UPDATE Cutremur pe piata publicitatii: Guvernul a publicat in Monitorul Oficial o Ordonanta de Urgenta care modifica piata de publicitate TV. Toate rebate-urile si bonusurile trebuie sa apara pe factura, agentiile de publicitate trebuie sa aiba imputernicire de la beneficiarul final. Conditii noi pentru obtinerea unei licente TV. CNA si publicitari: Nu au existat consultari pe noul text

de Cristian Pantazi, Costin Ionescu     HotNews.ro
Vineri, 12 aprilie 2013, 19:37 Economie | Media & Publicitate

Textul integral al Ordonantei de Urgenta care modifica Legea Audiovizualului
Foto: Monitorul Oficial
In Monitorul Oficial nr. 208 de vineri, 12 aprilie, a aparut o Ordonanta de Urgenta care modifica Legea Audiovizualului, in baza careia functioneaza CNA si piata audio-video. Una dintre prevederile ordonantei aparute vineri seara obliga orice agentie de publicitate sa intermedieze cumpararea de spatiu publicitar pe TV doar daca este imputernicita de beneficiarul final sa o reprezinte.

OUG-ul scoate rebate-ul (o parte insemnata din venituri agentiilor de publicitate) din bugetul agentiilor si il muta pe relatia directa post de televiziune - client de publicitate, ceea ce inseamna ca, in teorie, vor ramane mai multi bani in contul producatorilor de content.

  • UPDATE Alte prevederi incluse in ordonanta de azi arata ca cei care solicita licenta audiovizuala trebuie sa depuna certificate din care sa rezulte ca societatea nu inregistreaza obligatii restante la bugetul de stat, cu exceptia societatilor care beneficiaza de inlesniri sau reesalonari, iar licenta audiovizuala poate fi cedata doar cu acordul CNA si nu mai devreme de un an de la data intrarii in difuzare, atat timp cat nici societatea cedenta, nici cea cesionara nu au restante la bugetul de stat. De notat ca aceasta ordonanta il impiedica pe Dan Diaconescu sa preia o alta licenta, dupa ce societatea sa, Ocram Televiziune, a ramas fara licenta OTV in urma unei decizii CNA.


Prevederi din OUG:

  • "Orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate" trebuie "obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul".
  • Obiectul achizitionarii (de spatiu publicitar - n.red.) va fi platit direct de catre beneficiarul final al publicitatii televizate radiodifuzorului, in baza facturii ce va fi emisa de radiodifuzor catre beneficiarul final al publicitatii televizate. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate
  • Intermediarii ... nu pot sa primeasca alta plata sau cotraprestatie decat cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului.


Prevederile legate de publicitate incluse in ordonanta de astazi sunt singurele care sunt reluate dintr-o alta ordonanta de urgenta pentru schimbarea Legii audiovizualului, elaborata la sfarsitul anului trecut de guvern, dar ramasa nepublicata. Acea ordonanta, supranumita in cercurile de media-publicitate "ordonanta Voiculescu", viza si atributiile CNA, dar si relatiile cu operatorii de cablu. Industria de publicitate si cea de cablu s-au exprimat categoric, atunci, impotriva textului respectiv, afirmand ca acesta este neconstitutional si ca a fost elaborat fara consultare publica.


De notat ca la inceputul acestui an grupul media international CME, condus de Adrian Sarbu si care detine in Romania televiziunile Pro TV, a decis pe cont propriu sa renunte sa mai plateasca bonusuri de volum catre agentii - vezi detalii aici. La sfarsitul anului 2011, Pro TV decidea, tot pe cont propriu, sa introduca obligativitatea asa-numitelor "contracte in trei" (televiziune-agentie-client) pentru transparenta in negocierea preturilor, dupa cum relata atunci Ziarul Financiar.


UPDATE 2 Reprezentantii organizatiilor industriei de comunicare: Nu au existat consultari publice. Vom reveni cu pozitii oficiale

Contactati, vineri seara, de HotNews.ro, reprezentantii principalelor doua organizatii ale industriei de comunicare, Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) si IAA Romania, dar si membri CNA s-au declarat surprinsi de faptul ca a fost publicata aceasta ordonanta. Ei au declarat ca organizatiile lor nu au fost consultate, in pofida promisiunilor de dialog primite anterior si a faptului ca aceste asociatii si-au manifestat deschiderea pentru discutii pe teme legate de subiectele atinse in ordonanta de urgenta care a starnit valuri de reactii la sfarsitul anului trecut.

