Mass media in alegerile prezidentiale 2009

O imagine face cit 1.000 de candidati (de George Hari Popescu)

de George Hari Popescu     Cyberculture.ro
Miercuri, 11 noiembrie 2009, 16:14 Mass-media in alegerile prezidentiale 2009


Cind eram mic student, am invatat ca “o fotografie face cit o mie de cuvinte”, corolarul erei digitale fiind “dar o mie de cuvinte se incarca mai repede”. M-am gindit sa dau o raita pe site-urile agentiilor de presa care au si fluxuri foto, pentru a observa modul in care activitatile candidatilor la presedintie sunt reflectate prin imagini.

Evident, am ales NewsIN Foto, Mediafax Foto si Agerpres Foto. Toate aceste agentii au imagini de la mitinguri, conferinte de presa, “vizite de lucru”, dar am fost surprins sa constat ca unii candidati au fost favorizati prin cantitatea si calitatea fotografiilori.

Precizez ca n-am pretentia ca nu mi-a scapat nimic si normal ca acesta nu este un studiu stiintific riguros, ci mai degraba rezultatul curiozitatii de internaut.

Mai intii, o mica statistica referitoare la candidatii prezenti in fluxurile foto in perioada 7 - 9 noiembrie.

NewsIn:

Kelemen Hunor la Arad - 3 imagini
Mircea Geoana la Turda - 14 imagini
Traian Basescu la Pitesti - 39 imagini
Traian Basescu la Port Cetate - 10 imagini
Crin Antonescu la Focsani - 6 imagini
Mircea Geoana la Campia Turzii - 23 imagini

Mediafax:

Mircea Geoana la Cluj-Napoca - 18 imagini
Mircea Geoana la Constanta - 4 imagini
Traian Basescu la Pitesti - 1 imagine
Traian Basescu la Craiova - 10 imagini
Traian Basescu in Dolj - 3 imagini
Traian Basescu la Timisoara - 10 imagini
Traian Basescu la Buzau - 9 imagini
Sorin Oprescu la Oradea - 1 imagine

Agerpres:

Traian Basescu la Pitesti - 48 imagini
Traian Basescu la Craiova - 66 imagini
Traian Basescu la Port Cetate - 28 imagini
Traian Basescu la Timisoara - 45 imagini
Sorin Oprescu in Satu Mare - 2 imagini
Kelemen Hunor la Arad - 7 imagini
Crin Antonescu la Baia Mare - 9 imagini
Crin Antonescu la Zalau - 11 imagini
Crin Antonescu la Oradea - 12 imagini
Crin Antonescu la Satu Mare - 4 imagini
Remus Cernea la Bucuresti - 3 imagini
Corneliu Vadim Tudor la Bucuresti - 12 imagini
Mircea Geoana la Cluj-Napoca - 30 imagini
Mircea Geoana la Copaceni - 11 imagini

Intr-o forma grafica mai atractiva, cifrele ar arata cam asa:

Candidatii pe NewsIn
Candidatii pe NewsIn
Foto: Cyberculture.ro






















Candidatii pe Agerpres
Candidatii pe Agerpres
Foto: Cyberculture.ro






















Candidatii pe Mediafax
Candidatii pe Mediafax
Foto: Cyberculture.ro





















Citeva observatii generale:

  • Agerpres ale cele mai multe imagini din campanie in cele 3 zile alese
  • Numai NewsIn si Agerpres l-au bagat in seama pe Kelemen Hunor
  • Remus Cernea apare numai la Agerpres ; de fapt nu apare, pentru ca imaginile sunt doar cu sustinatorii sai
  • NewsIN si Mediafax n-au fost dupa Vadim prin Bucuresti, dar Agerpres a fost generos cu tribunul
  • Sorin Oprescu este ignorat de NewsIN

Calitatea fotografiilor:

Observ ca nu s-a trecut de faza cliseelor fotografice prin care fotoreporterul vrea sa transmita un mesaj pozitiv sau negativ. De exemplu, credeam ca putem gasi si alte cadraje decit cel in care in imagine apare doar capul personajului si deasupra exista elemente care transmit un mesaj negativ.

De asemenea, imagini cu semnul victoriei facut de candidati apar cam la toate agentiile, ceea ce nu face decit sa banalizeze acest simbol.

Din cind in cind mai apare cite o imagine cu tag-uri legate de campanie si un anumit candidat, dar cu elemente vizuale care n-au nici o legatura cu subiectul. Manipulare? Deloc, se plictisea fotograful.

Pe de alta parte, singurul candidat care beneficiaza de cadre largi cu multimea voioasa care participa de bunavoie la miting este, ghici… Basescu!

Pour la bonne bouche , n-am deslusit ce metoda de convingere electorala aplica acest cetatean, cu ajutorul limbii atit de lungi incit aproape ca atinge urechea fiicei presedintelui.

De ce?

Evident, in spatele cantitatilor disproportionate de imagini reprezentind diversi candidati se pot afla ratiuni economice (prea putini fotoreporteri vs. prea multi candidati) sau lipsa evenimentelor organizate de prezidentiabili. Nu pot sa nu remarc insa ca sunt candidati la fel de absenti din fotoreportaje ca si din articolele din presa traditionala si online.

