Bun, deci asa cum stiti poate, ca au anuntat prietenii de la HotNews.ro, am fost cooptat si eu in proiectul Adenauer-HotNews-CJI prin care mai multi bloggeri se transforma in cainii de paza ai cainelui de paza numit presa “mare”, acum, in campanie, cand lucrurile devin incendiare.

Subiectul zilei e inregistrarea aruncata pe piata ieri de “Curentul”, in care Sorin Rosca Stanescu incearca sa obtina informatii despre conturile unor lideri PD-L de la Catalin Macovei, seful Agentiei Nationale pentru Integritate, dupa ce aduce vorba de doua istorii incomode, posibil incriminatoare pentru acelasi Catalin Macovei: un raport al Curtii de Conturi pe care acesta l-ar fi blocat si un imprumut pentru care Macovei a semnat in calitate de martor. Am analizat toata povestea pe Presa.nu, dar cum acolo nu ne dam cu parerea, o sa vin aici si o sa spun ce cred.

Asa cum reiese de la linkul de mai sus, problema e, in primul pas, ca Sorin Rosca Stanescu numeste “investigatie jurnalistica” ceea ce altii numesc “santaj”. Avem prin urmare un jurnalist notabil, cu o karma publica nebanala, care pune un inalt oficial in defensiva fluturandu-i pe la nas niste povesti posibil incriminatoare, dupa care cere de la el altele. Si eu, la fel ca diferite organizatii profesionale si nume cunoscute din presa, consider ca metoda nu e conforma eticii jurnalistice. Ce zice manualul de deontologie? Ca, daca el e cel care a solicitat intalnirea, Sorin Rosca Stanescu trebuia sa-l anunte pe Catalin Macovei de scopul ei din start si sa specifice ca e vorba de o discutie off the record. Niciunul din participanti nu pare a se indoi de acest aspect, dar jurnalistii experimentati stiu ca precizarea on/off the record/not for publication trebuie facuta explicit de la inceput; aici inteleg prin “off the record” informatii “pe surse”, oricare-ar fi disputa in privinta termenului.

Stop joc! In acest punct survine un blocaj: toate chestiile astea cu deontologia suna ciudat oricarui jurnalist cu oarece vechime, si, cred, chiar unora dintre bloggerii pursange si cititorii nejurnalisti care vad aceste randuri.

De ce a procedat Sorin Rosca Stanescu asa cum a procedat? Simplu, pentru ca traim in jungla. Am mai spus-o si prin 2005, cand Rosca Stanescu a avut acel incident cu presedintele de atunci si de azi al Romaniei (”Rosca Stanescu e cel care m-a amenintat”): oarecum, fostul director de la “Ziua” tinde sa fie transformat in “omul negru” al presei romanesti. Nu aprob in niciun caz metoda descrisa mai sus pentru obtinerea de informatii, la fel cum in 2005 am scris despre “publicitate fara P” si celelalte lucruri care i se reprosau. Haideti, totusi, sa facem un pas inapoi si sa vedem contextul: cine face jurnalism “by the book” in Romania? Chiar inregistrarea prin care se face dovada metodei Rosca Stanescu a fost lansata intr-un cotidian fara mare prestigiu, care preia idei din message boxul de campanie al unui anumit candidat.

Il cunosc prea putin pe Rosca Stanescu, nu am vorbit cu el decat de vreo cateva ori si nu doresc sa-l scuz prin randurile de fata. Totusi, vreau sa adaug faptul ca din motive de adversitate cu presedintele Basescu, care are puterea de a trage dupa el ceilalti candidati si opinia publica in diferite directii, fostul director de la “Ziua” tinde sa fie transformat intr-un fel de tap ispasitor care calareste eficient cainele de paza. Problema pe care o avem in fata nu se rezolva insa prin ispasirea tapului, e una de sistem, tine de faptul ca jurnalismul nu se conformeaza, in Romania, nici macar regulilor generale care tin de completitudinea informatiei, impartialitate etc. Si, cu atat mai putin, fineturilor etice. De la “da-i naibii de hoti, pe ei, pe mama lor, trebuie sa-i presez putin ca sa scot informatia de la ei” la ceea ce s-a intamplat in intalnirea Macovei-Chirieac-Rosca Stanescu nu e decat un pas. Intuiesc faptul ca unii jurnalisti il fac mult mai des decat pare.

Problema Rosca Stanescu e din categoria “capul lui Motoc”. Se gaseste un vinovat pentru o situatie si se livreaza la popor. Pana la proba contrarie (Cornel Nistorescu la “Cotidianul”), restul sunt buni, analisti, directori editoriali, zece pentru Romania.

Ce urmeaza? Cateva organizatii profesionale si diferiti colegi cu prestanta au inceput sa-si dea ochii peste cap pe motiv de eternul “asa nu se mai poate”. Ba se va mai putea. Isi vor pierde Rosca Stanescu si Chirieac fotoliile de analisti? Putin probabil. Chirieac a suferit “collateral damage” doar la TVR, care, zice-se, i-a scos de pe post emisiunea. Insa Chirieac, Rosca Stanescu si multi altii “livreaza marfa” sub o forma sau alta. Sau sfintesc locul asa cum a facut-o Chirieac la intalnirea de la Snagov. Ce fel de “marfa”? Culmea: nu numai ceea ce convine unor moguli sau politicieni, ci si ceea ce majoritatea presei din Romania, chiar cea neinregimentata in campania din 2009, considera ca “dezvaluiri” si “investigatii”. Din nefericire, publicul pare sa le prizeze foarte tare…

Tot scandalul provocat de inregistrarea din “Curentul” incepe sa se risipeasca in tot felul de ricanari si acuze reciproce ale jurnalistilor. Probabil ca in zilele urmatoare o sa vedem tot mai putine informatii si tot mai multe exasperari. Am gasit vinovatul final, cheia ultima a nenorocirii prin care trecem: Rosca Stanescu-Motoc. Presa e vai de capul ei, o spun chiar eu cand scriu aceste randuri. Conturile liderilor PD-L? Numai ziarul considerat drept portocaliu, “Evenimentul zilei”, a pus ieri niste intrebari despre ele. A obtinut raspunsuri evazive, adica nimic. Alte conturi, ale altor lideri din alte partide? Liniste, avem treaba cu Rosca Stanescu, deontologii, tonomatele, cu noi insine.

Poate ca cineva, acolo sus, plange cu ochiul intors catre multime si rade cu celalalt. Eu nu stiu, ca nu-s prea dus la biserica. Tocmai de aceea, fac aritmetica si nu mantre, aici si alte locuri :)

Citeste articolul si pe blogul lui Iulian Comanescu

Iulian Comanescu este unul dintre cei sapte cunoscuti comentatori media care scriu despre modul in care mass-media se comporta in campania electorala prezidentiala.

Va invitam sa semnalati in comentariile dvs. cazuri flagrante de manipulare sau joc incorect in campanie din partea mass-media. Adauga comentariile tale aici. In fiecare seara o sa adunam cele mai interesante comentarii intr-un articol separat.