  • Radu Florescu, presedinte UAPR: Ultima data cand am avut o discutie, am fost la Parlament, iar cei din Comisii habar nu aveau despre o astfel de ordonanta, pentru ca nici ei nu au fost consultati. Noi am primit mesajul ca astfel de masuri vor fi supuse dezbaterii in Parlament. E foarte ciudat ca din acea ordonanta (ordonanta de la sfarsitul anului trecut, nepublicata in Monitorul Oficial - n.red.) a fost publicata acum numai partea despre publicitate. Foarte ciudat. Nu vad care e urgenta si nici graba. Vom reveni cu o pozitie oficiala
  • Victor Dobre, director IAA Romania: Vom avea o pozitie. Am cerut mereu dialog si faptul ca ei nu ne-au consultat nici pana in ziua de astazi ne lasa fara cuvinte. Mai mult, azi am avut discutii cu dna Laura Georgescu, presedinte CNA, am discutat cu totul si cu totul alte subiecte, iar dansa nu stia nimic, nu a mentionat nimic. Suntem pur si simplu siderati. Lucrurl acesta schimba rotile in timpul mersului. Nu ai cum sa faci treaba asta atat timp cat sunt contracte in functiune, negociate probabil pana la sfarsitul anului.


UPDATE 3 Intrebata de HotNews.ro in privinta acestei noi ordonante a guvernului, presedintele CNA, Laura Georgescu, a spus ca "nu am fost solicitati cu un punct de vedere pe parcursul acestui an", dar ca a existat comunicare pe textul vechi, de anul trecut. Ea a apreciat ca in ordonanta este vorba de "modificari cu spectru economic" ce sprijina "ideea de pluralism media".

Laura Georgescu, pentru HotNews.ro:

  • Mi se pare ca sunt modificari cu spectru economic, care nu modifica semnificativ legea, dar care urmaresc fiscalizarea corecta a miscarilor de pe piata audiovizualului romanesc. Si ne referim  aici in primul rand la un sprijin economic adus ideii de pluralism media. Ni s-a parut ca acest lucru, sa nu ai datorii la stat (in cazul societatilor care vor sa obtina o licenta audiovizuala - n.red.), aduce un sprijin ideii de pluralism media intr-o perioada de criza. Pe noi ne avantajeaza a treia prevedere, pentru ca aduce transparenta si creste asumarea angajamentului din momentul in care radiodifuzorul vine si solicita o licenta audiovizuala.
  • intrebata daca a fost consultat CNA pe textul noii ordonante: "Inteleg ca a fost o comunicare chiar de anul trecut, pe textul vechi. Nu am fost solicitati cu punct de vedere pe parcursul acestui an. S-a redactat un raspuns in decembrie anul trecut."


Alti membri CNA contactati de HotNews.ro au precizat la randul lor ca sunt surprinsi de aceasta ordonanta, deoarece forul audiovizual nu a fost consultat in cadrul unui eventual proces de consultari publice.

  • Valentin Jucan, membru CNA: Aceasta ordonanta demonstreaza ca Dan Voiculescu are in continuare forta, pentru ca ce si-a dorit in legatura cu publicitatea, prin ordonanta de urgenta de anul trecut, se regaseste in continuare. Au adaugat aceste doua articole care tin de cedarile de licenta. Avand in vedere ca e un text nou, nu a existat consultare publica, potrivit Legii 52.  Ceea ce vine si pe fondul scandalului din CNA, legat de publicarea unui text fals in Monitorul Oficial





















Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

17679 vizualizari

  • +29 (31 voturi)    
    Un fel de semimonopol? (Vineri, 12 aprilie 2013, 20:10)

    denvarel [utilizator]

    Adica doar agantiile care sunt abilitate de televiziuni pot incheia contracte de publicitate? Pai atunci or sa omoare orice agentie mica. Pe publicitatea tv bineinteles.
    Vor ramane agentiile de casa ale televiziunilor care vor face si creatia si vanzarea.
    Mi se pare ca Antena este in spatele acestei idiotenii.
    • +20 (20 voturi)    
      da (Vineri, 12 aprilie 2013, 21:01)

      hollow [utilizator] i-a raspuns lui denvarel

      Ti se pare foarte corect. E porcaria aia pe care o pregatesc din noiembrie si uite ca tot au facut-o pana la urma.
        #showComment()
    • +8 (10 voturi)    
      Unde este piata libera? (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 9:41)