Este probabil o simpla coincidenta faptul ca Agerpres are o tona de fotografii cu actualul presedinte si ca Mediafax are mai multe poze cu Geoana decit NewsIN.

De asemenea, ma intreb pe ce criterii au ales editorii fotografiile cu duiumul reprezentindu-l pe Basescu. Foarte multe cadre sunt asemanatoare si nu exista in multe dintre dintre ele informatii vizuale suplimentare fata de detaliile din imaginile cu ceilalti candidati.

Concluzie

Editorii de la ziarele tiparite si online au o problema : alegerea la pozele cu Basescu este foarte grea si sunt nevoiti sa caute alte surse pentru fotografii cu concurentii actualului presedinte.

Puteti citi articolul pe blogul lui George Hari Popescu

Va invitam sa semnalati in comentariile dvs. cazuri flagrante de manipulare sau joc incorect in campanie din partea mass-media. Adauga comentariile tale aici. In fiecare seara o sa adunam cele mai interesante comentarii intr-un articol separat.

George Hari Popescu este unul dintre cei sapte cunoscuti comentatori media care scriu despre modul in care mass-media se comporta in campania electorala prezidentiala.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















3729 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    ESTE! (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 16:33)

    Observator [anonim]

    Numara afisele pe strada. Si alea ies la numaratoare.
    Al dracu de steaguri, cu prefectura cu tot ;).
    • +4 (4 voturi)    
      concluzie (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 16:56)

      ion [anonim] i-a raspuns lui Observator

      Nr de fotografii, ca si nr de aparitii in media este direct proportionala cu procentele candidatilor. E asa greu sa vezi asta domn jurnalist?
      Cei cu multe procente aduc mai mult rating. 90% din populatia tarii nu e aproape deloc interesata de ce mai face Hunor.
      N-ar strica un moment de reflectare asupra subiectului inainte sa sari sa scrii un articol....
      • 0 (0 voturi)    
        Ba deloc (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 17:10)

        George Hari Popescu [utilizator] i-a raspuns lui ion

        Nu e greu, am observat asta. Dar obiectivitatea consta si in a acorda atentie egala candidatilor, in masura in care acestia organizeaza evenimente demne de fotografiat.

        Poate de aia unii candidati au procente atit de mici, pentru ca nu sunt prezenti in fluxurile de stiri si foto, nu?
  • +3 (5 voturi)    
    Greseala de metodologie (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 16:53)

    Lorin [anonim]

    Maestre, ti-a scapat un detaliu esential: diferenta de statul, de pozitie in stat intre candidati. Numarul important al fotografiilor cu Basescu are legatura cu faptul ca este presedintele Romaniei. De aceea domina in imagini. Este un fenomen care se manifesta si in Franta si in Germania cu Merkel, nici nu mai vorbesc de SUA cu Obama. Ar fi fost interesanta o comparatie Iliescu 1991, cu Iliescu 1995 si Iliescu 2003. Iliescu 1991 reprezenta circa 75% din toate fotografiile disponibile in redactiile ziarelor
    • 0 (2 voturi)    
      Nu este o cercetare stiintifica (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 17:08)

      George Hari Popescu [utilizator] i-a raspuns lui Lorin

      Nici nu am spus ca nu este bine ca presedintele este in cele mai multe fluxuri. Numai ca ma gindeam ca atunci el e in campanie este un candidat ca toti ceilalti. In rest, poate aparea in oricite imagini doreste, in calitate de presedinte.

      Nu este un studiu riguros, sunt simple observatii. Voi trageti mai multe concluzii, eventual.
  • 0 (0 voturi)    
    Hm (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 17:48)

    Yov [utilizator]

    Imi place culoarea aleasa pentru TB insa...
    • 0 (0 voturi)    
      :-) (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 19:34)

      George Hari Popescu [utilizator] i-a raspuns lui Yov

      Nu m-am gindit la asta, dar poate fi interpretata, asa e. Portocaliul insa nu da prea bine pe ecran, culoarea actuala am ales-o la intimplare.
  • 0 (0 voturi)    
    studiu (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 17:48)

    srt [utilizator]

    Nu cred ca cel care a spus ca “o fotografie face cit o mie de cuvinte” avea in vedere dimensiunea statistica (masurabila) a expresiei ci a spus-o mai mult ca pe o figura de stil.

    Cat despre manipulare, in afara de cazul in care foarte evidenta (pozele unui candidat sunt net superioare fata de ale celorlalti) nu stiu daca poate fi vorba. Mesajul unei forografii poate fi diferit in functie de privitor.

    In plus o eventuala descriere care insoteste poza (majoritatea ziarelor au asa ceva) iarasi poate schimba intelesul imaginii.

    Nu stiu in ce masura numarulu sau calitatea pozelor de pe un site poate duce la ceva concludent intr-un studiu.
    • +1 (1 vot)    
      Legende foto (Miercuri, 11 noiembrie 2009, 19:35)

      George Hari Popescu [utilizator] i-a raspuns lui srt

      Nu este un studiu cu valente stiintifice. Chiar va invit sa mergeti pe site-urile respective si sa cititi si explicatiile foto si cuvintele-cheie date, sunt edificatoare.


Abonare la comentarii cu RSS


Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by