UPDATE Ministerul Mediului: Prevederile articolului care introducea taxa de 1% din valoarea proiectelor mari au fost eliminate. Taxa ar fi avut impact urias asupra proiectelor de infrastructura - zeci de milioane de euro ar fi intrat in buzunarele statului

de Catiusa Ivanov, Victor Cozmei     HotNews.ro
Vineri, 2 februarie 2018, 13:16 Actualitate | Mediu


Podul suspendat peste Dunare de la Braila
Foto: Hotnews
Ministerul Mediului vrea sa introduca o taxa de 1% din valoarea oricarei investitii pentru evaluarea impactului proiectelor publice sau private asupra mediului. Proiectul de lege nu specifica clar pentru ce proiecte se percepe aceasta taxa, insa se spune ca autoritatile publice pentru protectia mediului vor percepe banii la emiterea acordului de mediu, deci se poate concluziona ca doar pentru  proiectele care au nevoie de acord de mediu - cele complexe. Pentru infrastructura, taxa de 1% din valoarea unui proiect este enorma, mai mare decat costurile cu Studiul de Fezabilitate, o analiza mult mai complexa care sta la baza oricarui mare proiect (exemplu: la Autostrada Sibiu - Pitesti ar fi o taxa de circa 30 milioane euro). Reamintim ca premierul Viorica Dancila a declarat ca nu va introduce in mandatul sau nicio taxa noua. Ministerul Mediului a precizat, ulterior aparitiei articolului, ca, in urma dezbaterilor de la sfarsitul lunii noiembrie, taxa a  fost eliminata din proiect.
  • Participa la finalul textului la sondajul HotNews.ro: Va introduce guvernul taxe si impozite noi?
UPDATE: Ministerul Mediului precizeaza ca, in urma dezbaterilor publice, au fost eliminate prevederile articolului 30, care introducea aceasta taxa de 1% din valoarea investitiei.

"Proiectul de Lege privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, în forma sa inițială, se află publicat, din data de 07.11.2017,  nemodificat, spre dezbatere publică, în secțiunea TRANSPARENȚĂ, pe site-ul nostru, la http://mmediu.ro/articol/mm-supune-dezbaterii-publice-proiectul-de-lege-privind-evaluarea-impactului-anumitor-proiecte-publice-si-private-asupra-mediului/2415, potrivit prevederilor legale.
În urma dezbaterii publice, respectiv a observațiilor primite de la instituțiile implicate în procesul de consultare și din partea persoanelor direct interesate, inclusiv în cadrul Ședinței de dezbatere publică ce a avut loc la sediul Ministerului Mediului în data 29.11.2017, au fost eliminate prevederile articolului 30, forma finală a actului normativ urmând a fi promovată după analizarea tuturor propunerilor și a observațiilor primite", arata precizarile Ministerului Mediului.
 



"Autoritatile publice pentru protectia mediului percep taxe in procent de 1% din valoarea investitiei la emiterea acordului de mediu. Sumele mentionate constituie venit la bugetul autoritatii competente pentru protectia mediului emitenta a acordului de mediu si se folosesc pentru angajarea expertizei externe necesara analizarii raportului  privind  impactul asupra mediului, a studiului de evaluare adecvata, precum si a raportului de securitate dupa caz, atunci cand complexitatea proiectului este deosebita, conform prevederilor art. 12, alin. (8) din prezenta lege. Sumele neutilizate se reporteaza pe ntru anul urmator si se folosesc in acelasi scop", se arata in articolul 30 din proiectul de lege pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Mediului pe 7 noiembrie 2017, in mandatul premierului Mihai Tudose.

Consulta aici Proiectul de lege al Ministeriului Mediului (.pdf, ~377 Kb)


Cu alte cuvinte, Ministerul Mediului recunoaste ca nu are capacitatea sa analizeze studiile de impact asupra mediului si trebuie sa externalizeze acest serviciu. In prezent, studiile de impact asupra mediului se fac de catre beneficiarii investitiei, pe cheltuiala lor, iar institutia care le evalueaza este Agentia Nationala pentru protectia Mediului / Agentiile Regionale.

Obtinerea acordului de mediu este obligatorie pentru proiecte publice ori private sau pentru modificarea ori extinderea activitatilor existente, care pot avea impact semnificativ asupra mediului.

In cadrul unei dezbateri publice organizate de Ministerul Mediului pe acest proiect, investitorii si asociatiile de profil au cerut eliminarea sau micsorarea taxei.

Adriana Ghica, reprezentant al Consiliului Investitorilor a solicitat, potrivit minutei dezbaterii publice, eliminarea taxei de 1% din valoarea investitiei pe motiv ca nu exista un studiu de impact pentru  a  stabili o  astfel  de  valoare, iar consultanta nu va ajunge niciodata pentru proiecte complexe la o valoare de 1% din valoarea investitiei. Aceasta a intrebat care sunt criteriile dupa care apreciem ca un proiect este complex.

