Romania risca sanctiuni din partea Comisiei Europene, care a decis sa avanseze cu procedurile de infringement referitoare la 19 depozite de deseuri din tara si doua iazuri de decantare ale unor exploatari metalifere, a informat, joi, executivul comunitar, intr-un comunicat remis HotNews.ro. Agentul Romaniei la Curtea de Justitie a UE a precizat ca autoritatile romane iau masuri pentru a se conforma cerintelor europene.

Proceduri de infringement curente in UEFoto: Comisia Europeana

Joi, Comisia a luat 121 de decizii, incluzand 18 avize motivate si 8 sesizari ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene in cazul a 15 state membre printre care si Romania.

In domneiul protectiei mediului, Comisia a transmis Romaniei doua avize motivate, in care ii cere sa rezolve problemele legate de depozitele ilegale de deseuri din tara si sa curete doua iazuri de decantare de la exploatari miniere de cupru si zinc, care pun in pericol sanatatea localnicilor.

Transmiterea avizelor motovate este o faza avansata a procedurii de infringement, Romania avand la dispozitie 2 luni sa se conformeze cerintelor Comisiei, in caz contrar executivul european urmand sa sesizeze Curtea de Justitie a Uniunii Europene pentru sanctioarea tarii.

Pentru ce au fost date avizele motivate:

  • Comisia Europeana se declara ingrijorata de faptul ca Romania "nu isi protejeaza cetatenii de efectele gestionarii deficitare a deseurilor". In pofida avertismentelor anterioare, cele mai recente informatii de care dispune Comisia indica faptul ca 19 depozite de deseuri din Romania functioneaza inca fara a respecta legislatia UE privind deseurile si depozitele de deseuri, "ceea ce reprezinta un risc grav pentru sanatatea umana si pentru mediu", subliniaza autoritatile europene.
  • Tot in domeniul mediului, Comisia solicita Romaniei curatarea a doua iazuri de decantare din exploatarile miniere de cupru si zinc din Moldova Noua. Iazurile de decantare sunt o sursa majora de pulberi toxice, care au consecinte semnificative asupra sanatatii umane si asupra mediului, averizeaza CE. Comisia se declara ingrijorata de faptul ca "Romania nu a luat masurile necesare pentru a controla emisiile si pentru a preveni abandonarea siturilor". Comisia a initiat in privinta acestor aspecte proceduri in constatarea neindeplinirii obligatiilor, in octombrie 2012. Autoritatile romane au raportat cu privire la progresele inregistrate, "insa obiectivele nu au fost inca indeplinite, iar grava problema a pulberilor toxice persista", avertizeaza CE.

In replica, autoritatile romane dau asigurari ca fac eforturi pentru a se conforma cerintelor euopene, pentru a evita sanctiunile.

"Suntem in contact direct atat cu Comisia Europeana cat si cu reprezentantii Ministerului Mediului, pentru identificarea celor mai bune solutii. Avem in vedere gasirea unor variante care sa asigure in primul rand protectia mediului inconjurator. Saptamana trecuta, a avut loc la Ministerul Mediului o sedinta de lucru cu reprezentanti ai Comisiei, unde au fost analizate aceste doua cauze, astfel incat exista premise favorabile sa reusim conformarea si atingerea obiectivelor trasate prin cele doua actiuni", a declarat, pentru HotNews.ro, agentul Romaniei la Curtea de Justie a UE, Razvan Horatiu Radu.

Intr-o a treia procedura de infringement, mai putin avansata, Comisia Europeana cere Romaniei sa "practice tarife corecte de utilizare a infrastructurii si sa asigure sustenabilitatea financiara a administratorului infrastructurii sale".

"Reteaua feroviara din Romania este una dintre cele mai extinse din Uniunea Europeana, iar tarifele aplicate trenurilor de marfa sunt printre cele mai mari din Europa. Reteaua feroviara a fost afectata de deficite semnificative, tot mai mari de la un an la altul, in timp ce tronsoane mari ale retelei nu au fost mentinute in stare buna", considera CE.

In acelasi timp, administratorul infrastructurii nu este stimulat sa reduca costurile si tarifele, mai arata Comisia.

Executivul europeana subliniaza ca Directiva privind spatiul feroviar unic european solicita statelor membre sa asigure echilibrul financiar al administratorului infrastructurii prin intermediul unor stimulente eficiente, in vederea reducerii costurilor si a tarifelor.

"Mai mult, in timp ce toate coridoarele feroviare principale din Romania sunt electrificate, trenurile diesel trebuie sa contribuie la finantarea echipamentului electric al cailor ferate la acelasi nivel ca si trenurile electrice", precizeaza Comisia.

Avand in vedere ca directiva UE limiteaza tarifele la costurile directe ale serviciilor de transport feroviar, Comisia solicita Romaniei sa nu impuna aceste tarife trenurilor diesel.