Transmisiunea in direct, esenta televiziunii. Dar nu in campania electorala. Nu ma intereseaza live-uri cu cei care candideaza la presedintie decit daca este vorba despre o dezbatere comuna. Directurile de la mitinguri electorale sunt umplutura si implica unele costuri de productie mari, fara a fi eficiente din punct de vedere informativ.

Au fost zile cind Realitatea TV si Antena 3 se intreceau in a transmite in direct mitinguri electorale si conferinte de presa ale candidatilor.

Eu sunt un alegator nehotarit

Live-urile astea ma impiedica sa ma informez obiectiv. Pe de alta parte, vreau sa-i aud si pe alti candidati decit omniprezentii Basescu, Geoana, Antonescu, Oprescu. Ma intereseaza ce-mi poate oferi Kelemen Hunor, cita ecologie e in mintea lui Remus Cernea si cine sunt Potirca si Iane sau ceilalti de pe lista Biroului Electoral Central.

Numai pe Becali il cunosc bine si nu mai vreau neaparat sa-l aud, ii stiu setul de fraze limitate pe care le plimba in Romania, la Parlamentul European si pe stadion. Dar ar fi amuzanta prezenta lui la o dezbatere comuna in direct.

Am unele retineri fata de directuri.

5 motive pentru care nu-mi place live-ul in campanie

1. Candidatul are un discurs de tinut, adeseori plictisitor. Fiecare candidat are ritmul lui, nu-mi spune nimic prin acea increngatura de cuvinte si nu pot sti cind va ajunge sa vorbeasca despre platforma electorala si despre schimbarile pe care le va face el daca va fi ales. In plus, voi gasi discursul integral pe site-ul candidatului.

2. La mitinguri, publicul este fidel candidatului. Ma impresioneaza aprecierile la adresa unor fraze cheie din discurs, manifestate prin aplauze, scandari si miscarea pancartelor, dar stiu ca este o parte regie si o parte activitate remunerata.

3. Timp de emisie pierdut. In acel spatiu de emisie, as vrea sa vad montaje din campanie, „cartoane” cu punctele cele mai importante din platformele candidatilor, frumos numerotate, pareri pro si contra candidatului din partea liderilor de opinie.

4. Costuri de productie nejustificate. Decit sa trimiti carul de reportaj acolo, cu oameni care sa asigure imaginea si sunetul, nu mai bine trimiti un reporter si un cameraman care sa ia imagini pe baza carora fac un frumos montaj numai bun de dat la stirile de seara?

5. Conferintele de presa sunt cu atit mai nejustificate. Sunt evenimente pentru presa, nu pentru telespectatori. De fapt nici macar evenimente, ci un mod de transmitere a unor informatii unui grup mare de jurnalisti. Nu vreau conferinta de presa in direct, pentru ca acel candidat va tine un discurs neinteresant ca valoare informational, dar manipulatoriu pentru public. N-am aflat nimic nou din conferintele de presa live ale candidatilor.

Singura transmisie live justificata ar fi daca toti candidatii (sau ma rog, cei care au sanse reale) ar fi de acord sa participe la o dezbatere in studio. Fara public sustinator, fara circ si tamtam. Doar candidatii la o masa, fara consilieri care sa le sufle in ureche, fara foi scrise in fata, fara prompter. Si un moderator sau doi. Vreau ideile lor, vreau sa fie puse aceleasi intrebari tuturor, vreau sa fiu fermecat de unul dintre ei, vreau sa nu mai fiu nehotarit si sa ma duc cu inima cit de cit impacata la vot. Ce candidat se baga la treaba asta?

Daca nu se poate asta, nu-mi mai dati, dragi televiziuni, transmisiuni in direct de la mitinguri si conferinte de presa. Dati mai bine Tom si Jerry!

Citeste articolul si comenteaza pe blogul lui George Hari Popescu

George Hari Popescu este unul dintre cei sapte cunoscuti comentatori media care scriu despre modul in care mass-media se comporta in campania electorala prezidentiala.

Va invitam sa semnalati in comentariile dvs. cazuri flagrante de manipulare sau joc incorect in campanie din partea mass-media. Adauga comentariile tale aici. In fiecare seara o sa adunam cele mai interesante comentarii intr-un articol separat.