Chiar si Compania Nationala  de Administrare  a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), o institutie de stat, a cerut eliminarea sau modificarea procentului pentru taxa de 1%.

Oana  Ijdelea, reprezentant  ARCOMN -Black  Sea Oil  and  Gas, a declarat ca atat timp cat aceasta taxa nu va fi stabilita la o valoare obiectiva care sa reflecte munca evaluatorului si a APM-ului putem ajunge in situatia in care consultanti buni nu vor mai lucra pentru operatori,  ci se vor inscrie la licitatie la Ministerul Mediului (MM) pentru a deveni experti ai ministerului. Aceasta a exemplificat ca taxa de 1% pentru un proiect al carui titular este Black SeaOil and Gas, proiectul Carmen reprezinta suma de 40.000.000 de $.

Dorina  Mocanu, Director General - Directia Generala Evaluare Impact si Controlul Poluarii din cadrul Ministerului Mediului a comparat aceasta taxa cu taxa de emitere a autorizatiei de construire.

"Taxa  de  1%  a  fost  gandita  pentru  ca  APM-urile pe  proiecte  complexe nu  au expertiza necesara pentru a evalua documentatia depusa. Exista posibilitatea sa fie mai mica de  1%, poate fi eliminata, dar decizia asupra acestei taxe va fi luata de Ministerul Finantelor. Taxa pentru autorizatia de constuire este cam de 1 %, si chiar nu intelegem  care  este diferenta intre gradul de complexitate al evaluarii pe care o fac cei de la primarie fata de expertii de la APM-uri. Prevederea va fi reformulata. Documentatia care stala baza emiterii aprobarii de dezvoltare inclusiv acordul de mediu pentru proiectele complexe este firesc ca si expertiza sa fie sprijinita din exterior. Este exclus ca APM-ul sa angajeze expertiza care sa fie platita de perator. Conform legislatiei, APM-ul nu poate scoate la licitatie studii de consultanta. Singura entitate care poate scoate la licitatie studii  este  Ministerul  Mediului iar Ministerul  nu poate scoate lucrari pentru  APM. Agentia  este  suverana in teritoriu,  ea  emite  acordul  de  mediu,  ea parcurge procedura,  ea  percepetaxa  pentru  emiterea  acordului  de  mediu care trebuie platita de toti titularii de proiecte", a declarat aceasta.


Studiul de impact mai scump decat Studiul de Fezabilitate: Ce inseamna 1% din marile proiecte pentru infrastructura

In cazul marilor proiecte de infrastructura rutiera o taxa de 1% din valoarea proiectului inseamna enorm de mult in conditiile in care discutam despre un STUDIU de impact.

Spre exemplu, pentru autostrada Pitesti - Sibiu, ce are o valoare estimata la circa 3 miliarde de euro, 1% ar insemna circa 30 de milioane de euro.

Pentru comparatie, pentru realizarea Studiului de Fezabilitate, o analiza mult mai complexa, ce presupune si numeroase lucrari in teren - vorbim de circa 2.200 de foraje geotehnice - valoarea pe care expertii JASPERS o vedeau justa intr-un raport din 2013 era undeva la circa 25 de milioane de euro.

Un alt exemplu: Podul peste Dunare de la Braila. Valoarea contractului pentru proiectare si executie este de circa 433 de milioane de euro, iar proiectul in total ar ajunge undeva la circa 500 de milioane de euro. O taxa de 1% din aceasta valoare ar insemna circa 5 milioane de euro, suma care ar fi alocata pentru un studiu de impact... Pentru SF-ul podului realizat in 2015-2016 statul a platit putin peste 1,1 milioane de euro!

Pentru Autostrada Targu Mures - Iasi, care in Master Planul de Transport are o valoare estimata la circa 4 miliarde de euro, dar care ar putea costa mult mai mult in realitate, 1% ar insemna minim 40 de milioane de euro...

Informatia a fost publicata si de profit.ro.



Citeste mai multe despre   


















4044 vizualizari

  • +17 (17 voturi)    
    cum se blocheaza investitiile ? (Vineri, 2 februarie 2018, 13:24)

    vodatepes [utilizator]

    Cum se blocheaza investitiile? Uite asa, mai introducem o taxa care sa afecteze pretul total al obiectivului. O sa ajungem sa fie mai scumpe avizele si taxele decat materialele si forta de munca pentru a realiza un obiectiv. Parca guvernul asta spunea ca vor demara in tromba investitiile? care investitii? Care tromba? fis fis fis fis fis fis
    • +17 (17 voturi)    
      suprema incompetenta.. (Vineri, 2 februarie 2018, 14:03)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      Beneficiarul plateste studiul de impact, apoi mai plateste si pentru externalizarea expertizei pe studiul de impact..probabil la aceeasi companie.