      copilul problema [utilizator] i-a raspuns lui denvarel

      Aceasta ordonanta este o aberatie! Incearca sa reglementeze relatiile economice dintre societati comerciale particulare... Intr-o economie de piata, eu, cumparator de publicitate, cumpar de la cine vreau, cand vreau si pe cati bani vreau eu!. La fel si cel care vinde... Conditiile mi le negociez singur si le stipulez in contract... Daca vreau sa vad cat a platit agentia pentru spatiul publicitar, si ce adaos a avut, cer ca acestea sa apara in factura. WTF?!
  • +15 (17 voturi)    
    Sunt nedumerit... (Vineri, 12 aprilie 2013, 20:28)

    gussy [utilizator]

    ...Voiculescu in ce categorie intra?
    • +13 (13 voturi)    
      :) (Vineri, 12 aprilie 2013, 22:12)

      M. G. [utilizator] i-a raspuns lui gussy

      In ce categorie vrea el.:))
  • -7 (11 voturi)    
    vai săracii... (Vineri, 12 aprilie 2013, 21:48)

    bors cu miere [utilizator]

    şi asta este de interes naţional pentru că.... ? impozite mai mari pe publicitate şi pe urmă mai vorbim. prea vi s-a urcat la cap capitalismul sălbatic. vrem o ţară ca afară!
  • +17 (23 voturi)    
    hai, cu negativuuuuuu' (Vineri, 12 aprilie 2013, 22:56)

    Anonim AntiBasescu [utilizator]

    Acum mai bine de 15 ani, pe faxul biroului meu a intrat...ce sa vezi? un deviz de costuri de productie de publicitate, probabil expeditorul a apasat o tasta gresit. Cind am vazut cifrele, m-am speriat, parca era bugetarea unei aselenizari, sume uriase... Am pastrat hirtiile si nu m-am obosit sa-l caut pe realul destinatar. In 1-2 zile a venit el la mine in birou (ochi albastri, ochi albastri!!!) si a mers la sigur amenintindu-ma ca incalc legea daca am primit ceva ce nu-mi era adresat si nu recunosc....L-am inghesuit simbolic intr-o parte anatomica a celei mai apropiate rude si m-am facut ca ploua.
    De atunci insa am o mare idiosincrazie fata de toata piata adv / publicitate / tv: niste neica nimeni, agramati cit cuprinde, urmasi ai bravilor securisti, care umfla sume nesimtite de bani pentru mai nimic...
    • +1 (3 voturi)    
      O foarte frumoasa (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 9:25)

      Kappa [utilizator] i-a raspuns lui Anonim AntiBasescu

      poveste horror. Trebuia sa-i puneti si o dedicatie, poate ceva de felul "Bizonului caruia i sa suit Democratia la cap".
      Un citat:
      "Well, if I called the wrong number, why did you answer the phone?"
        #showComment()
  • +14 (14 voturi)    
    ce va mirati (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 0:45)

    nash pandelica [utilizator]

    diktatoru' e de vina !
    curat diktatura, coane felix !

    like the old times, diktatura proletariatului prin fii sai cei mai de seama, baronii pesede !
    ilici este mandru, isi vede visul implinit !
  • +11 (15 voturi)    
    alba si neagra (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 0:59)

    invalidprotocol [utilizator]

    E o idiotenie sa modifici asa ceva prin ordonanta de urgenta. Dai peste cap toate planurile pe care si le-au facut diverse agentii de publicitate, o gramada de contracte etc... Si totul peste noapte.

    Trecand peste, imi place cum Hotnews scoate in evidenta ce e mai rau. Si citeaza partial, cat sa se inteleaga altceva. A pus si un titlu la articol de zici ca au lansat aia din Coreea de Nord vreo 10 bombe care au lovit toate in Cotroceni.

    Prima modificare (din screenshot):

    "Orice achizionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate".

    Eu inteleg ca asa nu o sa mai poata Gigel sa cumpere spatiu publicitar pentru el si dupa aceea sa-l revanda, bineinteles la un pret mai mare. E de rau? Daca va cumpara atunci va trebui sa o faca pentru un beneficiar existent.

    A doua modificare (citata partial in articol):

    "Orice oferte de pret pentru achizionarea publicitatii televizate, prezentate de intermediarii prevazuti la alin (1) beneficiarilor finali ai publicitatii televizate, vor fi in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul".

