Publicitatea online si platile pentru acces la Internet vor fi cele mai dinamice segmente ale pietei de media si divertisment din Romania in urmatorii patru ani, potrivit ultimei editii a studiului PwC Entertainment si Media Outlook, arata un comunicat de presa. PwC estimeaza ca publicitatea online va ajunge la 141 milioane de dolari pana in 2018, iar platile pentru acces la internet vor atinge 1,18 miliarde de dolari.

PwC apreciaza ca, astfel, cele doua segmente vor reprezenta, peste patru ani, mai mult de 40% din piata de media si divertisment din Romania, fiind urmate la mare distanta de abonamentele TV, care vor insemna, in 2018, 612 milioane de dolari.

  • Estimarile PwC acopera segmentele: abonamentele TV si taxele de licenta, publicitatea TV, accesul la Internet, Radio, publicitatea out-of-home, jocurile video, filmele, tiparirea de ziare si reviste, informatiile si publicitatea business-to-business, publicitatea online, editarea de carte si productia muzicala.

Raportul arata ca piata romaneasca de profil va inregistra o rata medie de crestere anuala de 5,2%, pana la 3,1 miliarde de USD, in conditiile in care unele segmente vor inregistra scaderi semnificative: editarea de reviste va ajunge la 25 de milioane de dolari in 2018, comparativ cu 95 de milioane in 2009, iar achizitiile de muzica si publicitatea outdoor vor avea scaderi medii anuale de 9,7%, respectiv 1,7%.

Ce mai spune raportul PwC:

  • Rusia si Turcia vor ramane pietele din Europa Centrala si de Est cu cea mai rapida crestere (9,5%, respectiv 8,7% CAGR)
  • Republica Ceha, Polonia si Ungaria vor inregistra rate mai scazute de crestere decat piata romaneasca.  
  • Chiar daca piata romaneasca de media si divertisment va creste intr-un ritm constant in urmatorii 5 ani, aceasta va ramane cea mai mica din regiune ca valoare absoluta, cu 3,1 miliarde USD, comparativ cu Rusia (42 de miliarde USD), Turcia (17,5 miliarde USD), Polonia (12,6 miliarde USD), Republica Ceha (6,5 miliarde USD) si Ungaria (3,2 miliarde USD).
  • La nivel global, cheltuielile totale de media si divertisment pentru segmentul digital (excluzand cheltuielile cu accesul la Internet) sunt prognozate sa creasca cu o rata medie anuala de 12,2% (CAGR) intre 2013 si 2018, si vor reprezenta 65% din cresterea generala a industriei media si divertismentului ¬ aproape 2 din fiecare 3 dolari.
  • Rata de penetrare a internetului mobil va ajunge la 55% in 2018, ceea ce va duce publicitatea digitala de la 14% din totalul incasarilor din publicitate in 2009 la 33% pana in 2018.
  • La nivel international, in 2018, publicitatea online va fi pe punctul de a egala ca pondere in totalul incasarilor publicitatea TV.
  • Noua piete emergente vor contribui cel mai mult la cresterea industriei media si divertismentului: China, Brazilia, Rusia, India, Mexic, Africa de Sud, Turcia, Argentina si Indonezia