      Ce rezulta?
      1. functionarul public de la ministerul mediului nu are nici o responsabilitate
      2. statul ia 1% de pe proiect ca sa plateasca incompetentul functionar. 1% sunt tot din fonduri publice sau fonduri UE, deci ia dintr-un buzunar is baga in altul.
      3. functionarul cel mai probabil ii spune beneficiarului pe litere cum se numeste firma la care va trebui sa isi faca studiul de impact, firma la care intamplator este actionar o ruda a aceluiasi functionar.
      4. aceeasi firma sau alta cu aceiasi actionari si aceiasi angajati va fi ulterior contractata de minister sa expertizeze studiul de impact.
    • +12 (12 voturi)    
      Foarte bine, sa blocheze tara (Vineri, 2 februarie 2018, 14:15)

      obosit [utilizator] i-a raspuns lui vodatepes

      Tara se va bloca in ritmul asta, nu va mai misca mai nimic, nici IT-ul in cele din urma.

      Si atunci vom face 22 dec. din nou.
  • +18 (18 voturi)    
    Looool !!!! (Vineri, 2 februarie 2018, 13:27)

    si_mort_va_vad [utilizator]

    Vrem si 1 % din tot ce furam noi !

    ::::)))))))))))))))
  • +12 (12 voturi)    
    Plecati acasa politicieni ,guvernanti (Vineri, 2 februarie 2018, 13:33)

    marsur [utilizator]

    Mergeti acasa pana nu distrugeti Romania . Nu sunteti decat o haita de oportunisti incompetenti .
  • +7 (7 voturi)    
    a (Vineri, 2 februarie 2018, 13:35)

    adrian67 [utilizator]

    Ce vreti, foame mare.
  • +5 (7 voturi)    
    Pune si UDMR frana cum poate (Vineri, 2 februarie 2018, 13:39)

    CezarN [utilizator]

    Mediul parca este la UDMR, deci la Budapesta.
    Ce sa faca si ei? Sarbatoresc si ei centenarul cu o nouat taxa centenara (de 100 % daca se poate).

    Este umilitor pentru natia romana cum isi bat ungurii joc de noi (cu ajutorul PSDragnea, bineinteles).
    Vezi programul de guvernare facut la o bere, vezi "mai dam si noi o sansa PSD-ALDE", aluzie la Iohannis si la sansa lui), acuma cu noua taxa, cu scuzele lui Tudose.
    Se suceste Avram Iancu in mormant, sunt sigur de asta.
    • 0 (0 voturi)    
      Ce-are ... taxa cu prefectura?!? (Luni, 5 februarie 2018, 13:16)

      lsorin [utilizator] i-a raspuns lui CezarN

      De unde până unde este Mediul la UDMR? E la ALDE.

      ... Și-așa n-a mai rămas nimic din comentariul tău...
  • +4 (10 voturi)    
    NU MAI DEZINFORMATI!!!! (Vineri, 2 februarie 2018, 13:49)

    Dan_Nemes [utilizator]

    Nu este nici o taxa noua!!!

    Este doar o reasezare!!!!
  • +11 (11 voturi)    
    Jos codoiul ucigaș ! (Vineri, 2 februarie 2018, 14:03)

    Tescovin [utilizator]

    Așa, băieți ! În sfârșit v-a venit și vouă mintea la cap ! Alții fac bani gârlă pe seama „protecției mediului”, voi de ce nu ? Codoiul e parșiv și lupta cu codoiul e scumpă rău !
  • +7 (7 voturi)    
    mda... (Vineri, 2 februarie 2018, 15:34)

    liviu_ [utilizator]

    ori iau spaga legal...
    ori blocheaza investitiile si apoi "redistribuie" banii pe pomeni...

    win-win

    trist e ca pt tara asta e lose-lose

    oricum ori o sa fie neconstitutionala, ori pierdem proces la UE deci oricum nu o sa fie pentur mult timp, da banii ii fura psd, amenzile le platesc aia care vin dupa
  • +6 (6 voturi)    
    pai jigodia (Vineri, 2 februarie 2018, 15:49)

    gopo2016 [utilizator]

    de la videle a zis ca nu mai pune nici o taxa, dar se pare ca la psd ce zici ieri ramine pe ieri, azi e alta zi alta ordine de ideii , pramatiile astea chiar mai cred in ceea ce zic
  • +6 (6 voturi)    
    Deci au gasit o metoda (Vineri, 2 februarie 2018, 16:12)

    Liv0007 [utilizator]

    prin care sa restituie taxa de poluare si timbrul de mediu din bani europeni. Proiectele mari de infrastructura sunt finantate din fonduri UE, iar cum ei nu puteau redirectiona acei bani catre alte domenii, fac totusi o scamatorie :). Sa vedem daca se vor prinde, fraierii din vestul europei, de schema.
  • +4 (4 voturi)    
    Saracie cha cha cha! (Vineri, 2 februarie 2018, 16:21)

    I [utilizator]

    :))))
  • +2 (2 voturi)    
    eu zic sa stea linistiti... (Vineri, 2 februarie 2018, 17:56)

    Foxcrawl.com [utilizator]

    pentru ca nu o sa existe niciun proiect de infrastructura maret. :)


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version