    In articol e citat doar inceputul si sfarsitul, uitand de "prezentate de intermediarii prevazuti la alin (1) beneficiarilor finali" :)) La o prima vedere ce e rau in aceasta modificare? Practic Gigel nu va putea sa-i mai spuna beneficiarului ca-i vinde spatiu publicitar cu o suma care sa nu fie confirmata si de postul de televiziune.

    Modificarea nr. 3 spune clar ca plata se face de la beneficiar la furnizor, fara intermediari, si ca orice discount / avantaj tarifar trebuie trecut in factura. E de rau?
    • 0 (8 voturi)    
      e de bine (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 2:52)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui invalidprotocol

      intermediarii (capusele) au facut enorm de mult rau acestei tari
  • -3 (7 voturi)    
    JOS CNA! (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 2:00)

    systemix [utilizator]

    JOS CNA SI JOS CENZURA!!!
  • +18 (18 voturi)    
    consultări (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 4:39)

    Sakura [utilizator]

    "CNA si publicitari: Nu au existat consultari pe noul text"

    Staţi liniştiţi. Consultări au existat, dar nu cu voi. N-a apărut aşa ceva fără consultări aprofundate cu "cine trebuie"...

    Şi totuşi, de unde caracterul de "urgenţă" al acestei măgării?
  • +12 (12 voturi)    
    Ponta si-a platit datoria la Voiculescu (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 8:40)

    UnCititor [utilizator]

    Agentiile de publicitate au mai multa grija de interesele clientilor. Nu din motiv de principii inalte, dar pentru ca clientii pot migra usor la alta agentie;

    In lumea impusa ieri de Ponta, in favoarea lui Voiculescu, clientii nu mai au nicio aparare: se vor duce fiecare cu bugetul lui mic, la poarta marelui sultan: precum mieii la taiere.

    Domnul care vorbea de faxul primit din greseala - as suspecta ca sunteti de la antena 3 si faceti zgomot doar. Adica de acum Varanul va scadea preturile pentru clientii finali?

    Domnul care vorbea de capusare: intermediarea agentiilor (pe care clientul final le alege liber) se luptau masiv pentru conditiile de la Varan. De acum nu o sa mai aiba cine sa se lupte.

    Dar pentru ca legea este impotriva principiilor unei piete libere, probabl ca va fi atacata la curtile Europene.

    Inca odata imi e rusine ca sunt roman, intr-o tara prea aproape de rusia :(
  • +4 (4 voturi)    
    Foarte bine... (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 8:41)

    minus [utilizator]

    Tipati in continuare ceva despre Basescu!
  • +7 (7 voturi)    
    prostia se plateste (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 8:58)

    Silviung [utilizator]

    stau ma uit si ma minunez cum unii sunt stupefiati de multele schimbari pe care le face noua putere.Dar la ce se asteptau? Asta au votat, asta au, un guvern de doi bani plin de incompetenti de slugi si de flamanzi care sau gandit ca acum e momentul sa isi umple sacosele si sa nu mai astepte.Sunt de un an la putere si tot pe Basescu dau vina la tot ce se intampla si partea proasta la aceasta treaba e ca multa lume inca ii mai crede si de fapt asta ma sperie cel mai mult. Acum se descopera minunile si manipularile pe care le-au facut ca sa ajunga la putere si lumea tot nu se trezeste sa-si dea seama de gafa imensa pe care au facut-o la alegeri.
  • +4 (4 voturi)    
    of, of, of (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 9:24)

    dionysos [utilizator]

    Problema nu este modificarea legii audiovizualului, ci maniera prin care aceasta a fost făcută. Constituția actuală permite substituirea legislativului prin executiv prin invenția asta numită ordonanță de urgență. Vara trecută USL-iștii și-au permis chiar modificarea Constituției prin ordonanță de urgență (vezi modificarea atribuțiilor Curții Constituționale), ca să le iasă lor jocurile. Dacă lui Voiculescu i se năzare ceva și vrea să modifice o lege cum vrea mușchiul lui o va face, cum a făcut-o și acum: în mod arbitrar, pe șestache, vineri seara când opinia publică e amorțită și vrea un grătar sâmbătă nu să reacționeze la arbitrariul voluntarist a lui Voiculescu, Antonescu ori Ponta!!! Și asta va fi posibil atâta vreme cât Constituția va păstra aberația numită ordonanță de urgență. O astfel de prevedere conținea și Constituția Germaniei din 1923, astfel încât, atunci când Hitler a venit la putere nici nu s-a mai obosit să redacteze o altă constituție ci a guvernat și a legislat pe baza articolului prin care președintele și în fapt cancelarul erau împuterniciți cu prerogative de urgență!!! A protesta pentru lipsa dezbaterii publice sau pentru absența caracterului de urgență mi se pare neesențial - trebuie eliminat din Constituție această aberație care permite arbitrariul. Sau să întrebăm pe Ponta ce anume conține legea prin care Parlamentul abilitează guvernul pentru a da ordonanțe de urgență, pentru că sunt sigur că în acest proiect de lege nu este prevăzută modificarea legii audiovizualului iar guvernul Ponta încalcă chiar legea pe care parlamentul lui i-o dă!!!
  • 0 (6 voturi)    
    - (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 10:26)

