile centriştilor aversiunea faţă de acord, analizarea acestuia de către Parlament s-ar putea complica într-adevăr.

Ritualul, din partea UE, este următorul: dacă va fi aprobat de către eurodeputaţi, acordul ar putea intra parţial în vigoare - previziunile sale comerciale (cote, taxe etc.) devin valide. Capitolele cu tentă politică au nevoie de unda verde a fiecăruia dintre cele 28 (sau 27, dacă Regatul Unit chiar va ieşi din Bloc) de Parlamente naţionale din cadrul blocului pentru a fi aplicate.

În afara sferei politice, organizaţiile sindicale deja pun la cale mobilizări împotriva aprobării acordului.

Federaţia Naţională a Sindicatelor Producătorilor Agricoli, cel mai mare de acest fel din Franţa (200.000 de membri), se îndoieşte de legitimitatea negociatorilor ("aveau în mână un mandat de acum 20 de ani") şi de diferenţa între solicitările făcute de agricultorii şi crescătorii europeni şi standardele de producţie ale articolelor sud-americane care vor traversa Atlanticul.

"Nu putem folosi anabolizante, hormoni, anumite antibiotice, precum şi pesticide. În afară de aceasta, normele de bunăstare animală sunt mai severe aici", declară reporterului purtătorul de cuvânt al federaţiei, Nicolas Girod.

El vorbeşte despre concurenţa neloială şi despre un discurs ambiguu al liderilor politici. "Avem guvernanţi care doresc să explice întregii planete ce este de făcut în privinţa climei, dar care semnează acorduri cu oameni care nu respectă nimic. Există aici o incoerenţă suprarealistă".

În domeniul auto european, astăzi supus unor taxe de import de până la 35% în Mercosur, percepţia este contrară.

Principala asociaţie a constructorilor de pe continent îşi manifestă satisfacţia faţă de creşterea din cadrilaterul din sud, zonă în care UE a exportat în 2018 73.000 de maşini (2,2% din totalul vândut). Cantitatea produselor importate comercializate pe această piaţă a fost de 8% în aceeaşi perioadă.