WWF-Romania (World Wide Fund for Nature) si Coalitia pentru Mediu din Romania cer Camerei Deputatilor stoparea proiectului de modificare a Codului Silvic. ONG-urile sustin ca, in forma propusa in prezent, aceasta initiativa legislativa va crea cadrul legal pentru degradarea padurilor Romaniei prin exploatarea lor. Potrivit propunerilor de modificare ale Codului silvic aflate pe site-ul Camerei Deputatilor, proiectul aduce urmatorele schimbari: bucatile de padure aflate in proprietate privata vor putea fi trecute in intravilan, ceea ce ar putea permite construirea lor, iar Ocolul Silvic si Directiile de mediu vor stabili cat se poate defrisa.

DefrisareFoto: Agerpres

"Amendamentele par manate de considerente strict economice, concentrate mai mult pe cerintele de moment ale pietei dar ignorandu-se principiile unei gospodariri durabile", sustin cele doua organizatii care contesta propunerea de modificare a Codului Silvic. Aceste modificari au fost facute in cadrul Comisiei pentru agricultura, silvicultura, industrie alimentara si servicii specifice, raportul fiind depus pe 1 noiembrie. Cele doua organizatii acuza ca, pe parcursul dezbaterilor propunerilor de modificare ale Codului Silvic, "Parlamentul Romaniei a actionat in mod netransparent, ingreunand sau chiar blocand accesul la anumite informatii"

Potrivit proiectului de modificare a Codului Silvic aflat pe site-ul Camerei Deputatilor, Comisia agricultura, silvicultura, industrie alimentara si servicii specifice a facut urmatoarele amendamente:

Amendament propus: "Posibilitatea anuala de produse principale poate fi depasita in situatiile impuse de evolutia starii de regenerare, la propunerea ocolului silvic si cu avizul structurii teritoriale de specialitate a autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura, precum si in situatiile impuse de recoltarea obligatorie a volumului de lemn rezultat din produse accidentale I. In situatia in care volumul arboretelor puternic afectati de calamitati naturale este mai mare decat posibilitatea anuala, aceasta poate fi depasita cu aprobarea autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura. Volumul care depaseste posibilitatea anuala, se precompteaza in anii urmatori de aplicare a amenajamentului silvic”

Obiectia celor doua ONG-uri: "Noul Cod Silvic incalca flagrant principiile unei gospodariri durabile a padurilor pe care tara noastra si le-a insusit pana acum. Se va fi permite, astfel, exploatarea posibilitatii de produse lemnoase aferenta celor 10 ani de aplicare a prevederilor amenajamentului in 8, 4 sau chiar intr-un singur an (singurul factor limitativ fiind practic posibilitatea absorbtiei pe piata a masei lemnoase). Prin aceasta se va da unda verde pentru epuizarea padurilor Romaniei pentru a raspunde cererii tot mai mari de masa lemnoasa; vom asista, astfel, la abdicarea de la “principiul solidaritatii intre generatii".

Amendament propus: "Amenajamentele silvice si modificarile aduse acestora nu se supun procedurii de evaluare de mediu/evaluarii impactului asupra mediului/evaluarii adecvate/autorizarii de mediu si nici avizarii administratorului sau custodelui ariilor naturale protejate sau siturilor comunitare"

Obiectia celor doua ONG-uri: "In absenta unor norme silvice care sa reglementeze masurile de conservare in arii protejate, modificarile propuse de comisie, pot conduce la inadvertente majore intre obiectivele pentru care au fost desemnate ariile protejate si amenajamentele silvice. Atragem atentia ca in momentul de fata normele silvice de amenajare a padurilor nu asigura reprezentarea administratorilor, custozilor ariilor protejate in procesul de elaborare a amenajamentelor"

Amendament propus: "Este interzisa includerea fondului forestier in intravilan, cu exceptia fondului forestier proprietate privata persoanelor fizice, precum si a celui proprietate publica si privata a unitatilor administrativ-teritoriale, care in baza planurilor urbanistice, sunt transformate in paduri - parcuri"

Obiectia celor doua ONG-uri: "In varianta includerii padurilor in intravilan, problema scoaterilor din fond forestier devine incontrolabila. Astfel se aduc prejudicii grave principiilor care stau la baza gestionarii durabile a padurilor precum asigurarea integritatii fondului forestier si a permanentei padurii (Art. 5, lit. b). Trebuie avut in vedere ca padurile o data incluse in intravilan se vor supune Legii nr.24/2007 privind reglementarea si administrarea spatiilor verzi din intravilanul localitatilor, astfel incat pana la 10% din aceste suprafete vor putea fi afectate de constructii pentru realizarea obiectivelor pentru activitati socioculturale (fara a se mai supune rigorilor scoaterilor din fond forestier). Atragem atentia ca prin Norme tehnice pentru amenajarea padurilor acestea pot fi incadrate si in prezent ca "Pãduri special amenajate in scop recreativ (pãduri-parc)"".

Comisia agricultura, silvicultura, industrie alimentara si servicii specifice are urmatoarea componenta:

Comisia de Agricultura

Comisia de Agricultura

Foto: Hotnews