    rontzaila [utilizator]

    mie-mi pare ca, dimpotriva, e o masura buna, impotriva agentiilor de media, care traiau pe picior mare doar din tranzactionarea timpilor de publicitate pe posturi. de-aia se si sperie toti astia, ca le-a fugit ditamai covorul de sub picioare.
    • 0 (4 voturi)    
      absolut corect (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 15:40)

      efz [utilizator] i-a raspuns lui rontzaila

      de ce sa platesti in plus la agentiile de publicitate daca vrei reclama? de ce, ca si client final sa nu beneficiezi de discounturi si acestea sa ramina la firmele de publicitate? pe care oricum le platesti ca si client? sau s-a ajuns ca hotii sa strige hotii ? pina la urma noi, cetatenii platim si acesti bani, care zboara...afara.
        #showComment()
  • +6 (8 voturi)    
    Baietii destepti din publicitate? (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 15:18)

    Klaus_ [utilizator]

    Trecand peste faptul ca Ghita (prietenul de familie al plagiatorului) si Voiculescu (seful Kakaraului) se pare ca au de castigat din ordonanta asta, mie mi se pare ca intermediarii astia seamana cu baietii destepti din energie. Adica ei nu produc nimic si se imbogatesc "cu nesimtire" din intermedieri. Iar asta enerveaza poporul, nu-i asa?
    Totusi e o mica problema: chiar daca teoretic masura de eliminare a intermediarului pare sa aduca castig clientului final si producatorului, in practica uneori se cam intampla invers. Zilele trecute era o stire cum ca Hidroelectrica, desi a scazut pretul pana aproape de pretul la care cumparau baietii destepti, totusi nu au reusit sa vanda nimic. Iar baietii destepti cumparau tot. Poate se vor trezi si televiziunile ca in urma ordonantei vor avea mai putina publicitate... By the way, oricum e cam multa publicitate pe televiziuni, uiti la ce te uitai pana se termina reclamele. Si nu m-ar deranja daca ar creste calitatea emisiunilor sau filmelor, dar nu e cazul: televiziunile sunt tot mai manelizate.
    • +1 (1 vot)    
      Dar mie nici ca-mi pasa! (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 16:08)

      Anonim AntiBasescu [utilizator] i-a raspuns lui Klaus_

      Fenomenul asta se intimpla si in imobiliare. Respingerea agentiilor in criza a adincit scaderea tranzactiilor.
  • +2 (2 voturi)    
    USL sau votantii USL, tot un drac! (Sâmbătă, 13 aprilie 2013, 23:57)

    un dac [utilizator]

    Cateva opinii:

    1. Stirea este de interes national pentru ca afecteaza o industrie cu foarte multi angajati si cu o participare consistenta la buget.
    2. Intermediarii exista in toate achizitiile. Cand ati cumparat ultima data apa minerala de la izvorul fabricii? Interzicerea intermediariilor intr-o industrie este complet lipsita de orice logica economica.
    3. Nu exista nicio motivatie pentru "urgenta" acestei ordonante. Asta ar trebui sa fie din nou de interes national. Este neconstitutional.
    4. Toate incercarile actantilor de dialog, inclusiv temerile consiliului concurentei, au fost anesteziate de minciunile lui ponta cum ca aceasta lege nu mai este o prioritate.
    5. Cat de inutil societatii sa fii incat sa accepti ca un singur om, voiculescu, poate da ce lege vrea el, doar pentru interesul lui? Parlamentul la ce dracu mai este bun? Asta ca sa inchei rotund cu afirmatia din titlu.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri