Coalitia de Mediu atrage atentia asupra faptului ca o parte din schimbarile propuse in Noul Cod Silvic, alaturi de unele amendamente introduse de-a lungul dezbaterilor la nivelul Comisiei pentru agricultura, silvicultura, industrie alimentara si servicii specifice, vor crea cadrul legal pentru degradarea padurilor Romaniei, odata cu abandonarea principiilor de gospodarire responsabila a acestora, se arata intr-un comunicat al World Wildlife Fund Romania.

Ce propuneri de modificare/completare a Legii 46/2008 (Codul Silvic) reclama Coalitia de Mediu si WWF Romania:

  • "1. Prin modificarile aduse articolului 59 sunt incalcate flagrant principiile unei gospodariri durabile a padurilor, pe care tara noastra si le-a insusit pana acum. Se va fi permite, astfel, exploatarea posibilitatii de produse lemnoase aferenta celor 10 ani de aplicare a prevederilor amenajamentului in 9, 5 sau chiar intr-un singur an (singurul factor limitativ fiind posibilitatea absorbtiei pe piata a masei lemnoase). In acest mod se da, practic, unda verde pentru epuizarea padurilor Romaniei, pentru a raspunde cererii tot mai mari de masa lemnoasa; vom asista, astfel, la abdicarea de la ¬principiul solidaritatii intre generatii¬
  • 2. In ciuda faptului ca Fondul forestier in Romania ocupa o suprafata mai mica de 1/3 din teritoriul tarii (27,3%), sub nivelul mediu al Uniunii Europene, care este de aproximativ 36% si, mai mult decat atat, repartizarea fondului forestier national pe regiuni de dezvoltare si judete este neuniforma, prin modificarile aduse Art. 7 alin. (4) sau Art. 47 alin. (3) se creeaza posibilitatea scoaterii de suprafete din fond forestier intr-un cadru necontrolat, ceea ce incalca principiile care stau la baza gestionarii durabile a padurilor.
  • 3. Conservarea biodiversitatii ecosistemelor forestiere este slab sustinuta in propunerea legislativa, fiind necesar ca in Codul Silvic sa fie precizate in mod clar care sunt parghiile de ocrotire si mentinere a acesteia.
  • 4. Modificarile propuse la art. 16 vor avea efecte asemanatoare cu greselile din perioada celui de-al doilea val al retrocedarii padurilor (2001-2005), masuri de care se leaga, in mare masura, degradarea a peste 400.000 mii ha de padure. Pentru a se evita acest dezastru, Codul Silvic trebuie sa pastreze criterii clare, fara echivoc, privind obligativitatea preluarii in administrare sau asigurarii de servicii silvice, dupa caz, la cererea proprietarilor si pe baza de contract, conform principiului teritorialitatii.
  • 5. Indeplinirea functiilor de protectie a padurilor impune implementarea de practici silviculturale restrictive, in anumite situatii fiind excluse orice gen de interventii. Una dintre principalele cauze pentru nerespectarea cerintelor unei gospodariri adecvate a padurilor este faptul ca pierderile suferite de proprietari prin restrictiile impuse nu sunt compensate, astfel incat acestia sunt singurii care depun eforturi pentru conservarea padurilor, inclusiv de ordin financiar.
  • 6. In mod evident, suportarea contravalorii efectelor functiilor de protectie (Art. 15 alin (5) lit. c.) pentru padurile proprietate publica a UAT si privata, trebuie sa ia in considerare si beneficiarii directi sau indirecti ai serviciilor de mediu sau sociale, mai ales daca pe seama acestora se realizeaza profit (ex. constructii hidroelectrice, pastravarii, complexe turistice, etc). In acest sens este necesara creearea suportului legal pentru elaborarea studiilor/metodologiilor de calcul ce urmeaza a fi aprobate de autoritatea publica care raspunde de silvicultura."

WWF precizeaza in comunicat ca solicita "elaborarea, intr-un mod transparent, a unei legi organice, vitale nu numai pentru prezentul tarii, ci si pentru viitoarele generatii."